Avåkningar i "fotokurvan"?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tror att många customåkare känner sig vilsna på en Avancerad kurs. Där det finns så många sporthojar eller smidiga street hojar.

Många känner sig långsamma o oroliga när hojdelar skrapar i kurvorna. Kanske möter man en mycket kompetent instruktör på en sporthoj iklädd fullt raceställ som kan köra i åttor runt customåkaren. Hela miljön förknippas med RR-körning av customåkaren. Jag tror det kan en anledning till bristande intresse hos den kategorin.

Skall det komma deltagare då måste det finnas ett upplägg som intresserar den gruppen.

Det kan vara så enkelt som några instruktörer på glidare och inte klädda som RR-piloter. Man kan även anordna en särskild customgrupp där man diskuterar utifrån custom hojen / förarens begränsningar med sittställning, broms o styregenskaper.

Det skulle kunna locka några, men många är helt ointresserade av banåkning av andra skäl, här är ett exempel:
Marie @ forum.svmc.se skrev:
Jag har varit på en smckurs på bana en gång för fem år sedan, och det gör jag aldrig om.
Det var det minst meningsfulla jag någonsin företagit mig. Det hade varit mera inspirerande att sitta på ett utedass och elda upp hundralapparna.

Efter ett par varv så hade man sett vad som fanns att se runt banan, och allt dillande om svängpunkter och annat trams. Jag orkar inte bry mig om sådant. För mig är mcåkning transport, och under tiden tittar man på naturen och det som finns runtomkring, det är ju där det vackra finns.
Jag åkte faktiskt hem innan kursdagen var slut för det gav mycket mera att ta en extra runda på vägen hem.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det kan bli lite tjatigt men en BKK/SHK på storbana tror jag skulle göra susen för dig... för just de här sakerna går man igenom under Steg 1.


Jag fann det i alla fall vansinnigt lärorikt.

Jo det får bli så. Är borta hela juni så det blir med actionpics den 3 augusti. Lång tid dit bara.
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
:tummenupp
Men det är ju skitbra, alla MUL'are hittar ju nya vägar heela tiden .Lr?

Japp, man e som en guldfisk i en skål... här har jag inte varit förut... här har jag inte heller varit förut? :)

Förresten har vi kommit ända till sidan sex i tråden utan några riktiga personangrepp än??!! Vart är SH på väg??:huvet
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det skulle kunna locka några, men många är helt ointresserade av banåkning av andra skäl, här är ett exempel:

Marie är ju legendariskt knepig...lätt störd med klara ariska tendenser, och sätter hoppet till gud fader före att använda vettig skyddsutrustning - tyvärr verkar hon vara på riktigt.

Man blir mörkrädd/förbannad.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Marie är ju legendariskt knepig...lätt störd med klara ariska tendenser, och sätter hoppet till gud fader före att använda vettig skyddsutrustning - tyvärr verkar hon vara på riktigt.

Man blir mörkrädd/förbannad.
Japp. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det är bara att hoppas att folk inte lägger allt för mycket vikt vid de dumheter hon ibland skriver.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kör man över sin förmåga och man gör en tabbe så ser jag det så som att , det är ingen annans fel än ditt eget att du åker av.
Sen om du kommer dundrandes och du måste väja för ex vilt, ja då är det två faktorer som spelar in, din fart och sen olyckligtvis rådjuret.

Vad är skillnaden på dig och ett rådjur? Vad är det som gör att rådjuret blir en faktor som spelar in men inte du & din kamera?

Självklart är det eget ansvar för dom som kör, men att blint stirra i väggen och tro att man inte är med & påverkar är ju bara naivt. Sen att skulden inte ligger på en fotograf kan jag helt hålla med om, men en påverkade faktor likt rådjuret är det helt klart i mina ögon.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Vad är skillnaden på dig och ett rådjur? Vad är det som gör att rådjuret blir en faktor som spelar in men inte du & din kamera?

Självklart är det eget ansvar för dom som kör, men att blint stirra i väggen och tro att man inte är med & påverkar är ju bara naivt. Sen att skulden inte ligger på en fotograf kan jag helt hålla med om, men en påverkade faktor likt rådjuret är det helt klart i mina ögon.

Hon går ju iaf förhoppningsvis inte ut mitt i vägen och ställer sig och stirrar på hojen som kommer åkande..... som rådjuret. :D
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Jo det får bli så. Är borta hela juni så det blir med actionpics den 3 augusti. Lång tid dit bara.

Actionpics är en bandagsarrangör, där får du nödvändigtvis inte svar på dina frågor men säkerligen en riktigt rolig dag.:)

Borde säkert finnas någon SMC kurs som passar dig efter Juni med, såvitt jag vet körs dom hela sommaren.
 

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Kingsfield
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Så Miss_A´s "punkt slut" är ta mig fan inte alls "punkt slut". I så fall beskyller hon mig för olyckan när ett rattfyllo bröt mot väjningplikt med 1,8 promille, och dundrade ut rakt framför mig med sin bil så jag fick väja rakt in i en trädgård.
Du måste fan skämta! Det hajar du väl för fan att hon menar om det inte är några tekniska fel på hoj eller körbana eller dylikt. Inte om det står en snygg nån eller fotograf eller nåt annat att titta på när man borde tänka på att köra hoj. Jösses!:huvet
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top