Avåkningar i "fotokurvan"?

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Tror att många customåkare känner sig vilsna på en Avancerad kurs. Där det finns så många sporthojar eller smidiga street hojar.

Många känner sig långsamma o oroliga när hojdelar skrapar i kurvorna. Kanske möter man en mycket kompetent instruktör på en sporthoj iklädd fullt raceställ som kan köra i åttor runt customåkaren. Hela miljön förknippas med RR-körning av customåkaren. Jag tror det kan en anledning till bristande intresse hos den kategorin.

Skall det komma deltagare då måste det finnas ett upplägg som intresserar den gruppen.

Det kan vara så enkelt som några instruktörer på glidare och inte klädda som RR-piloter. Man kan även anordna en särskild customgrupp där man diskuterar utifrån custom hojen / förarens begränsningar med sittställning, broms o styregenskaper.

SMC har redan försökt det konceptet för två år sen tror jag det var på G-åsen. Tyvärr var det väldigt klent med intresse.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag justerar inläggen så att de ska passa min verklighet.

Nä, allvar... Som jag skrev, i tidigare trådar har man läst om bilister som stör sig på motorcyklisternas framfart på den sträckan. Så det är väl inte helt orimligt att nån gång så är det nån som åker av för att en bilist jävlas. Eller är vi så naiva och godtrogna så vi tror att det aldrig kan ske?

I teorin är det mycket som är möjligt men i verkligheten så är det sällan det varit bilar ens i närheten när folk klotar på bulten.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Där finquotar du mig, men dock så är det taget ur sammanhanget. Jag nämner några andra saker också.
Jag har ganska friskt idiotförklarat alla som kör som de gör på bulten och andra sträckor, men man kan ju inte alltid skylla på dem vid olyckor. Jag har råkat ut för olyckor med faktorer inblandat som jag överhuvudtaget inte kan göra nåt åt, såvida jag inte är synsk.
Så Miss_A´s "punkt slut" är ta mig fan inte alls "punkt slut". I så fall beskyller hon mig för olyckan när ett rattfyllo bröt mot väjningplikt med 1,8 promille, och dundrade ut rakt framför mig med sin bil så jag fick väja rakt in i en trädgård.



Har aldrig gjort det misstaget. Ibland är det jobbigt att vara felfri.:D

Punkt slut var inte menat så som du skriver att det är ditt fel att ett rattfyllo bryter mot väjningsplikt. Det trodde jag man förstod. :va
Kör man över sin förmåga och man gör en tabbe så ser jag det så som att , det är ingen annans fel än ditt eget att du åker av.
Sen om du kommer dundrandes och du måste väja för ex vilt, ja då är det två faktorer som spelar in, din fart och sen olyckligtvis rådjuret.
Sen kan man givetvis bli väldigt överraskad även i laglig fart, och i värsta fall kan man inte göra något åt situationen förutom att hoppas på det bästa.
Kör du med nya däck och klotar, då är det ditt fel. Nya däck = hala.

Kan man inte stå emot att gasa satan bara för att det står någon och fotograferar eller samtalar i kurvan med 10 andra , ja då kanske man inte ska framföra ett fordon.
Att vilja verka cool och gasa är för mig idiotiskt, sen finns det givetvis dom som kör fort på bulten som gör det oavsett om någon står där eller inte, han hade skrapat knät där vilket som. Men det är fortfarande den som kör som har ansvaret för att han framför sitt fordon på ett säkert sätt både för sig själv och andra.

Känner man att "nä nu ska jag allt visa dom att jag kan skrapa" och kanske få det på bild, Ja då kanske man ska överväga lite om varför man åker mc.

Åk mc i din egen takt, det är så mycket trevligare att se en mc komma i kurvan i laglig fart.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
DEN diskutionen förlorar sporthojarna!

Jag känner inga som luffar runt land och rike runt som custom/harley folket.

Visst, sporthojarna kör 8 vändor på bulten en bra helg, eller en bandag, men sedan står dom avställda resten av tiden...

Där måste du faktiskt skilja på entusiasten och "svensson med 50-års kris som har råd med en custom" jag har två farbröder som åker 2-3ggr så många mil som mig men de har åkt mc sen de var 15år. Dessa två herrar är fullt kapabla att köra sin pråmar och klagar även på bromsar och dylikt på deras hojar som försämrar dom. De andra kan märkas ut med en kille jag mötte på besiktningen som fick en 2:a pga av dåliga bromsar vilket han inte fattade då då hojen var "prickfri" (läs ren och full med krom). Om besiktningsmannen måste peka ut att bromsarna är dåliga borde man kanske fundera lite.

Visst samma problem finns inom sh-segmentet men kanppast i samma utsträckning så unga faktiskt måste genomgå körkortsprov och inte på länga vägar besittar samma ekonomiska muskler.

Riktiga mc-åkare kan inse för och nackdelar och förstår att problemet sitter bakom styret inte vilken mc du kör.

För att hålla mig lite inom ämnet så undrar jag om det bara är jag som tycker att bilderna från fotokurvan är bra för att se om jag gör något fel! Detta får mig inte att "ladda" hårdare utan mer att anstränga mig att få det rätt dvs blicken, kroppen spåret osv.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
DEN diskutionen förlorar sporthojarna!

Jag känner inga som luffar runt land och rike runt som custom/harley folket.

Visst, sporthojarna kör 8 vändor på bulten en bra helg, eller en bandag, men sedan står dom avställda resten av tiden...


DU känner inga nej, men det betyder bara att DU har bekanta som kör långt på krompråm.

Ägandestatistiken vs besiktningsstastistiken vs fikatursstatistiken vs olycksstatistiken säger fortfarande att det är en jävla skam att de TROTS så få mil i så lågt tempo råkar ut för så många olyckor.


Och 70% av de sporthojare jag känner till (inte bara de jag umgås med) kör heeela säsongen, varmt som kallt, tidig vår och sen höst.

Visst finns det en stor grupp som står med hojarna i garage större delen av säsongen. Men påstå inte att den gruppen skulle vara mindre bland alla 50-åriga, småfeta småföretagarindustriekonomer som bestämt sig för att leka Marlon Brando på äldre dar och därmed går och köper sig en fransjacka med tillhörande Virago 250.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Tror att det är bra när de äldre som fick med A-kortet på köpet håller sig till custom i början. Då håller de sig till drygt moppefart och de bromsar inte omkull sig så lätt ifall de hamnar i svårigheter och måste panikbromsa.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det här med framhjuls släpp och motorbroms. Om det är en långkurva kan jag ibland behöva slå av lite på gasen då jag missbedömt kurvans längde etc. Eftersom att jag har en twin blir det då rätt bra motorbroms. Hur allvarligt är det? Jag är ganska säker på att jag påbörjar kurvan för tidigt eftersom jag ibland tar den för snävt. Nåt annat bra tips på att minska farten i en kurva?
 

jetson

Guest
Det här med framhjuls släpp och motorbroms. Om det är en långkurva kan jag ibland behöva slå av lite på gasen då jag missbedömt kurvans längde etc. Eftersom att jag har en twin blir det då rätt bra motorbroms. Hur allvarligt är det? Jag är ganska säker på att jag påbörjar kurvan för tidigt eftersom jag ibland tar den för snävt. Nåt annat bra tips på att minska farten i en kurva?

Har hört att man kan bromsa lätt med bakbromsen men jag har aldrig vågat testa själv, nån som kan köra mc på riktigt som kan bekräfta detta?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det här med framhjuls släpp och motorbroms. Om det är en långkurva kan jag ibland behöva slå av lite på gasen då jag missbedömt kurvans längde etc. Eftersom att jag har en twin blir det då rätt bra motorbroms. Hur allvarligt är det? Jag är ganska säker på att jag påbörjar kurvan för tidigt eftersom jag ibland tar den för snävt. Nåt annat bra tips på att minska farten i en kurva?

1. Rulla av gasen försiktigt så att du går ner på "nollgas", räcker oftast.
2. Behöver du bromsa, så släpp av ännu mer, men långsamt så att du slipper rycket när motorbromsen tar i.
3. Behövs det mer, gå försiktigt på med FRAMbroms.

Det GÅR att bromsa under rätt hårda nerlägg, kolla de stora pojkarna hur de bromsar in till apex med fullt nedlägg. Men jag är inte karl nog för sånt. Däremot har du förmodligen större marginaler på det än du tror. Men var försiktig med motorbromsen, jag åker ju också twin och det är lätt att få obehagliga överraskningar.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
1. Rulla av gasen försiktigt så att du går ner på "nollgas", räcker oftast.
2. Behöver du bromsa, så släpp av ännu mer, men långsamt så att du slipper rycket när motorbromsen tar i.
3. Behövs det mer, gå försiktigt på med FRAMbroms.

Det GÅR att bromsa under rätt hårda nerlägg, kolla de stora pojkarna hur de bromsar in till apex med fullt nedlägg. Men jag är inte karl nog för sånt. Däremot har du förmodligen större marginaler på det än du tror. Men var försiktig med motorbromsen, jag åker ju också twin och det är lätt att få obehagliga överraskningar.

Det är så jag gör, gött att höra att det inte är någon fara. Men frambromsen skulle jag aldrig röra utan att räta upp först.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det är så jag gör, gött att höra att det inte är någon fara. Men frambromsen skulle jag aldrig röra utan att räta upp först.

Gå in med sådan fart att du kan gasa genom hela kurvan.
Beror mycket på var du juckar av gasen vad som händer med framhjulet.
Om kurvan är lång. Lägg blicken i väghorisonten (den försvinnande punkten) håll samma radie till du ser att kurvan öppnar upp där ökar du på med gase och reser upp hojen.

En kurva kan delas i två delar, som två tårtbitar, Del 1 från svängpunkt till apex (apex där du är som närmast innerkant) Del två från apex till utgång.
Del 1 är ett stabiliseringsområde. Där möter du på med stödgas och får en stabil mc. Del 2 här börjar man resa upp hojen och gasar på, accar, altså acc-område.

