Avåkningar i "fotokurvan"?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Näe, jag har aldrig varit på en kurs och jag kommer nog aldrig att besöka en heller. (även om jag sa att man blir en bättre förare av det)

(EDIT) Angående hur många som krashar på SMC kurserna så vet jag faktiskt inte mer än vad jag har läst här, bland annat en kurs där närmare ett halvdussin hade kanat omkring.

Kurserna hade ca 3000 deltagare 2009
plus de 20 000 platserna man kunde kör gocartbana på.
på de kurstillfällena var det 103 krascher.
En krasch hos oss är allt från en tappad hoj i depån till en vurpa på banan. Vi för statistik på allt.

Du jmf hd-åkare med sh åkare och säger att hd folket inte kraschar.
Vad du missar där är att custom står för ca 45% av dödsolyckorna.
Många pga av bristande körkunskap. Skulle den gruppen ta sig iväg på några kurser skulle de troligtvis sänka sina siffror radikalt.

Men detta är fel tråd att diskutera detta i. Vill du fortsätta med det skapa en egen tråd så kan vi vrida och vända på ämnet.

Tycker det är bra att ni är så säkra hojförare. Synd bara att ni inte ser hur världen runt inte enbart fungerar som i det gäng du åker med.

Och kom ihåg. ALLT DU LÄSER PÅ SH.COM ÄR SANT

PS. Vi lär ut hur man kan ta sig genom en kurva med större marginaler.
Tänk hur säker du skulle vara om du kunde köra med ännu större marginaler.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kurserna hade ca 3000 deltagare 2009
plus de 20 000 platserna man kunde kör gocartbana på.
på de kurstillfällena var det 103 krascher.
En krasch hos oss är allt från en tappad hoj i depån till en vurpa på banan. Vi för statistik på allt.

Jamen vad bra, då kunde du själv svara på att det var 103 krascher 2009, jag skulle aldrig ha kunnat gissa på mer än ett trettiotal.

Du jmf hd-åkare med sh åkare och säger att hd folket inte kraschar.
Vad du missar där är att custom står för ca 45% av dödsolyckorna.

Och hur många % av hojåkarna åker sporthoj respektive custom då?

Det måste ju finnas någon anledning till att custom betalar en tiondel så hög försäkring?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känns som vi har kommit lite från peters ämne

Det gör inget, ganska intressant att läsa alla teorier.

Kan väl passa på att nämna att jag själv kör ganska försiktigt på gata, säkert inte långsammanst, men långsamt om man jämför med många andra.

Är dock en flitig besökare av bankörningar och har själv druttat omkull nån gång på bana. Det är sånt som händer, men jag brukar försöka att analysera vad jag gjorde för fel och vad jag kunde gjort bättre för att inte göra samma misstag igen.

Personligen försöker jag ta med mig "banerfarenheter" ut på gatan. Har fått massor av "aha"-upplevelser på kurser när jag fått tips och testat att t ex sänka ingångsfarten för att sen öka farten osv.. Och vikten av rätt blick, gaskontroll osv.

Lite därför jag startade tråden, är mer intresserad av körteknik än fart i ett första läge, och undrar därför "varför" folk klotar i kurvan.

Så det är intressant att läsa folks erfarenheter och tips. Alltid lär man sig nåt. Men tyvärr så hör man som sagt sällan vad som gick fel när folk kör av.

Så spåna fritt :)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Detta kanske kommer eliminera alla avåkningar i fotokurvan

attachment.php
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Konstigt..lade upp precis samma sorts tråd förra året och blev nästan lynchad och totalt "moralkärringförklarad", men det var kul att nån lyfte frågan igen:tummenupp
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Väldigt mycket moral kärringar och tyckare i denna tråd.....Nåväl vi lever i ett fritt land......:va

Killen som åkte av vid "fotokurvan" idag klarade sig med ett "stukat EGO" och lite blåmärken + utskällning av moi... Tur var det :tummenupp
Hojjen har vi tagit till garaget för omplåstring och nya krach kåpor är beställda.
Avåkningen berodde på ett bakhjuls släpp med helt nya oskrubbade däck.

En del har påpekat att man ökar farten vid fotokurvan för ballare bilder och det stämmer , tyvärr! Även JAG..... Borde gå att fastna på bild ändå eller hur ????
Det finns faktiskt folk som gillar dig bättre som levande!! SKÄRPNING NU :huvet

Bättre levande och ful , än snygg och död........:D
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
:tummenupp:D bäst att jag håller käften som omväxling då så kanske jag klarar mig den här gången?:tungan

PS.Körde ni en da capo tur idag eller har ni bara dålig fantasi? ;-)

Nu har du räckt ut tungan, så det är bäst att du är förberedd på en tsunami.

Vi gjorde allt i omvänd ordning. Jag åt en burgare idag, inte en glass som i går. Det fanns skillnader.
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Har fått förklarat av en körskolelärare att det är alltför många "Svensson" som sitter på en uteservering och ser en Harley komma glidande och att dom helt plötsligt utbrister "En sån skall jag ha, dags för körkort"...

Tyvärr lite för mycket plötsliga infall bakom många som kör hoj.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
haha, när ska ni haka på på lite NYA roliga vägar då som ni inte skaver varje vecka?

Låter leskiGt... fast det är klart, ibland är det så nya vägar så inte ens rajslajter (hela TVÅ kvinnor) vet var de är... :gnissla

Btw, träffade på Nilax på Bulten idag... gamla goda vägar är sjyssta. :)
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Låter leskiGt... fast det är klart, ibland är det så nya vägar så inte ens rajslajter (hela TVÅ kvinnor) vet var de är... :gnissla

Btw, träffade på Nilax på Bulten idag... gamla goda vägar är sjyssta. :)

:7peta Asså, blanda inte in MIG i vårt förhållande :) Det var den där andra med två :tuttar som kommer från de där trakterna och skulle kunna vägen!

Jag är medlem i MUL = Människor Utan Lokalsinne

Nja, man bygger ju upp en personlig relation till alla kring vägen, folk som hötter med näven, kastar skor, tutar eller kanske e glada. Det blir en trygghet.

Okok, förstår.. men om jag lovar köra bredvid och hålla handen då? Vågar du kanske då?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och hur många % av hojåkarna åker sporthoj respektive custom då?

Det måste ju finnas någon anledning till att custom betalar en tiondel så hög försäkring?


Hur många mil, och hur många kurvor åker sporthojskollektivet jämfört med krompråmskollektivet?

Min far har hoj, den rullar 20-100 mil / säsong
Min svärfar har 2,5 hoj, de rullar totalt i snitt 2-300 mil / säsong
Min ex-chef hade hoj, han körde i snitt 1-200 mil / säsong
Min farbror har hoj, han kör kanske 600 mil / säsong, varav 580 pendlarmil på lååång rak landsväg + motorväg

När man pratar med folk som åker custom så är det 4-5 mil till nåt mysigt café som är grejen, inte åkandet i sig. Trots det händer det SÅ mycket olyckor. Dessutom är det i många fall föga oväntat när "vissa" kör ihjäl sig. Vissa utmanar ödet in absurdum. När det gäller krompråmar finns inte många "ursäkter" utan det är ren okunskap som är boven. Grundat i den typ av förändringsfientliga attityd som du uppvisar mot möjligheten att faktiskt bli bättre på det man gör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur många mil, och hur många kurvor åker sporthojskollektivet jämfört med krompråmskollektivet?

DEN diskutionen förlorar sporthojarna!

Jag känner inga som luffar runt land och rike runt som custom/harley folket.

Visst, sporthojarna kör 8 vändor på bulten en bra helg, eller en bandag, men sedan står dom avställda resten av tiden...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
ca 10% av hojbeståndet i vårt avlånga land består av det som betecknas som "Sporthojar". Andel custom kan jag tyvärr inte svara på, möjligen hittar Du svaret här.

...Och hur många % av hojåkarna åker sporthoj respektive custom då?...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har fått förklarat av en körskolelärare att det är alltför många "Svensson" som sitter på en uteservering och ser en Harley komma glidande och att dom helt plötsligt utbrister "En sån skall jag ha, dags för körkort"...

Tyvärr lite för mycket plötsliga infall bakom många som kör hoj.

Spontanitet bör beivras? :va
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top