Avskaffa julen NU

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Julen,Påsken, Allahelgonadagen (dåliga samvetets dag), halloween (firandet av Åklagarens dag=Dårarnas dag) har sin grund i religion. ...

Hur var det nu med påsken ovan, vad hade det med julen att göra?

Firandet av åklagarens dag=dårens dag..... Vad snackar du om?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hur var det nu med påsken ovan, vad hade det med julen att göra?

Firandet av åklagarens dag=dårens dag..... Vad snackar du om?

Satan (hebreiska: הַשָׂטָן, ha-Satan ("anklagaren"); arabiska: الشيطان, al-Shaitan ("åklagaren") är ett ord som härstammar från den semitiska roten śṭn och som betyder "att vara fientlig" eller "att anklaga". I judisk och kristen tro är det ett namn på en ängel respektive djävulen, och även inom islam där al-shaitan är en fallen ängel, Iblis. Alla de abrahamitiska religionerna använder "Satan" som ett namn för djävulen, som representerar och personfierar det onda.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Satan (hebreiska: הַשָׂטָן, ha-Satan ("anklagaren"); arabiska: الشيطان, al-Shaitan ("åklagaren") är ett ord som härstammar från den semitiska roten śṭn och som betyder "att vara fientlig" eller "att anklaga". I judisk och kristen tro är det ett namn på en ängel respektive djävulen, och även inom islam där al-shaitan är en fallen ängel, Iblis. Alla de abrahamitiska religionerna använder "Satan" som ett namn för djävulen, som representerar och personfierar det onda.

Säger du det. Vad har det med Halloween att göra?

Och hur var det med 'Tiempos de pascuas', vad hade den med vårt julfirande att göra?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Diskutera frågan här är ungefär som att fråga om det var hönan lr ägget som kom först...meningslöst

Googla...Google är inte bara till för att finna porr :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Diskutera frågan här är ungefär som att fråga om det var hönan lr ägget som kom först...meningslöst

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul

Lite google senare.
Jul är en högtid som firas av många olika folk, a många olika anledningar. Kristendomen bara hoppade på en redan existerande trend.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skitier i av vilken anledning Julen firas, den firas alldelens för kommersiellt och i för stressigt tempo.

Kvinnor omkring mig klagar på att dom inte hinner baka, göra julgodis, lägga in sillen, göra skinkan, köpa julklappar och byta gardiner, varför det, det är ingen annan som kräver det av er?

Män omkring mig klagar på att det kostar pengar, jämlikt så det förslår.

Stressa av, köp en burk sill och en bit färdig skinka, ha samma gardiner, köp en ask godis drick ett glas glögg.
Skit i att köpa julklappar och byta pengar med varandra.

Nu har jag IOFS både ställt ut adventsstakar och bytt till röda gardiner, i övrig består julpyntet i en skål med apelsiner, det brukar jag inte ha på sommaren.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R

:rofl

Jo, googla kan du säkert. Att svara på de enklaste frågor, sätta in saker i sammanhang och argumentera för sin (tveksamt framförda) poäng däremot, där brister det lite grann.

Jaja, du blir säkert lycklig med det. God jul pårej!

tkdrille

Guest
Vore väl hemskt om julen bara handlade om konsumtion och shopping? För egen del gillar jag att laga mat. Med det intresset är det kul med jul :)

För många handlar de om att göra av med pengar och köpa dyra saker.
Tänk om man struntat i att köpa julklappar till vuxna och bara gjort lite mer exklusiv mat ihop på julafton och ha de allmänt lugnt och trevligt =). Med pengar i behåll även i januari.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Det gäller att stå för sina egna värderingar. Avskydde alla 'måsten' i föräldrarhemmet. Som nygift sa maken åt mig att tagga ner. Efter det har vi alltid firat jul själv, på vårt eget sätt.

Inga dyra julklappar. Dyra saker köper man när man behöver dem. Inte för att det är Jul eller någons födelsedag. Inga mjuka paket. Paket ska vara roliga, inte nyttiga. Kläder vill man dessutom välja själv... Någon tomte har aldrig visat sig här. När barnen var små smög han in med paketen medan de var ute och lekte. Våran tomte var lite blyg..... :)

Tecknad film ser barnen på TV alla andra dagar på året, så klockan tre är det lagom att fika och dela ut julklappar....

På en grannort har puben öppet på julaftonskvällen varje år. Är tydligen populärt...

God Jul på er...:tomten

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Förr när vi firade Julen var det nästan rena hysterin över vem köpte vad och hur mycket det kostade. Det köptes TV- videoapparater m m. Tröttnade på eländet och sade: Fr o m nästa Jul skall jag köpa presenter endast till barnen och dem som ännu inte har några barn d v s ett par.

Vi vuxna köper/tillreder riktig god mat och njuter av det med allt där tillhör Det blev ett väldans liv förstås. Komma här och ändra på våra traditioner bla bla bla och dessutom nybliven (sedan ca tre år) familjemedlem det blev bara för mycket för vissa av dem.

Året därpå gjorde jag som jag sagt, självklart knorrades det en del. Andra året blev det nästan som jag sagt att vi skulle göra. Tredje året var alla med på det. Dock "syndade" jag lite då jag köpte whisky till svärfar och vi partade på det. Hände att vi "missförstod" varandra vem skulle köpa nästa år så det blev två flaskor istället för en. Dock var det ingen av oss två som klagade över det inträffade.

Julen är ett ypperligt tillfälle för familjen att bli samlade och umgås. Sedan att barnen tycker att det är jättespännande är +++++.

God Jul

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I dag har jag minst tio pers på min facebook som klagar på "måsten", speciellt aktuellt i dag verkar pepparkakshus vara.

Folk har bränt sig på smält socker, bitar har spruckit, bitar har blivit brända/ojämt gräddade och saker har lossnat.

Andra saker det har klagats på är ljusslingor och granar???

Inför nästa jul, skippa pepparkakshuset om ni klagade i år, skippa ljusslingorna och skippa granen nästa år, det var ett helvete i år och blir nog inte roligare nästa år.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Jag skitier i av vilken anledning Julen firas, den firas alldelens för kommersiellt och i för stressigt tempo.

Kvinnor omkring mig klagar på att dom inte hinner baka, göra julgodis, lägga in sillen, göra skinkan, köpa julklappar och byta gardiner, varför det, det är ingen annan som kräver det av er?

Män omkring mig klagar på att det kostar pengar, jämlikt så det förslår.

Stressa av, köp en burk sill och en bit färdig skinka, ha samma gardiner, köp en ask godis drick ett glas glögg.
Skit i att köpa julklappar och byta pengar med varandra.

Nu har jag IOFS både ställt ut adventsstakar och bytt till röda gardiner, i övrig består julpyntet i en skål med apelsiner, det brukar jag inte ha på sommaren.

vai helvete guw julpyntar du ?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
I år blir det julfirande för min del om inget oförutsett sker. Blir isf till att fira med min far som är 105 år gammal och ligger för första gången i sitt liv på sjukhus över natten p g av fall (yrsel) och skadat sig i ryggen. Inget brutet bara öm och ev spricka i revben enl läkare. Imorgon får han lämna sjukhuset. :) Släkten är numera ordentligt spridd över olika världsdelar som Australien, Canada, USA, Sydamerika, Macedonnien o s v. Det är inte praktiskt möjligt längre att samla familjen på ett och samma ställe. :(

God Jul

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
I dag har jag minst tio pers på min facebook som klagar på "måsten", speciellt aktuellt i dag verkar pepparkakshus vara.

Folk har bränt sig på smält socker, bitar har spruckit, bitar har blivit brända/ojämt gräddade och saker har lossnat.

Andra saker det har klagats på är ljusslingor och granar???

Inför nästa jul, skippa pepparkakshuset om ni klagade i år, skippa ljusslingorna och skippa granen nästa år, det var ett helvete i år och blir nog inte roligare nästa år.

Jag tror det ligger lite i tiden. Folk (ofta kvinnor) tenderar till att stressa mer och lägga större krav på sig när julen nalkas, detta ger dom en anledning uppdatera sina statusar oftare och därmed uppfylla deras inneboende behov att fläka ut sina liv på ansiktsboken.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
I judisk och kristen tro är det ett namn på en ängel respektive djävulen, och även inom islam där al-shaitan är en fallen ängel, Iblis. Alla de abrahamitiska religionerna använder "Satan" som ett namn för djävulen, som representerar och personfierar det onda.[/QUOTE]

Ap ap, måste tyvärr rätta dig lite, al-shaitan är en Djinn (extra info om Djinns = skapade ur rökfri eld och är osynliga för människans öga) som det heter och inte en ängel.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Påminner smått om egypternas Set, slump?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I år blir det julfirande för min del om inget oförutsett sker. Blir isf till att fira med min far som är 105 år gammal och ligger för första gången i sitt liv på sjukhus över natten p g av fall (yrsel) och skadat sig i ryggen. Inget brutet bara öm och ev spricka i revben enl läkare. Imorgon får han lämna sjukhuset. :) Släkten är numera ordentligt spridd över olika världsdelar som Australien, Canada, USA, Sydamerika, Macedonnien o s v. Det är inte praktiskt möjligt längre att samla familjen på ett och samma ställe. :(

God Jul

105 bast!?!?! Har gammal är du då? 80?????

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Förr när vi firade Julen var det nästan rena hysterin över vem köpte vad och hur mycket det kostade. Det köptes TV- videoapparater m m. Tröttnade på eländet och sade: Fr o m nästa Jul skall jag köpa presenter endast till barnen och dem som ännu inte har några barn d v s ett par.

Vi vuxna köper/tillreder riktig god mat och njuter av det med allt där tillhör Det blev ett väldans liv förstås. Komma här och ändra på våra traditioner bla bla bla och dessutom nybliven (sedan ca tre år) familjemedlem det blev bara för mycket för vissa av dem.

Året därpå gjorde jag som jag sagt, självklart knorrades det en del. Andra året blev det nästan som jag sagt att vi skulle göra. Tredje året var alla med på det. Dock "syndade" jag lite då jag köpte whisky till svärfar och vi partade på det. Hände att vi "missförstod" varandra vem skulle köpa nästa år så det blev två flaskor istället för en. Dock var det ingen av oss två som klagade över det inträffade.

Julen är ett ypperligt tillfälle för familjen att bli samlade och umgås. Sedan att barnen tycker att det är jättespännande är +++++.

God Jul

Här har vi en som fattat hela grejen med jul! Väldans god jul på dig!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC