Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Exakt. Sen ska det ju vara någorlunda rättssäkert. Bara för att någon golare skvallrat så betyder inte det per automatik att denne talar sanning. Vad ska de göra, en CSI innan provet börjar?

Vet att TS är ett troll men frågeställningen är ändå intressant.
Ja. Rättsäkerheten kan man absolut fundera över.
Om körprovsförättaren själv sett att man kört dit olovligt så är det ju ganska glasklart.
Om det är någon annan som sett och som tipsar förrättaren så är det lite mer tveksamt.
Men om det då ifrågasätts till den som skall köra upp och denne inte kan förklara hur hojen kom till platsen på ett lagligt sätt utan tvärtom börjar härja om att dra snuten och liknande så kan man nog med hyfsad säkerhet anta att den personen inte tagit sig till platsen på ett lagligt sätt och troligen har en attityd som gör att lämpligheten kan ifrågasättas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja. Rättsäkerheten kan man absolut fundera över.
Om körprovsförättaren själv sett att man kört dit olovligt så är det ju ganska glasklart.
Om det är någon annan som sett och som tipsar förrättaren så är det lite mer tveksamt.
Men om det då ifrågasätts till den som skall köra upp och denne inte kan förklara hur hojen kom till platsen på ett lagligt sätt utan tvärtom börjar härja om att dra snuten och liknande så kan man nog med hyfsad säkerhet anta att den personen inte tagit sig till platsen på ett lagligt sätt och troligen har en attityd som gör att lämpligheten kan ifrågasättas.
Bedöms ens lämpligheten kopplat till attityd?
Finns det liksom något stöd för det i protokollet?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Om vi leker med tanken att ts vi ta en Jägarexamen. Det vore då inte så smart att inför provförrätaren komma med sin egna Kaleshnikov och dra av en salva på parkeringen.
Ibland undrar man vad det är för fel på folk!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Om vi leker med tanken att ts vi ta en Jägarexamen. Det vore då inte så smart att inför provförrätaren komma med sin egna Kaleshnikov och dra av en salva på parkeringen.
Ibland undrar man vad det är för fel på folk!

Tror dock inte de hade vågat neka dig jägarexamen med sådant beteende ;)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Vadå? 7,62x39 är en alldeles utmärkt klass 2 kaliber, så bara han inte ska skjuta älgbanan så.

Det är väl regel på att man gör patron ur på parkeringen:kulspruta
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Om vi leker med tanken att ts vi ta en Jägarexamen. Det vore då inte så smart att inför provförrätaren komma med sin egna Kaleshnikov och dra av en salva på parkeringen.
Ibland undrar man vad det är för fel på folk!
Så var det ju inte riktigt i det aktuella fallet. Om det ska vara jämförbart så ska provförättaren i så fall fråga om personen i fråga har skjutit utan tillstånd, och denne är tvingad att svara.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bedöms ens lämpligheten kopplat till attityd?
Finns det liksom något stöd för det i protokollet?
Du skulle ju kunna läsa körkortslagen som exempel. Där framgår det bland annat i stycke 3 paragraf 5 nedan.
5 § Sökanden ska godkännas i förarprovet, om provet visar att han eller hon
1. för behörigheten AM, har de kunskaper som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för denna behörighet, och
2. för övriga behörigheter, har de kunskaper och den förmåga samt uppvisar det beteende som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för behörigheten i fråga. Lag (2011:1580).

Exempelvis texten "Uppvisar det beteende som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för behörigheten i fråga" säger att dom skall bedöma om ditt beteende stämmer överens med vad som bör krävas.
Det medför att om du börjar prata om att dra snuten och köra utan körkort så ska dom göra bedömningen att ditt beteende för dig olämplig att inneha körkort eftersom en del i kravet är ju st att du skall känna till och kunna tillämpa de lagar som gäller. Att dra snuten och köra utan körkort är ett exempel på motsatsen.

Dvs lagen säger att kläcker du sådana dumma kommentarer till förrättaren så skall denne enligt det ansvar som denne har enligt lagen underkänna dig då du uppvisar ett olämpligt beteende för en körkortsinnehavare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du skulle ju kunna läsa körkortslagen som exempel. Där framgår det bland annat i stycke 3 paragraf 5 nedan.
5 § Sökanden ska godkännas i förarprovet, om provet visar att han eller hon
1. för behörigheten AM, har de kunskaper som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för denna behörighet, och
2. för övriga behörigheter, har de kunskaper och den förmåga samt uppvisar det beteende som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för behörigheten i fråga. Lag (2011:1580).

Exempelvis texten "Uppvisar det beteende som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för behörigheten i fråga" säger att dom skall bedöma om ditt beteende stämmer överens med vad som bör krävas.
Det medför att om du börjar prata om att dra snuten och köra utan körkort så ska dom göra bedömningen att ditt beteende för dig olämplig att inneha körkort eftersom en del i kravet är ju st att du skall känna till och kunna tillämpa de lagar som gäller. Att dra snuten och köra utan körkort är ett exempel på motsatsen.

Dvs lagen säger att kläcker du sådana dumma kommentarer till förrättaren så skall denne enligt det ansvar som denne har enligt lagen underkänna dig då du uppvisar ett olämpligt beteende för en körkortsinnehavare.
Läs din lagtext igen.
5 § Sökanden ska godkännas i förarprovet, om provet visar att han eller hon”
Vad du gjort fem år eller fem minuter innan provet är irrelevant.
Det är inte riktigt så enkelt.
Körprovsförättaren skall förutom att pricka av ett antal körmoment som du skall klara också göra en helhetsbedömning av din körförmåga samt din lämplighet att inneha körkort.
Det medför att om du klarar alla momenten men gör det med nöd och näppe så kan denne bedöma att du inte är redo för körkort även om du klarar alla momenten men att helhetsintrycket inte är att du är färdig.
Och ifråga om lämplighet så ingår även saker som attityd och annat. Och om denne då med fog misstänker att du kört dit olovligen så kan det vara grund för att avvisa dig eftersom olovlig körning är något som direkt gör att lämpligheten att inneha körkort ifrågasätts.

Dvs om dom frågar hur du kom dit och du antingen vägrar svara eller inte kan prestera ett vettigt svar så har dom full rätt att neka dig uppkörning med motiveringen att dom ifrågasätter din lämplighet att inneha körkort.

Om man har fått hojen ditkörd av en kompis med kort eller fått den skjutsad på släp eller i skpåpbil till platsen så säger man helt enkelt bara som det är. Annars får man ju försöka ljuga ihop en historia med risk att dom faktiskt kontrollerar den.

Att börja käfta med en myndighetsperson som har som uppdrag att värdera även din attityd är ett solklart recept på att inte få något körkort.
Det finns ett protokoll för uppkörningen, ja. Var i protokollet framgår det att man ska ha en viss attityd?
Man kan inte heller bli kuggad för bristande ”helhetsintryck”. Man kan bli kuggad för att man inte klarar av moment som är specificerade i protokollet. Däremot landar man ju alltid i en människas subjektiva bedömning. Provledaren är inte mer än människa. Om någon visar ett jäkligt bra helhetsintryck(subjektivt) så kanske den människan ser mellan fingrarna med någon brist. Om någon visar ett jäkligt kasst och osäkert beteende kanske samma person greppar efter halmstrån för att kunna underkänna på något moment.

Var framgår det att provledaren ska göra en bedömning av din lämplighet att ha körkort? Lämplighetsprövningen har ju redan gjorts i samband med ansökan om körkortstillstånd. Den görs absolut inte av en enskild provledare på en konbana.

Ibland undrar jag om det inte är bättre att bara köra upp i en simulator där allt registreras. Bort med allt godtycke. Men tekniken är nog inte helt där ännu.

Nu får du sluta hitta på.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det blir knappast rättssäkert om provledaren ska blanda in sina personliga känslor av personen i fråga. Trevliga kandidater får lappen, medan de som inte gillas underkänns. En obehaglig skitstövel få fortsätta att ta bussen, oavsett hur bra förare han är.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läs din lagtext igen.
5 § Sökanden ska godkännas i förarprovet, om provet visar att han eller hon”
Vad du gjort fem år eller fem minuter innan provet är irrelevant.

Det finns ett protokoll för uppkörningen, ja. Var i protokollet framgår det att man ska ha en viss attityd?
Man kan inte heller bli kuggad för bristande ”helhetsintryck”. Man kan bli kuggad för att man inte klarar av moment som är specificerade i protokollet. Däremot landar man ju alltid i en människas subjektiva bedömning. Provledaren är inte mer än människa. Om någon visar ett jäkligt bra helhetsintryck(subjektivt) så kanske den människan ser mellan fingrarna med någon brist. Om någon visar ett jäkligt kasst och osäkert beteende kanske samma person greppar efter halmstrån för att kunna underkänna på något moment.

Var framgår det att provledaren ska göra en bedömning av din lämplighet att ha körkort? Lämplighetsprövningen har ju redan gjorts i samband med ansökan om körkortstillstånd. Den görs absolut inte av en enskild provledare på en konbana.

