Avgift med kortköp, får dom ta det?

Blev ganska starka källor som bankanstäld någon som verkade leva på dom här avgfterna m.m. men ändå känns det lite som om alla säger olika

jag har VISA mastro så om jag nu fattat det rätt så får dom ta avgift för mig men tex inte för min far som har vanligt VISA, enligt det senaste inlägget :confused:

Jag tänker i alla fall vägra dessa avgifter antingen genom att hota som ta bort den eller den lite mjukare varianten att ha kontanter på mig.... vid flertal tillfällen så har hota varianten funkat :hihi

RS "Alex" skrev:
ändå känns det lite som om alla säger olika

...att folk säger olika beror helt enkelt på att oliga banker/kortutgivare(Visa, MasterCard o.s.v.) ställer olika krav på butiksägarna. Vissa banker förbjuder butikerna att ta ut avgiften från kunderna medan vissa banker inte gör det.

Svårare än så är det inte.

Alltså får det till följd att vissa butiker tar ut en avgift för små köp och vissa butiker gör det inte.

*trådlyft*
Ja ja, jag vet, jag vet… :rodnar
Jag satt och letade på nätet om terminalavgifter och avgifter för att man betalar med VISA-kort och såg nu denna tråd. Gammal tråd javisst men lika högaktuell än i dag ser jag. Jag är rent ut sagt skittrött på alla dessa extra avgifter, det har hänt att jag låtit korvbrödet och drickan eller mackan och fikat stå kvar vid kassan och bara gått ut. Som egen företagare håller jag minsann reda på alla mina kostnader och anpassar min timdebitering efter det. Om jag börjar ta extra avgifter blir jag dels av med kunder och dels låter jag skylta offentligt att jag är en usel företagare med noll koll på företagets ekonomi.

Vad ska man göra? Nämna Skatteverket i nåt andetag med frågan om de redovisar de där extra pengarna? Ringa banken och meddela vilken butik och var den är samt att de kräver extra betalt för att jag betalar med kortet? Kräva kvitto på den där extra summan? Antingen säljer man varan, om än med 3:50 kr eller vad tusan det är för avgift år 2009 i mindre vinst eller så får varorna vara osålda. Vilket är bättre, en såld vara eller ha det som hyllvärmare?

*trådlyft*
Ja ja, jag vet, jag vet… :rodnar
Jag satt och letade på nätet om terminalavgifter och avgifter för att man betalar med VISA-kort och såg nu denna tråd. Gammal tråd javisst men lika högaktuell än i dag ser jag. Jag är rent ut sagt skittrött på alla dessa extra avgifter, det har hänt att jag låtit korvbrödet och drickan eller mackan och fikat stå kvar vid kassan och bara gått ut. Som egen företagare håller jag minsann reda på alla mina kostnader och anpassar min timdebitering efter det. Om jag börjar ta extra avgifter blir jag dels av med kunder och dels låter jag skylta offentligt att jag är en usel företagare med noll koll på företagets ekonomi.

Vad ska man göra? Nämna Skatteverket i nåt andetag med frågan om de redovisar de där extra pengarna? Ringa banken och meddela vilken butik och var den är samt att de kräver extra betalt för att jag betalar med kortet? Kräva kvitto på den där extra summan? Antingen säljer man varan, om än med 3:50 kr eller vad tusan det är för avgift år 2009 i mindre vinst eller så får varorna vara osålda. Vilket är bättre, en såld vara eller ha det som hyllvärmare?

Vi har oxå diskuterat det där på mitt kneg då vår lokala handlare tar 3:- på allt om man pröjsar med kort. Han upplyser varje gång när man håller fram kortet att det blir 3kr extra, då är det ju bara att ta tillbaks kortet och säga "nej tack, då får det vara" och sen knalla till konkurrenten. När alla gör så lär han ju sluta med det eller gå under.

F650GS skrev:
Vad ska man göra?

Börja ha med sig kontanter!
Har folk blivit totalt jävla oförmögna att hantera kontanter?

För en massa år sedan när kortavgifterna infördes så var kanske 10% av köpen kortköp, numera är 90% kortköp.

För en butik som gör 1000 transaktioner per dag så har kostnaden ökat lavinartat.

Ingen har någonsin krävt bankerna på en förklaring vad avgiften ska vara bra för?
Slitage på deras datorer?
Transaktionerna sker helt utan manuell hantering, ändå behöver dom ta ut en avgift per transaktion, förutom månadskostnaden för att ha tjänsten som affärsidkaren betalar.

Gnäll på bankerna, dom går med miljarder i vinst varje år, och gör dom inte det ska det skjutas till krispaket och stödpengar från staten.

Vi har oxå diskuterat det där på mitt kneg då vår lokala handlare tar 3:- på allt om man pröjsar med kort. Han upplyser varje gång när man håller fram kortet att det blir 3kr extra, då är det ju bara att ta tillbaks kortet och säga "nej tack, då får det vara" och sen knalla till konkurrenten. När alla gör så lär han ju sluta med det eller gå under.

Och hur många meter extra går du för tre spänn?

Du säger att du går någon annanstans, men jag ger mig fan på att du inte ens går tvärsöver gatan.

Det är många som säger att dom lämnar varorna och går, ändå har jag aldrig sett det :va

Last edited:

Du säger att du går någon annanstans, men jag ger mig fan på att du inte ens går tvärsöver gatan.

Det är många som säger att dom lämnar varorna och går, ändå har jag aldrig sett det :va

Jag är faktiskt normalt en rätt lugn och lat person, men när jag handskas med idioter så finns det inga gränser för hur långt jag kan dra det.
Rätt ska vara rätt.

Tro mig, jag har ringt banker (observera plural) och tjafsat om det där hos dom, de säger bara att det inte ska kosta nåt extra för mig, att det är förbjudet att ta extra betalt bla bla bla men problemet kvarstår. Enda raka är väl att alla skiter i att betala med kort helt enkelt och butikerna bara lämnar in alla sina terminaler och häver avtalet. Men så länge de har dom kvar och kräver extra betalt kommer detta fortgå tyvärr.

För en massa år sedan när kortavgifterna infördes så var kanske 10% av köpen kortköp, numera är 90% kortköp.

För en butik som gör 1000 transaktioner per dag så har kostnaden ökat lavinartat.

Ingen har någonsin krävt bankerna på en förklaring vad avgiften ska vara bra för?
Slitage på deras datorer?
Transaktionerna sker helt utan manuell hantering, ändå behöver dom ta ut en avgift per transaktion, förutom månadskostnaden för att ha tjänsten som affärsidkaren betalar.

Gnäll på bankerna, dom går med miljarder i vinst varje år, och gör dom inte det ska det skjutas till krispaket och stödpengar från staten.

Helvete vilken bakåtsträvare du var i denna tråden då... :)

Jag vill inte handskas med kontanter! :6surkart

Men jag håller med dig, det är svinigt av bankerna att ta såna avgifter av handlarna så jag betalar mina serviceavgifter och ringer och klagar hos banken istället. För handlaren vill jag ha kvar, palla ta bilen för att handla.

Helvete vilken bakåtsträvare du var i denna tråden då... :)

Näe, jag är inte bakåtsträvande, jag är bara jävligt less på folk som ser det som ett jätteproblem och inte inser att dom kan använda kontanter istället.

Problem solved!

Näe, jag är inte bakåtsträvande, jag är bara jävligt less på folk som ser det som ett jätteproblem och inte inser att dom kan använda kontanter istället.

Problem solved!

Lever du på 80- talet eller? Vad fan ska man gå omkring med kontanter i ett modernt samhälle för?
Behöva springa till bankomaten stup i ett. Även om butiken har en viss avgift för att ta emot kort, så kommer dom att förlora kunder om dom inte tar kort eller tar extra avgifter så inom snar framtid kommer dom att självsaneras, framför allt i storstäder. Personligen tycker jag att butikerna ska vara glada att slippa alla hanteringen med kontanter

Det kostar ju massor med kontanthantering också glöm inte det. Loomis tex tar ju för fan flera % i avgift!!! Sen ska man tjöpa växel oxå.

Kostar massa att hantera fakturor också!

Så kort är billigaste alternativet för handlarna, där jag jobbar tar vi ingen avgift för kortköp, det är billigare än om kunderna skulle betala med kontanter.

I regel får butik inte ta ut avgift från kunderna vid kortköp- detta står reglerat i avtalen mellan kortföretagen och butikerna. I de fall där dom får ta ut avgift ska detta vara en skälig summa - 5kr för köp under 100kr är inte skäligt.

Jag har anmält näringsidkare till min bank som viderabefodrad anmälan till kortföretag och jag tror till och med att banken också kontaktar näringsidkaren.

Jag uppmanar alla som får betala avgift att informera butiken om att detta är ett avtalsbrott.

vi går ju dit bankerna vill mer el mindre..

alla vill få bort kontanthanteringen på grund av rån risken men då måste ju bankerna lätta lite på sina avgifter för att detta ska bli möjligt även i småbutiker.

polaren som extraknäckte för ngr år sen som taxi chaffis blev rånad ca 1-2 gånger/mån under den tiden han jobbade ( kvällar,nätter osv )

då var det nästan bara kontanter som gällde, man fick ju en " åhh va jobbigt ) när man sträckte fram ett kort som dom fick dra manuellt.

Nu blir det ju åt andra hållet nästan om man pröjsar cash i en taxi..

jag totalvägrar att köpa saker i en liten butik som tar ut avgifter..

men jag knallar heller inte runt med cash..kort e smidigt..

Åt på en pizzeria i Falun en gång där dom ville ha 20kr i kortavgift. Självklart inget dom skyltade med, utan det fick man höra när man skulle till och dra kortet. :va Blev ingen kortbetalning kan tilläggas.

Jag har inte ätit där sen dess, även om pizzan var väldigt bra :fakta

Då jag har jobbat inom området kan jag tala om att man inte får ta avgift för Visa, Mastercard, maestro etc. Hur det är med amex och diners vet jag inte. De du skall göra är att anmäla näringsidkaren till din bank eller babs. Nu leder det oftast ingenstans vilket är tråkigt inte ens en straffavgift.
Sen kan vi säga att kortavgifterna för företagen har sänkts kraftigt och är inte i närheten av vad de var för 10 år sedan. Att sluta använda kort leder ingenstans då man höjer kostnaderna för kontanter. Brukar själ skita i detoch betala 5:an orkar inte gå till en bankomat. Nä fortsätt använda era kort så tjänar vi pengar.

//Dafe

Senaste scenariot var när jag skulle köpa en frukostmacka och en dricka på ett café här i stan.
När jag ska betala de 42:- kronorna det kostar så påpekar hon i kassan att de ej tar kort under 50:-. De tar alltså inte ut en avgift utan de låter helt enkelt bli att ta kort, ett sätt att komma runt det tydligen.
Som tur är så har jag för det mesta stora kontanter på mig så jag såg min chans att jävlas med dem :fattartil Tidigt på morgonen, det har inte varit så mycket kunder där än= liten växel i kassan. Jag sträcker fram en tusenlapp och hon frågar om jag har något mindre, vilket jag naturligtvis säger att jag inte har. Jag hade en 500-ing på mig också men det hade inte varit lika skoj.
Det slutar med att hon suckar som en galning och räknar upp hela kassan, hon springer in i bageridelen där ägaren, Ali Baba, står och hon ber honom om växel. Jag hör hans svordomar ända ut till kassan :yoparty
Det slutar med att jag får massvis med tjugor, en hel hög med 10-kronor och resten i hundralappar. Och de har ingen växel till resterande kunder.
Det var värt att spräcka en tusing bara för att ge dem det besväret, dessutom åkte 400:- ner i sparbössan då dessa valörer sparas på burk hemma i garderoben så i praktiken kan man säga att jag tjänade på det där frukostköpet, precis som när ni tjejer tjänar pengar på rean :D

Idioti att ta avgift på kortköpen helt enkelt, höj priset på varorna istället så slipper de allt tjafs.

Åt på en pizzeria i Falun en gång där dom ville ha 20kr i kortavgift. Självklart inget dom skyltade med, utan det fick man höra när man skulle till och dra kortet. :va Blev ingen kortbetalning kan tilläggas.

Jag har inte ätit där sen dess, även om pizzan var väldigt bra :fakta

Jag och en kompis var och åt på en Pizzeria/kiosk för några år sen, jag betalade med sedlar och kompisen med kort.

Det stod en skylt "kortköp under 100 kr kostar 5 extra", typ.
Hon i kassan sa inget och slog in dom där extra fem kronorna.
Kompisen tog då en liten Daim värd fem kronor och sa "jag tar den här".

Det blev ett herrans liv, men han fick rätt till slut. :)

Bra gjort, Humor!

Jag jobbar med kort och det är INTE bankerna som tar ut den här "kortavgiften" av butiksägarna utan det är butikens inlösare!. En inlösare är en slags mellanhand mellan bakerna och butiken som alla transaktioner går igenom. Det är denna avgift som inlösarföretagt lever på.

Vad det gäller frågan om butikerna får ta ut en avgift av konsumenten eller ej så får butiken INTE ta ut någon avgift av konsumenten om den använder sig av ett Visa kort. Om du handlar med ett MasterCard får butiken ta ut en kortavgift om den specar avgiften på kvittot.

Om butikerna börjar bråka med er att de kommer iaf ta ut en avgift så är det bara att säga att du kommer ringa deras inlösare (inlösarens namn står ofta på kortterminalen tex Babs). Då kommer antagligen butiken bli lite snällare eftersom om de fortsätter att ta ut avgifter efter ett sådant samtal riskerar de att bli av med sina kortterminaler och kan då endast ta emot kontant transaktioner vilket vi alla vet är sällsynt i dagens samhälle.

Last edited:
Jag har ringt VISA och frågat, det finns inget som säger att butikerna INTE får ta ut avgift för kortbetalning.
Blir jävligt förbannad eftersom jag betalar kortavgift 250kr per år för att använda mitt kort och har ingen lust att betala igen varje gång jag köper en glass tex...

Men Visa brukar rekommendera butiken att slå ut det på deras varor ist, dvs höja priset så det går jämt ut.
Butikerna betalar 5kr per kortköp.

Slutsats det är helt lagligt men jävligt fittigt när resten av samhället försöker få oss att använda mindre kontanter. Man skulle fan råna dom där 5kr per köp-ställena några gånger i veckan så dom lär sig att kontanter är dåligt att ha i kassan.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick