Robban_C skrev:
Eftersom högre temp ger mer volym
Mja, alltså det är avgasmassan snarare än volymen som driver turbinen. Om man tittar på effektuttaget ur en turbin så är det beroende på tryckförhållande, temp före turbin, avgasmassa och verkningsgrad. Lite konstanter (som inte alltid är konstanta) är också inblandade.
så borde ju en turbopuffra börja ladda på något lägre varv om rören kyls mindre.
Ja, det är helt riktigt. vill minnas att temp före turbin påverkar turbineffekten linjärt. dvs dubbla tempen = dubbla turbineffektuttaget. Men trycket före turbin påverkas också EDIT går upp /EDIT, så tempen ger nog ännu mer vinst EDIT om du väljer att gå upp i laddtryck /EDIT.
Men jag tror inte det ger mer effekt eftersom det styrs av laddtrycket/wastegaten.
Nja, helt riktigt att du har effektöverskott i övre delen av varvtalsspannet och wastegate:ar bort en del gas som inte ger effekt till kompressorn. Men å andra sidan så är det ju också en fråga om hur du maximerar din turbinaxeleffekt för så lite tryck före turbin som möjligt (vilket liksom är den stora kampen med turboöverladdning IMNSHO). Om du då kan via en högre avgastemp och mer öppnad wastegate få samma turbineffekt så har du gått plus. Samma sak som om du skulle gått upp i verkningsgrad egentligen.
Du kan ju också t.ex. gå upp i avgastemp utan att fasa förbränningen sent (och förlora effekt) genom att magra ut.
Men, men, det finns andra hänsyn att ta också. Temp före turbin, avgasventiler (påverkas knappast av isolering, men av sen tändning) etc är alltid begränsad av hållfasthetsskäl.
Och jag är tveksam till om lindning av rören på en turbopuffra ger sån skillnad i laddvarv att det blir märkbart.
Jag håller med. Lite skillnad gör det; det är ett antal tiotal kW värmeavgivning från avgassamlaren vid fullast, men man ska också ha klart för sig att det är *mycket* avgsasmassa med *mycket hög* temperatur så tempskillnaden lär inte bli mer än något tiotal grader (i bil). Mer på hoj då iof.
Men Johannes är ju fena på den biten,
jag vet bl a att han har skrivit nåt om att man lattjar med tändläge (sen tändning ger väl hetare avgaser?) för att få laddning tidigare. Jag tror åtminstone att det var han som skrev det nån gång.
Det har jag säkert skrivit. Men då hoppas jag att jag också skrev att det inte är utan kostnad. Vi tar en princip: Du vill bränna av så mycket som möjligt precis vid TDC, då du får ett högre maximalt tryck på kolven och får längre tid för expansion. Jag vet att många då instinktivt inte känner att detta borde vara bäst, då du inte får mest vridmoment runt vevaxeln per tryckenhet på kolvensöversida (vilket du får vid 90 grader efter TDC), men så sent efter förbränningen så har du inte så mycket tryck att använda ändå. Den stora vinsten sker från TDC till kanske 30-40-50 EDIT Var lite snål där, 60-70 ska det nog stå. Jmfr
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=40160 /EDIT grader efter TDC. Och den lilla skillnaden i vinkelrätt avstånd från vevaxeln som blir om man förskjuter maxtrycket 5-10 grader senare är minimalt. Däremot så får du ett betydligt lägre maxtryck med en senarelagd förbränning.
Klart som korvspad...
Och den större volymen behövs ju inte när man väl fått snurr på bitarna. Kan man alltså säga att lindning av grenrör på turbopuffra innebär att man byter lite toppeffekt mot mellanregistervrid?
Johannes! Vi vill ha svar nu!
Heh, du är så krävande Robban. "Du kväver mig..."
Gillar inte att använda volym, då det inte säger så mycket om man inte ger kompletta tillståndet (dvs korrigerar det mot temp och tryck). Men ok, vi har konstaterat att temphöjningen ger mer turbineffekt. Avgasmassan är konstant (om vi inte höjer laddtrycket). Jag vill också påstå att tryckförhållandet över turbin kommer att sjunka vid samma driftspunkt, men det beror lite på (det är jäkligt svårt att prediktera exakt hur motorn kommer att bete sig, kan jag säga -ibland så kan man beroende på turbin- och kompressormapp hamna i sämre verkningsgrad etc och detta kan äta upp den lilla vinst vi fått genom andra åtgärder).
Summa: Det är billigt, och visst kan man experimentera, men det blir ju inga stora skillnader.
/J