Avon däck

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Däcksförslag.

Nice_boy skrev:
Får bakdäcket för 1500 ungefär med montering och allt...
Framdäcket runt 1250.. :)

Ok, priset är inte farligt. Men bara marginellt dyrare än vad jag betalade för mina Continental Conti force (1600, 1200). Dessa fick bra betyg i Bike testet för något år sedan, dock inte bäst på torrt, men ibland toppen på vått.

Har lagt några varv på bana, och har inte märkt några tendenser till släpp. Och ja, jag har skrapat fotpinnarna på båda sidorna, men däcken håller i!!

Avon har väl annars en ganska god livslängd, har jag hört, sitter ju ofta på glidare :tungan

Men som någon tidigare sagt, kör man som man bör, så är det inga problem... men bra marginaler är aldrig fel!

Lycka till!

/K
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Räser skrev:
Lägg ner tanken på AVON däck. Var nyligen och körde på bana med sådana däck, resultatet blev ett par veckor på verkstad. Kortfattat så släppte bakhjulet vid nerlägg. Väder soligt ca 23 grader varmt, alla andra hade "ruggad" yta på sina däck men inte jag. :(

Gick omkull på Knutstorp i helgen eller?

/K
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Räser skrev:
Lägg ner tanken på AVON däck. Var nyligen och körde på bana med sådana däck, resultatet blev ett par veckor på verkstad. Kortfattat så släppte bakhjulet vid nerlägg. Väder soligt ca 23 grader varmt, alla andra hade "ruggad" yta på sina däck men inte jag. :(

Jag körde också ett antal banpass med mina Avon-touringdäck, och kunde i alla fall få i fotpinnen i backen utan att däcken protesterade. Dock var jag medvetet ganska försiktig på gasen vid nerlägg, och kan inte säga hur dom hade betett sig om jag hade vridit på hårdare ut ur kurvorna.
 

Flipper

Bästa med 40+ är billig försäkring
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda
Har sett att många tycker att avon däcken är hala så jag undrar vilka avon
däck ni syftar på?
Jag har ett set avon viper extreme liggandes och undrar om någon har provat
dessa däck?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Flipper skrev:
Har sett att många tycker att avon däcken är hala så jag undrar vilka avon
däck ni syftar på?
Jag har ett set avon viper extreme liggandes och undrar om någon har provat
dessa däck?

Jag hade dessa: http://www.avonmotorcycle.com/us/en/Product.asp?ProdType=SportTouring

Viper är väl mer ett rent sportdäck, och säkert betydligt bättre på banan. Man ska nog inte vara för snabb att dra slutsatsen att alla Avon-däck är kass, för att några säger att just deras var det. Jag använde ju mina däck till något som dom inte var tänkta för, bankörning, och tyckte att dom tålde ett rätt hyfsat tempo faktiskt.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Kör med Avon Azaro Pro-Xtreme fram & bak köpte förra året pröjsade 2600:- för bägge har inte haft problem med med fästet förutom i spöregn på gelleråsen :)
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Säger bara att bakdäcket är ruskigt dåligt i regn.. fick slädd när jag skulle dra på lite.. fast det är väldigt kul att burna på motorvägen :tungan annars funkar fram däcket bra för landsväg...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
$noop skrev:
Vart köper du power så blligt?

Nice_boy, du har inte funderat på att köpa däcken från Tyskland? Eller om du kollar här på forumet ifall någon har begagnade racedäck? Köpte ett set skitfina Dunlop 208GP av Catman billigt.

jag säljer Pilot Power för 2400 för 120/180 därck kolla länk

dock är det bara i omgångar, så nästa blir i mars nästa år...

//håkan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top