Av med kortet, hur fungerar efterföljande som metod för mätning??

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Skrev du på skiten?:huvet utan mätinstrument kan han inte bevisa vilken hastighet du höll men har du skrivit på så erkänner du det han säger.
I sån situation när han ber om kortet ska du säga att du inte har den med dig och allt han anklagar dig för nekar du sen skriver du inte på ett skit då hotar han med rättegång och i vissa fall läggs det ner beroende på polisens bevisning, i annat fall kan du skita i att skicka in delgivning efter 2år så preskriberas det :yoparty

De behöver inte bevisa hur fort, bara fortare än.
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
Men trött på alla moralkakor som folk kommer med! När man väl själv står där och har kört för fort så är man inte lika villig att bara svälja hela grejen.

I övrigt heter det sporthoj, har du köpt en R6a för att köra lagligt på de svenska vägarna så har du tänkt helt fel, eller?
Inte behöver man konstant övertrassera hastighetsbegränsningen bara för att man sitter på en sporthoj?
Vänd på frågan; Har du köpt din hoj bara för att kunna ligga över hastighetsbegränsningarna på Svenska vägar?

Inte behöver man konstant övertrassera hastighetsbegränsningen bara för att man sitter på en sporthoj?
Vänd på frågan; Har du köpt din hoj bara för att kunna ligga över hastighetsbegränsningarna på Svenska vägar?
Jaja... JAAG VEET!!
:felämne
 
Last edited:

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
1. ALDRIG NÅGONSIN SKRIVA PÅ ! ALLTID JÄVLAS OCH FÅ VALUTA FÖR PENGARNA !

2. ALDRIG GE UPP. ALLTID FÖRÖSKA KRÅNGLA SIG UR.

Varför skriver folk på ? Jag fattar inte det ? Inte ens när det skulle var 500 vittnen och 5 laser skulle jag skriva på....

Kan du stava till rättshaverist? Förstår du att det är du själv som betalar för rättegångskostnaderna (genom att betala skatt)?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Kan du stava till rättshaverist? Förstår du att det är du själv som betalar för rättegångskostnaderna (genom att betala skatt)?


Rättsvhaverist ? Knappast. Jag utövar min jävla rättighet. Idioti att dra in rättshavererande i det hela. Jag betalar skatt rättegång eller inte. Jag betalar lika mycket i böter..rättegång, eller inte. Varför då inte tillhöra de som man inte går med vinst på ? Inte en chans i helvetet att jag NÅGONSIN skriver på något. Det kostar ju inte ett öre mer (eller mindre). Hela vårt sketna rättsystem fungerar skevt. Man ger sig på de man LÄTTAST kan komma åt och pungslå på pengar. De som pissar på allt kan istället känna sig trygga...Hur många utblottade pundare försöker man ens bötfälla för det ena eller det andra ? En jävla konsultslusk utan betalningsanmärkningar är ju för fan en sitting duck. Japp..HONOM ska vi sätta oss på, han har ju något att förlora. Man blir rövknullad all the same, men åtm under protest och inte gratis he he. Alltid ett plåster på röven...såren.
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
jamen ... ta min enkla lösning på detta.. Lappen skiter du i, skruvar av regplåten och ställ av hojjen, sen kör du ändå! då tjänar du in böter-pengarna på att inte ha hojjen försäkrad, och du kan ändå köra hela sommaren! :tummenupp
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Var 110 hela sträckan....



Där har jag en till fundering, var hos polisen efter det att jag fått hem papper och begärde att få ut alla papper rörande detta men hon som satt där sa att jag har inte rätt att få ut alla papper förän jag är dömd och då kommer dom att göra kontroll på polisbilens mätare osv:confused:
Möjligt att man inte kan få ut rapporten från polisen men ifall du får brev från Tingsrätten med mål nr så kan du begära ut det från TR innan rättengången. Det är en rättighet. Om åklagaren väljer att driva det vidare så skriv gärna vad polisen skrev i sin rapport.
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
1. ALDRIG NÅGONSIN SKRIVA PÅ ! ALLTID JÄVLAS OCH FÅ VALUTA FÖR PENGARNA !

2. ALDRIG GE UPP. ALLTID FÖRÖSKA KRÅNGLA SIG UR.

Varför skriver folk på ? Jag fattar inte det ? Inte ens när det skulle var 500 vittnen och 5 laser skulle jag skriva på....

Men du...

Hur tänker du?.Jävlas till varje pris när du åkt fast och även överbevisad av 500 vittnen med mera som du säger.
Har du blivit felbehandlad av samhället ngn gång där du oskyldigt blivit dömd för ngt när du anser att du blir rövknullad?
Eller vill du inte inse och ta det som en MAN när du gjort fel.Känns det liksom bättre på ngt vis när du gjort övertramp i ngn sak och sen bedöva din inre ilska med att ja nu ställer vi till jävelskap för det ger mig inre frid.

Ta nu inte frågeställningen som ett övertramp mot dig personligen utan försök ge en förklaring.

Bara nyfiken hur du tänker då man blir lite mörkrädd för det är en gåta för mig ditt resonemang?
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Rättsvhaverist ? Knappast. Jag utövar min jävla rättighet. Idioti att dra in rättshavererande i det hela. Jag betalar skatt rättegång eller inte. Jag betalar lika mycket i böter..rättegång, eller inte. Varför då inte tillhöra de som man inte går med vinst på ? Inte en chans i helvetet att jag NÅGONSIN skriver på något. Det kostar ju inte ett öre mer (eller mindre). Hela vårt sketna rättsystem fungerar skevt. Man ger sig på de man LÄTTAST kan komma åt och pungslå på pengar. De som pissar på allt kan istället känna sig trygga...Hur många utblottade pundare försöker man ens bötfälla för det ena eller det andra ? En jävla konsultslusk utan betalningsanmärkningar är ju för fan en sitting duck. Japp..HONOM ska vi sätta oss på, han har ju något att förlora. Man blir rövknullad all the same, men åtm under protest och inte gratis he he. Alltid ett plåster på röven...såren.

Det verkar inte som du har speciellt god insyn i rättsväsendet. Det koster mer för samhället när du inte skriver på. Du tillhör samhället, alltså kostar det mer för dig. Försök se den stora bilden. Är du inte skyldig ska du självklart inte skriva på, men att in absurdum förneka något man är skyldig till känns inte helt stabilt i min värld.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det verkar inte som du har speciellt god insyn i rättsväsendet. Det koster mer för samhället när du inte skriver på. Du tillhör samhället, alltså kostar det mer för dig. Försök se den stora bilden. Är du inte skyldig ska du självklart inte skriva på, men att in absurdum förneka något man är skyldig till känns inte helt stabilt i min värld.
200.000 åkte fast för fortkörning 2008. Om alla hade nekat, vad hade hänt då tror du?
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Bara för att jag verkligen, verkligen hade behövt en källhänvisning så hittade jag förstår inte sidan jag läste det på...

Men! Jag läste nånstans att rätten inte nödvändigtvis måste hålla sig till de penningböter som fastställts åt Polisen, att t.ex. tingsrätten i en situation där alla nekar skulle kunna döma ut hårdare straff "för att statuera exempel"...


I min värld ska man neka till allt som inte stämmer... men har man 500 vittnen och fem lasrar, och nekar bara för sakens skull... :pangihuve
Men - det är ju jag det. Med andra ord inget att bry sig om. :fyllisar
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Rättsvhaverist ? Knappast. Jag utövar min jävla rättighet. Idioti att dra in rättshavererande i det hela. Jag betalar skatt rättegång eller inte. Jag betalar lika mycket i böter..rättegång, eller inte. Varför då inte tillhöra de som man inte går med vinst på ? Inte en chans i helvetet att jag NÅGONSIN skriver på något. Det kostar ju inte ett öre mer (eller mindre). Hela vårt sketna rättsystem fungerar skevt. Man ger sig på de man LÄTTAST kan komma åt och pungslå på pengar. De som pissar på allt kan istället känna sig trygga...Hur många utblottade pundare försöker man ens bötfälla för det ena eller det andra ? En jävla konsultslusk utan betalningsanmärkningar är ju för fan en sitting duck. Japp..HONOM ska vi sätta oss på, han har ju något att förlora. Man blir rövknullad all the same, men åtm under protest och inte gratis he he. Alltid ett plåster på röven...såren.

Kostar och kostar, du tar upp en jävla massa onödig tid för poliser och åklagare som kan syssla med andra viktigare saker. Finns du uppmätt på laser så är det teknisk bevisning som heter duga. Det blir bara en massa skrivande i onödan och otaliga rattfyllon som kan dra vidare och köra på motorcyklister/barn osv eftersom poliserna är inne och skriver din sketna rapport.
Men du gör som du vill....
 

TigerSWE

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR 600RR, tidigare #KTM 660SMC -05#
Här kommer lite info: Har själv blivit av med lappen och har vänner som är väl insatta ämnet gällande påskrift lr ej. Det spelar ingen roll om man erkänner på plats och skriver under lr ej för det går att alltid att överklaga oavsett. Så bästa är att bara skriva under än att börja driva ett ärende på plats vilket bara slutar med motvind för dig själv. Själv körde jag 177 på 110 väg, när jag kom hem såg jag att det stod: uppmätt hastighet 110, tillåten hastighet 177, dvs jag har kört för sakta på 177väg vilket inte är olagligt..=) skrev ett brev till körkortsmyndihheten och ifrågasatte hur jag kunde bli av med kortet med tanke på min låga hastighet på laglig "177" väg;) men det var tyvärr ingen formell handling då polisen även skriver rapport när de kommit tillbaka till station..hehe Men i ditt fall så kan du kräva rapportn från polisstation och begrunda den från eventuella misstag, den rapporten är en offentlig handling...Lycka till men som sagt du körde ju allt för fort på 110 väg=)
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Även om du inte kanske inte kan neka till fortkörningen så borde du ju absolut kunna få ner hastighetsöverträdelsen.
Låt oss säga att du passerade polisbilen i 130km/h.
Om du sedan har gett fullgas upp till 180 så bör det rimligtvis bara ta 2-3 sekunder, håller i i 2 sek för att sedan släppa av för att du är nöjd med din omkörning och skall återgå till dina 130km/h touringfart.

Poliserna skall först bestämma sig för att stanna dig p.g.a. snöret och eventuellt hastigheten. Tar några sekunder kanske? 4-5?
Sedan måste polisen komma upp i sina 190 (Volvo 2,5 T? 110-190, halv eftermiddag (10-13 sek?)). Jag kan nästan svära på att poliserna när poliserna skrev att dom följt efter dig i 190 i 800 meter är efter det att dom ställt foten på gasen och inte alls nått upp i 190.

Något nörd kan få räkna ut vad jag menar, men det jag vill komma fram till är att först har du haft ett hastighetsförsprång på 20km/h, sedan 60 kanske (för den tiden tiden du accelererade och polisen gasade efter), efter din omkörning så har polisen ett övertag på kanske 50km/h. Klart att detta kan ha upplevts som att du har "gasZaT satan I h#Lvet!" när det faktiskt är fysikens lagar som spelar dom ett spratt. Du kanske har legat 200-300 meter framför polisen efter din omkörning. Om du konstant håller 130 därefter och polisen konstant håller 190 så tar det ca 30 sekunder för dom att komma i kapp.

Ni kan säkert finna hundra fel i det jag just skrev men har hajat poängen.
Lycka till!
Mvh, Jens D.
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
VAd jag hört så brukar de ju mäta genomsnittshastighet när de kör ikapp någon.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
En läxa lärd då.

1. Ge dem aldrig körkortet
2. Skriv inte under

Finns väl inte mkt mer att säga?
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Förenklad delgivning.

Förenklad delgivning är det väl bara om man erkänner och man får en lapp med information om Strafföreläggande (inte själva boten utan en extra lapp där även polisen måste informera om vad det innebär), med andra ord, godtar att en Jouråklagare/Åklagare ger ett straff direkt utan rättegång och att man är villig att ta emot böter....

Eller blandar jag ihop allt nu???

Jag tycker du ska neka till den hastigheten som skrivits om det inte finns något papper på den och om dom inte hunnit mätt dig och kör på det som deras mätare stod på.
Få ner det till under 31km/h för fort så får du ju behålla kortet iaf!
 

Mr Strider

Medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 650, Suzuki GSXR 600 Corona Edition...
Även om du inte kanske inte kan neka till fortkörningen så borde du ju absolut kunna få ner hastighetsöverträdelsen.
Låt oss säga att du passerade polisbilen i 130km/h.
Om du sedan har gett fullgas upp till 180 så bör det rimligtvis bara ta 2-3 sekunder, håller i i 2 sek för att sedan släppa av för att du är nöjd med din omkörning och skall återgå till dina 130km/h touringfart.

Poliserna skall först bestämma sig för att stanna dig p.g.a. snöret och eventuellt hastigheten. Tar några sekunder kanske? 4-5?
Sedan måste polisen komma upp i sina 190 (Volvo 2,5 T? 110-190, halv eftermiddag (10-13 sek?)). Jag kan nästan svära på att poliserna när poliserna skrev att dom följt efter dig i 190 i 800 meter är efter det att dom ställt foten på gasen och inte alls nått upp i 190.

Något nörd kan få räkna ut vad jag menar, men det jag vill komma fram till är att först har du haft ett hastighetsförsprång på 20km/h, sedan 60 kanske (för den tiden tiden du accelererade och polisen gasade efter), efter din omkörning så har polisen ett övertag på kanske 50km/h. Klart att detta kan ha upplevts som att du har "gasZaT satan I h#Lvet!" när det faktiskt är fysikens lagar som spelar dom ett spratt. Du kanske har legat 200-300 meter framför polisen efter din omkörning. Om du konstant håller 130 därefter och polisen konstant håller 190 så tar det ca 30 sekunder för dom att komma i kapp.

Ni kan säkert finna hundra fel i det jag just skrev men har hajat poängen.
Lycka till!
Mvh, Jens D.

Det är precis det jag funderat på, jag förstår inte hur de kunnat få fram en snitthastighet på 190km/h när jag inte legat och hållt samma hastighet.

Fick idag ett tillfälligt beslut från länsstyrelsen där det står så här: " Länsstyrelsen återkallar ditt körkort och körkortstillstånd tillfälligt i fem månader." Men senare står det faktarutor om hur jag jag får ett nytt körkort:confused:, vad menar dom med det?? Hade cirka 1,5 månad kvar på prövotiden när det skedde:huvet....... blir bara fundersam när det står tillfälligt först??
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top