Avgasrörs bygge KTM

herriherri

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
YZF 426
Det låter ju fantasktiskt bra, kommer de att vara anpassade för någon aluminiumdämp oxå? Om man inte vill ha carbon menar jag... Vilka dämpare kommer att passa röret?

//Herri

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
herriherri skrev:
Det låter ju fantasktiskt bra, kommer de att vara anpassade för någon aluminiumdämp oxå? Om man inte vill ha carbon menar jag... Vilka dämpare kommer att passa röret?

//Herri

Jupp, alu och titan...
Bos e de gjorda för...

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ok, nu e prototypen klar. 30 minuter sen faktiskt.

Ljudet är, tja, helt enkelt uuunderbart. Förvånansvärt snällt på låga varv men sen ryter det till i skällan.
Tyvärr så hade jag inte tid att bänka idag då vi var tvungna att sticka till 20,00 så bilder och bänkningsgraf kommer imorgon eller senast på fredag.
Dock, jag bestyckade in den och testdrog på bänken utan att mäta och fy fan vad den drar.
5´an i typ 50 knyck och sen max gas på en tiondel och den drar till genom varven utan en tvekan och var urvarvad på ett par sekunder!!! Detta på en bromsad bänk från typ 2500 varv. Whoohaaa!
Med originalet om man gjorde samma sak så fick man en liten host och sen drog den på men lite lugnt i början för att sen trycka på, inte nu...
Ska bli så djävla roligt att få grafen...
Och ruggigt snyggt är det + att svetsningarna inte är av denna världen. Allt är svetsat med gasfyllt rör så man kan knappt känna svetsarna på insidan så släta är de.

:banana

Daniel...

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
:banana :banana Jaa Jaaaa vill se broms kurvorna nuuu :banana :banana

Vore kul att jämföra mot tex Akra

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
PD skrev:
:banana :banana Jaa Jaaaa vill se broms kurvorna nuuu :banana :banana

Vore kul att jämföra mot tex Akra

Satan, i värsta fall så får du vänta några dagar till...
Började köra igår men fick sluta, nåt förgasarfel vad det verkar. Efter munstycksbyten så läckte fuggen, fem nerplockningar och ihopsättningar så läckte den fortfarande så jag sänkte flottörnivån lite men det var nog lite för mycket för sen gick den dåligt och visade inte på några skilnade vare sig man körde med eller utan choke etc...
Ska fixa ordning på fuggen och gå igenom allt ordentligt innan vi bänkar nästa gång. Hade lite väl bråttom tror jag... *s* Men, jag har inte tid att fixa med det på några dagar nu tyvärr... Ledsen...

Daniel...

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
ypvs skrev:
Satan, i värsta fall så får du vänta några dagar till...
Började köra igår men fick sluta, nåt förgasarfel vad det verkar. Efter munstycksbyten så läckte fuggen, fem nerplockningar och ihopsättningar så läckte den fortfarande så jag sänkte flottörnivån lite men det var nog lite för mycket för sen gick den dåligt och visade inte på några skilnade vare sig man körde med eller utan choke etc...
Ska fixa ordning på fuggen och gå igenom allt ordentligt innan vi bänkar nästa gång. Hade lite väl bråttom tror jag... *s* Men, jag har inte tid att fixa med det på några dagar nu tyvärr... Ledsen...

Daniel...

Nu får du öka daniel har inga naglar kvar att tugga :tummenupp

---//Honung

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
En liten kommentar..

Enligt min erfarenhet för att få ut bästa resultat så bör krökarna vara lika långa från utblåset till kollektorn(där krökarna går ihop)... på bilden ser det ut som om kröken från det bortre utblåset har längre väg att gå...

/Göran

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

så är ju orginalkrökarna utformade med.tror inte det e lika viktigt på en enstånka,har ju bara en puls i taget i röret iaf.

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
vart har han tagit vägen?? stog ju iof inte villken fredag det skulle vara färdigt, finns ju ca 52st på ett år :D :D

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
PD skrev:
vart har han tagit vägen?? stog ju iof inte villken fredag det skulle vara färdigt, finns ju ca 52st på ett år :D :D

Jodå, jag e kvar...
Pipan behöver svetsas om på ett ställe som inte blev perfekt, en flaskhals som jag bommat, och det skulle ha gjorts i tisdags men svetsaren är sjuk. Så, det blir flyttat ev till imorgon men annars t nästa vecka. Var lugna dock, det kommer.
Jag kör för övrigt ett race nu i helgen, schysst med Belgien. När Belgiska mästerskapet slutar i okt-nov så börjar vintercupen. 7 race till i mars när mästerskapet börjar igen...
Satsningen inför nästa säsong blir stenhård. Bra sponsorer och hela rasket. Med lite tur så signar vi med en importör i nästa vecka och då har vi fullt stöd med meck på racen och allt.
Självklart kommer vi att använda mina rör. Om jag så ska utveckla och testa fram till i mars innan jag blir nöjd. Bättre garanti för att det kommer att bli bra kan ni inte få...

Daniel...

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Göran_Gullbro skrev:
En liten kommentar..

Enligt min erfarenhet för att få ut bästa resultat så bör krökarna vara lika långa från utblåset till kollektorn(där krökarna går ihop)... på bilden ser det ut som om kröken från det bortre utblåset har längre väg att gå...

/Göran

Det bortre ÄR lite längre men det är mycket lite. Vi har kämpat hårt för att få de så lika som möjligt. Och ja, det är ganska viktigt att ha de så lika som möjligt framför allt om första koningen kommer efter sammanslagningen. Det viktigaste är faktiskt just det. Att det är samma avstånd till första trycksänkningen, dvs första koningen. Det gör att ett undertryck bildas vid avgasventilerna precis samtidigt och vid samma varvtal och hjälper till att dra ut avgaserna snabbare...