Ibland undrar jag om det inte är bättre att bara köra upp i en simulator där allt registreras. Bort med allt godtycke. Men tekniken är nog inte helt där ännu.

Nu får du sluta hitta på.
Jag tror tyvärr att fallet är att du inte har koll på vad dom faktiskt skall kolla på.
Att dom kollar på helhetsintrycket är välkänt och sker genom att dom sätter ett betyg i protokollet. Skalan är från 1-5 där 1 är att man är direkt trafikfarlig och 5 är att man är felfri. 4 är exempelvis att man har några smärre brister som inte anses påverka trafiksäkerheten och då godkänns man.
2 innebär att man har flera brister och resulterar i underkänt.

Dom skall också göra en bedömning av att du inte bara har teoretisk kunskap om trafikreglerna utan även att du kan tillämpa dessa.
Ett uttalande att du avser köra utan körkort och dra snuten är diskvalificerande för detta eftersom du rimligen skall känna till att båda delarna inte följer trafikreglerna.

Dom har också en punkt att bedöma trafiksäkerhet/beteende/attityd där man gör en bedömning av hur trafiksäkert du kör samt din attityd till såväl andra trafikanter som till trafiksäkerhet i allmänhet.
Även på denna punkt är ett uttalande om att köra utan kort och dra snuten diskvalificerande.

För övrigt så börjar inte körprovet när man rullar iväg med bilen. Det anses börja så fort man legitimerar sig vid uppkörningen och om man då gör saker som enligt inspektörens bedömningsgrunder är diskvalificerande så har dom full rätt att avbryta och inte tillåta uppkörningen.

Faktum är att om inspektören godkänner att du genomför uppkörningen trots att du uppvisar egenskaper eller färdigheter på någon av bedömningsgrunderna som är diskvalificerande så är det tjänstefel.

Uppkörningen är i många avseenden en fråga om bedömning från inspektörens sida och det är ett faktum oavsett vad du har för åsikt i frågan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det så, så är det så. Det bara låter orimligt. Att jag är en skicklig och omdömesgill förare, men nekas körkort eftersom jag inte har den vandel och högstående moral som körprovsförrättaren anser att en god medborgare bör ha.
Eller vägrar svara på frågor som inte har med uppkörningen att göra.
Frågor om huruvida du tagit dig till uppkörningen på ett lagligt sätt kan nog anses som att dom har med uppkörningen att göra eftersom dom skall bedöma både om du känner till trafikreglerna samt om du kan tillämpa dem.
Det handlar inte om någon generell bedömning av vandel utan dom ställer frågor under uppkörningen för att verifiera att du förstår saker. En av dom är frågor kring trafikregler.
Likaså skall dom bedöma din attityd till andra trafikanter vilket också sker både genom iakttagande av hur du beter dig under körningen men också genom frågor.

Så jag skulle hävda att det är något som har med uppkörningen att göra och att det faktiskt ingår i inspektörens bedömning att kontrollera detta.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tycker dom ska ha ett formulär där dom fyller i.

Introvert: JA
Okammad: JA
Luktar lite illa: JA
Utstickande näshår: JA
Ser nervös ut; JA

Lågfart: Perfekt.
Högfart: Perfekt:
Trafik: Bästa jag sett, kör som om han inte gjort annat i livet.

Godkänd: NEJ, Tyvärr, personlighetsdragen utgör en fara för andra medtrafikanter,
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tycker dom ska ha ett formulär där dom fyller i.

Introvert: JA
Okammad: JA
Luktar lite illa: JA
Utstickande näshår: JA
Ser nervös ut; JA

Lågfart: Perfekt.
Högfart: Perfekt:
Trafik: Bästa jag sett, kör som om han inte gjort annat i livet.

Godkänd: NEJ, Tyvärr, personlighetsdragen utgör en fara för andra medtrafikanter,
Om han sen har parkerat cykeln fel och den har ett slitet bakdäck kan det inte bli annat än underkänt. Sånt visar att man inte förstått trafikregler och kan heller inte sköta sitt fordon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om han sen har parkerat cykeln fel och den har ett slitet bakdäck kan det inte bli annat än underkänt. Sånt visar att man inte förstått trafikregler och kan heller inte sköta sitt fordon.

Parkeringsregler ingår i teorin, och kontroll före körning innefattar däckens skick, så det är kugg på det ja
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Om han sen har parkerat cykeln fel och den har ett slitet bakdäck kan det inte bli annat än underkänt. Sånt visar att man inte förstått trafikregler och kan heller inte sköta sitt fordon.
När jag körde upp för 3 år sen var där en som skulle köra upp med sin kompis hoj. Kompisen kom, lite för sent så vi stod alla och väntade, med en mer och mer nervös körkortsaspirant. Vid kontroll av hojen av provförättaren visade det sig att han hade ett slitet bakdäck, så pass att korden började synas, så det blev ingen uppkörning den dagen. Han fick inte tillbaka pengarna heller naturligtvis, så 1500kr åt skogen.

Undrar om de fortfarande är kompisar...
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
TS. Ibland kan livet kännas hårt och orättvist när man inte får som man vill och känner sig missförstådd eller när någon gjort något mot en som man inte tycker är rätt, oavsett om de har fog för det eller inte. Så, för att komma vidare så får du ett tips!

08 - 702 16 80

Vi tar emot samtal alla dagar mellan kl 21-06. Vi är en röst i natten.​
bjornbroder_12141023-870x650.jpeg

VI FINNS TILL FÖR DIG SOM BEHÖVER NÅGON ATT TALA MED, NÅGON SOM LYSSNAR UNDER DEN TID PÅ DYGNET NÄR MÅNGA INTE ÄR VAKNA. SAMTALET ÄR HELT ANONYMT.
Du kan tala om problem i familjen, på arbetet, om ensamhet, sjukdom. Det finns inget som oroar dig som du inte kan tala om.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror tyvärr att fallet är att du inte har koll på vad dom faktiskt skall kolla på.
Att dom kollar på helhetsintrycket är välkänt och sker genom att dom sätter ett betyg i protokollet. Skalan är från 1-5 där 1 är att man är direkt trafikfarlig och 5 är att man är felfri. 4 är exempelvis att man har några smärre brister som inte anses påverka trafiksäkerheten och då godkänns man.
2 innebär att man har flera brister och resulterar i underkänt.

Dom skall också göra en bedömning av att du inte bara har teoretisk kunskap om trafikreglerna utan även att du kan tillämpa dessa.
Ett uttalande att du avser köra utan körkort och dra snuten är diskvalificerande för detta eftersom du rimligen skall känna till att båda delarna inte följer trafikreglerna.

Dom har också en punkt att bedöma trafiksäkerhet/beteende/attityd där man gör en bedömning av hur trafiksäkert du kör samt din attityd till såväl andra trafikanter som till trafiksäkerhet i allmänhet.
Även på denna punkt är ett uttalande om att köra utan kort och dra snuten diskvalificerande.

För övrigt så börjar inte körprovet när man rullar iväg med bilen. Det anses börja så fort man legitimerar sig vid uppkörningen och om man då gör saker som enligt inspektörens bedömningsgrunder är diskvalificerande så har dom full rätt att avbryta och inte tillåta uppkörningen.

Faktum är att om inspektören godkänner att du genomför uppkörningen trots att du uppvisar egenskaper eller färdigheter på någon av bedömningsgrunderna som är diskvalificerande så är det tjänstefel.

Uppkörningen är i många avseenden en fråga om bedömning från inspektörens sida och det är ett faktum oavsett vad du har för åsikt i frågan.
Frågor om huruvida du tagit dig till uppkörningen på ett lagligt sätt kan nog anses som att dom har med uppkörningen att göra eftersom dom skall bedöma både om du känner till trafikreglerna samt om du kan tillämpa dem.
Det handlar inte om någon generell bedömning av vandel utan dom ställer frågor under uppkörningen för att verifiera att du förstår saker. En av dom är frågor kring trafikregler.
Likaså skall dom bedöma din attityd till andra trafikanter vilket också sker både genom iakttagande av hur du beter dig under körningen men också genom frågor.

Så jag skulle hävda att det är något som har med uppkörningen att göra och att det faktiskt ingår i inspektörens bedömning att kontrollera detta.
Varför fortsätter du hitta på saker?
Här är ett protokoll.
1683722389310.gif
Var hittar du punkten om helhetsbedömning?
Vilken punkt bedömer attityd?
Var framgår det att provet börjar när legitimerat sig?
Hur vet du om/mär TS legitimerade sig?

Sluta killgissa nu.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Här är baksidan av protokollet.
1683723010388.jpeg
Under hinder för körprov: Var hittar du en punkt om hinder pga att man kört olovligt innan provet?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför fortsätter du hitta på saker?
Här är ett protokoll.
View attachment 483962
Var hittar du punkten om helhetsbedömning?
Vilken punkt bedömer attityd?
Var framgår det att provet börjar när legitimerat sig?
Hur vet du om/mär TS legitimerade sig?

Sluta killgissa nu.
Punkt 26 och övrigt, kanske. Det kan också finnas precis som till lagar och en del annat ett kompletterande dokument som beskriver hur detta protokoll skall tillämpas i praktiken.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top