Avåkningar i "fotokurvan"?

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Har sett två krascher där och de berodde både gångerna på samma sak, för hög fart in i kurvan i och pga det blir rädd i kurvan och slår av på gasen med framhjulssläpp som följd, klassiskt!

Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
En intressant grej med fotokurvan är varför ökar man farten det är ju inte farten som gör nedlägget. Du kan lägga ner lika mycket i lägre fart bara du har rätt gaspådrag. Sen blir det ju lättare för fotografen att få en bra bild om det går lite saktare.
(I alla fall vad jag har lärt mig)
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Har sett två krascher där och de berodde både gångerna på samma sak, för hög fart in i kurvan i och pga det blir rädd i kurvan och slår av på gasen med framhjulssläpp som följd, klassiskt!

Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?

Skulle väl vara mer intressant att se hur många av de som går av som har dåligt självförtroende?
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
En intressant grej med fotokurvan är varför ökar man farten det är ju inte farten som gör nedlägget. Du kan lägga ner lika mycket i lägre fart bara du har rätt gaspådrag. Sen blir det ju lättare för fotografen att få en bra bild om det går lite saktare.
(I alla fall vad jag har lärt mig)


Sant! Har man blicken rätt och sitter rätt och går på med gas vid rätt tillfälle så går det att göra feta nerlägg i låg fart.

broms och kurvkurserna är riktigt nyttiga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?

Ja, det skulle vara kul att se statistik på hur många som har gått en SMC kurs som någon gång efter det kör av/krachar.

Jag gissar att det är ganska många. (många krashar ju redan på kursen)

Helt klart blir man duktigare av att gå SMC kurs, låt säga 10% duktigare (för enkelhetens skull)
Om man då sedan kör 10% fortare så är man tillbaka till ruta 0
Kör man dessutom 10% mera efter kursen så borde man bli inblandad i fler olyckstillbud.

Om man istället tänker sig livet som en enda stor gruppkörning där någon annan sätter tempot så borde dom som har gått kurs och således är 10% duktigare än dom andra aldrig krasha.

Utav alla dom hundratals Harley åkare jag har mött har (nästan) ingen av dom kört av någonsin, om det sedan beror på att (nästan) ingen av dom någonsin har varit på SMC kurs, eller på att olika motorcyklar lockar olika typer av åkare, och till att köra olika tempo det får du försöka räkna ut.
 

jetson

Guest
Fotokurvan är ju lite av en highlight på bulten för många som kör där, så det är väl inge konstigt att fokus på kurvtagningen sjunker lite där. Samt att när man precis kommer ut från skogen ut på fältet blir det många intryck att inta för en liten adrenalinpåverkad hjärna.

Mer än så kan jag inte reflektera över dessa farligheter så jag överlåter det till er gamlingar :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

va försiktig med kritik mot dom som fotar, jag har gjort det och det blev lite livat. Som jag ser det så kör många helt enkelt över sin förmåga för att få en häftig bild! men jag säger som du, lägger ingen skuld på fotograferna, för det är alltid den som håller i styret som bestämmer hur länge han/hon ska va kvar på vägen.
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

shit, kan bara konstatera
1.att dom verkar klara sig bra i jeans, sneakers och kortärmat vid krash?¨
2. kolla på flera av dem så syns det på hjälmen vart blicken är, precis där de hamnar, i räcket;)
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

Men Jörgen då... va du tvungen att lägga upp en länk när han vurpar en sån fin hoj :(
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ja, det skulle vara kul att se statistik på hur många som har gått en SMC kurs som någon gång efter det kör av/krachar.

Jag gissar att det är ganska många. (många krashar ju redan på kursen)

Helt klart blir man duktigare av att gå SMC kurs, låt säga 10% duktigare (för enkelhetens skull)
Om man då sedan kör 10% fortare så är man tillbaka till ruta 0
Kör man dessutom 10% mera efter kursen så borde man bli inblandad i fler olyckstillbud.

Om man istället tänker sig livet som en enda stor gruppkörning där någon annan sätter tempot så borde dom som har gått kurs och således är 10% duktigare än dom andra aldrig krasha.

Utav alla dom hundratals Harley åkare jag har mött har (nästan) ingen av dom kört av någonsin, om det sedan beror på att (nästan) ingen av dom någonsin har varit på SMC kurs, eller på att olika motorcyklar lockar olika typer av åkare, och till att köra olika tempo det får du försöka räkna ut.

---
Tänkte bemöta detta. Men insåg att det var GUW som skrivit det.
Guw du har mycket åsikter man ännu aldrig varit på en kurs.
Den 30 maj kör vi på Gelleråsen. Du är mycket välkommen.
Och du säg mig hur många kraschar på smcs kurser?
För du har väll koll på det?
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
vem kör av i fotokurvan:confused:

1. vad e det för typ av hoj ??
2. hur länge har han kört hoj ?
3.har han/hon gått smcs kurs ?
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
---
Tänkte bemöta detta. Men insåg att det var GUW som skrivit det.
Guw du har mycket åsikter man ännu aldrig varit på en kurs.
Den 30 maj kör vi på Gelleråsen. Du är mycket välkommen.
Och du säg mig hur många kraschar på smcs kurser?
För du har väll koll på det?

Jag har gjort det :crash
 

Classe

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
---
Jag tror många av avåkningarna där beror på kalla däck. Vet om iallafall 4st som kört av där eller strax innan fotokurvan när dom varit på väg tex hemåt efter att ha suttit på Rosenhill och fikat. Oftast kör folk relativt lugnt första sträckan för att sen löda på sen när det kurviga partierna börjar och har man inte värmt däcken bra innan så får man lätt släpp när det blir lite mer nerlägg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
---
Tänkte bemöta detta. Men insåg att det var GUW som skrivit det.
Guw du har mycket åsikter man ännu aldrig varit på en kurs.
Den 30 maj kör vi på Gelleråsen. Du är mycket välkommen.
Och du säg mig hur många kraschar på smcs kurser?
För du har väll koll på det?

Näe, jag har aldrig varit på en kurs och jag kommer nog aldrig att besöka en heller. (även om jag sa att man blir en bättre förare av det)

Jag kör hellre upp soppan på fina vägar i lämplig hastighet än att ägna mig åt att köra runt runt på bana och försöka lära mig knep för att klara kurvorna i högre hastighet.

Hittils har det fungerat bra för mig att ligga tryggt under gränsen, dom flesta jag känner som kör på samma vis har klarat sig bra också.
Genomgående för oss alla är att vi har gamla hojar, allvädersställ och inte så jävla bråttom.

Kör någon i gruppen fortare än dom andra så är det han som får vänta.
Är någon i gruppen nybörjare/osäker får han köra först och den som kör tvåa håller igen tempot om det ser osäkert ut.

Vi fikar säkert lika mycket som den genomsnittlige rosenhillsbesökaren, med den skillnaden att vi har inte lika bråttom dit och hem.

Och vi skiter i om någon står med en kamera på sidan av vägen, dom vill sällan fotografera oss ändå.

(EDIT) Angående hur många som krashar på SMC kurserna så vet jag faktiskt inte mer än vad jag har läst här, bland annat en kurs där närmare ett halvdussin hade kanat omkring.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

Första filmsnutten i din länk är ju rätt klar tycker jag, killen kommer
runt i böjen. Ser polisbilen och slår av/stelnar till och sedan är det
adjö med framhjulet.

Känns som vi har kommit lite från peters ämne, är det mest framhjulssläpp som sker i kurvan?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top