Daniel...

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
525
Det här var intressant!

Kan inte låta bli att granska bilderna som du lagt ut.
Tjusiga böjar och dragningar.
Men jag funderade bara på kollektorn som syns på bilderna.
På bilderna så ser det ut som om den får ett "veck" och då undrar jag om det inte kan orsaka högre värmeutväckling och/eller ökade vibrationer?
Eller kanske till och med lägre effekt? :va

Jag vet att det är en prototyp än så länge, men undrar bara om det kan få några följdfel? :confused:

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
impad

det där låter ju j--- intressant jag har en KTM 625 med nån dämpare på som det står KTM Racing som ska vara nån effekt dämp den satt på när jag köpte den nån som vet om det är nåt att ha ??

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
hymac skrev:
det där låter ju j--- intressant jag har en KTM 625 med nån dämpare på som det står KTM Racing som ska vara nån effekt dämp den satt på när jag köpte den nån som vet om det är nåt att ha ??

Ja, den är faktiskt rätt ok. Taskigt ljud i den men ger en del mer pulver. Har bänkat ett par 640´s genom åren med den och i regel åkt upp 3-4 hk...
Men som sagt, ljudet är för taskigt...

Daniel

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Brodde skrev:
Det här var intressant!

Kan inte låta bli att granska bilderna som du lagt ut.
Tjusiga böjar och dragningar.
Men jag funderade bara på kollektorn som syns på bilderna.
På bilderna så ser det ut som om den får ett "veck" och då undrar jag om det inte kan orsaka högre värmeutväckling och/eller ökade vibrationer?
Eller kanske till och med lägre effekt? :va

Jag vet att det är en prototyp än så länge, men undrar bara om det kan få några följdfel? :confused:

Ja, du har faktiskt rätt. Det är problem-området. Vi håller på att försöka få fram tid för att göra om just den biten. Problemet är inte svängen i sig, den är inga problem. Probemet är själva kollektorbiten. Den bildar en flaskhals som måste designas bort. Det är nu gjort men ej realiserat. Den totala ytan på de två rören som går in är faktiskt större än ytan på röret som går ut. Ett fel på en standardbit som vi använde till prototypen och som jag missade att mäta upp ordentligt före svetsning.
Dock körde jag ett race med pipan på nu i helgen faktiskt med bra resultat. Gasresponsen är mycket bättre och vridet känns bättre fördelat utmed varven MEN detta är vad jag som förare tycker mig känna. Sånt kan man aldrig lite på. Bänken är min ledsagare och den ska förhoppningsvis tala nu i dagarna.

Jag försöker attacha en fil bestående av en krönika om min smått otroliga racedag nu i lördags. Problem, problem men i slutänden en ganska schysst dag...

Daniel...

Bifogat

• Francochamps 031129 swe txt.txt
    12.1 KB · Visningar: 74

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
ypvs skrev:
Ja, du har faktiskt rätt. Det är problem-området. Vi håller på att försöka få fram tid för att göra om just den biten. Problemet är inte svängen i sig, den är inga problem. Probemet är själva kollektorbiten. Den bildar en flaskhals som måste designas bort. Det är nu gjort men ej realiserat. Den totala ytan på de två rören som går in är faktiskt större än ytan på röret som går ut. Ett fel på en standardbit som vi använde till prototypen och som jag missade att mäta upp ordentligt före svetsning.
Dock körde jag ett race med pipan på nu i helgen faktiskt med bra resultat. Gasresponsen är mycket bättre och vridet känns bättre fördelat utmed varven MEN detta är vad jag som förare tycker mig känna. Sånt kan man aldrig lite på. Bänken är min ledsagare och den ska förhoppningsvis tala nu i dagarna.

Jag försöker attacha en fil bestående av en krönika om min smått otroliga racedag nu i lördags. Problem, problem men i slutänden en ganska schysst dag...

Daniel...

Låter som om du hade en grym Lördag, tyvärr så åkte jag hem från Belgien (Antwerpen) i lördags så jag kunde inte titta på (ens om jag vetat att det gick ett race :) ).

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
ingen som provat det systemet som finns i Lelles katalogen?? det med dubbla rör hela vägen bak och dubbla dämpare (en vid varje sida) helt i titan för ca 9999

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
PD skrev:
ingen som provat det systemet som finns i Lelles katalogen?? det med dubbla rör hela vägen bak och dubbla dämpare (en vid varje sida) helt i titan för ca 9999

Jasså det röret! Jo det vet jag allt om!!
Vad är det för system? Märke? :fatta!
Gissar iofs på Sebring. :D
Vet inte mkt om det mer än att det inte är så många som kör med det och att
passformen på sebrings dubbelsystem inte är så bra.
Beror iofs på hur man ser på det eftersom Sebrings dubbelsystem kräver modifiering för att monteras.
Eller rättare sagt, hojen behöver lite mod. Säkert någon annan som kan berätta mer.
Fråga HW, han har/hade ett sådant monterat på sin hoj.
Tycker iofs inte att Sebring låter så bra heller. Men det är ju bara
min åsikt...

/Stefan

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
dämpare

låter mycket intressant hur går det med bygget ?

jag har en 625 sxc och där satt det nåt KTM Racing effektdämp på när jag köpte den är det nåt att ha ??

Niclas

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
sorry

såg att samma fråga kom in igen tack för svaret jag tycker också det låter lite kass, för metaliskt liksom men det är hygglig snurr på bågen, men efter som man är ljuddåre så får man väl vänta och se när dina grejor kommer

NIclas

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...