Avgift med kortköp, får dom ta det?

Sedan är det ju så att alla bankkunder har ett problem, de har uppenbarligen ett kasst avtal med banken, men deras dåliga avtal vill inte jag som handlare stå och betala med en extra inkompetensavgift.

Det är du som kortinnehavare som har ett kasst avtal om dom har lurat på dej ett kort där handlaren får 97 kronor när dom tar hundra från ditt kort.
Jämför gärna med diners kortet, där handlaren får ännu mindre per dragen hundring, det kortet tar vi inte alls...

Eller jämför med det faktum att bankerna hade tänkt göra samma sak när du som kund tog ut pengar i bankomat, men det stoppades i sista sekund genom påtryckningar utifrån.

Bankerna HAR faktiskt lovat handeln att kortavgifterna SKA tas bort, men dom verkar inte ha bråttom.

GuW skrev:
Eller jämför med det faktum att bankerna hade tänkt göra samma sak när du som kund tog ut pengar i bankomat, men det stoppades i sista sekund genom påtryckningar utifrån.

Bankerna HAR faktiskt lovat handeln att kortavgifterna SKA tas bort, men dom verkar inte ha bråttom.

Alltså, så lyckades "vi" se till att få ett bättre/mindre dåligt avtal med banken, att vi inte skulle avgiftbeläggas vid kontantuttag i bankomat...jag tror bara att ni generellt har mer att tjäna på att skita i avgiften än att ta ut den av oss som faktiskt finansierar ert uppehälle och rikta mer kraft åt att lösa ert problem med banken...

GuW skrev:
Sedan är det ju så att alla bankkunder har ett problem, de har uppenbarligen ett kasst avtal med banken, men deras dåliga avtal vill inte jag som handlare stå och betala med en extra inkompetensavgift.

Det är du som kortinnehavare som har ett kasst avtal om dom har lurat på dej ett kort där handlaren får 97 kronor när dom tar hundra från ditt kort.
Jämför gärna med diners kortet, där handlaren får ännu mindre per dragen hundring, det kortet tar vi inte alls...

Det är inte "vi" bankkunder som har ett dåligt avtal... Det är småhandlarna som inte har något att sätta emot när installatören skruvat ihop deras första kortläsare och banken upplyser om att..
- Ja just ja, en detalj. Varje gång någon köper en snusdosa och tidningen med sitt kort så kostar det 3 kronor i transaktionsavgift.. Självklart är det DU som får stå för den kostnaden.
- Vaddå? Är vinsten på en snusdosa och en tidning bara 2.50? ..Så synd för dig då!

Och jag har YTTERST svårt att se att kortavgifterna försvinner. Det är en extremt lönsam affär för bankerna. Räkna själva... 3 spänn för varje gång någon drar ett kort.. Multiplicera det med alla gånger som folk betalar med kort dagligen. Det är rena pengar för bankerna. Miljarder varje år!

korvgubbe skrev:
Det är inte "vi" bankkunder som har ett dåligt avtal... Det är småhandlarna som inte har något att sätta emot när installatören skruvat ihop deras första kortläsare och banken upplyser om att..
- Ja just ja, en detalj. Varje gång någon köper en snusdosa och tidningen med sitt kort så kostar det 3 kronor i transaktionsavgift.. Självklart är det DU som får stå för den kostnaden.
- Vaddå? Är vinsten på en snusdosa och en tidning bara 2.50? ..Så synd för dig då!

Och jag har YTTERST svårt att se att kortavgifterna försvinner. Det är en extremt lönsam affär för bankerna. Räkna själva... 3 spänn för varje gång någon drar ett kort.. Multiplicera det med alla gånger som folk betalar med kort dagligen. Det är rena pengar för bankerna. Miljarder varje år!

Håller med du körvgubben!

Fy fan - få saker gör mig, som är en mkt blid och from person, så förbannad som dessa satans kortavgifter!!
Det är HELT förkastligt och som många redan påpekat, inte tillåtet för butikerna.

Kortavgifterna kommer ALDRIG att försvinna så länge som vi konsumenter accepterar dem genom att med sur min betala.
Nej - jag handlar ICKE där de tar en avgift. Jag upplyser vänligt men bestämt butiken om att "då väljer jag att spendera mina pengar någon annanstans".
Idag kankse det rörde sig om en liten grej för en tjuga, men en annan dag kankse jag handlar för större pengar. Då väljer jag inte den buriken som lade på en fjantig jävla avgift iaf.

UPP TILL KAMP! VÄGRA KORTAVGIFT!

Handla nån annanstans och upplys butiken om detta. Det är INTE konsumenten som skall drabbas för att butikerna har kassa avtal med sin bank.

duckie skrev:
Det är HELT förkastligt och som många redan påpekat, inte tillåtet för butikerna.

Handla nån annanstans och upplys butiken om detta. Det är INTE konsumenten som skall drabbas för att butikerna har kassa avtal med sin bank.

Det är visst tillåtet! Det är hur tillåtet som helst att ta ut en avgift.

Däremot har bankerna rätt att hindra de butiker som använder banken som inlösare att ta ut avgiften...

Jag tycker det är bankerna som borde skämmas... Det är ju de som båda tjänar grova pengar på att slippa kontanthanteringen som dessutom täljer guld med kniv i form av transaktionsavgifterna. Småhandlarna har ju däremot hamnat i kläm och hamnat i en moment 22-situation.

Tänkt dig själv:
- Tar jag ut en avgift för att täcka den kostnad som den här kunden orsakar då han betalar med kort så kanske han inte handlar hos mig.
Men å andra sidan:
- Tar jag INTE ut en avgift på ett så här litet köp(låt säga under 50 eller 100kr) så kommer transaktionsavgiften till banken äte upp HELA min vinst.

...som sagt, köper du en tv så syns ju inte kortavgiften. Den kan inte ens anas eftersom det är en så "stor" affär.
De stora livsmedelskedjorna säljer så vansinnigt mycket att de, för det första kan sänka styckpriset på korttransaktioner och dessutom täcka kortkostnaden. Dessutom är varje köp i snitt större.
Detaljhandeln likaså....

De som verkligen får problem är SMÅ butiker, tobakshandlare och annat som lever på många att folk gör många små köp.

korvgubbe skrev:
Det är visst tillåtet! Det är hur tillåtet som helst att ta ut en avgift.

När jag kvitterade ut en terminal fick jag skriva på avtalet som uttryckte att "det är inte tilllåtet att ta ut någon extra avgift för kortköp, ej heller att diskriminera kortbetalare genom att belägga någon avgift" - så nej, det är inte tillåtet enligt de avtal som butikerna har med kortföretaget, BABS tex.

Och ärligt talat - jag skiter i hur småbutikerna blir överkörda av banken - gör nåt åt det istället! Jag som konsument ska inte drabbas av det här.

duckie skrev:
När jag kvitterade ut en terminal fick jag skriva på avtalet som uttryckte att "det är inte tilllåtet att ta ut någon extra avgift för kortköp, ej heller att diskriminera kortbetalare genom att belägga någon avgift" - så nej, det är inte tillåtet enligt de avtal som butikerna har med kortföretaget, BABS tex.

Och ärligt talat - jag skiter i hur småbutikerna blir överkörda av banken - gör nåt åt det istället! Jag som konsument ska inte drabbas av det här.

Det är visst tillåtet! ...Som jag sagt två gånger tidigare så har däremot BANKEN rätt att förbjuda att avgiften tas ut.
Men då kan du som handlare byta inlösande bank!

Som vanligt visar du din sympatiska sida. När det gäller småhandlare så tycker jag inte de skiljer särskillt mycket från oss "vanliga konsumenter"... vad ska de göra då? Tror du banken bryr sig ett piss om en handlare protesterar?

Det roligaste i det hela är detta:
"Det är ej heller att diskriminera kortbetalare genom att belägga någon avgift!"

....Det är bankens egna ord. Förutom att de sparar stora pengar på att slippa hantera kontanter så försöker de få det hela att handla om "diskriminering av kortkunder"... :kocko ...Om de verkligen skulle vilja få folk att använda kort så skulle de själva se till att sänka kostnaden för alla som har en kortterminal och inte fortsatte att se transaktionsavgifter som en kassako.

korvgubbe skrev:
Det är visst tillåtet! ...Som jag sagt två gånger tidigare så har däremot BANKEN rätt att förbjuda att avgiften tas ut.
Men då kan du som handlare byta inlösande bank!

Som vanligt visar du din sympatiska sida. När det gäller småhandlare så tycker jag inte de skiljer särskillt mycket från oss "vanliga konsumenter"... vad ska de göra då? Tror du banken bryr sig ett piss om en handlare protesterar?

Det roligaste i det hela är detta:
"Det är ej heller att diskriminera kortbetalare genom att belägga någon avgift!"

....Det är bankens egna ord. Förutom att de sparar stora pengar på att slippa hantera kontanter så försöker de få det hela att handla om "diskriminering av kortkunder"... :kocko ...Om de verkligen skulle vilja få folk att använda kort så skulle de själva se till att sänka kostnaden för alla som har en kortterminal och inte fortsatte att se transaktionsavgifter som en kassako.

Nej, det är det inte tillåtet.

Jag håller med om att det är bankerna som är skurkarna - men lik förbannat så tycker jag att detta är en grej mellan butik och bank - konsumenten ska inte behöva bli indragen i detta.

Vad ska småhandlarna göra? Ptja - ta ut kortavgifter så att de förlorar kunder och på så sätt intäkter, eller få till stånd ett nytt avtal med kortföretaget? Jag röstar för det senare.

VÅGA VÄGRA KORTAVGIFT!

duckie skrev:
Nej, det är det inte tillåtet.

Jag håller med om att det är bankerna som är skurkarna - men lik förbannat så tycker jag att detta är en grej mellan butik och bank - konsumenten ska inte behöva bli indragen i detta.

Vad ska småhandlarna göra? Ptja - ta ut kortavgifter så att de förlorar kunder och på så sätt intäkter, eller få till stånd ett nytt avtal med kortföretaget? Jag röstar för det senare.

VÅGA VÄGRA KORTAVGIFT!

...oki.. Du har hämtat en terminal.. det gör att du har lite bättre koll än gemene man... Själv jobbar jag på ett företag som har kortläsare och annat i 20-30000 kassor och samlar in just korttransaktioner från dessa.. Därför litar jag lite mer på de uppgifter som jag fått från mina överordnade eftersom vår verksamhet står och faller med att de vet vad som gäller...

(Min lilla avdelnings verksamhet är f.ö. HELT beroende på insamling av korttransaktioner eftersom just korttransaktioner är kärnan i hela vår verksamhet)

Det är hur tillåtet som helst att ta ut avgifter. ...Jag säger det för fjärde gången. Den inlösande banken, alltså banken som tar emot korttransaktionerna för den aktualla butiken har däremot rätt att förbjuda butiken att ta ut en sådan avgift om de vill fortsätta att utnyttja bankens korttjänster...
Däremot är det inte alla banker som praktiserar något sådant förbud och det har aldrig funnits någon lag som förbjuder kortavgifter.....

...och hur fan ska en liten handlare som omsätter nån knapp miljon få istånd ett nytt avtal? En bank skulle ju bara skratta åt en handlare som försökte....

korvgubbe skrev:
...oki.. Du har hämtat en terminal.. det gör att du har lite bättre koll än gemene man... Själv jobbar jag på ett företag som har kortläsare och annat i 20-30000 kassor och samlar in just korttransaktioner från dessa.. Därför litar jag lite mer på de uppgifter som jag fått från mina överordnade eftersom vår verksamhet står och faller med att de vet vad som gäller...

jag tror du och jag använder olika sätt att beskriva samma sak bara. Dvs ett avtal som säger att banken inte löser in korten betyder ju i princip att handlarna ej får ta ut en extra avgift.

Här är några länkar att studera.

http://www.dagenshandel.se/otw/archive.nsf/0/E7D206933087D1ADC1256F87004F3219?open

http://www.dagenshandel.se/otw/archive.nsf/0/BAE3DD1336C7C86CC1256F87004F2919?open

korvgubbe skrev:
...och hur fan ska en liten handlare som omsätter nån knapp miljon få istånd ett nytt avtal? En bank skulle ju bara skratta åt en handlare som försökte....

Småhandlare! Förena eder!

duckie skrev:
jag tror du och jag använder olika sätt...

Småhandlare! Förena eder!

Ja, visst kan vi ha menat samma sak men du kan ju inte skriva att det är förbjudet bara för att vissa banker inte tillåter sina kunder(butikerna alltså) att ta ut någon avgift.

MasterCard har ju f.ö. gått ut med att de anser att handlarna ska få ta ut en avgift om de vill så då vore det ju lite märkligt om banken då försökte förbjuda handlaren att göra just det.. Alltså har "förbudet" aldrig gällt alla och har dessutom bara varit ett tandlöst försök av bankerna att säkerställa sina intäkter som dessutom så gott som helt och hållet varit vinst...(som dessutom äter upp större delen av den vinst som småhandlarna skulle haft på små köp)

Däremot hoppas jag att småhandlarna gör som du säger. Gör enad front för att sätta press på storbankerna..

I flera banker måste du som kontohavare där korttjänster kopplats till kontot också betala för att ha kortet... så banken tjänar på att du "köper" bankkort, tar betalt av butiksägarna, tar betalt vid varje transaktion och dessutom slipper banken dyr kontanthantering. Eftersom kontanthantering ändå förekommer tar man betalt av butiksägarna för det också - både vid insättningar och vid köp av växel.

Glöm inte heller att banken tar betalt för att du skall göra deras jobb på internetbanken. De tar ut en avgift för att du skall själv skall betala dina räkningar, sedan tjänar de pengar på floaten (den tid dina pengar inte är på varken mottagarens eller ditt konto och susar omkring i betalningssystemet).

Kanske borde starta en bank...?

Flyer skrev:
I
Kanske borde starta en bank...?

..Va? Är du knäpp?.. Då finns ju risken att man tjänar mer pengar än vad man kan göra av med! Låt de riktiga kapitalförstörarna syssla med att skära guld med kniv så fortsätter vi, som inser värdet av pengar, att harva på med lågbetalada jobb!

Saxat från konkurrensverket:

Avgifter - betalkort

Jag har fått betala en avgift till en handlare för att jag betalade med kort. Har handlaren rätt att göra så?

Svar: Om en handlare har rätt att ta ut avgifter av kortanvändare eller inte regleras av handlarens avtal med den bank som har anslutit handlaren till kortsystemet. En handlare som av sin bank har förbjudits att diskriminera kortbetalningar, jämfört med andra sätt att betala, kan göra sig skyldig till ett avtalsbrott mot banken om han tar ut en avgift för kortbetalningar.

Intressant!

Den här diskussionen är intressant, alla har åsikter som är färgade beroende på deras personliga förhållande till kort/kortavgifter. Vi har kortanvändare, kortinnehavare och till och med en som jobbar med insamling. Här kommer ytterligare synpunkter från en bankanställd marknadsanalytiker som till och med jobbar med kort.

Först och främst, JA, bankerna tjänar pengar på kortbetalningar. Det gäller min arbetsgivare och jag kan garantera att det gäller samtliga kortutgivare och inlösare i detta land. Det är knappast någon hemlighet att det är så, det är ju trots allt väldigt få företag i det här landet som jobbar ideellt och utan något vinstintresse. Bankerna är INTE sociala inrättningar utan affärsdrivande företag precis som snabbköpet på hörnet.

