Eller inte. Det som sades var:Punkt 26 och övrigt, kanske. Det kan också finnas precis som till lagar och en del annat ett kompletterande dokument som beskriver hur detta protokoll skall tillämpas i praktiken.
”Att dom kollar på helhetsintrycket är välkänt och sker genom att dom sätter ett betyg i protokollet. Skalan är från 1-5 där 1 är att man är direkt trafikfarlig och 5 är att man är felfri. 4 är exempelvis att man har några smärre brister som inte anses påverka trafiksäkerheten och då godkänns man.
2 innebär att man har flera brister och resulterar i underkänt.”
Varken punkten eller skalan finns. Rena gissningar, alternativt lögner.
Mer:
”Dom har också en punkt att bedöma trafiksäkerhet/beteende/attityd där man gör en bedömning av hur trafiksäkert du kör samt din attityd till såväl andra trafikanter som till trafiksäkerhet i allmänhet.
Även på denna punkt är ett uttalande om att köra utan kort och dra snuten diskvalificerande.”
Även den punkten saknas. Folks attityd är irrelevant för provet. Den testas inte ens enligt protokollet. Gör provledaren egna godtyckliga tester som inte omfattas av protokollet är det tjänstefel.
Ännu mera:
”För övrigt så börjar inte körprovet när man rullar iväg med bilen. Det anses börja så fort man legitimerar sig vid uppkörningen och om man då gör saker som enligt inspektörens bedömningsgrunder är diskvalificerande så har dom full rätt att avbryta och inte tillåta uppkörningen.”
En ren gissning, alternativt lögn som framställs som fakta. En provledare kan absolut inte ställa upp egna bedömningsgrunder. Det vore helt sjukt.