Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om man vägrar att tala om den saken, som f ö är helt irrelevant, så blir man avvisad? Svara bara: "Bry dig inte om det, nu vill jag göra provet som jag kommit hit för". Vad ska de göra? Du har gått utbildningen, klarat alla delmoment och betalat avgiften.
Håller med. Problemet är om de defacto ska kolla av detta/om det ingår som en del i uppkörningen sas.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Håller med. Problemet är om de defacto ska kolla av detta/om det ingår som en del i uppkörningen sas.
Exakt. Sen ska det ju vara någorlunda rättssäkert. Bara för att någon golare skvallrat så betyder inte det per automatik att denne talar sanning. Vad ska de göra, en CSI innan provet börjar?

Vet att TS är ett troll men frågeställningen är ändå intressant.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om man vägrar att tala om den saken, som f ö är helt irrelevant, så blir man avvisad? Svara bara: "Bry dig inte om det, nu vill jag göra provet som jag kommit hit för". Vad ska de göra? Du har gått utbildningen, klarat alla delmoment och betalat avgiften.

Varför vara motsträvig... Bara säga hur hojen kom dit.. Enklast så.. Har man inget att dölja så är de inte någe problem..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Varför vara motsträvig... Bara säga hur hojen kom dit.. Enklast så.. Har man inget att dölja så är de inte någe problem..
För att en körprovsförrättare inte har att göra med vad du gör på din fritid. Tror det blir tokigt om dessa ska bedöma vandel inför varje uppkörning.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om man kommer till uppkörningen på en sådan så har man i alla fall bevisat personlig mognad redan från start! :rofl


Det breda styret gör körgårdsövningarna så mycket enklare...





Fan vilken ding tråd detta har blivit.

Gör som man skall:

Kör på körskola i kooperationens regi!

OK Trafikskola lär ut de rätta värderingarna, förankrade i Rosenbad och har man tur dyker Christer Glenning upp och föreläser på temat "Motorcykeln och samhället" eller också kommer Valfrid Paulsson och håller i ecodriving.
Köra upp "privat" - tss tss tss.

Skulle tro att ni är emot löntagarfonder också...?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För att en körprovsförrättare inte har att göra med vad du gör på din fritid. Tror det blir tokigt om dessa ska bedöma vandel inför varje uppkörning.

Finns ingen anledning å vara otrevlig även om körprovförrättaren inte har me de å göra.. Har man rent mjöl i påsen så finns de ingen anledning att moppsa me att säga att dom inte har me saken å göra..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De borde ställa fler frågor så att de kan rensa bland de med fel moral.

Är du sosse?
Tycker du om dvärgporr?
Hur mycket gillar du Värdegrunden på en skala 1-10.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Finns ingen anledning å vara otrevlig även om körprovförrättaren inte har me de å göra.. Har man rent mjöl i påsen så finns de ingen anledning att moppsa me att säga att dom inte har me saken å göra..
Otrevlig behöver man inte vara. Du använde dock ordet motsträvig i ditt tidigare inlägg. Motsträvig för att man inte vill svara på privata frågor som irrelevant för körprovet. Då kan man vara motsträvig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns ingen anledning å vara otrevlig även om körprovförrättaren inte har me de å göra.. Har man rent mjöl i påsen så finns de ingen anledning att moppsa me att säga att dom inte har me saken å göra..

Fast när dom frågar sånt dom inte har att göra med och där allt kan döljas med en lögn så är det ju sant även om bara en idiot faktiskt berättar det åt körprovförättaren.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag får ställa mig vid skampålen besiktade min Honda CBF 1000 fick en tvåa på trasigt bakljus. Ombesiktning i morse det gick bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har ägnat eftermiddagen åt att läsa allt som finns om uppkörning, och ingenstans står det att man har skyldighet att uppge hur man tagit sig till uppkörningen. Det måste helt enkelt vara en skröna, en myt, eller ett missförstånd.
Det är inte riktigt så enkelt.
Körprovsförättaren skall förutom att pricka av ett antal körmoment som du skall klara också göra en helhetsbedömning av din körförmåga samt din lämplighet att inneha körkort.
Det medför att om du klarar alla momenten men gör det med nöd och näppe så kan denne bedöma att du inte är redo för körkort även om du klarar alla momenten men att helhetsintrycket inte är att du är färdig.
Och ifråga om lämplighet så ingår även saker som attityd och annat. Och om denne då med fog misstänker att du kört dit olovligen så kan det vara grund för att avvisa dig eftersom olovlig körning är något som direkt gör att lämpligheten att inneha körkort ifrågasätts.