För det andra, NEJ, det är inte gratis för en bank att utfärda kort, ta emot eller samla in köptransaktioner. Det är stora kostnader förknippade med detta. Alla kortavgifter går alltså inte rakt ner i bankernas kassakistor, det är en hel del kostnader på vägen dit. Bland annat ca 3000 personer (grov uppskattning) inom bankväsendet i sverige arbetar enbart med kort och skall få sin utkomst därifrån. Sedan är det otroligt IT-intensivt vilket inte heller är gratis.

De flesta kort, till och med vanliga bankkort (oftast VISA men även MC), innhåller allt som oftast reseförsäkringar och/eller andra förmåner. Detta tillsammans med en årsavgift på mellan 0 och 150 kr. Det tycker i alla fall inte jag är dyrt. En "från höften gissning" är att en banks kostnader för ett sådant kort som används "normalt" är mellan 500 och 2000 kr per år beroende på hur mycket kortet används. Enligt detta påhittade exempel skulle banken alltså gå back mellan 350 och 1850 kr per år om inte banken fick ta ut några avgifter. Och då är inte kostnader för försäkringar o dyl inräknat. Notera att vi nu diskuterar bankkort, alltså kort som är kopplade direkt till bankkontot. Vad gäller kreditkort och betalkort så är kostnaderna (i och för sig även intäkterna) ännu större. VEM tror att bankerna skulle ge ut kort om de inte fick ta ut några avgifter för transaktioner.....?

Vad Svensk Handel och andra organisationer inte talar om (givetvis) är fördelarna med att ta emot kort. Fler impulsköp görs (när det gäller dyra varor) eftersom kunden ofta kan sprida kostnaden på fler månader. Kunden har alltid ett betalningsmedel på sig. Minskad kontanthantering.

Precis som med gruppköpen här på SH är det för handlarna och butiksinnehavarna: - Förenen eder och pressa priserna!

/Bankanställd :död

korvgubbe skrev:
..

Det är hur tillåtet som helst att ta ut avgifter. ...Jag säger det för fjärde gången. Den inlösande banken, alltså banken som tar emot korttransaktionerna för den aktualla butiken har däremot rätt att förbjuda butiken att ta ut en sådan avgift om de vill fortsätta att utnyttja bankens korttjänster...
....

Fel.

I augusti 2001 tog EU-kommissionen beslutet att tillåta den regel i Visas regelverk som förbjuder kundföretag att särbehandla kortbetalning.

På försommaren 2004 beslutade även Konkurrensverket att godkänna Visas regler.

Hösten 2004 beslutade dock styrelsen för MasterCard Europe att säljföretag har rätt att ta ut en skälig avgift av kunder som betalar med MasterCard, MasterCard Electronic och Maestro.

Det är alltså inte tillåtet att ta ut avgifter på köp med Visa- eller Electronkort.
Varumärkesföreningen Visa Sweden har bestämt att samtliga verksamheter i Sverige som sysslar med kortinlösen måste ha med förbudet som reglerar detta i sina inlösenavtal.

Från och med den 1 januari 2005 tillåts dock handeln att ta ut avgift av de kunder som betalar med MasterCard, MasterCard Electronic och Maestro.

Summa summarum. Har di Visakort är det olagligt för handlaren att ta ut en avgift. Han kan vägra låta dig betala med kortet, men INTE ta ut en avgift.

För köp med Maestro och Mastercard får handlaren ännu ta ut avgift.

Om du betalar med VISA och de tar ut en avgift, kontakta din bank så varnas handlaren, efter två varningar dras korterminalen in. Så är det..

Här har ni ett korrekt svar från Konkurrensverket! :fakta

Det finns inte något generellt förbud för en handlare att ta ut avgift vid en kortbetalning.

Om en handlare har rätt att ta ut avgifter av kortanvändare eller inte regleras av handlarens avtal med den bank som har anslutit handlaren till kortsystemet.

En handlare som av sin bank har förbjudits att diskriminera kortbetalningar, jämfört med andra sätt att betala, t.ex. med kontanter, kan göra sig skyldig till ett avtalsbrott mot banken om han tar ut en avgift för kortbetalningar.

Med vänliga hälsningar
"namn"
Konkurrensverket

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...