Avsaknad av övningskörningsskylt = straff?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Joo, dom finns ju inte i några bra färger som matchar mina fotpinnar....

:D

Sedan är ju förväxlingsrisken så stor med vägarbetare som är på väg hem från jobbet. Vill ju inte att respekten för dessa skall urvattnas.
Aldrig att jag vill ha det på mitt samvete.

*ironi*

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
så ni tycker att det är bättre att man kör utan skylt för övningkörning överhuvudtaget??? jag tycker om vetskapen att framförvarande bilist/mc övningkör, så att ja kan anpassa min körning...kanske folk kör om personer som övningkör, men det brukar oftast vara när dom kör 30 km/h på en 50 väg och man har klar sikt för omkörning...som om ni aldrig brukar köra om dessa personer. Men det viktigaste är för person som övningkör att han/hon sänder ut en signal till övriga trafikanter att "Jag övningkör"...dom flesta brukar respektera detta och hålla tillräcklig säkerhetsavstånd...

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
2008 modell grön
så ni tycker att det är bättre att man kör utan skylt för övningkörning överhuvudtaget??? jag tycker om vetskapen att framförvarande bilist/mc övningkör, så att ja kan anpassa min körning...kanske folk kör om personer som övningkör, men det brukar oftast vara när dom kör 30 km/h på en 50 väg och man har klar sikt för omkörning...som om ni aldrig brukar köra om dessa personer. Men det viktigaste är för person som övningkör att han/hon sänder ut en signal till övriga trafikanter att "Jag övningkör"...dom flesta brukar respektera detta och hålla tillräcklig säkerhetsavstånd...

Men då är man inte lika tuff ju med västen/skyllten på...:yoparty :banana

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Har ingen bestämd åsikt i frågan.
Var och en får bedöma själv vad dom anser.

Kan bara bistert konstatera att alla har inte lika stor hänsyn och respekt till västen budskap som du...

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
alla och alla, låt grabben ta sitt körkort och sen slipper han övningkörnings västen.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
tjöp en könsövningsskylt. Fixa fram gaffa tejpen..
Trä på skyddsutrustning. Sätt könsövningsskylten på lämpligt ställe på ryggen.
Börja sedan tejpa fast den. Tadaaaaaa en laglig påsättning. Utan risk för biverkningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
så ni tycker att det är bättre att man kör utan skylt för övningkörning överhuvudtaget??? jag tycker om vetskapen att framförvarande bilist/mc övningkör, så att ja kan anpassa min körning...kanske folk kör om personer som övningkör, men det brukar oftast vara när dom kör 30 km/h på en 50 väg och man har klar sikt för omkörning...

Ähh, folk kör som idioter när dom kommer i kapp en bil med grönskylt, jag har övningskört med ett par personer tidigare där vi var jävligt noga med skylten, och sämre mottrafikanter har jag aldrig haft.

Nu övningskör sonen bil, och vi har jävligt dåligt minne båda två, så det händer att vi kör skyltlöst, big deal lixom...

*Snigel*

Guest
Jag gjorde ett hål i varje ände av skylten, trädde ett bälte genom hålen och spände bältet runt magen. Tappade aldrig skylten och den syntes bra. :tummenupp

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Dock lite svårt att komma undan med det just på mc.

Då den man övningskör med oftast kör efter och då har hela tiden uppsyn över skylten. :tungan

Dock inget krav att övningskörningsledaren måste köra bakom, man kan lika gärna köra framför eleven och då är det inget konstigt att man inte ser att den "trillat" av... så det så!!

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag övningskörde alltid utan skylt/väst. Blev t.o.m stoppad av polisen, men inte ens dessa brydde sig.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
En del bilister blir som tokiga när dom ser skylten. Har varit med om flera tillfällen då jag blivit omkörd av nån stressad bilist som sedan lagt sig 1m bakom den som jag övningskört med.:mad: Har då kört om bilen och lagt mig framför igen och bromsat ner så att avståndet till övningsköraren ökat igen. Har även kört utan skylt. Då har i alla fall jag aldrig råkat ut för detta problem. (Kanske går lite fortare utan skylt):hihi

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Dock lite svårt att komma undan med det just på mc.

Då den man övningskör med oftast kör efter och då har hela tiden uppsyn över skylten. :tungan

Handledaren kan ligga först med, då är det svårt att se om skylten ramlat av..har svårt att tänka mig att de skall bli annat än en upplysning isåfall, säkerthetsmässigt kan det vara bättre att SKIPPA skylten, så slipper man fånar som skall köra om och stirra ut den som övningskör.

Likaväl den som övningskör är ute själv och övningskör, så kan man han tappat bort handledaren med, undras vad det blir på sådant om personen stoppas..-ja konstapeln, han var bakom mig nyss ialla fall..:confused: :hihi(men då gäller det att ha en hanledare på pappret med..)

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
skylten gör så man blir en måltavla för varenda idiot ute på vägen som har en dålig dag, ska vara burna o hålla på men sin kebabräcer.
Flesta av er har nog inga minnen av det för att ni fick a kortet tillsammans med bkortet. Tyckte det var ett jävla helvete som idioter höll på.

Kebabräcer lika med BMW?
Nåja, jag tror inte de flesta har fått sitt A-kort på köpet, av de som är medlemmar här. Men vi kan ju alltid starta en poll!
Du verkar jättearg och besviken på världen. Vill du prata om något?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Kebabräcer lika med BMW?
Nåja, jag tror inte de flesta har fått sitt A-kort på köpet, av de som är medlemmar här. Men vi kan ju alltid starta en poll!
Du verkar jättearg och besviken på världen. Vill du prata om något?

Ooh verkar som jag träffat en öm punkt där, antar att du kör kebabräcer som du tar åt dig.
Brukar ju vara en avdankad BMW men en merca funkar fint me.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha