Avgasknallar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Sedan jag monterat det här systemet:
1722855123333.png
på min 700 Sport, får jag ofta avgasknallar vid gassläpp.

Hur skadligt är det egentligen med dessa efterbränningsfenomen på en motocykel av den kalibern?
Ventilskador - stor risk?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det inte så enkelt att det är tjuvluft i skarvarna ? Med alla hojar som körs runt med sånt på avslag så kan du nog sova lugnt
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det inte så enkelt att det är tjuvluft i skarvarna ? Med alla hojar som körs runt med sånt på avslag så kan du nog sova lugnt
- Hm...skulle skarven mellan avgasröret och slutburken kunna åstadkomma den typen av avgasknallar vid gassläpp alltså?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Knallarna uppstår när förbränningen sker för sent.
Den sena förbränningen kan orsakas av att det tänder för sent (osannolikt att det är orsaken i ditt fall) eller att den går magert (en mager bränsleblandning brinner långsammare än en korrekt bränsleblandning).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som någon skriver ovan - tjuvluft är förmodligen den vanligaste orsaken till avgasknallar under avslag med slip-on system.

Nu vet jag inte vad du har för hoj, men moderna hojar har ju ofta något slags system som tar friskluft från luftburken direkt till avgassystemet. Heter AIS på Yamahaspråk och PAIR på Suzukispråk. Detta görs för att förbränna kvarvarande bensinrester inne i avgassystemet och dessa system brukar orsaka ett rejält avgasmuller på avslag, särskilt med helsystem eller slip-on av de-cat typ. Dessa system bör därför pluggas eller på annat sätt avaktiveras när man monterar riktigt avgassystem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis som någon skriver ovan - tjuvluft är förmodligen den vanligaste orsaken till avgasknallar under avslag med slip-on system.

Jag bytte packningen mot toppen på KLR:en och då försvann avgasknallarna. Är väldigt glad att bli av med detta otyg så jag skulle tro att läckage ståt för en hel fel del av smällandet.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det kanske kan smäll av olika anledning.

När jag pluggade till svetsare i Osby får många år sedan var det en skitcool kille i en stackars plågad 740 som åkte fram och tillbaka på enda gatan i city med ett rödjus som han älskade då han fick stanna, då varvade han på som fan och slog av tändningen någon sekund och vred sen på igen för då hade avgasröret fyllts med obränd luftblandning som sedan tändes när cylindrarna började tända igen. Han var så jäkla tuff när han gjorde det där på fredag och lördagkvällarna så ända sedan dess har jag gått och velat bli som han för han måste ha fått varenda pök i hela kommun 🤣

Rallybilar brukar ju smattra rätt mycket och flamma ur avgasröret när dom släpper gasen men det skulle jag gissa beror på att dom får mycket soppa och sen stryps luften snabbt och det blir lite för fett för att tända ordentligt i cylindern men antänds sedan i det heta avgasröret.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Minns den gamla Harleyn med manuell tändförställning. Jäklar vad den small när man sänkte tändningen på avslag. Och BSAn med läck mellan topp och avgaspipa.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är i mitt fall en CF Moto 700 CL-X Sport 2022.

Klurar på det där med mager bränsleblandning och mottryck, eftersom jag bytte ett tungt originalrör med rejäl katalysator mot ett mycket lättare med en posör-katalysator.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är i mitt fall en CF Moto 700 CL-X Sport 2022.

Klurar på det där med mager bränsleblandning och mottryck, eftersom jag bytte ett tungt originalrör med rejäl katalysator mot ett mycket lättare med en posör-katalysator.

Vad säger tillverkaren av posörsystemet, då...? Ska man kunna de-catta hojen utan att mappa om den...? Ska man blockera ett eventuellt system som pumpar luft rakt ut i avgassystemet...?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad säger tillverkaren av posörsystemet, då...? Ska man kunna de-catta hojen utan att mappa om den...? Ska man blockera ett eventuellt system som pumpar luft rakt ut i avgassystemet...?
- Det är nog upp till köpare att avgöra om man vill mappa om hojen med det systemet eller inte. Den går ju bra med kitet, men frågan är om det borde "bromsas" någonstans på vägen, typ en slutburk med mer densitet? Spelar det någon roll var längs avgasvägarna mottrycket finns?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det där kallas för "exhaust pops", och är en önskvärd effekt, inte enbart i prestandahojar utan vad jag förstår överhuvudtaget. Fantics Caballero 500 använder det t o m i sin marknadsföring. Och jag gick på det direkt - rått och hest, rustikt italienskt motorljud. Jag köpte även till deras 'racing exhaust system', inte bara för att eliminera katalysatorn men också få ett ännu mer 'poppigt' ljud.

Jag tycker inte du ska oroa dig över några ventiler och grejer där inne i motorn. Fabriken har säkert byggt den bra och hållbart, så dra på gasen och blås vingarna av myggorna ;) Poppsen är en fin bonus.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det där kallas för "exhaust pops", och är en önskvärd effekt, inte enbart i prestandahojar utan vad jag förstår överhuvudtaget. Fantics Caballero 500 använder det t o m i sin marknadsföring. Och jag gick på det direkt - rått och hest, rustikt italienskt motorljud. Jag köpte även till deras 'racing exhaust system', inte bara för att eliminera katalysatorn men också få ett ännu mer 'poppigt' ljud.

Jag tycker inte du ska oroa dig över några ventiler och grejer där inne i motorn. Fabriken har säkert byggt den bra och hållbart, så dra på gasen och blås vingarna av myggorna ;) Poppsen är en fin bonus.
- Tack för peppingen men jag vill hellre få till ett mer dovt mullrande än ett skrikigt/poppande om det är möjligt med det här systemet. Det är ju ingen 125:a :wiggle
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
- Det är nog upp till köpare att avgöra om man vill mappa om hojen med det systemet eller inte. Den går ju bra med kitet, men frågan är om det borde "bromsas" någonstans på vägen, typ en slutburk med mer densitet? Spelar det någon roll var längs avgasvägarna mottrycket finns?

Jag håller inte med om att ett avgassystem måste konstrueras med någon form av mottryck som på något sätt skulle öka prestandan. Jag är inte motorkonstruktör, men jag har fått lära mig att friaste möjliga flöde alltid är den bästa grundförutsättningen. Sedan kan avgassystemets diameter, längd, var olika rör från olika cylindrar kopplas ihop och ett antal andra saker användas för att justera karaktären och framförallt vid vilket varvtal avgassystemet flödar som bäst. Avgassystemet är ju trots allt en resonator, precis som på en tvåtaktsmotor (även om det i fallet tvåtaktsmotor blir än mer kritiskt med tanke på färskgasförluster).

Denna teori kräver naturligtvis att man har full koll på luft/bränsle blandningen över hela varvtals- och trottelregistret, alltså att hojen mappas om efter ett byte till ett sådant avgassystem.

Om hojen trots allt går bra efter enbart byte till detta avgassystem så blir jag än mer misstänksam att du har någon form av tjuvluft som jävlas. Skulle hojen gå snålt så skulle du obönhörligen märka detta på gasresponsen.

Om hojen är av årsmodell 2022 så uppfyller den väl någon form av ganska högt euronummer vad gäller emissioner...? Jag vet noll om denna hoj, men då är det väl sannolikt att även denna hoj har någon form av luftpump som blåser färskluft rakt ut i avgassystemet...? Det ursprungliga syftet med dessa system var ju att underlätta förbränning av bensin som åker ut i avgassystemet innan den når katalysatorn och den naturliga följden blev att de orsakade muller och smällar om katalysatorn demonterades utan att detta system pluggades.

Om hojen har ett sådant system är det dessutom obligatoriskt att det pluggas innan eventuell mappning, eftersom det orsakar felaktiga mätvärden för luft/bränsle sensorn man hänger in i ljuddämparen. Med ett sådant system aktivt mäter man helt enkelt inte vad som kommer ur förbränningsrummet...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet inte om jag tillför något efter Alatalos inlägg, men det jag tycker kan påpekas är att originalröret har högre motstånd och originalmappen tar hänsyn till det. Minskar man motståndet blir blandningen fel. Kanske inte så fel att något går sönder, men en motor som inte använder bränsle som kylning ska inte behöva smälla.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vet inte om jag tillför något efter Alatalos inlägg, men det jag tycker kan påpekas är att originalröret har högre motstånd och originalmappen tar hänsyn till det. Minskar man motståndet blir blandningen fel. Kanske inte så fel att något går sönder, men en motor som inte använder bränsle som kylning ska inte behöva smälla.
- Det är nog så ja. Hoppas inte bågen tar stryk av tunnare bränsledimma. Jag kör ju inte racing med den här hojen direkt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kom just på att min KTM 350 hade lite 'pops' för sig ibland när man lättade på gasen, men inte sedan jag bytte till HGS-systemet. Jag gjorde en 'muntlig test' när jag hade båda ljuddämparna avmonterade, jag blåste in luft i ljuddmämparna för att känna motståndet. Originalljuddämparen hade vad jag kunde känna inget motstånd alls, och HGS hade ganska mycket motstånd. Så jag drar den slutsatsen att poppsen berodde på just avsaknad av motstånd i utloppet / utsläppet. Jag har vad jag vet inte haft nån om-mappning i min KTM 350 excf.

Jag har numera som Micke kallar det; ett "dovt mullrande"ljud, i alla fall dovare än tidigare, det är ju ingen Harley ;) Dock fick jag aldrig intrycket av att poppsen lät skrikiga eller som om motor var mindre. Det var liksom diskreta småpopps fast på ett djupare och grövre vis än typ en 125a.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ger vi oss in på diskussionen gällande motståndets vara eller icke vara i avgasflödet så är det bara att plocka fram både popcorn och kudde : )
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
gällande motståndets vara eller icke vara
Är det något tvetydigt menar du?

Kanske är det så att du nån liten läcka nånstans i ditt nya rör som orsakar större flöde? Har du provat mun-testa dina avgassystem, bara blåsa in luft med starkt tryck (åtminstonne så hårt du orkar), då får en en klar uppfattning över motståndet.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top