Dvs om dom frågar hur du kom dit och du antingen vägrar svara eller inte kan prestera ett vettigt svar så har dom full rätt att neka dig uppkörning med motiveringen att dom ifrågasätter din lämplighet att inneha körkort.

Om man har fått hojen ditkörd av en kompis med kort eller fått den skjutsad på släp eller i skpåpbil till platsen så säger man helt enkelt bara som det är. Annars får man ju försöka ljuga ihop en historia med risk att dom faktiskt kontrollerar den.

Att börja käfta med en myndighetsperson som har som uppdrag att värdera även din attityd är ett solklart recept på att inte få något körkort.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är inte riktigt så enkelt.
Körprovsförättaren skall förutom att pricka av ett antal körmoment som du skall klara också göra en helhetsbedömning av din körförmåga samt din lämplighet att inneha körkort.
Det medför att om du klarar alla momenten men gör det med nöd och näppe så kan denne bedöma att du inte är redo för körkort även om du klarar alla momenten men att helhetsintrycket inte är att du är färdig.
Och ifråga om lämplighet så ingår även saker som attityd och annat. Och om denne då med fog misstänker att du kört dit olovligen så kan det vara grund för att avvisa dig eftersom olovlig körning är något som direkt gör att lämpligheten att inneha körkort ifrågasätts.

Dvs om dom frågar hur du kom dit och du antingen vägrar svara eller inte kan prestera ett vettigt svar så har dom full rätt att neka dig uppkörning med motiveringen att dom ifrågasätter din lämplighet att inneha körkort.
historia med risk att dom faktiskt kontrollerar den.
Är det så, så är det så. Det bara låter orimligt. Att jag är en skicklig och omdömesgill förare, men nekas körkort eftersom jag inte har den vandel och högstående moral som körprovsförrättaren anser att en god medborgare bör ha.
Eller vägrar svara på frågor som inte har med uppkörningen att göra.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är väll samma sak som att dom kan återkalla ditt körkort om du upplevs olämplig tex på grund av sjukdom. Eller om dom tar dig för fylla på stan upprepade gånger
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är väll samma sak som att dom kan återkalla ditt körkort om du upplevs olämplig tex på grund av sjukdom. Eller om dom tar dig för fylla på stan upprepade gånger
Ja fast det ligger inte i en körprovsförrättares mandat.

Att någon kör över skyltat hastighet lite då och då med bil ska påverka vid uppkörningstillfället för MC låter lite snett. Då hade ingen av oss haft hojkort.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja fast det ligger inte i en körprovsförrättares mandat.

Att någon kör över skyltat hastighet lite då och då med bil ska påverka vid uppkörningstillfället för MC låter lite snett. Då hade ingen av oss haft hojkort.

Jag menade att myndigheterna har rätten att kunna återkalla körkort vet att det inte görs av körprovsförättaren.
Samma gäller jaktvapen vet folk som åkt dit för rattfylla och dagen efter står polisen utanför dörren och hämtar gevären
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja fast det ligger inte i en körprovsförrättares mandat.

Att någon kör över skyltat hastighet lite då och då med bil ska påverka vid uppkörningstillfället för MC låter lite snett. Då hade ingen av oss haft hojkort.
Nja. i mandatet ingår att körprovsförättaren skall bedöma din lämplighet att ha körkort och om det innebär även sådana saker som att du inte skall ha tagit dig till uppkörningen på ett olagligt sätt.
visst. Man kan fundera över bevisbördan men om man inte kan ge en vettig förklaring till hur hojen kom till uppkörningsplatsen så skulle i vart fall jag dra öronen åt mig om jag var körprovsförättare.
Och om personen istället för att ge en vettig förklaring bestämmer sig för att komma med uttalanden om att köra utan kort och dra snuten så är nog den frågeställningen att betrakta som fastställd.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top