Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
:LOL: ja! Det här vill jag veta mer om!

Det vill inte jag, men lik förbannat är det uppenbart att detta forum har förgubbats avsevärt på bara några år.

Nuförtiden - hur ofta ser du någon posta något om sin senaste bombarrepa längs Bogesundsvägen...?

Nuförtiden - hur ofta möts alla sådana försök med aja baja och politiskt korrrekt käbbel om att "nu förstör du minsann för kollektivet"...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det vill inte jag, men lik förbannat är det uppenbart att detta forum har förgubbats avsevärt på bara några år.

Nuförtiden - hur ofta ser du någon posta något om sin senaste bombarrepa längs Bogesundsvägen...?

Nuförtiden - hur ofta möts alla sådana försök med aja baja och politiskt korrrekt käbbel om att "nu förstör du minsann för kollektivet"...?
Ja, vad säger du, är det läge att spöa någon finlandsfärja med hoj landvägen igen kanske? Eller varför inte Nynäshamn-Gdansk?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nu har jag läst hela tråden och jag förstår vår kollega Biglipa03, och hans frustration över att inte ha fått sitt A-kort. För det var hans ambition, annars hade han aldrig bokat tid för körprov.

Så troll eller inte, spelar ingen (t)roll ;) problemet här ser jag är brådskan. Jag kan identifiera mig lite här då jag själv hade bråttom, jag var alltför angelägen att ha körprovet bakom mig så därför kuggade jag, tre gånger. Jag tänkte tanken att själv köra till körprovet, frågade om det på stället en gång och fick ett iskallt svar - "Då kuggar du dig själv direkt". Och det räckte för mig. Som i vilket spel som helst finns det regler, vill du vara med och spela behöver du följa reglerna.

Något vi inte får glömma är hur vi beter oss mot våra medmänniskor. För jo även inspektören är vår medmänniska. Biglipa är förmodligen en ung grabb som var lite för het på gröten bara. Jag känner likadant, fast artighet och respekt måste tillämpas i alla fall. Kaxighet försvinner med åren och artighet, tålamod och hänsyn växer. Det senare är grunden till vår civilisation och en förutsättning för bra kommunikation. Tyvärr inser många yngre detta lite sent i livet.

Sedan detta med strategiskt tänkande, ja, Biglipa borde ha anlänt tidigare till provplatsen, och varit lite mer diskret med att han körde dit själv. Jag kan bara önska honom lycka till i fortsättningen, han kommer säkert att få sitt A-kort, och lära sig läxan att inte ha så bråttom :)
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här tråden är ett utmärkt material för en ung psykologistudent som vill studera mänsklig evolution över tid. Och framförallt det manliga mognandet, eller på ren svenska - förgubbningen som sker bland oss motorcyklister...

Att köra utan körkort till uppkörningen är knappast ett brott som leder till kölhalning och TS är knappast den förste person i världen som gör detta, eller övningskör en kortare eller längre tid utan vare sig körkort, lärare eller handledare. Lik förbannat triggas en del upp på barrikaderna för att döma...

Med denna utveckling är det inte konstigt att försäljningen av könsneutrala hbtq-certifierade touringhojar med alukoffer och extra mjuk sadel är hundra gånger större än riktiga sporthojar. Tacka vet jag detta forum bara tio år tillbaka i tiden och kanske får man också rikta ett litet tack till troll och eventuell AI som provocerar fram lite reaktioner i gubbväldet...?

Fler "jag drog snuten" och "jag uiiiilade hela Sveavägen" trådar, tack.


Ja, vi blir äldre.
Genomsnittsåldern för en svensk motorcyklist hoppar upp med typ ett år.
Om året. Ingen bra utveckling.

En möjlig bieffekt av att åldras är att man kan bli smartare. Eller kanske snarare lyckas växla in erfarenhet mot fler levnadsår. Inte alla lyckas, men tillräckligt många för att man skall kunna hävda samband.

En mindre klädsam effekt av att åldras och själv uppleva sig själv som smartare är behovet av att torgföra denna upplevda vishet. Högt och tydligt.

Bra för evolutionen, mindre bra för förståelsen över generationer.


"Förgubbningen" och hur mesiga vi på Sporthoj har blivit är ett återkommande tema här inne.

Och så kanske det är.

Men, det kan också vara så att vi som är kvar här de sanna motorcyklisterna.
Dom med körkort, ambition att behålla det och att fortsätta köra hoj högt upp i åldrarna.
De som var mest högljudda för 15 och 20 år sedan - kör dom fortfarande?
Dom som var tvungna att dra snutTen för att dom varken hade eller ens kunde ta körkort. Tillräckligt få för att framstå som rebeller, tillräckligt många för att bilda någon slags norm. Outlaw-norm.

Vad gör dom idag? 6 feet under?
Stadgade familjefäder?
Fortsatt vara huliganer som nu ser fram mot en säsong med att få dra kustbevaCkningen på vattenskoter?

Jag vet inte, och jag skiter i det.
Efter snart 50 år på hoj så har man sett då mycket dumt att man slutar förvånas.

Jag hör till dem som kunde köra innan mitt körkort. Ändå gick jag på körskola och körde upp på deras hoj.
Dagen för uppkörningen körde jag egen hoj till körskolan. Utan "handledare" som det heter idag.
Acceptabel risk då, och jag skulle förmodligen göra samma bedömning nu.


Det jag reagerade på i TS var den ynkliga offermentaliteten.

"Trafikverkets hemsida låg nere"

"OKQ8 vill ha betalt för att hyra ut bil"

"Den andra killen tjallade"

"Förrättaren var taskig"


Kan man inte korrekt bedöma risker och konsekvenser samt hur man förhåller sig till dem så är man inget bra ämne att bli en långlivad motorcyklist.
Tycker jag.

