Avåkningar i "fotokurvan"?

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Kingsfield
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Vad är skillnaden på dig och ett rådjur? Vad är det som gör att rådjuret blir en faktor som spelar in men inte du & din kamera?

Självklart är det eget ansvar för dom som kör, men att blint stirra i väggen och tro att man inte är med & påverkar är ju bara naivt. Sen att skulden inte ligger på en fotograf kan jag helt hålla med om, men en påverkade faktor likt rådjuret är det helt klart i mina ögon.
HAHA! Det var fan det dummaste jag läst! Vad är det för skillnad...... Jag finner inte ord.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Rådjur, fotografer... nä, det finns något ännu värre.

Brudar.

Speciellt snygga sådana.

Vad gör en kille när han ser en sådan? Jo, hittar på det mest korkade sätten att impa på henne med! Hur mycket trubbel hade inte kunnat undvikits där egentligen? Där har vi den verkliga faran! :död
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Vad är skillnaden på dig och ett rådjur? Vad är det som gör att rådjuret blir en faktor som spelar in men inte du & din kamera?

Självklart är det eget ansvar för dom som kör, men att blint stirra i väggen och tro att man inte är med & påverkar är ju bara naivt. Sen att skulden inte ligger på en fotograf kan jag helt hålla med om, men en påverkade faktor likt rådjuret är det helt klart i mina ögon.

Jag avlider, bästa inlägget 2010.

Snart är det klappjakt på fotograferna, :hihi
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jo det får bli så. Är borta hela juni så det blir med actionpics den 3 augusti. Lång tid dit bara.

Har du ens funderat på vad det är du vill ha ut?
Vi som rekommenderat en BKK/SHK har inte sagt bandag, vi har sagt BKK/SHK... det är stor skillnad. Actionpics är inriktade på banåkning medans SMC är inriktade på att lära ut bra körteknik för trafiken fast på storbana.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Brudar.

Speciellt snygga sådana.

Vad gör en kille när han ser en sådan? Jo, hittar på det mest korkade sätten att impa på henne med! Hur mycket trubbel hade inte kunnat undvikits där egentligen? Där har vi den verkliga faran! :död

:yoparty:Bugar:banana

å inte fan gnälls det om efteråt (7 sidor och fler kommande) heller när någon tabba sig heller.
för vilken jäkla kille vill att tjejer ska sluta klä sig sexigt??
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Har hört att man kan bromsa lätt med bakbromsen men jag har aldrig vågat testa själv, nån som kan köra mc på riktigt som kan bekräfta detta?
Japp done that, körde kawa 750 H2, ett utav sätten att häva wobbel var att försiktigt bromsa med bakbromsen, räddade mig 2-3 ggr från att krasha...
:gnissla
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Jag tänker fortsätta fota där för 99,9% av hojåkarna uppskattar det. Sen om dom kör av är deras problem, det står iaf en fotograf där som kan ringa 112 och hjälpa till om det går illa.

Dagen då ni åker av och det inte står en käft där då och inte kan krypa me brutna ben fram till mobilen som flög iväg, hade ni inte hellre velat ha nån som stått o glott..
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Säga vad man vill om hela Bulten/fotokurvan cirkusen.
1. Det är roligt för oss som är ute med kamerorna.
2. Det är roligt för de flesta som åker där.
3. Det är roligt i flera dagar efter oxå, att läsa här om eländet.
= Mycke skoj för väldigt lite :D Krama varandra i trafiken
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Den här tråden är värdelös utan bilder, så jag bjuder på senaste omkullkörningen. :krama

olycka1.jpg


olycka2.jpg


olycka3.jpg


Nånting säger mig att jag får ångra det :crash

...det är så mycket trevligare att se en mc komma i kurvan i laglig fart.

Nääe, det är det inte. Ju fortare desto bättre, så länge du kommer levande ur den.
 
Last edited:

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
en spekulation i trådens syfte dvs varför avåkningar sker:

teori 1: foten tog i marken, föraren blev rädd och släppte gasen och framhjulssläpp som följd?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den här tråden är värdelös utan bilder, så jag bjuder på senaste omkullkörningen. :krama

Ser ut på skinnstället som att det inte var första gången :)

en spekulation i trådens syfte dvs varför avåkningar sker:

teori 1: foten tog i marken, föraren blev rädd och släppte gasen och framhjulssläpp som följd?

Ja, precis, huvudsyftet när jag startade tråden var inte att reda ut "vems" fel det är eller att peka finger på någon.

Slog mig bara helt plötsligt att man i princip varje solig dag hör att en eller flera kört av på bulten, och då ofta i just den här kurvan.

Men jag har ALDRIG hört, eller sett en tråd där den som kört av ens kommenterat vad som faktiskt hände, vet t om nåt tillfälle där nån kört av och man kom överens med de som såg det att aldrig säga att det hänt ens. Vet inte om det är för dåligt för imagen eller liknande att klota. Personligen anser jag att det är "sånt som händer".

Man kan alltid lära sig av både sina egna och andras misstag. Och skulle man t ex få veta att 9 av 10 som kör av där har släppt på gasen och fått släpp så är det säkert någon som snappar upp det och kanske inte släpper på gasen när de hamnar där. Och vips så har man undvikit en olycka enbart genom att ha diskuterat ett ämne i en tråd. :tummenupp

GubbLasses inlägg ett par sidor tillbaka där han skriver att de flesta han sett går av på väg mot Tungelsta tycker jag var intressant. Själv hade jag gissat att det var vanligare att gå av när man är påväg mot Rosenhill..
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har du ens funderat på vad det är du vill ha ut?
Vi som rekommenderat en BKK/SHK har inte sagt bandag, vi har sagt BKK/SHK... det är stor skillnad. Actionpics är inriktade på banåkning medans SMC är inriktade på att lära ut bra körteknik för trafiken fast på storbana.

Inte enligt infot på deras hemsida. De har instruktörer som har SHK åt SMC annars. Tyvärr har inte SMC några datum som passar mig.

"Vi har erfarna instruktörer i alla grupper, instruktörerna finns där för din skull, vill du så hjälper dom dig med körteknik, spårval m.m.
Instruktörerna är erfarna och utbildade som mc-instruktörer. Flera arbetar med uppdrag hos SMC som utbildade Sporthojsinstruktörer, eller inom annan klubbverksamhet och utbildning. Några av instruktörerna är tävlingsförare."
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken kurva exakt är det som är fotokurvan?

Kan nån länka till en karta eller nåt så att jag vet när jag ska stå på huvvet på tanken ?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
:hihi:hihi var har du sovit,,,,, till och med bönderna här omkring vet var den är.

Men faaan, jag kör inte därnere så ofta. Kanske har kört där 5-6 gånger max för transportsträckan till Bulten är så SKITTRIST. Ofta kör jag när det det är risigt väder så att man får vara ifred på gatan. Då står det minsann inga fåtågrafer och fotar mig :näsblod

(Kör oftast norr om stan)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top