Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
...fast vi VET ju inte hur det har gått till. Provförrättaren kanske såg det hela, eller anande sig till det, frågade ut grabben och insåg att han ljög...
...eller så är det myndighetsöversitteri och du har då helt rätt... :)

...men som sagt, vi VET inte det...
Om provledaren vet vad som hände så skulle denna ringa polisen. Eller tycker du att enskilda tjänstemän ska ta lagen i egna händer?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min poäng är att du inte vet det, det vet inte jag heller. Vi drar en massa slutsater från en ensidig händelse vi inte vet något om, vi spekulerar vilt om vad en tjänsteman inom en myndighet får göra och inte göra, vi spekulerar om hur det hela har gått till från en källa som dessutom talar för sin egen sak där vederbörande dessutom själv berättar om hur vederbörande har betett sig och som ändå inte förstår att han varit en idiot...

Jag kan länka in den här hur många gånger som helst... :)


Moralpredikan On:

Att de inte kommer, att de förmodligen inte går något, och om de gör något så blir det förmodligen nerlagt, men det hör inte hit. Så fort VI bestämmer att det är meningslöst att ringa så gror vi en tystnadskultur. Vem av oss ska bestämma vad som är lagligt och olagligt?

Det är okej att köra för fort?
Det är okej att lura staten på skatt?
Det är okej att piratkopiera?
Det är okej att snatta i en butik, ICA-handlaren är ju ändå så rik...?
Det är okej att köra olovligt?

Vilken av dessa är okej? Vad blir konsekvensen av ovanstående?

Jag är inte guds bästa barn, jag har brutit mot alla ovanstående förutom att snatta... man stjäl inte andras grejer...samtidigt som jag har laddat ner ett gäng filmer och spel i mina dagar...?!?!?
Vi har det samhälle som vi själva har skapat och förtjänar, precis som med politiker... :)

Moralpredikan Off:

Lagar är både tolkningsbar och i många fall både onödiga och direkt felaktiga, där är vi helt överens.
Problemet kommer när "vi" dvs medlemmar i samhället ska bestämma vad som är onödigt och inte.

Om grannens hembränningsapparat producerar alkohol som grannen sen ger till några av dina eller mina barn, som blir alkoholförgiftade. Det kan också bilda grogrunden till en livslång alkoholism (vilket är exakt vad som hände min pappa, där den långtgående konsekvensen blev att jag växte upp med en ensamstående alkoholist)

Eller den 14- åriga grabben som kör moped på landet, och någon illasinnad granne ringer polisen, polisen kommer och plockar grabben, ringer hem pappan från jobbet och när pappa kommer hem så plockar polisen hans körkort... vilket innebar att han förlorade sitt jobb som chaufför.
Sann historia, hände min granne Johan för många år sen...och nej, det var självklart inte jag som ringde...
Så länge som vi är överens om att det inte är upp till gubben vid konbanan att döma och utdela straff så är vi överens.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Denne kan visst utdela "straff/påföljd" genom underkännande m.m allt enligt protokoll och anvisningar. Dock så är förättaren inte sista instans.
Vilken koll du har! Vilken punkt blev TS underkänd på?

Tjänstemän har inte rätt att dela ut godtyckliga straff för påstådda brott. Tror man det är man riktigt dum i huvudet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Denne kan visst utdela "straff/påföljd" genom underkännande m.m allt enligt protokoll och anvisningar. Dock så är förättaren inte sista instans.

Nu får vi nog skilja på ”straff” och att bedöma huruvida en prestation är tillräckligt bra eller inte.

Det börjar snart likna ”först kränkt vinner”…

Och ja, en bedömning är alltid i någon mån subjektiv, även om det finns tydliga kriterier för bedömningen.

Att ha körkort är inte en mänsklig rättighet, lika lite som vapenlicens osv. Innehavet villkoras, dels med kunskapskrav, dels med vandel - du skall vara laglydig för att få inneha körkort. Är du inte det så försvinner helt enkelt det rekvisitet för körkortsinnehav och kortet dras in. Eller som i föreliggande exempel: delas inte ut.

Gapa och svälj bara. Det betyder dock inte att Myndigheterna är onda…

:)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vilken koll du har! Vilken punkt blev TS underkänd på?

Tjänstemän har inte rätt att dela ut godtyckliga straff för påstådda brott. Tror man det är man riktigt dum i huvudet.
Det är alltså även med dina mått mätt ett straff att någon bli underkänd pga fel hantering i en rondell...
TS må kanske kunna klara en uppkörning i bokstavlig mening men inte den anda och attityd som man förväntas ha. Det sista verkar TS ha jobbat hårt på att bevisa redan i ts.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är alltså även med dina mått mätt ett straff att någon bli underkänd pga fel hantering i en rondell...
TS må kanske kunna klara en uppkörning i bokstavlig mening men inte den anda och attityd som man förväntas ha. Det sista verkar TS ha jobbat hårt på att bevisa redan i ts.
Jag skrev:
Så länge som vi är överens om att det inte är upp till gubben vid konbanan att döma och utdela straff så är vi överens.
Du var noga med att påpeka:
Denne kan visst utdela "straff/påföljd" genom underkännande m.m allt enligt protokoll och anvisningar. Dock så är förättaren inte sista instans.
Nu säger du att det med mina mått mätt är ett straff. Det är med dina mått mätt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu får vi nog skilja på ”straff” och att bedöma huruvida en prestation är tillräckligt bra eller inte.

Det börjar snart likna ”först kränkt vinner”…

Och ja, en bedömning är alltid i någon mån subjektiv, även om det finns tydliga kriterier för bedömningen.

Att ha körkort är inte en mänsklig rättighet, lika lite som vapenlicens osv. Innehavet villkoras, dels med kunskapskrav, dels med vandel - du skall vara laglydig för att få inneha körkort.
Så om jag har bränt hemma/köpt ut öl till min minderårige son/snattat ett paket cigaretter, så blir jag av med körkortet? Hårda bud
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu får vi nog skilja på ”straff” och att bedöma huruvida en prestation är tillräckligt bra eller inte.

Det börjar snart likna ”först kränkt vinner”…

Och ja, en bedömning är alltid i någon mån subjektiv, även om det finns tydliga kriterier för bedömningen.

Att ha körkort är inte en mänsklig rättighet, lika lite som vapenlicens osv. Innehavet villkoras, dels med kunskapskrav, dels med vandel - du skall vara laglydig för att få inneha körkort.
Nu är du ute och cyklar mer än vanligt. Att kriterierna för körkort skulle vara laglydnad har du bara hittat på. Skäms på dig, eller visa på var i lagen detta står.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu är du ute och cyklar mer än vanligt. Att kriterierna för körkort skulle vara laglydnad har du bara hittat på. Skäms på dig, eller visa på var i lagen detta står.

Nu har jag inte läst all pajkastning och gnäll emellan alla inblandade i denna tråden.

Men kan iallafall inflika med att en jobbar kompis fick telefonsamtal när jag stod bredvid honom förra veckan.
Det var en person från socialen (tror jag det var) som frågade om en annan kille på firman. Då framkom det att han givit jobbar kompisen som referens till myndigheterna då dom höll på med en utredning om att kalla tillbaka hans körkort då dom misstänker att han håller på med droger.
Så dom frågade om han hade sett honom påverkad eller något med droger att göra på arbetstid.
Då han tydligen missbrukat för några år sedan och så hade dom upptäckt honom i de kretsarna igen.

Jag vet inte hela historien om vad som hänt nu men dom höll på att utreda hans lämplighet igen.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu är du ute och cyklar mer än vanligt. Att kriterierna för körkort skulle vara laglydnad har du bara hittat på. Skäms på dig, eller visa på var i lagen detta står.


Jag skulle verkligen önska att jag slapp synas mer i denna skittråden, men du är verkligen skriande fel på det.

Det vet väl alla att din vandel bedöms vid en ansökan om körkortstillstånd, och att ett körkort - inklusive ett med högre behörighet = din försörjning, kan tas ifrån dig på nolltid vid domar som nämns nedan.



6. Annat allvarligt brott

6. Annat allvarligt brott
Om du gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel, grovt narkotikabrott eller tillåtande av olovlig körning, kan det också vara grund för att körkortet återkallas.

Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år och bestäms efter en individuell bedömning. Någon tydlig praxis finns inte, men det är vanligt med spärrtid på 12 månader.

 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Detta brukar vara självklart att veta bland vuxna människor.

Delar uppfattningen att det är klokt att lämna denna skittråd.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu har jag inte läst all pajkastning och gnäll emellan alla inblandade i denna tråden.

Men kan iallafall inflika med att en jobbar kompis fick telefonsamtal när jag stod bredvid honom förra veckan.
Det var en person från socialen (tror jag det var) som frågade om en annan kille på firman. Då framkom det att han givit jobbar kompisen som referens till myndigheterna då dom höll på med en utredning om att kalla tillbaka hans körkort då dom misstänker att han håller på med droger.
Så dom frågade om han hade sett honom påverkad eller något med droger att göra på arbetstid.
Då han tydligen missbrukat för några år sedan och så hade dom upptäckt honom i de kretsarna igen.

Jag vet inte hela historien om vad som hänt nu men dom höll på att utreda hans lämplighet igen.
Om du har rätt skulle det innebära att inga alkoholister, knarkare, gängkriminella, snattare, våldtäktsmän, rånare eller folk som åkt dit för fortkörning, bedrägerier, skattebrott, misshandel eller annat har körkort.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top