- Hm...skulle skarven mellan avgasröret och slutburken kunna åstadkomma den typen av avgasknallar vid gassläpp alltså?Är det inte så enkelt att det är tjuvluft i skarvarna ? Med alla hojar som körs runt med sånt på avslag så kan du nog sova lugnt
Precis som någon skriver ovan - tjuvluft är förmodligen den vanligaste orsaken till avgasknallar under avslag med slip-on system.
Det är i mitt fall en CF Moto 700 CL-X Sport 2022.
Klurar på det där med mager bränsleblandning och mottryck, eftersom jag bytte ett tungt originalrör med rejäl katalysator mot ett mycket lättare med en posör-katalysator.
- Det är nog upp till köpare att avgöra om man vill mappa om hojen med det systemet eller inte. Den går ju bra med kitet, men frågan är om det borde "bromsas" någonstans på vägen, typ en slutburk med mer densitet? Spelar det någon roll var längs avgasvägarna mottrycket finns?Vad säger tillverkaren av posörsystemet, då...? Ska man kunna de-catta hojen utan att mappa om den...? Ska man blockera ett eventuellt system som pumpar luft rakt ut i avgassystemet...?
- Tack för peppingen men jag vill hellre få till ett mer dovt mullrande än ett skrikigt/poppande om det är möjligt med det här systemet. Det är ju ingen 125:aDet där kallas för "exhaust pops", och är en önskvärd effekt, inte enbart i prestandahojar utan vad jag förstår överhuvudtaget. Fantics Caballero 500 använder det t o m i sin marknadsföring. Och jag gick på det direkt - rått och hest, rustikt italienskt motorljud. Jag köpte även till deras 'racing exhaust system', inte bara för att eliminera katalysatorn men också få ett ännu mer 'poppigt' ljud.
Jag tycker inte du ska oroa dig över några ventiler och grejer där inne i motorn. Fabriken har säkert byggt den bra och hållbart, så dra på gasen och blås vingarna av myggorna Poppsen är en fin bonus.
- Det är nog upp till köpare att avgöra om man vill mappa om hojen med det systemet eller inte. Den går ju bra med kitet, men frågan är om det borde "bromsas" någonstans på vägen, typ en slutburk med mer densitet? Spelar det någon roll var längs avgasvägarna mottrycket finns?
- Det är nog så ja. Hoppas inte bågen tar stryk av tunnare bränsledimma. Jag kör ju inte racing med den här hojen direkt.Vet inte om jag tillför något efter Alatalos inlägg, men det jag tycker kan påpekas är att originalröret har högre motstånd och originalmappen tar hänsyn till det. Minskar man motståndet blir blandningen fel. Kanske inte så fel att något går sönder, men en motor som inte använder bränsle som kylning ska inte behöva smälla.
Är det något tvetydigt menar du?gällande motståndets vara eller icke vara
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |