Avgasportsproblem

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Har fått ihop hojen nu och provkörde nyss. Efter att ha varmkört skulle jag testa om avgasporten fungerar som den ska, dvs att den öppnas vid 7500 rpm. Men inte fan händer det något då inte. Den orkar ju varva och så, men avgasporten öppnar som sagt inte. Frågan är nu: Hur ska jag felsöka avgasportssystemet? Det finns två stycken "elektroniska" delar i systemet. Själva motorn, och sen styrboxen. Var kan felet sitta? Någon som kan hjälpa? Har en AF1 Futura med Rotax 123 motor.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
NatoN skrev:
Har fått ihop hojen nu och provkörde nyss. Efter att ha varmkört skulle jag testa om avgasporten fungerar som den ska, dvs att den öppnas vid 7500 rpm. Men inte fan händer det något då inte. Den orkar ju varva och så, men avgasporten öppnar som sagt inte. Frågan är nu: Hur ska jag felsöka avgasportssystemet? Det finns två stycken "elektroniska" delar i systemet. Själva motorn, och sen styrboxen. Var kan felet sitta? Någon som kan hjälpa? Har en AF1 Futura med Rotax 123 motor.

sitter det inte en elektronisk strypning på den då?

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Messiah skrev:
sitter det inte en elektronisk strypning på den då?

Tror inte det, eller inte vad jag har hört. Jag höll handen vid motorn när jag varvade till 9000 på tvåan, men inget hände där. Jäla skit.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
en polare till mig hade samma fel.. då var det plastdrevet till wiren som var ner nött... (han hade ju förstås en tzr så det fanns ju gott om begagnade delar)

Vi som kör honda vet inte ens vad ordet "problem" betyder... :hihi

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
KvalitetsMiffo skrev:
en polare till mig hade samma fel.. då var det plastdrevet till wiren som var ner nött... (han hade ju förstås en tzr så det fanns ju gott om begagnade delar)

Vi som kör honda vet inte ens vad ordet "problem" betyder... :hihi

Jo, tzr finns det ju hyffsat med delar till. Jag kanske får köpa ny avgasportsmotor eller styrenhet om jag inte kan hitta felet. Blir ett smaskigt kalas :banana

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
NatoN skrev:
Jo, tzr finns det ju hyffsat med delar till. Jag kanske får köpa ny avgasportsmotor eller styrenhet om jag inte kan hitta felet. Blir ett smaskigt kalas :banana

risk för det....

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Körde idag igen och den funkar från och till. Är nog så att det bara är glapp någonstans. :banana

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
jag hade lite probs. med min, det var också efter nerplockning, men allt jag behöävde göra var att köra den riktigt varm så sot o skit försvann från den, för motorn orkade inte dra runt den först. men efter en runda på 2 mil så gick den lika lätt som innan, och ett annat tips, ladda batteriet, det kan inverka

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
hbg_speedster skrev:
jag hade lite probs. med min, det var också efter nerplockning, men allt jag behöävde göra var att köra den riktigt varm så sot o skit försvann från den, för motorn orkade inte dra runt den först. men efter en runda på 2 mil så gick den lika lätt som innan, och ett annat tips, ladda batteriet, det kan inverka

Okey! Ja, får hoppas att det blir bättre. Batteriet köptes i höstas, och har underhållsladdats under hela vintern :tummenupp

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
NatoN skrev:

vad jag vet om avgas ventiler så ska den gå fram och tillbaka på tomgång så att den inte sotar igen
jag vet inte om det är så på af1 men på min så ska man höra ett "juckande ljud" när tändningen är på men inte motorn då ventilen går fram och tillbaka
:va

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
NatoN skrev:

Ligger tre st sådana motorer i garaget :) Iofs inte mina, men dom är säkerligen till salu. Visst menar du dom som drar i vajern till porten?

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Edholm skrev:
Ligger tre st sådana motorer i garaget :) Iofs inte mina, men dom är säkerligen till salu. Visst menar du dom som drar i vajern till porten?

Jajemän, precis dom. Om det är den som är sönder dvs. Min funkar ju ibland, men det kan ju vara nåt litet elglapp bara. Men bra att du har :) Funkar dom då?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
NatoN skrev:
Jajemän, precis dom. Om det är den som är sönder dvs. Min funkar ju ibland, men det kan ju vara nåt litet elglapp bara. Men bra att du har :) Funkar dom då?

Var ut och kikade lite på dom idag.. :) Det är inga motorer utan bara en elektromagnet. en av dom funkade inte men då var det bara "kolven" som kärvat fast. plockade isär och rengjorde och smörjde sen fungerade den utmärkt. kan ju vara nått liknande på din.. kolla att den går att röra på lätt. :)

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Edholm skrev:
Var ut och kikade lite på dom idag.. :) Det är inga motorer utan bara en elektromagnet. en av dom funkade inte men då var det bara "kolven" som kärvat fast. plockade isär och rengjorde och smörjde sen fungerade den utmärkt. kan ju vara nått liknande på din.. kolla att den går att röra på lätt. :)

Japp! Jag ska ut och pyssla imorrn. Den har ju körts strypt i flera år, så solenoiden har ju inte andvänts. Det kan nog vara så att den kärvar lite, ja. Men denna jävla snö förhindrar ju att man kan testa skiten :mad:

V.Andersson skrev:
Hur funkar en avgasports strypning på en Gasgas? :confused: Tack

Antagligen som på alla andra, att den är stängd hela tiden. Rent tekniskt sett så vet jag inte.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln