Avskaffa julen NU

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har just slagit in sista paketen, då det måste vara klart innan i morgon.

Jag har först ett 90 års kalas att besöka i morgon, sedan tänker jag låta julfriden sänka sig över mig, men det har varit spurt ända in i mål.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Skulle firat med släktingar. Bl.a kusiner som jag inte träffar så ofta men som är trevliga.
Men farsan ringde häromdan och var väldigt negativ (inte specifikt julrelaterat), orkar inte med han. Så det blir inget med det i år.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur många snorisar vet varför vi överhuvudtaget firar jul om jag får fråga.??

Det verkar inte ens de lärda veta, om du läser wikipedia.

Klart är att det firats längre än kristendomen funnits.

Julblot, jólablót eller midvinterblot, julofferfest, är en högtid i fornnordisk religion. Den exakta tidpunkten för blotet är omstritt. En del menar att det hölls vid vintersolståndet i slutet på december, medan andra menar att det var i mitten av januari. Det senare datumet kommer av att midvintern ansågs infalla 14 januari.[7] Jul (fornnordiska jol) är benämning på den nordiska förkristna midvinterfesten julblot, fornnordiska jólablót eller "midvinterblot". Julblot eller midvinterblot firades vid midvintern då dagarna är som kortast och nätterna som längst, det vill säga kring vintersolståndet. Man tror att firandet av denna dag var en dyrkan av denna egenskap hos dygnet, då det tolkades som ett återuppvaknande av naturen. Julens speciella gud var Jólner, som är ett av Odens många namn.

Begreppet jul förekommer i ett hyllningskväde till Harald Hårfager från omkring år 900, där någon sägs "dricka jul". Vid julblotet, den högtidligaste offerfesten, gjorde man offer, blot, för att få gudarnas välsignelse över den kommande grödan. Julblotet integrerades i den kristna julen.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Klart är att det firats längre än kristendomen funnits.

Oh, ni kloka:Bugar Har en knäpp fundering:
Om vi nordbor nu har ersatt midvinterblot med julfirande, hur kommer det sig då att även andra länder, som inte har haft asa-gudar, också firar jul vid samma tid? :va De kan väl knappast haft ngt midvinterblot att ersätta?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om vi nordbor nu har ersatt midvinterblot med julfirande, hur kommer det sig då att även andra länder, som inte har haft asa-gudar, också firar jul vid samma tid? :va De kan väl knappast haft ngt midvinterblot att ersätta?

Vild gissning är att de flesta kulturer firat årets mörkaste period och årets ljusaste.

Amerikat är ju bara en hög med moderna invandrare.

Tomten är väl en tysk uppfinning om jag inte minns fel.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300

Kyrkan har av tradition haft lite svårt att låta folk tro vad dom vill och har med alla medel tvångsmatat olika kulturer med sina egna värderinger och ritualer, då är det ju lämpligt att överta en redan etablerat ritual och få halva jobbet serverat på fat. Dom var riktigt flitiga resenärer.
Exakt när julen blev stulen är nog riktigt svårt att lista ut.

Äh, vad fan, wiki har svar på det mesta.(korrekt eller inte)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

De flesta europeiska områdena hade olika partyn där runt midvintersolståndet. Bara att samla upp dem och paketera som en och samma fest. En förskjutning på några dagar kan man ju komma undan med.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
De flesta europeiska områdena hade olika partyn där runt midvintersolståndet. Bara att samla upp dem och paketera som en och samma fest. En förskjutning på några dagar kan man ju komma undan med.
Även romarriket och persien hade sina egna vintersolstånds fester så det var inte bara här uppe i det kalla nord.

tkdrille

Guest
Då käka jag min julmat idag. De fick bli onyttigt som jag bara kunde hitta på. En kebabpizza med pommes på och läsk. Imorgon blir de goa mackor under tiden jag färdas på våra skönt tomma vägar.
tjugo i 10-22 sitter jag i bilen och skrattar åt att vi har många plusgrader och ingen snö.
=) Och jag har ju såklart även bränt ihop bra med musik så man kan undvika all radio som bara spelar julmusik.

Julafton är räddad än en gång.

manneman

Guest
Ärligt talat...fyfan för den här jävla så kallade högtiden!

Jag har en nära anhörig som håller på att gå bort i cancer var oddsen är urkassa och därmed så sket det sig med julefrid ifrån början.
Sambon hade tjatat hela hösten om en Tassimo kaffeautomat och senast i förra veckan hade hon sett en vit som hon tyckte var sååå snyyyyyggg, så jag köpte skiten för 1190 spänn inklusive kaffesorter i paket om 59:- styck plus en hållare till alla "patroner" för en 2 hundring för att hon skulle bli nöjd.

Hon öppnar paketen och det första hon säger är att det är ju inte en sån? En sån vaffan vad tänkte jag? ...nej då visar det sig att hon tittat på en annan kaffemaskin och trodde att den hette Tassimo...men vaffan?
Då sa jag till henne att om hon önskar sig en Volvo så får hon en Volvo och inte en BMW, vill hon ha det så får hon väl säga det? Nä då säger hon: -Men det fattar du väl? Hur fan skulle jag fatta vad hon ville ha när hon hela tiden sagt att hon ville ha en specifik pryl men egentligen menade något helt annat? Kärringar... :gnissla

Och dottern vart ju inte sämre, ny 19" LCD istället för 21" APTJOCK-TV och skitungen säger missnöjt, -den är ju så liten att jag inte ser texten...ovanpå det fick hon ett hästtäcke för 2500:- och kläder plus garnityrer och presentkort för ytterligare 2 tusen...
Sa jag att hon har både häst och moppe?
Jag vill faen bara spy på alltihop, jävla kommers...:huvet

Imorgon åker jag till stan och lämnar tillbaka både kaffemaskin och TV och köper ett tält och en sovsäck för pengarna så att jag får en ursäkt att ta ännu längre hojturer. :3freak

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...