Avskaffa lagen om hjälm?

Ska vi avskaffa hjälmtvånget när man kör MC?

• Antal röstningar
    0

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
klart det ska vara lag på att använda hjälm, men med cykeln är det lite svårare, men jag tror fanimej att jag tycker att det ska vara lag på hjälm där också...annars får man väl ha en sär-försäkring där också, men om man tycker att man "får skylla sig själv" om man kör utan hjälm, ska samma sak också gälla för personer som kör bil utan bilbälte?

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
GSXR1100R skrev:
2197850 Skrämmande att läsa, 16 % vill köra utan hjälm ibland, även om man inte har så mycket att skydda så är hjälm bra att ha, ryggskydd borde oxo vara ett lagkrav.

Vem har sagt att MAN VILL KÖRA UTAN HJÄLM ????
Men ha en lag om det?? Nej tack.

Sen finns det en hel del andra problem..

Kostnader,,,,För att ta hand om stollarna efter ev crash T.ex.

Om man är så Dj---a dum så att man inte skyddar sig.....OSV... ( Lite Darwin )
Jag är Kluven ifrågan:
Man vill ju inte heller att man bara får vård om "man har Godkänd" utrustning osv .
( vi klagar idag på besiktningen ... Tänk om ställ ,skydd osv skall kollas av ASB varje år ,,, Fy F---n!)

Det hela handlar om Hjärnbrist , Även om du sätter hjälm på en del med hjälp av lag,så blir dom ju inte smartare för det? LR....
Fortfarande en Dumskalle.. Fast nu med hjälm!
Dom bara lever längre ,kanske Hinner dom ställa till med ett h---e för andra under tiden ..

Det här med Sporthoj ....Det inte för alla ...Sorry att behöva säga det ,Men många blir statestik kanske inte alltid PG av eget Handlande, ( Och hur många Stollar finns det som kör bil ??)
Enkelt ,,Hur många skiter i "stället" och kör i Tshirt o jeans Lr bara Jackan en varm dag ??
Många Lr?
..Är det smart? Knappast men det är ett eget val..
Kanske Människor i Svergie måste lära sig att ta ansvar för sitt eget handlande.... visst kör utan bälte = 600 spänn + dyrare självrisk vid skada ??Lr ??
Man Kan F-n inte lagstifta om ALLT! Svenska folket förlorar förmågan att avgöra själv ,om nån annan alltid talar om vad man skall/inte göra

Har jag fel ????

Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Hrm..jag röstade fel..
Jag menade NEJ..vi skall ha kvar obligatoriskt hjälmbärande (kan man säga så på svenska? :bimbo)

Last edited by a moderator:

Gabor

Guest
Vi behöver självklart lagar i detta land. framför allt om hur vi ska skydda oss.
Folk rent allmänt är ju så otroligt korkade så man undrar ju hur dom klarar av att leva..... :rolleyes:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
GSXR1100R skrev:
2197850 Skrämmande att läsa, 16 % vill köra utan hjälm ibland, även om man inte har så mycket att skydda så är hjälm bra att ha, ryggskydd borde oxo vara ett lagkrav.

Om du tar och läser lite i tråden ser du verkligen inte att jag vill köra utan hjälm.
Utan tkr att man kan få köra utan hjälm om man är så dum i huvet att man inte har mera vett.
Dock med spec. försäkring m.m. Så vid med hjälm inte påverkas.

Och som sagt så har vi nog med lagar i detta land...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
FeeBee skrev:
2197816 Naturligtvis.

Ledsen om det var en öm tå, jag bara undrar vad man har ställ till om man inte har hoj. Jag har ingen dykardräkt för jag dyker aldrig, lite så liksom.

:hej

_teSSan_

Guest
Markus skrev:
2198087 Ledsen om det var en öm tå, jag bara undrar vad man har ställ till om man inte har hoj. Jag har ingen dykardräkt för jag dyker aldrig, lite så liksom.

