Avåkningar i "fotokurvan"?

-Suzuki-

Guest
Har fått förklarat av en körskolelärare att det är alltför många "Svensson" som sitter på en uteservering och ser en Harley komma glidande och att dom helt plötsligt utbrister "En sån skall jag ha, dags för körkort"...

Tyvärr lite för mycket plötsliga infall bakom många som kör hoj.

Men de som får ett plötsligt infall måste ju ta körkort precis som de som har velat ha hoj i 10 år, vad gör de som funderar längre till bättre förare?:confused:
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nope, inte de som sitter på fiket och fick sitt körkort före 1976... och de är fler än du tror.

Han skrev att Svensson satt på fiket och att de sa "En sån skall jag ha, dags för körkort", då har dom nog inte fått det 76 ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Han skrev att Svensson satt på fiket och att de sa "En sån skall jag ha, dags för körkort", då har dom nog inte fått det 76 ;)

Sant.
Men fortfarande många som har A på kortet utan att ha kört en meter och ser en HD utanför fiket och går o köper sig en, de har ju behörigheten så då kan de självklart köra... :huvet
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sant.
Men fortfarande många som har A på kortet utan att ha kört en meter och ser en HD utanför fiket och går o köper sig en, de har ju behörigheten så då kan de självklart köra... :huvet

Min kära far är knappt torr bakom öronen och har en likadan gixxer som mig som renoveringsobjekt (trasig växellåda), är nervös för den dagen då den funkar :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nope, inte de som sitter på fiket och fick sitt körkort före 1976... och de är fler än du tror.

Ja, i olyckstatistiken är dom nästan lika många som dom som kör ihjäl sig på hoj utan körkort, medans dom som har tagit körkort på traditionellt vis står för majoriteten av olyckorna.

Allt enligt länken till MC ola som jag fick tidigare.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tror att många customåkare känner sig vilsna på en Avancerad kurs. Där det finns så många sporthojar eller smidiga street hojar.

Många känner sig långsamma o oroliga när hojdelar skrapar i kurvorna. Kanske möter man en mycket kompetent instruktör på en sporthoj iklädd fullt raceställ som kan köra i åttor runt customåkaren. Hela miljön förknippas med RR-körning av customåkaren. Jag tror det kan en anledning till bristande intresse hos den kategorin.

Skall det komma deltagare då måste det finnas ett upplägg som intresserar den gruppen.

Det kan vara så enkelt som några instruktörer på glidare och inte klädda som RR-piloter. Man kan även anordna en särskild customgrupp där man diskuterar utifrån custom hojen / förarens begränsningar med sittställning, broms o styregenskaper.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sant.
Men fortfarande många som har A på kortet utan att ha kört en meter och ser en HD utanför fiket och går o köper sig en, de har ju behörigheten så då kan de självklart köra... :huvet

Fortfarande står dom 10% sporthojsåkarna för fler olyckor.
 

Smagatusk

Guest
och det är INTE nån annans fel än den som kör att man åker av. Punkt slut.

Nä, det är ju högst osannolikt. Gång efter annan så postas trådar om hur korkade bilister är som hindrar MC-folket från omkörningar, irriterade bilister på slingertjofräsen får också ganska mycket skäll, samt kärringar med sopkvastar och skit.

Nån gång måste det väl för fan vara en annan faktor som spelar in, än ens "egen förmåga"?

Så det är inte "punkt slut" över huvudtaget.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Med tanke på att det sker så många avåkningar i den s.k. fotokurvan så tycker jag det är alldeles för få bilder på fotokurvs-kraschade-hojar här på forumet. Det måste ju rimligen smattra frenetiskt i slutarna varje gång nån mupp hamnar ute i spenaten.

Varför inte lägga upp dylika Bulten-kraschbilder istället för bild nummer 837 på en fälgstripad R1:a med skitballt Yoshimumma-system? :trött Dylika bilder på kraschad cykel och avsnoppad förare måste ju i så fall bli de mest intressanta Bulten-bilder som någonsin postats här. Det postas ju dagligen artiklar här med MC-kraschbilder ifrån diverse tidningar. Ni måste väl hålla med om att vi finner sådana olycksbilder oändligt mycket mer intressanta än ytterligare en bild på en snubbe som åker på en motorcykel ... Håller ni inte med mig?