Att bromsa in till apex kräver en speciell teknik.
Många som jmf med racekillar de ser på tv. Glöm det... De har helt andra förutsättningar än du har på gata.,
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gå in med sådan fart att du kan gasa genom hela kurvan.
Beror mycket på var du juckar av gasen vad som händer med framhjulet.
Om kurvan är lång. Lägg blicken i väghorisonten (den försvinnande punkten) håll samma radie till du ser att kurvan öppnar upp där ökar du på med gase och reser upp hojen.

En kurva kan delas i två delar, som två tårtbitar, Del 1 från svängpunkt till apex (apex där du är som närmast innerkant) Del två från apex till utgång.
Del 1 är ett stabiliseringsområde. Där möter du på med stödgas och får en stabil mc. Del 2 här börjar man resa upp hojen och gasar på, accar, altså acc-område.

Att bromsa in till apex kräver en speciell teknik.
Många som jmf med racekillar de ser på tv. Glöm det... De har helt andra förutsättningar än du har på gata.,


Tack för semi-rättningen.. Läste om och inser att det kan misstolkas. Vad jag skrev ska inte ta som att det SKA göras så, men om skadan redan är skedd så GÅR det.


Bättre att köra omkull än att köra av vägen ;)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Kul tråd

Banracingkurser, Knäpuckar, maximala nedlägg, varma superdäck, teknik som Rossi, bra asfalt, nysopat, fullgas ut osv

Vad är det i fotokurvan? Är det 70 km/h, behöver man allt detts för att klara 70 där eller är det för att man ska klara 170 km/h i fotokurvan? :va
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kul tråd

Banracingkurser, Knäpuckar, maximala nedlägg, varma superdäck, teknik som Rossi, bra asfalt, nysopat, fullgas ut osv

Vad är det i fotokurvan? Är det 70 km/h, behöver man allt detts för att klara 70 där eller är det för att man ska klara 170 km/h i fotokurvan? :va


För att vara lite anti-moraltjerring.

Hoj handlar om "sense of speed". De flesta hojar i det här forat klarar grymma hastigheter, det är upp till förarna till 99%.

Vad som är lika med döden för nån med nytaget kort, är "inspirerat" för mig och "en hand på styret funderade på kvällens middag" för ex. Ezzo.

Att köra "rätt" är poängen, om jag ex. kan göra det i X kurva i 90, så betyder det inte att jag kan det i 110, men heller inte att det inte GÅR i 130.

Personligen känner jag mig "lagom" duktig på gata nu. Har koll nog för att ha ett skönt flyt och goda marginaler trots "kul" tempo. Vet inte om jag skulle vilja vrida upp så himla mkt mer (lite skulle det nog bli iofs) även om jag blev väldigt mkt snabbare på bana. Det är för många variabler på gata.

På bana däremot kan man slipa detaljer in absurdum och man kan ALLTID bli snabbare. dessutom är det mätbart vilket gör det betydligt mer intressant. På gata vill jag inte vara ens nära mina 100%, vilket gör att nån måste steka mig DUKTIGT hårt för att jag ska känna mig sämre, fram till dess kan det lika gärna vara så att det bara kör med alldeles för små marginaler.

Once again.. Det handlar om att ha kul, inte vara snabbast. Det finns ALLTID nån som är snabbare.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.....Kör man över sin förmåga och man gör en tabbe så ser jag det så som att , det är ingen annans fel än ditt eget att du åker av.
.....

Principiellt har du rätt, men jag förstår till viss del även delar av den andra sidan.

Problemet är ju var gränsen går.

Ditt resonemang kan ju dras till sin spets.
Om allt som den enskilde gör alltid skulle vara dens eget ansvar så skulle vi ju inte behöva ha lagar om langning av droger, sexköpslagar osv.

Vi har ju kriminaliserat tillhandahållandet av vissa tjänster just för att vi ansett att det ger resultat på hur utbrett användandet blir.

Det blir lite "ändamålet helgar medlen".
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är väl det som är tricket sen kommer det andra automatiskt. Problemet är om det blev lite för högfart eller att man påbörjar kurvan förtidigt.

Det kan bli lite tjatigt men en BKK/SHK på storbana tror jag skulle göra susen för dig... för just de här sakerna går man igenom under Steg 1.
Just det med svängpunkter, hitta rätt fart och att köra med bibehållen fart och att öka och då känna hur mycket stabilare hojen blir om man kör så istället för att bromsa i kurvan och dylikt... och på storbana kommer du upp i fart vilket göra att du får känna på just när det går lite snabbare också.

Jag fann det i alla fall vansinnigt lärorikt.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
DEN diskutionen förlorar sporthojarna!

Jag känner inga som luffar runt land och rike runt som custom/harley folket.

Visst, sporthojarna kör 8 vändor på bulten en bra helg, eller en bandag, men sedan står dom avställda resten av tiden...

Håller med det är dom man ser först och sist på året

DU menar att man ska svänga åt fel håll alltså? Då åker man ju av på andra sidan :va

Testa själv och se vrid styret åt vänster i en
vänsterkurva- den rätar upp sig och vill gå rakt fram. gör tvärtom vrid lite åt höger cykeln dras innåt och det svänger åt vänster så enkelt är det:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top