Avåkningar i "fotokurvan"?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
HAHA! Det var fan det dummaste jag läst! Vad är det för skillnad...... Jag finner inte ord.

Så du tycker alltså inte att fotograferna som står där är en bidragande faktor till att vissa går utav? Är inte det en rätt naiv syn på saken, att vissa som kör där inte skulle pressa sig över sin förmåga för att få vara med på en "tuff" bild? Att alla kör med så mycket insida av huvudet att alla igonerar fotograferna helt :jo'rå'så'att'de

Märk väl att jag inte lägger nån skuld på fotograferna, men att helt ignorera dom som en bidragande faktor, ne! Att den som kör över sin förmåga får skylla sig själv är en sak, men jag tror minst en-två vurpor om året beror på att nån tagit i lite för mycket, just för kamerans skull. Jag vet ju en kille (KTM 625'a i Juli) som erkänt att han gick rakt fram där förra året just för att han ville pressa lite för mycket för att få en grym bild.

Det är väl bara jämföra vart folk går omkull på Bulten om inte annat. Fotokurvan är ju absolut den vanligaste kurvan för olyckor längs 257'an. Om det nu inte beror på att visst folk gör allt för en bra bild i just den kurvan, varför vurpar dom då där? Det är ju trots allt en av dom lättaste kurvorna att brassa helvet på hela sträckan :va
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Men faaan, jag kör inte därnere så ofta. Kanske har kört där 5-6 gånger max för transportsträckan till Bulten är så SKITTRIST. Ofta kör jag när det det är risigt väder så att man får vara ifred på gatan. Då står det minsann inga fåtågrafer och fotar mig :näsblod

(Kör oftast norr om stan)


Håller med, det är riktigt schysst att köra när det är mörkt, lite kallt och regn i luften.

Har du några bra vägtips norr om stan? Jag brukar alltid hamna på Ekerö om jag ska ut nån timme, vore kul med ombyte.

För övrigt önskar jag mer :popcorn i tråden.
 
  • Gilla
Reaktioner: BC

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Så du tycker alltså inte att fotograferna som står där är en bidragande faktor till att vissa går utav? Är inte det en rätt naiv syn på saken, att vissa som kör där inte skulle pressa sig över sin förmåga för att få vara med på en "tuff" bild? Att alla kör med så mycket insida av huvudet att alla igonerar fotograferna helt :jo'rå'så'att'de

Märk väl att jag inte lägger nån skuld på fotograferna, men att helt ignorera dom som en bidragande faktor, ne! Att den som kör över sin förmåga får skylla sig själv är en sak, men jag tror minst en-två vurpor om året beror på att nån tagit i lite för mycket, just för kamerans skull. Jag vet ju en kille (KTM 625'a i Juli) som erkänt att han gick rakt fram där förra året just för att han ville pressa lite för mycket för att få en grym bild.

Det är väl bara jämföra vart folk går omkull på Bulten om inte annat. Fotokurvan är ju absolut den vanligaste kurvan för olyckor längs 257'an. Om det nu inte beror på att visst folk gör allt för en bra bild i just den kurvan, varför vurpar dom då där? Det är ju trots allt en av dom lättaste kurvorna att brassa helvet på hela sträckan :va


Klipp inte i citaten som du citerar. Du svarar ju inte ens på citatet i fråga. Ang fotograf vs Rådjur. :tuttar

:banana:fyllisar:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Håller med, det är riktigt schysst att köra när det är mörkt, lite kallt och regn i luften.

Har du några bra vägtips norr om stan? Jag brukar alltid hamna på Ekerö om jag ska ut nån timme, vore kul med ombyte.

För övrigt önskar jag mer :popcorn i tråden.

Om vi snackar kortare kvällsturer:

Bulten-Torö är ju trevligt.

Ekerö-Adelsö Ring

Bogan-Svinningevägen, vidare upp mot Brottby. Kör man öster om Garnsviken går det undan. Tar man västra vägen är det kringelikrokar i maklig takt.

Mycket mer hinner man inte på en kort tur (2h typ)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Miss_A skrev:
...det är så mycket trevligare att se en mc komma i kurvan i laglig fart.

Sprutar det om den då :va:D eller flödar den :D:D

(ovanstående quotning är lösryckt från övriga inlägget men jag kunde inte låta bli och delge er min vidriga tolkning) :yoparty
 
Last edited:

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
en spekulation i trådens syfte dvs varför avåkningar sker:

teori 1: foten tog i marken, föraren blev rädd och släppte gasen och framhjulssläpp som följd?

Lektion nr 1 på våra SHK, sittställning, man ska ha fötterna placerade med trampdynan på fotpinnen, ALDRIG i hålfoten vid aktiv körning.

Hade en likadan Mille och kommer ihåg att fotpinnarna sitter ovanligt lågt placerade jämfört med alla andra sporthojar jag har haft. Det är den enda hoj jag brukade få fotpinneskrap på.

Håller med, det är riktigt schysst att köra när det är mörkt, lite kallt och regn i luften.

Har du några bra vägtips norr om stan? Jag brukar alltid hamna på Ekerö om jag ska ut nån timme, vore kul med ombyte.

För övrigt önskar jag mer :popcorn i tråden.

Bara att hojta till så ska du få åka bra vägar norr om stan tills du spyr! :tummenupp
 
Last edited:

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Så du tycker alltså inte att fotograferna som står där är en bidragande faktor till att vissa går utav? Är inte det en rätt naiv syn på saken, att vissa som kör där inte skulle pressa sig över sin förmåga för att få vara med på en "tuff" bild? Att alla kör med så mycket insida av huvudet att alla igonerar fotograferna helt :jo'rå'så'att'de

Märk väl att jag inte lägger nån skuld på fotograferna, men att helt ignorera dom som en bidragande faktor, ne! Att den som kör över sin förmåga får skylla sig själv är en sak, men jag tror minst en-två vurpor om året beror på att nån tagit i lite för mycket, just för kamerans skull. Jag vet ju en kille (KTM 625'a i Juli) som erkänt att han gick rakt fram där förra året just för att han ville pressa lite för mycket för att få en grym bild.

Det är väl bara jämföra vart folk går omkull på Bulten om inte annat. Fotokurvan är ju absolut den vanligaste kurvan för olyckor längs 257'an. Om det nu inte beror på att visst folk gör allt för en bra bild i just den kurvan, varför vurpar dom då där? Det är ju trots allt en av dom lättaste kurvorna att brassa helvet på hela sträckan :va

Nån som vet nåt om DAGENS Bultenolycka var vid fotokurvan? Nån synade tydligen asfalten idag IGEN vid 18-tiden...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
en spekulation i trådens syfte dvs varför avåkningar sker:

teori 1: foten tog i marken, föraren blev rädd och släppte gasen och framhjulssläpp som följd?

Hmm kostade mig nästan tio papp i smc-kurser förra sommaren att lära bort att sitta sådär med rövhäng men huvudet/kroppen kvar snett över hojen åt "fel" håll...finns videobevis på yoootoob...hoppas föraren mår bra och hojen inte behövde för mycket dyra delar!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ska man tro den här tråden verkar mc-förare lida av stor fåfänga om de känner stort behov av att posera bara för att det finns fotografer vid en viss kurva. Ett patetiskt släkte helt enkelt. Står fotograferna dumt till så att de distraherar förarna eller vad är det frågan om?

Nej, jag har inte varit på plats och sett hur det går till. Däremot har jag varit på ett antal bandagar genom åren. Ställer mig lite frågande till att man kraschar bara för att man ska se cool ut på bild. Om så var fallet borde folk krascha till höger och vänster en vanlig bandag eller SMC kurs. Det gör de inte enligt min erfarenhet.
 

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm/Köpenhamn
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Den här tråden är värdelös utan bilder, så jag bjuder på senaste omkullkörningen. :krama

olycka1.jpg


olycka2.jpg


olycka3.jpg


Nånting säger mig att jag får ångra det :crash



Nääe, det är det inte. Ju fortare desto bättre, så länge du kommer levande ur den.


Det här är ju ett typexempel på någon som kör över sin förmåga. Hur sitter du egentligen på hojen i den situationen?
 

Stalker photo

www.stalkerphoto.com
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Norrby
Hoj
Yamaha R6 -03
Det är ju självklart att det är fotografernas fel, det fattar ju vem som helst. Framförallt när Kenta står där... trots min medicinering mot paranoia har jag fortfarande ibland svårt att skilja på om det är ett riktigt fett teleobjektiv eller en bazooka han håller i. Har många ggr varit nära att få bakhjulsläpp på min xc70 som resultat av det.
GubbLasse är inte riktigt lika skrämmande. Även om jag är rätt rädd för björnar såvida det inte är sådana som kan en massa konster och bor med en kringresande cirkus.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska man tro den här tråden verkar mc-förare lida av stor fåfänga om de känner stort behov av att posera bara för att det finns fotografer vid en viss kurva. Ett patetiskt släkte helt enkelt. Står fotograferna dumt till så att de distraherar förarna eller vad är det frågan om?

Nej, jag har inte varit på plats och sett hur det går till. Däremot har jag varit på ett antal bandagar genom åren. Ställer mig lite frågande till att man kraschar bara för att man ska se cool ut på bild. Om så var fallet borde folk krascha till höger och vänster en vanlig bandag eller SMC kurs. Det gör de inte enligt min erfarenhet.

Enligt min erfarenhet krashas det friskt på både gocart- och storbanekurser. Enligt Ezzoz inlägg tidigare i tråden var det ju 103 krasher bara på SMC-kurser under 2009. En kursdag/kväll utan ett par krasher har då jag inte varit med om. Men det kan ju förstås ha hänt.

De kurskrasher jag bevittnat på Rörken och storbana brukar nästan alltid vara väntade, de är de där killarna som är otåliga på genomgångarna men kör fort och fel, som instruktörerna redan efter ett eller två körpass har kallat åt sidan och sagt åt: "om du fortsätter köra med det där spårvalet och blickplacering så kommer du ett krasha". Kort därefter smäller det. Slår sällan fel.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Enligt min erfarenhet krashas det friskt på både gocart- och storbanekurser. Enligt Ezzoz inlägg tidigare i tråden var det ju 103 krasher bara på SMC-kurser under 2009. En kursdag/kväll utan ett par krasher har då jag inte varit med om. Men det kan ju förstås ha hänt.

Slå ut 103 på antalet förare så blir det inte dundermånga procent. Det verkar vara betydligt större risk att krascha i just fotokurvan än på något SMC-arrangerat.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Slå ut 103 på antalet förare så blir det inte dundermånga procent. Det verkar vara betydligt större risk att krascha i just fotokurvan än på något SMC-arrangerat.

SMC-kursre är ju bra, jag bara säger att samma självupptagna klientel gärna drar i backen där med: kameror och publik, då är det krattat i manegen. Inget konstigt med det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jörgen säger inte emot dig. På de SMC kurser jag gått sedan 2004 har det oftast rört sig om en till två avåkningar ibland fler. Har aldrig åkt från en SMC kurs där ingen lagt sig även om det varit nära ibland. Inte mycket att säga om det egentligen. Mycket riktigt brukar man kunna avgöra på förhand vem som riskerar att köra av under en dag. Ofta rör det sig om övermodiga eller väldigt osäkra förare. Själv är jag för feg annars hade jag antagligen själv fått smaka grus. Om inte förr så senare. Kanske är den dagen närmare än vad man tror. Gäller att vara ödmjuk i dessa sammanhang. Känns bättre att man gör det under en kursdag än ute i trafiken. Det ser likadant ut på vanliga track days om inte värre i vissa fall. Arrangören sätter ribban inte deltagarna.

Att man har fotografer runt om på banan tror jag inte påverkar olycksfrekvensen även om det säkert kan förekomma. Därför har jag svårt att ta tråden seriöst. Folk hade antagligen kraschat i kurvan även utan fotografer.



Enligt min erfarenhet krashas det friskt på både gocart- och storbanekurser. Enligt Ezzoz inlägg tidigare i tråden var det ju 103 krasher bara på SMC-kurser under 2009. En kursdag/kväll utan ett par krasher har då jag inte varit med om. Men det kan ju förstås ha hänt.

De kurskrasher jag bevittnat på Rörken och storbana brukar nästan alltid vara väntade, de är de där killarna som är otåliga på genomgångarna men kör fort och fel, som instruktörerna redan efter ett eller två körpass har kallat åt sidan och sagt åt: "om du fortsätter köra med det där spårvalet och blickplacering så kommer du ett krasha". Kort därefter smäller det. Slår sällan fel.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ang krascher på SMC-kurser...
Jag har varit med på en kurs där INGEN kraschade...
På kvällen gjorde en instruktör en kullerbytta i skinnställ för att ingen hade kraschat... hehe... Det var lite kul... :D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top