Om "fartfantomerna" fick se sina avåkningsbravader i en simpel kurva förevigade för allmän beskådan här på forumet så tror jag helt enkelt att tempot skulle sänkas. Att inte kunna hantera sin motorcykel i en kurva som är skyltad för 70 (?) km/h är ju så pinsamt att jag tror att dylika fotografier skulle avskräcka mer från se-va-jävla-häftig-jag-är-åkning än vad risk för förlust av körkort någonsin kan göra när det gäller vissa individer.

Jag är i alla fall jäkligt glad att ingen någonsin lyckats ta kort på mig när jag klantat till det... :rodnar

Nä, det är ju högst osannolikt. Gång efter annan så postas trådar om hur korkade bilister är som hindrar MC-folket från omkörningar, irriterade bilister på slingertjofräsen får också ganska mycket skäll, samt kärringar med sopkvastar och skit.

Nån gång måste det väl för fan vara en annan faktor som spelar in, än ens "egen förmåga"?

Så det är inte "punkt slut" över huvudtaget.

Så du menar att det är bilisternas fel att motorcyklister far av vägen när de ska stajla i fotokurvan?
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Har sett två krascher där och de berodde både gångerna på samma sak, för hög fart in i kurvan i och pga det blir rädd i kurvan och slår av på gasen med framhjulssläpp som följd, klassiskt!

Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?

Framhjulssläpp vid gasavslag?
Om man kommer in hårt i en kurva med jävligt högt varvtal och motorbromsar är det väl snarare bakhjulet som får släpp..? Eventuellt. Eller är jag full nu igen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Framhjulssläpp vid gasavslag?
Om man kommer in hårt i en kurva med jävligt högt varvtal och motorbromsar är det väl snarare bakhjulet som får släpp..? Eventuellt. Eller är jag full nu igen?

Tyngpunkten förskjuts framåt och hjulet släpper..
Been there, done that.. (på gokartbana som tur var)..

(ytterligare en effekt av avslag är att föraren oxå "skjuts" framåt och lägger mer tyngd på styret om man inte är tillräckligt förankrad i tanken vilket ytterligare ökar risken det kasar iväg)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag körde faktiskt som instruktör med HD-klubben på Fällfors i fjol och det är nog en av de roligaste instruktörsupplevelser jag haft. Första körpasset "känna på banan" utvecklades till ett veritabelt gnistregn med fotplattor, avgassystem och packväskor släpande i backen!

Så det var bara att kasta om i planeringen och raskt gå in på sittställning och konsten att hänga med överkroppen i kurvorna innan vi kunde fortsätta med den mer grundläggande träningen. Dagen blev i a f hellyckad och jag tror att de flesta Muzzysystemen klarade sig utan extra hål i botten, om än det gnistrade lite sporadiskt här och där även fortsättningsvis.

Många av deltagarna sade sig åka 2-3k mil per säsong på sina järn. Så vi ska nog akta oss för att dra alla över en kam.

Summa summarum så har Du nog en point i vad Du säger om att känna sig hemma i omgivningen. Sättet att köra hoj är i princip detsamma men visst kan det vara på sin plats att paketera innehållet lite olika beroende på vilken målgrupp som avses:)

CB_tobbe skrev:
...Tror att många customåkare känner sig vilsna på en Avancerad kurs...
...Det kan vara så enkelt som några instruktörer på glidare och inte klädda som RR-piloter. Man kan även anordna en särskild customgrupp...

@GuW - Det är inte utan att VV statistik börjar få en att tänka, eller hur? På SMC :s hemsida finns rätt mycket nyare statistik om bl a olyckorna de senare åren om Du är intresserad...

@GsxrAbuser - och däckens, glöm inte däcken...:fakta
 

Smagatusk

Guest
Med tanke på att det sker så många avåkningar i den s.k. fotokurvan så tycker jag det är alldeles för få bilder på fotokurvs-kraschade-hojar här på forumet. Det måste ju rimligen smattra frenetiskt i slutarna varje gång nån mupp hamnar ute i spenaten.

Varför inte lägga upp dylika Bulten-kraschbilder istället för bild nummer 837 på en fälgstripad R1:a med skitballt Yoshimumma-system? :trött Dylika bilder på kraschad cykel och avsnoppad förare måste ju i så fall bli de mest intressanta Bulten-bilder som någonsin postats här. Det postas ju dagligen artiklar här med MC-kraschbilder ifrån diverse tidningar. Ni måste väl hålla med om att vi finner sådana olycksbilder oändligt mycket mer intressanta än ytterligare en bild på en snubbe som åker på en motorcykel ... Håller ni inte med mig?

Om "fartfantomerna" fick se sina avåkningsbravader i en simpel kurva förevigade för allmän beskådan här på forumet så tror jag helt enkelt att tempot skulle sänkas. Att inte kunna hantera sin motorcykel i en kurva som är skyltad för 70 (?) km/h är ju så pinsamt att jag tror att dylika fotografier skulle avskräcka mer från se-va-jävla-häftig-jag-är-åkning än vad risk för förlust av körkort någonsin kan göra när det gäller vissa individer.

Jag är i alla fall jäkligt glad att ingen någonsin lyckats ta kort på mig när jag klantat till det... :rodnar



Så du menar att det är bilisternas fel att motorcyklister far av vägen när de ska stajla i fotokurvan?

Där finquotar du mig, men dock så är det taget ur sammanhanget. Jag nämner några andra saker också.
Jag har ganska friskt idiotförklarat alla som kör som de gör på bulten och andra sträckor, men man kan ju inte alltid skylla på dem vid olyckor. Jag har råkat ut för olyckor med faktorer inblandat som jag överhuvudtaget inte kan göra nåt åt, såvida jag inte är synsk.
Så Miss_A´s "punkt slut" är ta mig fan inte alls "punkt slut". I så fall beskyller hon mig för olyckan när ett rattfyllo bröt mot väjningplikt med 1,8 promille, och dundrade ut rakt framför mig med sin bil så jag fick väja rakt in i en trädgård.

Tyngpunkten förskjuts framåt och hjulet släpper..
Been there, done that.. (på gokartbana som tur var)..

(ytterligare en effekt av avslag är att föraren oxå "skjuts" framåt och lägger mer tyngd på styret om man inte är tillräckligt förankrad i tanken vilket ytterligare ökar risken det kasar iväg)

Har aldrig gjort det misstaget. Ibland är det jobbigt att vara felfri.:D
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I fotokurvan? :eek Jag tolkar henne nog som att hon endast avser avåkningar i just den kurvan, men kan ju (även här) ha fel...?

Smagatusk skrev:
... I så fall beskyller hon mig för olyckan när ett rattfyllo bröt mot väjningplikt med 1,8 promille, och dundrade ut rakt med sin bil framför mig så jag fick väja rakt in i en trädgård.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Där finquotar du mig, men dock så är det taget ur sammanhanget. Jag nämner några andra saker också.
Jag har ganska friskt idiotförklarat alla som kör som de gör på bulten och andra sträckor, men man kan ju inte alltid skylla på dem vid olyckor. Jag har råkat ut för olyckor med faktorer inblandat som jag överhuvudtaget inte kan göra nåt åt, såvida jag inte är synsk.
Så Miss_A´s "punkt slut" är ta mig fan inte alls "punkt slut". I så fall beskyller hon mig för olyckan när ett rattfyllo bröt mot väjningplikt med 1,8 promille, och dundrade ut rakt framför mig med sin bil så jag fick väja rakt in i en trädgård.

Med tanke på att Miss_A besvarar frågan som ställs i trådens rubrik så skulle jag vilja påstå att punkten är så stor att den räcker för att avsluta hela tråden.

När det gäller motorbroms och hjulsläpp så bör vi kanske erkänna att båda alternativen är teoretiskt sett möjliga. Om man bromsar hårt med frambromsen får man sådant tryck på framhjulet att vanlig motorbroms kan leda till att det släpper baktill p.g.a. den minskade förlusten av marktryck. Har själv lyckats med detta. Det finns nog dock andra trådar som är mer lämpade för att diskutera hur klantigt det är.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
I fotokurvan? :eek Jag tolkar henne nog som att hon endast avser avåkningar i just den kurvan, men kan ju (även här) ha fel...?

Jag justerar inläggen så att de ska passa min verklighet.

Nä, allvar... Som jag skrev, i tidigare trådar har man läst om bilister som stör sig på motorcyklisternas framfart på den sträckan. Så det är väl inte helt orimligt att nån gång så är det nån som åker av för att en bilist jävlas. Eller är vi så naiva och godtrogna så vi tror att det aldrig kan ske?

Med tanke på att Miss_A besvarar frågan som ställs i trådens rubrik så skulle jag vilja påstå att punkten är så stor att den räcker för att avsluta hela tråden.

Såvida det inte endast är motorcyklister som färdas på vägen, föreslår jag att vi håller tråden öppen.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top