Tyvärr (för några kanske) så är uppkörningen en bedömningssport där såväl trafiksäkerhet som omdöme och mognad skall bedömas i samband med uppkörningen. Som ni säkert sett så har provförrättaren en mall där olika poäng ges i olika moment till stöd för bedömningen.
Provförrättare har utbildning för ändamålet och sitter inte och killgissar alternativt vill jävlas med den prövande. Deras jobb är att bedöma huruvida vederbörande kan köra hoj och är mogen att släppas ut i trafiken på en MC.
Efter att ha stått vid sidan ett antal gånger vid förarproven för MC så kan jag konstatera att minst 50% av de prövande inte alls är tillräckligt förberedda. Säkert är det någon av dem som skriver av sin besvikelse på Sporthoj.com över alla DUMMA DUMMA provförrättare men den krassa verkligheten är nog den att man 1. Har kört för lite hoj 2. Trott sig vara världsmästare 3. Inte förstått vad körprovet går ut på och 4. Inte övat på att bli bra.
Samma dåliga förberedelser kan för övrigt skönjas vid det teoretiska provet där väldigt många får göra om det flera gånger innan de lyckas.
Så rådet blir:
Sluta grina. Kör mer. Öva på konbana. Boka provet när du har tränat tillräckligt och fixar alla moment utan att behöva tänka.
Det finns dessutom en bra genväg: Åk på några SMC-kurser typ avrostning och/eller KNIX. Vips kommer körprovet att kännas som en baggis.
Provförrättare har utbildning för ändamålet och sitter inte och killgissar alternativt vill jävlas med den prövande. Deras jobb är att bedöma huruvida vederbörande kan köra hoj och är mogen att släppas ut i trafiken på en MC.
Efter att ha stått vid sidan ett antal gånger vid förarproven för MC så kan jag konstatera att minst 50% av de prövande inte alls är tillräckligt förberedda. Säkert är det någon av dem som skriver av sin besvikelse på Sporthoj.com över alla DUMMA DUMMA provförrättare men den krassa verkligheten är nog den att man 1. Har kört för lite hoj 2. Trott sig vara världsmästare 3. Inte förstått vad körprovet går ut på och 4. Inte övat på att bli bra.
Samma dåliga förberedelser kan för övrigt skönjas vid det teoretiska provet där väldigt många får göra om det flera gånger innan de lyckas.
Så rådet blir:
Sluta grina. Kör mer. Öva på konbana. Boka provet när du har tränat tillräckligt och fixar alla moment utan att behöva tänka.
Det finns dessutom en bra genväg: Åk på några SMC-kurser typ avrostning och/eller KNIX. Vips kommer körprovet att kännas som en baggis.