Avtalsinformation för Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Jag pratade med Trygghansa härom dagen och halkade helt osökt in på vad vår fina olycksfallsförsäkring genom kära SVEMO gäller för.
Till en början visste han knappt att det fanns något sådant men efter viss påtryckning lyckades jag faktiskt få hela avtalet hemskickat.
Det är upp till var och en att utröna vad som gäller.
Egentligen ingen vidare trevlig läsning.
Se över era privata Sjuk- & Olycksfallsförsäkringar
Längst ner uppdateras efter hand försäkringsbolagens olycksfallsförsäkringar och om dessa gäller vid sk. motorsport

Jag skriver rakt av hur avtalet ser ut

Avtalsnummer: 3000

Trygg-Hansa
Administration Care
106 26 Stockholm
Tfn: 08-693 15 10

Avtalstid 2006-01-01 - 2006-12-31

------------------------------------------------------------------

Förare med tävlingslicens

Roadracing

Antal:532
Tidsomfattning: Verksamhetstid
Antal dagar: 100
Antal timmar: 2

Licensförsäkring SVEMO

Försäkringsbelopp: 250.000 kr

  • Medicinsk invaliditet
Beräknas från ovanstående belopp vid invaliditetsgrader mellan 6-49%
Beräknas utifrån dubbla ovanstående belopp vid invaliditetsgrader om minst 50%
  • Ekonomiskk invaliditet
Beräknas utifrån dubbla ovanstående belopp vid invaliditetsgrader om minst 50%
  • Läke-, rese- och tandkostnader
Nödvändiga och skäliga kostnader
  • Hjälpmedel
Intill 20.000kr
  • Hemtransportkostnader
Nödvändiga kostnader
  • Dödsfallsersättning
75.000kr
  • Krisförsäkring
Max 10 behandlingstillfällen hos leg. psykolog

------------------------------------------------------------------

Vid träning/tävling med internationell status i och utom Sverige gäller följande minimibelopp:
  • Medicinsk invaliditet 50.000/100.000 CHF (1 CHF= 1 Schweizerfranc = 5,80kr)
det lägre beloppet vid invaliditetsgrader från 6% upp till 49%
det högre beloppet vid invaliditetsgrader om minst 50%
  • Ekonomisk invaliditet
100.000 CHF
  • Dödsfallsersättning
50.000 CHF

Villkor 70:2

Betalningssätt: Inbetalningskort, helår
Allt ovanstående för 32,95kr/person/år

------------------------------------------------------------------

Följande är ett tillägg man kan teckna som höjer invaliditetsbeloppet:

Avtalsnummer: 3000

Trygg-Hansa
Administration Care
106 26 Stockholm
Tfn: 08-693 15 10

Avtalstid 2006-01-01 - 2006-12-31

Förare med tävlingslicens

Roadracing

Antal:532
Tidsomfattning: Verksamhetstid
Antal dagar: 100
Antal timmar: 2

Tilläggsförsäkring

Försäkringsbelopp: 500.000kr

  • Medicinsk invaliditet
Invaliditet under 50% berättigar inte till ersättning


------------------------------------------------------------------

  • LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Har en försäkring som heter "Individell olycksfallsförsäkring"
Det spelar ingen roll vilket yrke du har och försäkringen gäller vid alla sporter utom boxning eller annan sport där slag och sparkar ingår.



  • Folksam
Har en olycksfallsförsäkring som inte täcker vid olycka med motorsport
MEN "genom säskillt avtal kan inskränkningar i vissa fall upphävas. Om sådant avtal träffas framgår det av uppgifterna i försäkringsbrevet eller i tillägg till detta."

  • If
Har en olycksfallsförsäkring som inte täcker vid olycka med motorsport

  • Trygg-Hansa
Har en olycksfallsförsäkring som inte täcker vid olycka med motorfordon.

Uppdaterar listan med försäkringsbolag efterhand som jag hittar fler bilag eller efter tips i denna tråd
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jo, jag har iaf en förstörd fot från tävling 2004 där jag blev rammad... ska ha andra operationen i höst/vinter och jag kan inte längre springa mer än små intervaller. Den krackelerar helt plötsligt och blir oanvändbar i några timmar. Jag klassificerades visst som 2-3 % invaliditet... trist att motionera / gå inte anses som något grundläggande i sin vardag...

Det är en skitförsäkring. Skaffa försäkring utanför Svemo...
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
bissmark skrev:
2342060
Jag skriver rakt av hur avtalet ser ut


Betalningssätt: Inbetalningskort, helår
Allt ovanstående för 32,95kr/person/år
g


jävligt fint att den cpdyra licensen ofta motiveras med att det ingår en bra försäkring, nu ser man vad svemo lägger ner "typ en mosmeny på statoil" på försäkringen inte konstigt att den är kass.......

mina 2 öre
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bissmark skrev:
vet ej vad CHF är i skrivande stund
Förkortning för Schweizerfranc, alltså valutan i Schweiz.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Swedie skrev:
2342070
Det är en skitförsäkring. Skaffa försäkring utanför Svemo...

Riktigt, den är bara skräp

Manne skrev:
2342074 jävligt fint att den cpdyra licensen ofta motiveras med att det ingår en bra försäkring, nu ser man vad svemo lägger ner "typ en mosmeny på statoil" på försäkringen inte konstigt att den är kass.......

mina 2 öre

Extra kul då "ombudsmannen" på TH (hade hand om kollektivförsäkringar) knappt visste vad jag pratade om.... Och invaliditetsgraden bestämms av bolagens skadereglerare...
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilket bolag ska man välja för sin extraförsäkring då? Har folksam på det mesta förutom hojen som är IF.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonte VSB R-T skrev:
2342606 Vilket bolag ska man välja för sin extraförsäkring då? Har folksam på det mesta förutom hojen som är IF.
Du kan teckna försäkring via ditt fack hos folksam. Då får du en olycksfallförsäkring som ska täcka motorsport, det är även ett fast basbelopp. Om du inte tecknar den via facket så täcker den inte motorsport och därför måste dom göra en hokuspokusberäkning för att få med din riskfyllda fritidsaktivitet och därmed stiger premien en hel del. Här väljer du även ditt basbelopp vilket kanske är lite klurigt.

Sen vill jag bara tillägga att det är INGEN idé att skenförsäkra genom att teckna en olycksfallsförsäkring på farsan och hoppas på att den gäller när DU vurpar! :hihi
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
HanneZ skrev:
2342611 Du kan teckna försäkring via ditt fack hos folksam. Då får du en olycksfallförsäkring som ska täcka motorsport, det är även ett fast basbelopp. Om du inte tecknar den via facket så täcker den inte motorsport och därför måste dom göra en hokuspokusberäkning för att få med din riskfyllda fritidsaktivitet och därmed stiger premien en hel del. Här väljer du även ditt basbelopp vilket kanske är lite klurigt.

Sen vill jag bara tillägga att det är INGEN idé att skenförsäkra genom att teckna en olycksfallsförsäkring på farsan och hoppas på att den gäller när DU vurpar! :hihi


Vad heter försäkringen genom folksam? Extraolycksfall eller? En olycksförsäkring ingår ju i medlemskapet(byggnads). Äh jag får väl lyfta på teleluren.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonte VSB R-T skrev:
2342618 Vad heter försäkringen genom folksam? Extraolycksfall eller? En olycksförsäkring ingår ju i medlemskapet(byggnads). Äh jag får väl lyfta på teleluren.
Olycksfallförsäkring, sen säger du bara att den ska täcka bankörning så skickar dom vidare dig till "någon på den avdelningen".

Byggnads? Ärdet typ ett fack? Isåfall har du nog redan en försäkring som täcker.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ligger här i tryckt form,
skitförsäkring ja men ändå bra att det ingår en förs med tvång..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag har en extra olycksfall i Folksam som i försäkringsbrevet uttryckligen täcker Supermotard. Så nog har folksam en sån försäkring.

Det är väl som vanligt när det gäller kontakter med försäkringsbolag, det handlar om vem som råkar lyfta luren. Tyvärr.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har en olycksfallsförsäkring genom SIF/Förenade Liv, snackade nyss med Förenade liv och försäkringen gäller vid RR träning men inte vid tävling.

Vid tävling så måste man teckna en annan tilläggsförsäkring men Förenade Liv har inga sådana.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
GSXR1100R skrev:
2342796 Jag har en olycksfallsförsäkring genom SIF/Förenade Liv, snackade nyss med Förenade liv och försäkringen gäller vid RR träning men inte vid tävling.

Vid tävling så måste man teckna en annan tilläggsförsäkring men Förenade Liv har inga sådana.

Tack, va bra att veta då jag har samma försäkring. Då blir det till att skicka in lite papper till Förenda Liv och hoppas att man får en slant. Men med mig vanliga otur vad gäller försäkringsbolag så får jag säkert ingen ersättning. Någon här som är bra på att svänga sig med ord :va
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Åsa skrev:
2342806 Tack, va bra att veta då jag har samma försäkring. Då blir det till att skicka in lite papper till Förenda Liv och hoppas att man får en slant. Men med mig vanliga otur vad gäller försäkringsbolag så får jag säkert ingen ersättning. Någon här som är bra på att svänga sig med ord :va
Lika bra att du fortsätter prata med GSXR1100100101000111R.

Titta på hans profilsida:
Inläggstatistik: 20,890 (16.82 inlägg per dag)

Då måste man fan vara bra på att svänga sig med ord!!:tungan
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Åsa skrev:
2342806 Tack, va bra att veta då jag har samma försäkring. Då blir det till att skicka in lite papper till Förenda Liv och hoppas att man får en slant. Men med mig vanliga otur vad gäller försäkringsbolag så får jag säkert ingen ersättning. Någon här som är bra på att svänga sig med ord :va

Det du är försäkrad mot är det som med all önskvärd tydlighet ska framgå i din text till försäkringsbolaget att du faktiskt lider av!
All annan text kommer de att försöka vända mot dig så inget svammel, bara kort och konsist hur det har drabbat dig fysiskt, mentalt och ekonomiskt.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Supermoto skrev:
2342706 Jag har en extra olycksfall i Folksam som i försäkringsbrevet uttryckligen täcker Supermotard. Så nog har folksam en sån försäkring.

Det är väl som vanligt när det gäller kontakter med försäkringsbolag, det handlar om vem som råkar lyfta luren. Tyvärr.

Har tyvärr bara uppgifter hämtade från villkor på f-bolagens sidor.
Har du lyckats få en sådan är det bara att gratulera :tummenupp
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
elwe skrev:
2342823 Det du är försäkrad mot är det som med all önskvärd tydlighet ska framgå i din text till försäkringsbolaget att du faktiskt lider av!
All annan text kommer de att försöka vända mot dig så inget svammel, bara kort och konsist hur det har drabbat dig fysiskt, mentalt och ekonomiskt.
Ekonomiskt :D :D
Ja, det har blivit attans dyrt nu när jag missat en tävling och minst tre träningstillfällen :va Det kanske slutar med att jag får BETALA till försäkringsbolaget *huuuu*

Men tack för tipset, kort å konsist. Ska oxså ta mig ett snack med lille Micke 1 mijon RR ponken. Gud vad det är tråkigt och träligt med kontakt med försäkringbolag..... För att va sjuk i detta landet måste man vara frisk...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top