Av/på montering av däcken.

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 600 RR
Ska göra däck byte på min hoj och tänkte då montera av bak å fram däcken, Är inte så kunnig inom motorcyckel meken så jag tänkte höra om det är något speciellt man ska tänka på vid avmontering och påmontering?

MVH

Christer

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Menar du att du ska montera av hjulen från hojen, eller däcken från fälgarna? Det senare är kanske inget man ger sig på själv om man inte har utrustning til det.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Har du en instruktionsbok så brukar det stå en ganska bra beskrivning hur du ska göra, är inte så mycket som du kan göra fel direkt så ut och skruva med dig.

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 600 RR
PacMan skrev:
2438342 Menar du att du ska montera av hjulen från hojen, eller däcken från fälgarna? Det senare är kanske inget man ger sig på själv om man inte har utrustning til det.

ska montera av hjulen från hojen.

MVH

CHrister

P@trik skrev:
2438616 Har du en instruktionsbok så brukar det stå en ganska bra beskrivning hur du ska göra, är inte så mycket som du kan göra fel direkt så ut och skruva med dig.

Okey, låter bra.

Tack

Last edited:

Dawe

Guest
Tänk på att använda dom i instruktionsboken angivna åtdragningsmomenten på hjulaxlarna. Bra för lagren.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
colou5 skrev:
2438329 Ska göra däck byte på min hoj och tänkte då montera av bak å fram däcken, Är inte så kunnig inom motorcyckel meken så jag tänkte höra om det är något speciellt man ska tänka på vid avmontering och påmontering?

MVH

Christer

Glöm inte att vissa hojar tippar framåt när du tar bort framhjulet. Se till att ha något att lägga under gafflarna om det skulle behövas.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Hedgehog skrev:
2438846 Glöm inte att vissa hojar tippar framåt när du tar bort framhjulet. Se till att ha något att lägga under gafflarna om det skulle behövas.

:va :va :va :va

Rycker man hjulaxeln på en R6 utan att vidtagit någon/några av nedanstående åtgärder stämmer Hedgehogs påstående ganska bra.

Depåstöd fram och bak alternativt något att hänga upp hela hojen i taket med rekommenderas.

//P

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
colou5 skrev:
2438329 Ska göra däck byte på min hoj och tänkte då montera av bak å fram däcken, Är inte så kunnig inom motorcyckel meken så jag tänkte höra om det är något speciellt man ska tänka på vid avmontering och påmontering?

MVH

Christer

Tänk på att inte spänna kedjan för hårt eller löst när du monterar på bakhjulet sen..utan helt enkelt lagom. Sen måste du också lära dig att stava till motorcykel om du ska köra motorcykel. :rolleyes: Lycka till :)

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 600 RR
Froven skrev:
2438877 :va :va :va :va

Rycker man hjulaxeln på en R6 utan att vidtagit någon/några av nedanstående åtgärder stämmer Hedgehogs påstående ganska bra.

Depåstöd fram och bak alternativt något att hänga upp hela hojen i taket med rekommenderas.

//P

Hehe, du behöver inte dum förklara mig. Jag har depåstöd fram å bak natuligtvis.

DaPirate skrev:
2438886 Tänk på att inte spänna kedjan för hårt eller löst när du monterar på bakhjulet sen..utan helt enkelt lagom. Sen måste du också lära dig att stava till motorcykel om du ska köra motorcykel. :rolleyes: Lycka till :)

Okey,

MOTORCYKEL :)

Last edited:

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
P@trik skrev:
2438880 No shit :D

På mina gamla skruttar jag haft har ingen trillat fråmåt och med tanke på inlägg 1 så verkar det som en vettig varning. Nu kör jag ju iofs inte en racer men när någon undrar om man ska tänka på något när man byter däck så är det en helt relevant varning. Synd att tippa en fin hoj på en sådant enkelt misstag. :rolleyes:

Jag kan ta några till som faller inom samma kategori:

Kontrollera spårningen efter montering....
Har fälgarna rotationspilar?
Har firman/personen monterat däcken korrekt i förhållande till fälgens rotationspil?
Kontrollera hjullager när man ändå har tillfälle.

Nu visade det sig ju att colou5 hade fullt kit med depåställ så förslag 1 löser sig ju automatiskt. :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Hedgehog skrev:
2439030 På mina gamla skruttar jag haft har ingen trillat fråmåt och med tanke på inlägg 1 så verkar det som en vettig varning. Nu kör jag ju iofs inte en racer men när någon undrar om man ska tänka på något när man byter däck så är det en helt relevant varning. Synd att tippa en fin hoj på en sådant enkelt misstag. :rolleyes:

Har firman/personen monterat däcken korrekt i förhållande till fälgens rotationspil?

Nu visade det sig ju att colou5 hade fullt kit med depåställ så förslag 1 löser sig ju automatiskt. :tummenupp
Det råkar inte vara så att du har haft centralstöd=dödvikt på alla dina knarrar?
//Tobbe

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
tobbeviking skrev:
2439039 Det råkar inte vara så att du har haft centralstöd=dödvikt på alla dina knarrar?
//Tobbe

Exakt, så har det varit och så är. Visst är det lite dövikt men tror dom flesta har mer dövikt runt magen än vad centralstödet väger :D
Varför krångla med depåstöd när man kan ha det med sig jämnt :tummenupp

Edit: Jag ljög, en har saknat det och det var lika träligt varje gång man skulle smörja kedjan på långturer.

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 600 RR
Hedgehog skrev:
2439030 På mina gamla skruttar jag haft har ingen trillat fråmåt och med tanke på inlägg 1 så verkar det som en vettig varning. Nu kör jag ju iofs inte en racer men när någon undrar om man ska tänka på något när man byter däck så är det en helt relevant varning. Synd att tippa en fin hoj på en sådant enkelt misstag. :rolleyes:

Okey, tack för info.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...