Pledians
Älgklyvaren!
Tror att många customåkare känner sig vilsna på en Avancerad kurs. Där det finns så många sporthojar eller smidiga street hojar.
Många känner sig långsamma o oroliga när hojdelar skrapar i kurvorna. Kanske möter man en mycket kompetent instruktör på en sporthoj iklädd fullt raceställ som kan köra i åttor runt customåkaren. Hela miljön förknippas med RR-körning av customåkaren. Jag tror det kan en anledning till bristande intresse hos den kategorin.
Skall det komma deltagare då måste det finnas ett upplägg som intresserar den gruppen.
Det kan vara så enkelt som några instruktörer på glidare och inte klädda som RR-piloter. Man kan även anordna en särskild customgrupp där man diskuterar utifrån custom hojen / förarens begränsningar med sittställning, broms o styregenskaper.
Det skulle kunna locka några, men många är helt ointresserade av banåkning av andra skäl, här är ett exempel:
Marie @ forum.svmc.se skrev:Jag har varit på en smckurs på bana en gång för fem år sedan, och det gör jag aldrig om.
Det var det minst meningsfulla jag någonsin företagit mig. Det hade varit mera inspirerande att sitta på ett utedass och elda upp hundralapparna.
Efter ett par varv så hade man sett vad som fanns att se runt banan, och allt dillande om svängpunkter och annat trams. Jag orkar inte bry mig om sådant. För mig är mcåkning transport, och under tiden tittar man på naturen och det som finns runtomkring, det är ju där det vackra finns.
Jag åkte faktiskt hem innan kursdagen var slut för det gav mycket mera att ta en extra runda på vägen hem.