Felix83
Never trust a fart on a motorcycle
(Då den ursprungliga tråden är låst så har jag fått tillåtelse av Admin att posta svaret som en ny tråd.)
Eftersom den tidigare tråden blev nedlusad av spekulationer så ställde jag frågan till Trafikverket:
Eftersom den tidigare tråden blev nedlusad av spekulationer så ställde jag frågan till Trafikverket:
Så här svarade Trafikverket:Hej!
I ett diskussionsforum på nätet ställdes nyligen frågan om en provförrättare har rätt att neka en person att genomföra körprov för MC om hen bevisligen olovligen har kört MC till körprovet. Om ja, vilken regel kan provförrättaren luta sig mot i detta specifika fall?
Tacksam för svar som kan bringa klarhet i frågan!
TL;DR: Det är upp till den enskilda trafikinspektören att bedöma om hen opartiskt kan bedöma en elev som hen vet är benägen att bryta mot trafikbestämmelserna. Detta har också prövats rättsligt.Att en myndighet ska vara saklig och opartisk i sin verksamhet framkommer av 5 § Förvaltningslag (2017:900). Som statligt anställd tjänsteman ska en trafikinspektör således vara saklig och opartisk i sin bedömning av körprov. Om förarprövaren bedömer att han eller hon inte kan göra en opartisk bedömning efter att ha bevittnat att sökanden har gjort sig skyldig till olovlig körning genom att själv köra provfordonet till provet hävdar Trafikverket att den omständigheten utgör ett hinder för att genomföra provet enligt 4 kap 11 § punkt 10 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om förarprov, gemensamma bestämmelser (TSFS 2012:41).
Trafikverkets beslut har tidigare överlämnats för prövning av bland annat Förvaltningsrätten i Stockholm mål 20638-22, Förvaltningsrätten i Malmö mål 804-22 och Förvaltningsrätten i Göteborg mål 5863-22, där rätten i alla tre fall bedömt att Trafikverket haft fog för att fatta ett sådant beslut.
Last edited: