Avsaknad av övningskörningsskylt = straff?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag är godkänd handledare åt en person som jag är släkt med. Han ville ut och köra en dag och vi hittade inte västen det står övningskörning på.

Min fråga:
Vad händer exakt juridiskt om man blir stoppad utan skylt. Vi antar att båda två övningskör nära varandra och jag har papperet från transportstyrelsen med mig.
Blir det olovlig körning eller finns det något straff enskilt för att ha kört utan övningskörningsskylt? (böter eller liknande)

Finns det någon som vet?

Jo, jag har sökt i forumet, men inte kunnat hitta trådar på detta.

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Man kan ju ha tappat skylten? alla har inte väst. Den kanske råkade vara lite dåligt fäst och ramlade av! Jag har aldrig mött ngr repressalier iaf.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jo, precis. Många förklaringar, framförallt om man tänker på hur lätt dom där magnetiska skyltarna sitter kvar.

Men vad kan man åka på för repressalier om man möter en nitisk trafikpolis för detta flagranta vägbrott?

enligt Körkortsförordning (1998:980)
så står det såhär på 4:e kapitlet:
5 § Vid övningskörning skall det på lämpligt sätt anges att fordonet används för övningskörning.

Men jag hittar dock inte vad det är för straffsats, eller om det finns någon.
Mest nyfiken bara så att avsaknaden av skylt inte kan betraktas som olovlig körning.

Tillägg:
Hittade denna länk som ger bra svar på hur skylten skall vara utformad. Men fortfarande ingenting om straffsats

.

Last edited:

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Dock lite svårt att komma undan med det just på mc.

Då den man övningskör med oftast kör efter och då har hela tiden uppsyn över skylten. :tungan

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Dock lite svårt att komma undan med det just på mc.

Då den man övningskör med oftast kör efter och då har hela tiden uppsyn över skylten. :tungan
Det är väl lite så jag tänker. Känner inte för att dra några halvhjärtade lögner. Men vet jag att det är böter så är det lugnt. Bara polisen inte ska ha det till olovlig körning för kusinen.

Kan ju inte säga att folk respekterar övningskörningsskylten, då kan man lika gärna köra utan i vissa lägen. Ibland känns det som att folk medvetet tränger ut eleven med bilen.

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
3 § Om ett fordon uppsåtligen eller av oaktsamhet används vid övningskörning eller körträning utan att detta anges i enlighet med bestämmelserna i 4 kap. 4 § andra stycket, 5 § eller 12 § skall den som har uppsikt över körningen dömas till penningböter. :yoparty

Saxat ur körkortförordningens kap.9

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
LYSANDE!

Tackar MR Brooks.
Fan vad jag har sökt den paragrafen.
Nu är ju bara frågan vad det är för böter, skulle gissa någonstans runt 300 till 500kr.

Tror inte just boten för detta brott höjdes inom den " räfst och reduktion av svenska trafikadeln " som vi genomgick förra året.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Shit, det var en del. Då får man nog köra en nödlögn och hoppas att inte polismannen känner att oaktsamhetsvillkoret är uppfyllt.

Har försökt kolla på Polisens hemsida, men länkarna är döda som visar till relevanta pdf-filer

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
NU var ju visserligen frågan vad som hände men:
varför inte köpa en skylt? brukar finnas på de flesta bensinstationer o sånt... köp sen lite tejp som finns på de flesta bensinstationer o sånt.... problem solved........eller?

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Subjektiv bedömning av herr polis...

PM'a adressen så kan du få min gamla (skylt m snöre...) för en tjuga :D

Tuta o kör... :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror jag har kvar en bit silvertejp bakpå regskylten, som höll övningskörningsskylten innan den "föll loss"

Jag behövde dock inte utforska eventuella bötesbelopp.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ja, det känns ju jääävligt betungande att ha en skylt på hojjen eller ryggen.. Usch!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
NU var ju visserligen frågan vad som hände men:
varför inte köpa en skylt? brukar finnas på de flesta bensinstationer o sånt... köp sen lite tejp som finns på de flesta bensinstationer o sånt.... problem solved........eller?

skylten gör så man blir en måltavla för varenda idiot ute på vägen som har en dålig dag, ska vara burna o hålla på men sin kebabräcer.
Flesta av er har nog inga minnen av det för att ni fick a kortet tillsammans med bkortet. Tyckte det var ett jävla helvete som idioter höll på.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Precis som joye säger, folk har ingen respekt för övningskörning i Malmö.
Snarare tvärtom. Med skylten på så försöker folk desperat köra om den som övningskör både på höger och vänster sida. Oavsett vilken hastighet man kör.

Skylten fyller ingen eller liten funktion.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag har ringt en person som kan detta och det aktuella bötesbeloppet för 670a är 1.000 kronor
Säker källa som det brukar heta....

Med denna information så lämnar det upp till var och en att avgöra om dom vill köra med eller utan skylt.

:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...