:hej
Helt logiskt att du inte har dykardräkt eftersom du aldrig dyker, precis lika logiskt som att jag har ett ställ eftersom jag åker hoj.

Eller man får inte bara åka? Måste man köra själv för att ha rätt att gilla hojar och hänga här och ha ett skinnställ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
FeeBee skrev:
2198127
Eller man får inte bara åka? Måste man köra själv för att ha rätt att gilla hojar och hänga här och ha ett skinnställ?

Fantastiskt, missförståndet är utrett.

_teSSan_

Guest
Markus skrev:
2198159 Ah, nu kommer jag ihåg - du är hon med hunden va? Förstår att du är bitter. :rofl
Bitter? Inte ett dugg, förstår bara inte varför man tvunget måste köra själv för att tjuriga puckon som du ska acceptera att man finns till. Vill du va på ett forum med bara folk som har hoj så fixa ett eget forum istället för att sprida galla över sporthoj.com

Visst, jag har ingen hoj, men jag iallafall trevlig mot de flesta, att du har hoj gör inte att din sura tonårs-attityd försvinner.

Rocky skrev:
2198161 Självklart får man det, kan även tillägga att du får åka med mig om du känner för det. ;)
Det gör jag gärna! :)

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freddola skrev:
2198037 Om du tar och läser lite i tråden ser du verkligen inte att jag vill köra utan hjälm.
Utan tkr att man kan få köra utan hjälm om man är så dum i huvet att man inte har mera vett.
Dock med spec. försäkring m.m. Så vid med hjälm inte påverkas.

Och som sagt så har vi nog med lagar i detta land...
Varför uppmuntra idioter till idioti :confused:

Dr.Bike

Guest
Trodde aldrig jag skulle behöva se den här frågan dyka upp igen... (minns när det grumsades om det när lagen kom)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Självklart lag om hjälm. Gärna lag om att man ska ha godkända skyddskläder också. Allra helst skulle jag vilja se en annan typ av skyddstvång också.
Kondom-tvång eftersom folk är så förbannat fega att använda sånt första gången, men det blir nog svårare att kolla upp.. :rolleyes:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Ja. Det bör vara upp till var och en om man vill använda hjälm eller inte.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag är naturligtvis positiv till att vi skyddar oss, men att vi som kollektiv ställer oss bakom krav som minskar vår frihet som mc - åkare är jag tveksam till.
Det finns så många som vill ha väck motorcyklar helt och hållet och inte ska vi bana väg för dessa.
Jag är tillräckligt gammal att ha upplevt papperstigern max 100 hästar på landsvägshojar, och hade det inte varit för SMC och deras aktiva lobbyarbete så hade det varit snubblande nära att vi hade haft max 250 cc på landsvägscyklar, någon som minns detta lagförslag?
Ett lagförslag som begränsar vår frihet kan lätt leda till en acceptans bland Mc-fientliga politiker för fler påbud och förbud, och fan vet var det slutar.
Watch out.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Bikerbitch skrev:
2198395 Självklart lag om hjälm. Gärna lag om att man ska ha godkända skyddskläder också. Allra helst skulle jag vilja se en annan typ av skyddstvång också.
Kondom-tvång eftersom folk är så förbannat fega att använda sånt första gången, men det blir nog svårare att kolla upp.. :rolleyes:

Ja din text över din avatar passar ju fint in på det:
Lev ditt liv som du vill

...

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag tycker att det ska vara lag på att man måste ha hjälm när man kör mc/moppe.
Dock hade det ju varit det ultimata om det inte hade behövts någon lag och att alla ändå körde med hjälm. Dessvärre finns det ju dem som skiter i lagen och kör utan, men hade lagen inte ens funnits tror jag att fler hade kört utan hjälm.
Så ja, jag är för att det skall vara lagfört att man måste ha hjälm vid framförande av Moppe/Mc..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln