Av med kortet, hur fungerar efterföljande som metod för mätning??

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
Vet att jag körde för fort! men blir bara fundersam på hur dom kan använde det mätningsättet som dom gjorde... Dom har ju inga bevis igentligen mer än vad dom tyckte deras mätare visade när dom kört ikapp mig.

Bror min körde i ca 160 motorväg med bil. Blev tagen av civilare. Brorsan fråga hur dom kunde mäta hastigheten och han fick inget riktigt svar. Han vägra skriva på ngt på plats, dom behöll likväll kortet. sen fick han brev från åklagaren att det inte fans någon anledning att motstrida polisens hastighetsmätning,varav min bror krävde bevis på papper om mätningen. 2 veckor senare skulle han infinna sig i rätten,för att bara ta emot dommen,inte fick han bestrida utan enbart ta emot dommen. Helt chanslös alltså. Dommen av med kortet i 1 månad och 4000 i böter.

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Säker på att det preskiberas efter 2 år? jag har en lapp från kamera i norge som kom förra veckan. Det är över 1 år sedan. Kanske jag ska dra ut på det?
Letar info om detta samt vad boten i norge blir för 84 på 70 väg (jag trodde själv det var 80)

Skrev du på skiten?:huvet utan mätinstrument kan han inte bevisa vilken hastighet du höll men har du skrivit på så erkänner du det han säger.
I sån situation när han ber om kortet ska du säga att du inte har den med dig och allt han anklagar dig för nekar du sen skriver du inte på ett skit då hotar han med rättegång och i vissa fall läggs det ner beroende på polisens bevisning, i annat fall kan du skita i att skicka in delgivning efter 2år så preskriberas det :yoparty

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Säker på att det preskiberas efter 2 år? jag har en lapp från kamera i norge som kom förra veckan. Det är över 1 år sedan. Kanske jag ska dra ut på det?
Letar info om detta samt vad boten i norge blir för 84 på 70 väg (jag trodde själv det var 80)

OJ... Jag ser Norge och det svartnar för ögonen! Du kan ju börja tänka på att sälja hojen, sälja ditt place, börja *ora ut dig själv och flytta hem till päronen!!!

Har för mig att Norge INTE är nådiga med bot! :S Lycka till Dude!

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
OJ... Jag ser Norge och det svartnar för ögonen! Du kan ju börja tänka på att sälja hojen, sälja ditt place, börja *ora ut dig själv och flytta hem till päronen!!!

Har för mig att Norge INTE är nådiga med bot! :S Lycka till Dude!

det var bara 14 km/h över, tror dock det landar på runt 5000 NOK. Vet fan inte om jag törs ringa svenska polisen som har detta. Vet inte vad som händer ifall jag låter bli.

Jag har ingen tur med polisen just nu. Hade utekväll i lördag och åkte in i bilen för jag pissade i stan på hemvägen.....Jag begärde rådrum vilket gav mig en timme i baksätet före dom jävlats klart utan åtgärd och jag fick gå hem utan något påskrivet eller annat....får se vad som kommer i brevlådan nu. Har fan aldrig med polisen och göra, men nu vart det 2ggr på 1 vecka. :huvet

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
2010 Yamaha R1

Trafikbrott ska vara 2år iallafall i sverige, i dec förra året la dem ner en rättegång ang bilbälte som jag hade blivit stoppad för 2år tidigare jag vägra skriva på då sa polisen att vi skulle ses i rätten jag skrev inte på någon delgivning som jag fick hem i brevlådan, delgivningsman va och knacka på ca 4gånger under dem 2 åren jag står skriven hos föräldrarna men bor inte där :hihi

Läste på nätet några år sen att en polis hade kommit undan på ett liknande sätt för en fortkörning.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
det var bara 14 km/h över, tror dock det landar på runt 5000 NOK. Vet fan inte om jag törs ringa svenska polisen som har detta. Vet inte vad som händer ifall jag låter bli.

Jag har ingen tur med polisen just nu. Hade utekväll i lördag och åkte in i bilen för jag pissade i stan på hemvägen.....Jag begärde rådrum vilket gav mig en timme i baksätet före dom jävlats klart utan åtgärd och jag fick gå hem utan något påskrivet eller annat....får se vad som kommer i brevlådan nu. Har fan aldrig med polisen och göra, men nu vart det 2ggr på 1 vecka. :huvet

Osäker på preskiptionstiden i norge men mer än ett år är det och säkert mer än 2,ca: 2500har jag för mig om det är under 15km på +70väg.
När det gäller p-böter kommer det bara ett inkassokrav med hot om kronofogden och indrivning om det inte är betalt i tid så detsamma gäller säkert övriga böter.

I sverige är det 2år om det inte är ändrat det sista året.

Hernik

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Var dum nog att skriva på delgivelsen men pratade med en advokat som sa att detta inte är ett erkännande:confused:.
Att du har skrivit på delgivningsbeviset betyder ENDAST att du nu vet om att körkortet är tillfälligt omhändertaget av polisen och att du är misstänkt för förseelsen. Du har INTE erkänt någon slags handling om du nekat till själva fortkörningen. Jag antar att du fick ett medgivande om att du fick köra i ytterligare 48 timmar? Du skall också ha fått en kopia på den rapport som polismännen skrev på plats (Beslut om omhändertagande av körkort och traktorkort m m).

Inget beslut om ditt körkort är fattat MEN det är tillfälligt återkallat under utredningen.

Du kommer nu få hem en underrättelse från Länsstyrelsen om omprövning av körkort och körkortstillstånd. Du kommer föreläggas att yttra dig och du kommer få ett datum när detta yttrande senast skall ha kommit in till länsstyrelsen. Bilagor med lagtexter och blankett för yttrande inkluderas. Underrättelsen undertecknas av din handläggare som du kan ringa om du har frågor.

Ditt körkort är fortfarande tillfälligt återkallat men inget beslut har fattats.

I yttrandet skall du beskriva hur du uppfattade situationen, att du tycker att polismännens "uppskattning" av din hastighet inte stämmer överens med den hastighet du faktiskt höll, samt självklart ifrågasätta vilken typ av bevisning som finns. OM det överhuvudtaget finns någon. Ta gärna hjälp av en jurist här om du har möjlighet.

Försök även få med intyg eller bilagor från din arbetsgivare som styrker vikten av ditt körkort i tjänsten. Det tas ingen hänsyn till om du måste åka 10 mil buss till jobbet varje dag, men om en tredje part drabbas så kan det hjälpa dig en hel del (exempelvis en kund i ditt dagliga arbete, om du inte kan ersättas i en handvändning). Finns det några vittnen som kan styrka din version av händelsen skall naturligtvis deras syn på saken tas med.

Så, nu är det bara att vänta på en tid i tingsrätten om åklagaren väljer att gå dit. Detta kan ta ett tag och under tiden är ditt körkort återkallat i väntan på dom. Du får till slut en stämning från Tingsrätten om att målet kommer tas upp, du uppges meddela om ytterligare bevisning, vittnen osv finns. Det kommer stå att du mer eller mindre MÅSTE dyka upp och försvara dig men det stämmer inte. Du kommer få en kontakt och det är bara att ringa honom/henne och säga att du inte har något ytterligare att ta upp (om du inte har det). Då behöver du inte komma..

Skrivkramp.

Lycka till! :tummenupp

Edit:
Det blir max 4000 i böter, det är jag förhållandevis säker på.

Last edited:

simonhedberg

Guest
Måste man köra 170 för att köra om ett par bilar som kör 110 :va
Du får överstiga hasti :tummenupp gheten med 10% under omkörningsmomentet har jag för mig. Varför ska dom dra av 10km/h? har jag inte hört talas om...
hur länge blir du av med kortet? fina böter eller?

Gud vad många moralinlägg det ofta är här inne? Hur många har inte kört 170-180? Jag har då iallfall gjort det hundratals gånger!

Lycka till med allt :tummenupp

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Skedde mätningen över två hastighetsbegränsningar?
90 och 110?
(jag ser att du skriver 110, men...)

Jag har en vag aning om att mätningen inte får ske över två hastighetszoner.
Kan vara en sak att anmärka på, om det skulle vara så.
Tyvärr ser det dystert ut, på det du skriver.

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Guuud, vilken zatzykommentar...

Men trött på alla moralkakor som folk kommer med! När man väl själv står där och har kört för fort så är man inte lika villig att bara svälja hela grejen.

I övrigt heter det sporthoj, har du köpt en R6a för att köra lagligt på de svenska vägarna så har du tänkt helt fel, eller?

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Hojlös
Men om man har fått brev Tingsrätten och där det står att man måste infinna sig en viss tid. Måste man det elr inte?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
givetvis måste du komma, blir rätt så dyrt att skita i det.

Eget dödsfall och några till saker är laga förfall dock...

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Polisen fick på sin glädjemätare hålla 190 för att komma ifatt dig. Det är ingen mätning. Erkänn ingenting, kanske kan en duktig advokat bistå beroende på hur rapporten är formulerad. Dom gillar att skriva så att saker och ting verkar värre än vad dom är. Begär ut rapporten till att börja med.

Bror min körde i ca 160 motorväg med bil. Blev tagen av civilare. Brorsan fråga hur dom kunde mäta hastigheten och han fick inget riktigt svar. Han vägra skriva på ngt på plats, dom behöll likväll kortet. sen fick han brev från åklagaren att det inte fans någon anledning att motstrida polisens hastighetsmätning,varav min bror krävde bevis på papper om mätningen. 2 veckor senare skulle han infinna sig i rätten,för att bara ta emot dommen,inte fick han bestrida utan enbart ta emot dommen. Helt chanslös alltså. Dommen av med kortet i 1 månad och 4000 i böter.
Fick han aldrig veta hur mätningen gjorts?
Svenska rättsystemet är ett skämt så länge det handlar om tingsrätter om du frågar mig. Det är ju inte precis så att dom kontrollerar riktigheten i det som sägs. Trafikmål är rena löpande bandet, rättssäkerhet existerar inte. Du är där för att bli dömd, inget annat.

90 och 110?

Det går utmärkt, men det är den högsta gränsen som räknas. Jag har själv blivit rapporterad 2 ggr där olika hastighetsgränser funnits.

Last edited:

Mr Strider

Medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Daytona 650, Suzuki GSXR 600 Corona Edition...
90 och 110?

Var 110 hela sträckan....

Polisen fick på sin glädjemätare hålla 190 för att komma ifatt dig. Det är ingen mätning. Erkänn ingenting, kanske kan en duktig advokat bistå beroende på hur rapporten är formulerad. Dom gillar att skriva så att saker och ting verkar värre än vad dom är. Begär ut rapporten till att börja med.

Fick han aldrig veta hur mätningen gjorts?
Svenska rättsystemet är ett skämt så länge det handlar om tingsrätter om du frågar mig. Det är ju inte precis så att dom kontrollerar riktigheten i det som sägs. Trafikmål är rena löpande bandet, rättssäkerhet existerar inte. Du är där för att bli dömd, inget annat.

Det går utmärkt, men det är den högsta gränsen som räknas. Jag har själv blivit rapporterad 2 ggr där olika hastighetsgränser funnits.

Där har jag en till fundering, var hos polisen efter det att jag fått hem papper och begärde att få ut alla papper rörande detta men hon som satt där sa att jag har inte rätt att få ut alla papper förän jag är dömd och då kommer dom att göra kontroll på polisbilens mätare osv:confused:

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
1. ALDRIG NÅGONSIN SKRIVA PÅ ! ALLTID JÄVLAS OCH FÅ VALUTA FÖR PENGARNA !

2. ALDRIG GE UPP. ALLTID FÖRÖSKA KRÅNGLA SIG UR.

Varför skriver folk på ? Jag fattar inte det ? Inte ens när det skulle var 500 vittnen och 5 laser skulle jag skriva på....

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Triumph Speed Four
Då har du för dig fel. Man får enligt lag ej överträda hastighetsgränsen ens under omkörning, vill minnas att det stod "kör om så snabbt du kan utan att överskrida gällande hastighetsgräns" i boken.

När jag övningskörde (på trafikskola) förra året sa MC-läraren att jag skulle köra så fort att omkörningen blev säker. När vi tränade omkörningar var jag uppe i 110-115 km/h på 90-väg, på motorväg med 110 km/h som gällande begränsning var han inte nöjd förrän jag var uppe i 140!!! :yoparty

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Men om man har fått brev Tingsrätten och där det står att man måste infinna sig en viss tid. Måste man det elr inte?
Jag ville inte ta ut en hel dags ledighet för att åka till Göteborg med buss/tåg, sitta och lyssna på sånt jag redan vet i 10 minuter utan att kunna påverka, för att sen åka raka vägen hem igen. Så jag ringde min kontaktperson (eller vad det nu kallas) på Tingsrätten och hon förklarade att det var helt onödigt för mig att komma dit om jag inte hade något nytt att komma med. Så fungerade det i mitt fall.

givetvis måste du komma, blir rätt så dyrt att skita i det.

Eget dödsfall och några till saker är laga förfall dock...
Dödsfall, du tar inte i lite nu?
Det räcker med ett sjukintyg eller att du inte kan ta dig dit pga problem i trafiken. I mitt fall antar jag att min ursäkt var att jag inte hade något att tillföra och att min medverkan då var helt onödig. Jag talar av egen erfarenhet men det behöver inte betyda att jag inte är ett undantagsfall. TROR dock inte det...

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...