Avskaffa julen NU

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har inte ens julpyntat det ni. Jag tror min lägenhet är den enda som lyser med sin frånvaro av jul. Köper inga julklappar och vill inte ha.
Jo jag tycker de är trams. Om jag någon gång får egen familj så får kvinnan ordna själv med pynt och mög.

Men hej!!!

Bifogat

• grinch_24115461_176619219.jpg
    grinch_24115461_176619219.jpg
    20 KB · Visningar: 30

tkdrille

Guest

:D Menar du att jag låter bitter eller något? De är jag inte kan jag säga, jätteglad att jag valt bort en sådan högtid. Kan sitta och käka ihop med familjen övriga väljer jag bort bara =).

Sen kommer januari och folk går och gnäller på att de är fattiga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Julen är firandet av Jesu Kristi födelse Hans liv, död och uppståndelse. vilket många tycks vara okunniga om när man läser inläggen här.

Ponera att du fyller år och ser framemot din födelsedag med presenter, kanske något speciellt du önskar till hojen din. Du tittar omkring dig på din födelsedag och får se att alla får presenter utom DU, du som fyller år...

God Jul

Nej, julen är en mycket äldre tradition än kristendomen. Inte helt konstigt om folket häruppe i norr ville hitta på något kul mitt under mörkaste vintern liksom.
Dessutom ska ju jesus ha fötts på vårkanten om jag inte minns fel. Lite udda att fira hans födelse ett par år senare, på vintern. :D

Och jag vill inte ha presenter på min födelsedag heller. Sakerna jag vill ha är alltid så dyra, och specifika att andra inte vill köpa dem. Billiga saker köper jag själv när jag behöver dem.
Däremot är det trevligt att träffa vänner och familj och umgås.

Har inte ens julpyntat det ni. Jag tror min lägenhet är den enda som lyser med sin frånvaro av jul. Köper inga julklappar och vill inte ha.
Jo jag tycker de är trams. Om jag någon gång får egen familj så får kvinnan ordna själv med pynt och mög.

Har inte heller julpyntant. Har nog aldrig gjort det. Orka hålla på med en massa ljusstakar, porslinstomtar och dra in ett barrträd i lägenheten. Ett jävligt dyrt barrträd dessutom!
Naeh.

Det är lite sorgligt att höra om folk som har agg mot högtider. Visst är det ett aber med all köphets o sånt. Men om man kan förbise sådant så är det ju en fantastisk tid att tillbringa med familj och vänner.
Jag vet inte om de flesta motståndare har dåliga barndomsminnen, jag har bara fina minnen som barn, och vill därför ge mina barn samma minnen.

Halvhysterisk julmusik,baka, laga mat tillsammans. Å vad jag längtar. God jul. :)

Något agg har jag väl inte. Jag är mest trött på allt trams som absolut måste tryckas ner i halsen på en. Fast nu sedan jag kastat ut TVn så slipper jag iofs det till så stor utsträckning att jag är rätt nöjd.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kan ju inte sluta le åt alla idioter som springer runt & köper saker i panik som kommer säljas för halva priset eller mindre om 3 veckor...hahah!!!!!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Skulle kunna lägga upp en hel del info och hänvisa till olika bibelcitat, men avstår då det är icke tillåtet att skriva om religion på SH..men Julfirandet är just vad det är om nu någon inte visste det.

"Tiempos de pascuas" var innan Julfirandet som vi känner till idag, vilket menas ungefär "Att förlåta människor som gjort oss ont".

God Jul

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tackar inte nej till en fest, så sluta lipa. En legitim orsak att alka ner sig och försöka glömma att våren är så förbannat långt bort. Mer snaps för helvete!
:(

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skulle kunna lägga upp en hel del info och hänvisa till olika bibelcitat, men avstår då det är icke tillåtet att skriva om religion på SH..men Julfirandet är just vad det är om nu någon inte visste det.

"Tiempos de pascuas" var innan Julfirandet som vi känner till idag, vilket menas ungefär "Att förlåta människor som gjort oss ont".

God Jul

Nej.
Grunden till julfirandet var midvinterbloten.
När hedningarna skulle frälsas var det lättare att behålla traditionen, men byta betydelse.
I teorin.
Redovisa gärna födelsedatum för jösses, samt en förklaring till ordet "jul".

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nej.
Grunden till julfirandet var midvinterbloten.
När hedningarna skulle frälsas var det lättare att behålla traditionen, men byta betydelse.
I teorin.
Redovisa gärna födelsedatum för jösses, samt en förklaring till ordet "jul".

fall ingen moderator har några invändningar så skall jag försöka ge mig att ge en redovisning.
Var ordet Jul kommer vet jag inte men om vi tittatr på det ordet CHRISTmas så är det tydligt...lr?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300

God Jul
bah, julen blev stulen av kyrkan, som så många andra riter vi hade innan farsoten spred sig.
(det finns en anledning att midsommarstången är en kuk, och att det i andra nordiska länder är en helgon högtid)

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
fall ingen moderator har några invändningar så skall jag försöka ge mig att ge en redovisning.
Var ordet Jul kommer vet jag inte men om vi tittatr på det ordet CHRISTmas så är det tydligt...lr?

Christmas = Christ Mass = Kristus mässa. Typ.

Jul = jólablót = Midvinterblot = Varför vi firar Jul här i norden.

tkdrille

Guest
Har inte heller julpyntant. Har nog aldrig gjort det. Orka hålla på med en massa ljusstakar, porslinstomtar och dra in ett barrträd i lägenheten. Ett jävligt dyrt barrträd dessutom!
Naeh.

De är rätt. Trädet som många köper för kanske 300 kr ska ändå slängas dagarna efter julen är slut. Varför köper inte alla plastgranar för 500 spänn istället som håller i så många år. Sprutar på grandoft så har de sin jul...
Nää till och med detta året ska jag skita i julmaten, gör egen kyckling med sketet ris och tar med mig goa halvnyttiga mackor på jobbet =)

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Vilken skithögtid; endast till för nyförälskade par och småbarnsföräldrar. :mad:
Inte undra på att många snaror knyts. :död
Valmers har inga barn ser jag...du ska inte vara bitter o ta glädjen av dom som vill fira Jul!Jul är ju högtid för hela familjen,att samlas o äta go mat,umgås,sprida glädje...är det så svårt?Kom igen Valmers,sälja kan du efter julhelgen ;-)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R

God Jul

Ditt julfirande är det.

Gör inte kyrkans osmakliga misstag att projicera din egen världsbild på andra. Vi har lämnat medeltiden.

Edit; Vafan... föll jag för ett troll? Vad snackar du om påsk för?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Att blanda ihop jul med religion är som att kalla socialdemokraterna ett arbetarparti...tiderna förändras. :)

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Julen,Påsken, Allahelgonadagen (dåliga samvetets dag), halloween (firandet av Åklagarens dag=Dårarnas dag) har sin grund i religion. Att det sedermera har urvattnats med tiden, är en annan historia.

"Farsoten" som någon nämnde började för ca 3 000 år sedan...

Edit:Julen har jag inte firat de senaste åren..

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Julen,Påsken, Allahelgonadagen (dåliga samvetets dag), halloween (firandet av Åklagarens dag=Dårarnas dag) har sin grund i religion. Att det sedermera har urvattnats med tiden, är en annan historia.

"Farsoten" som någon nämnde började för ca 3 000 år sedan...

Edit:Julen har jag inte firat de senaste åren..

ALLA högtider har sitt ursprung i religion, vilken det är kan man diskutera.

Men t.ex midvinter och sommasol-stånden är bra mycket äldre en de moderna företeelser som du är inne på.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
ALLA högtider har sitt ursprung i religion, vilken det är kan man diskutera.

Men t.ex midvinter och sommasol-stånden är bra mycket äldre en de moderna företeelser som du är inne på.

Dem jag nämnde behöver inte diskuteras..

Nej, det som gäller för många (OBS inte alla OBS) är fräsiga motorcyklar, ett prestigefyllt arbete, en högt uppsatt position, makt och ära, att vara värre än andra, att vara bäst, att vara högre, att vara vackrare, att vara smart och om det är riktigt illa, att tro sig vara gud själv.

God Jul

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
AVSKAFFA DOM SOM VILL AVSKAFFA JULEN. julen är barnens tid varför beröva dom denna glädje. ni som inte vill fira jul, skit i det o bry er inte om va vi andra gör. tänk på::: jag bryr mej inte om va ni gör, varför ska ni då bry er om va vi julfirare gör

tkdrille

Guest
AVSKAFFA DOM SOM VILL AVSKAFFA JULEN. julen är barnens tid varför beröva dom denna glädje. ni som inte vill fira jul, skit i det o bry er inte om va vi andra gör. tänk på::: jag bryr mej inte om va ni gör, varför ska ni då bry er om va vi julfirare gör

För barnens skull är de klart roligt med en faketomte, fram till 10 års ålder. Kanske 15.
Men vuxna människor emelllan så är de lite löjligt om man ska ha en faketomte som ska dela =). Nej men trevlig stund med familjen gör väl de flesta på julafton ???

Annars ser jag inte de roliga med att köpa sönder kontokorten.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC