avon??

linus 30

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda RS125, Kawasaki zx6r 98:a
ere nån som har testat ett par avon däck nån gång???
hur tycker du som verkar isf?
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Jag körde slut på en uppsättning på R1:an

Tyckte att de funka riktigt bra. Men höll lite sämre än michellinet.
Men de kostade juh bara 1500kr
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
får du dom gratis så kan du testa dom, de har kommit med nya modeller som kanske är lite bättre än dom jag testat, där det föll bitar ut slitbanan...

//håkan
 

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
polka r1 -98
ere nån som har testat ett par avon däck nån gång???
hur tycker du som verkar isf?


Hade Avon Azaro (eller vad de nu heter) på min förra hoj, snorhala i vått väglag, bytte innan de var slut, var livrädd så fort det blev molnigt...:näsblod
 

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Ger dig super pris på Pilot power eller Dunlop Qualifier i stället då Avon ligger långt under dem i prestanda & kvalitet samt tenderar att blistra sönder när dom körs hårt - reklamerat mängder av däck både till Svenska importören samt fabriken i England!!

/Fürstenhoff.[/QUOTE]

Lånar tråden lite om det går bra. Fürsten den här frågan är till dig. Om man jämför Pilot power/ pp 2ct samt Dunlop qualifier mot varandra. Hur är dom greppmässigt och hållbarheten?

Vet ju skillnaden mellan Pilot p och 2ct i grepp. Men inte om livslängden skiljer.

/David
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag körde inte bana med den hojen, men även jag har kört med Avon. Dom funkade hyggligt när det var torrt, men som sagt, det räckte med att tänka på sämre väder för att dom skulle bli snorhala :(
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade tidigare deras Sport-touring-däck (Azaro st45/46) på min ZXR, och dom dög fint till det mesta, inklusive bankörning i medelmåttigt tempo i snabb gatgrupp på Falkenberg. Den "platta" profilen gjorde kanske hojen något mer trögstyrd än t.ex. Michelin Pilot Power som jag bytte till efteråt. Grepp och känsla var i alla fall acceptabla. I regn var däcken, eller i alla fall bakdäcket rejält halt vid gaspådrag, och man kunde få till coola powerslides på 3:an ut ur kurvorna om det var blött. Dock kändes det inte direkt farligt, och det var inte så att framdäcket släppte utan förvarning eller så

EDIT: Nu såg jag att det är racingforumet jag har hamnat i, och i så fall är mitt inlägg kanske lite OT. Sorry.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
citerar en snubbe på gixxer.se


" På min gixxer sitter Avon Azaro st45/46

De satt på när jag köpte den.

Dessa däck passar bäst om man går med självmordstankar.
Tror inte jag skulle kunna få sämre grepp om jag så smorde in dom med teflon.

Glöm att köra vid fuktig vägbana

Försöker man trycka in tumnageln i däcken, så bryter man nageln/tummen innan det blir nåt märke, hockeypuckar alltså.

Enda fördelen med dessa däck skulle väl vara om man vill lära sig sladda med bägge hjulen, för släpper gör det vare sig du vill det eller ej.

Behöver väl knappast säga att det blir nya (andra) däck till nästa säsong, trots att mina däck endast gått 3-400mil och ser ut som nya.
Funderar på att låta jycken slita dom i stycken, medans jag plåtar med digitalkameran, och sen skicka bilderna till Avons utvecklingsavdelning.

Hoppas att min "rekommendation" var tydlig, och var till hjälp.





// Tobbe
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
ere nån som har testat ett par avon däck nån gång???
hur tycker du som verkar isf?

Rekommenderas endast till dem som går i självmordstankar eller älskar smärta :tummenupp

Har aldrig sett någon som kört med Avon klara sig igenom en hel bandag utan att klota :näsblod
 
Last edited:

sandstream

Guest
Hade varit intressant att få lite svar från någon som jobbar med Avon.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Satt ett Avon fram på hojen jag köpte, är glad att jag inte klotade med det däcket så fort det kom en regndroppe, snorhalt blev det.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
hade ett Avon viper sport på min förra hoj(fazer 1000).funkade som sagt ovan bra i värmen men när det blev lite fukt på vägen inge överdrivet blött bara så asfaltstempen sjönk så blev dom snorhala..Tröttnade efter 150 mil sen åkte dom av.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
hmm :va

va djäkligt nöjd med mina avon azaro pro extreme :tummenupp köpta här på s-hoj annons för typ 3 år sedan funkade kanon i både vått & torrt :tummenupp kanske hade tur med mina men greppet gick inte att klaga på 2 dagar i regn på smc-kurs på åsen utan problem :)
 

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Storm ST

Skall bli kul att se vad tester säger om deras nya STORM ST däck som ersätter Azaro. Super Rich Silica blandning för bra grepp i väta och 2CT blandning för längre livslängd mitt på däcket. Inget bandäck utan för den som kör gata i ur och skur, varmt och kallt enligt hemsidan. Samma typ av däck som pilot road och diablo strada. Få se om detta däck lyfter Avons tveksamma historia en aning. :va

:hojbusa
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Körde också azaro på förra hojen en vända. Aldrig någonsin mer.. :huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Avon Azaro är ett touringdäck. Gjort för att köras rakt fram på motorväg i laglig fart med lång livslängd. Med andra ord en riktig hockeypuck. :huvet
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Ni som kritiserar Avon Azaro (ST förmodar jag att det gäller eftersom ni pratar om touringdäck), har ni kört med ett sådant däck själv nån gång?
Jag har ett på min blyklump-CBR, jag körde en hel bandag på Monzta i somras utan att uppleva några problem. Visserligen var däcket nytt för säsongen, hade kört ca 1,5 mån. med det, så jag vet inte hur det funkar i år.
OBS! Jag sitter inte här och säger att ovanstående däck är ett banåkningsdäck eller att det är överlägset alla andra däckfabrikat, jag vill bara säga att det inte alls är något "farligt" däck vilket inte alls stämmer efter mina 400 mils erfarenhet på det i somras. Man ska bara ta det för vad det är, ett sporttouringdäck. Kanske detta däck behöver en tyngre hoj för att komma till sin rätt? Sedan så kanske det kan vara skillnader mellan "generationer", eller årsmodeller är nog ett bättre ord, av en däckmodell?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top