Även om du inte kanske inte kan neka till fortkörningen så borde du ju absolut kunna få ner hastighetsöverträdelsen.
Låt oss säga att du passerade polisbilen i 130km/h.
Om du sedan har gett fullgas upp till 180 så bör det rimligtvis bara ta 2-3 sekunder, håller i i 2 sek för att sedan släppa av för att du är nöjd med din omkörning och skall återgå till dina 130km/h touringfart.
Poliserna skall först bestämma sig för att stanna dig p.g.a. snöret och eventuellt hastigheten. Tar några sekunder kanske? 4-5?
Sedan måste polisen komma upp i sina 190 (Volvo 2,5 T? 110-190, halv eftermiddag (10-13 sek?)). Jag kan nästan svära på att poliserna när poliserna skrev att dom följt efter dig i 190 i 800 meter är efter det att dom ställt foten på gasen och inte alls nått upp i 190.
Något nörd kan få räkna ut vad jag menar, men det jag vill komma fram till är att först har du haft ett hastighetsförsprång på 20km/h, sedan 60 kanske (för den tiden tiden du accelererade och polisen gasade efter), efter din omkörning så har polisen ett övertag på kanske 50km/h. Klart att detta kan ha upplevts som att du har "gasZaT satan I h#Lvet!" när det faktiskt är fysikens lagar som spelar dom ett spratt. Du kanske har legat 200-300 meter framför polisen efter din omkörning. Om du konstant håller 130 därefter och polisen konstant håller 190 så tar det ca 30 sekunder för dom att komma i kapp.
Ni kan säkert finna hundra fel i det jag just skrev men har hajat poängen.
Lycka till!
Mvh, Jens D.