Läs din lagtext igen.
”5 § Sökanden ska godkännas i förarprovet, om provet visar att han eller hon”
Vad du gjort fem år eller fem minuter innan provet är irrelevant.
Det finns ett protokoll för uppkörningen, ja. Var i protokollet framgår det att man ska ha en viss attityd?
Man kan inte heller bli kuggad för bristande ”helhetsintryck”. Man kan bli kuggad för att man inte klarar av moment som är specificerade i protokollet. Däremot landar man ju alltid i en människas subjektiva bedömning. Provledaren är inte mer än människa. Om någon visar ett jäkligt bra helhetsintryck(subjektivt) så kanske den människan ser mellan fingrarna med någon brist. Om någon visar ett jäkligt kasst och osäkert beteende kanske samma person greppar efter halmstrån för att kunna underkänna på något moment.
Var framgår det att provledaren ska göra en bedömning av din lämplighet att ha körkort? Lämplighetsprövningen har ju redan gjorts i samband med ansökan om körkortstillstånd. Den görs absolut inte av en enskild provledare på en konbana.
Ibland undrar jag om det inte är bättre att bara köra upp i en simulator där allt registreras. Bort med allt godtycke. Men tekniken är nog inte helt där ännu.
Nu får du sluta hitta på.
Jag tror tyvärr att fallet är att du inte har koll på vad dom faktiskt skall kolla på.
Att dom kollar på helhetsintrycket är välkänt och sker genom att dom sätter ett betyg i protokollet. Skalan är från 1-5 där 1 är att man är direkt trafikfarlig och 5 är att man är felfri. 4 är exempelvis att man har några smärre brister som inte anses påverka trafiksäkerheten och då godkänns man.
2 innebär att man har flera brister och resulterar i underkänt.
Dom skall också göra en bedömning av att du inte bara har teoretisk kunskap om trafikreglerna utan även att du kan tillämpa dessa.
Ett uttalande att du avser köra utan körkort och dra snuten är diskvalificerande för detta eftersom du rimligen skall känna till att båda delarna inte följer trafikreglerna.
Dom har också en punkt att bedöma trafiksäkerhet/beteende/attityd där man gör en bedömning av hur trafiksäkert du kör samt din attityd till såväl andra trafikanter som till trafiksäkerhet i allmänhet.
Även på denna punkt är ett uttalande om att köra utan kort och dra snuten diskvalificerande.
För övrigt så börjar inte körprovet när man rullar iväg med bilen. Det anses börja så fort man legitimerar sig vid uppkörningen och om man då gör saker som enligt inspektörens bedömningsgrunder är diskvalificerande så har dom full rätt att avbryta och inte tillåta uppkörningen.
Faktum är att om inspektören godkänner att du genomför uppkörningen trots att du uppvisar egenskaper eller färdigheter på någon av bedömningsgrunderna som är diskvalificerande så är det tjänstefel.
Uppkörningen är i många avseenden en fråga om bedömning från inspektörens sida och det är ett faktum oavsett vad du har för åsikt i frågan.