Avgasdriven kompressor/borrmaskin ;)

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
RF_Racing skrev:
DÄRFÖR frågade jag.. o sluta rekomendera böcker :kocko

RF_Racing skrev:
sen att säga typ "läs på lite först".. det gör mig gramse :S

Jag har vid några tillfällen skrivit en hel del förklaringar till dig, vilket jag hemskt gärna gör, men jag/vi kan ju inte förklara allt för dig så fort du får en idé? Mycket av det du föreslår hade du direkt kunna utesluta om du hade haft förkunskaper. Detta är i sig inget negativt; det finns *MÅNGA* uppfinnarjockar som får idéer som mycket, mycket ofta faller på saker som friktion etc. Alla dessa varianter på ersättningar av vevpartier faller på friktion till exempel.

Vi (eller jag iaf) svarar hemskt gärna på frågor, men du bör/måste kunna göra "första urvalet" av idéer själv.

Avseende just denna idé så har du fått svar på frågan tidigare i tråden.

ulf_lundin skrev:
Visst. Men inte att du har det medeltrycket i avgasröret.
(Halvgissar på att det är topptrycket på avgaspulsen dom menar.)

Mmm, men blowdownpulsen har inte ens den amplituden, högsta jag har sett är i storleksordningen 4 bar. Detta är iof väldigt beroende på kamtider (dock inte övrig förbränning så mycket som man kan tro).

Som ett annat lite mindre inlägg; Moderatorerna får gärna rensa friskt i såna här trådar för min del, när man börjar snacka betyg i skolan för att "bevisa" hur "smart" man är i teknikforumet så har kvaliten gått hopplöst förlorad.

/J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Håller med dig knallen, väldigt kul/intressant med annorlunda idéer/nytänkande.

RF_Racing skrev:
nee de ä till nån boatian 200cc 4t cross... eller det är det vi ska göra nu... först tänkte jag db7an men den ä nog förliten...

jag har frågat lite i en annan tråd om 2t o turbo o de skulle vara trevligt... men alla turbo är så stora... det var därför som jag frågade om detta i denna tråd.
Är det för att det är en kul grej eller för att du ska få mer effekt du ska montera turbo?

db7an kan du trimma upp mycket utan att använda turbo, för i princip inga pengar heller. Fila, gör pipa, montera större förgasare och höj varvet på kopplingen.
Crossmotorn också fast det blir nog dyrare med allt som behöver göras.

Hur mycket effekt har crossmotorn? är den tillräckligt stor för turbo?

Du har skrivit att RHB3 är dyr, det finns ju andra små aggregat också. Smart ska tydligen ha ett litet. Du kan kanske få tag i en billigt av privatperson. Såg en RHB3 till salu för 300 kr på blocket förut. Testa att kontakta folk som har annonser på delar från intressanta bilmodeller, de har kanske en turbo hemma också. PM:a folk på bilforum som har intressant model, de har kanske monterat större turbo och har den gamla kvar.
Jag köpte en helfräsh turbo för 300 spänn på tradera. Om du bevakar annonserna dyker det upp ett klipp förr eller senare.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Bearing skrev:
Håller med dig knallen, väldigt kul/intressant med annorlunda idéer/nytänkande.

Är det för att det är en kul grej eller för att du ska få mer effekt du ska montera turbo?

db7an kan du trimma upp mycket utan att använda turbo, för i princip inga pengar heller. Fila, gör pipa, montera större förgasare och höj varvet på kopplingen.
Crossmotorn också fast det blir nog dyrare med allt som behöver göras.

Hur mycket effekt har crossmotorn? är den tillräckligt stor för turbo?

Du har skrivit att RHB3 är dyr, det finns ju andra små aggregat också. Smart ska tydligen ha ett litet. Du kan kanske få tag i en billigt av privatperson. Såg en RHB3 till salu för 300 kr på blocket förut. Testa att kontakta folk som har annonser på delar från intressanta bilmodeller, de har kanske en turbo hemma också. PM:a folk på bilforum som har intressant model, de har kanske monterat större turbo och har den gamla kvar.
Jag köpte en helfräsh turbo för 300 spänn på tradera. Om du bevakar annonserna dyker det upp ett klipp förr eller senare.

Hej!
Endast o enbart för att det vore roligt att ha en turbohoj. Kul o bygga en o se vad man ställs inför för problem o hur man kan lösa dem, alltså inte för effekten. Cross motorn har inte mycket effekt :rolleyes: typ 10hk eller liknande! Men jag ska söka vidare efter en RHB3 istället, det verklar lättare! :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu har jag rensat upp tråden. Två konton är borttagna och flera varningar utsedda.

RF_Racing: lär dig stava och föra en diskussion. DET ÄR VIKTIGT för att tas seriöst.
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
RF_Racing skrev:
Hej!
Endast o enbart för att det vore roligt att ha en turbohoj. Kul o bygga en o se vad man ställs inför för problem o hur man kan lösa dem, alltså inte för effekten. Cross motorn har inte mycket effekt :rolleyes: typ 10hk eller liknande! Men jag ska söka vidare efter en RHB3 istället, det verklar lättare! :)

Det var ju tur att jag uppfattade det som det var då. Alltså att du gjorde det för skoj skull och inte för effekt.

Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top