Andra får tycka annorlunda.
Men då har ni fel, förstås.
Jag är gammal sur gubbe och har alltid tolkningsföreträde.

I min värld.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En mindre klädsam effekt av att åldras och själv uppleva sig själv som smartare är behovet av att torgföra denna upplevda vishet. Högt och tydligt.
Ja, men så ska det också vara. Man ska åtminstonne lyssna på dom äldre, dom har upplevt mer och har mer att säga om det. Som ung har man en del att lära av äldre, om man som ung är beredd att lyssna.

Ofta kommer insikten lite senare, då kommer man ihåg vad 'gamle sa', och då förstår man vad han menade.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...

"Förgubbningen" och hur mesiga vi på Sporthoj har blivit är ett återkommande tema här inne.

Och så kanske det är.

Men, det kan också vara så att vi som är kvar här de sanna motorcyklisterna.
Dom med körkort, ambition att behålla det och att fortsätta köra hoj högt upp i åldrarna.
De som var mest högljudda för 15 och 20 år sedan - kör dom fortfarande?
Dom som var tvungna att dra snutTen för att dom varken hade eller ens kunde ta körkort. Tillräckligt få för att framstå som rebeller, tillräckligt många för att bilda någon slags norm. Outlaw-norm.

Vad gör dom idag? 6 feet under?
Stadgade familjefäder?
Fortsatt vara huliganer som nu ser fram mot en säsong med att få dra kustbevaCkningen på vattenskoter?

Jag vet inte, och jag skiter i det.
Efter snart 50 år på hoj så har man sett då mycket dumt att man slutar förvånas.

Även om jag "bara" kört i snart 42 år så jag är del av "förgubbningen" åldersmässigt. :fakta
Och, som Alatalo skrev, för 10 år sedan var detta forum på dess topp. Kul humor när det käftades med glimten i ögat. :tummenupp
Nu har bombarrepor har aldrig varit min grej även om jag kört Korpisvägen i mer än "The magic Ton" några gånger... :rodnar

För jag hade tur/otur att ha kamrater som var lite äldre men också erfarna motorcyklister när jag var nybörjare. De körde mest BMW och i stadstrafik körde de "mesigt" men inte när vi kom ut på krokiga småvägar.

Så jag lärde mig tidigt att smyga under radaren. Och köra som en "gubbe" bland folk! :tungan

Nu måste jag erkänna, fast jag själv inte Uiiilar så ofta, att det var trevligt att höra motorljudet från någon som gjorde just det igår. :tummenupp

Tror inte det var en elhoj utan en motorcykel med förbränningsmotor, fyra cylindrar och en ljuddämpare som inte var original. :hej
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
?, men du kör ju en KLX230 själv, "för kvinnor och barn"!? A2-hojar är mina favvishojar, men jag tog ett A-kort så jag får hyra vad jag vill, vid eventuellt behov.
Det var kortet jag syftade på. A2 tar man om man inte är torr bakom öronen eller så kroppsligt utmanad att man inte anser sig kapabel att köra upp på en fulltung båge.

Obegränsat A-kort har jag innehaft sedan åtskilliga år och haft en hel klase hojar med effekt på 19-190 hk under den tiden. Bl.a. såna man får köra även om man inte har ett riktigt körkort, för att jag vill.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tycker de inte är förbgubbning att dissa trådskaparen för att han kört till uppkörning å blivit ertappad att köra, utan de är att komma in här å försöka få medhåll att transportstyrelsen är tarvliga för han inte fick gör sin uppkörning...
Har man gjort fel å blivit ertappad, så ta dit straff..
Gör man olagligheter så är de bara ta sitt staff om man blir ertappad, svårare än så är det inte..
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det vill inte jag, men lik förbannat är det uppenbart att detta forum har förgubbats avsevärt på bara några år.

Nuförtiden - hur ofta ser du någon posta något om sin senaste bombarrepa längs Bogesundsvägen...?

Nuförtiden - hur ofta möts alla sådana försök med aja baja och politiskt korrrekt käbbel om att "nu förstör du minsann för kollektivet"...?
När körde du en bombarrepa utanför bana senast?
Har ditt körmönster förändrats något senaste 10-15 åren också, månne?


Risk Reward har kommit ikapp oss och med kanske 60 olika bankörartillfällen i Sverige i år, så är det svårt att motivera bombarrepor nuförtiden.

Jag lekte Andi Burgsnatcher (felstavat) i morse, med rövhäng och allt, men efter 14:de rådjuret vid vägkanten så fick det kvitta. Jag har inte möjlighet att bli så illa tilltygad som en rådjurskollision i 100+ skulle göra mig, så det får bli bangasa istället.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den här tråden är ett utmärkt material för en ung psykologistudent som vill studera mänsklig evolution över tid. Och framförallt det manliga mognandet, eller på ren svenska - förgubbningen som sker bland oss motorcyklister...

Att köra utan körkort till uppkörningen är knappast ett brott som leder till kölhalning och TS är knappast den förste person i världen som gör detta…

Med denna utveckling är det inte konstigt att försäljningen av könsneutrala hbtq-certifierade touringhojar med alukoffer och extra mjuk sadel…
Compadre, jag kan gilla Dina brandfacklor? Och TS behöver inte en påse skit, TS behöver förstå att det är smartare att flyga under radarn än att ”rakryggad utmana systemet” som Karl-Bertil J kanske skulle säga.

När jag körde upp var där en mycket slokörad yngling som tydligt fick ”onda ögat” av körprovsförrättaren. Alla andra hälsades med ett hjärtligt välkomnande men ynglingen på en Gixxer fick ett avmätt ”-Jaså, är det Du igen” när han släntrade in.

Särbehandlingen fortsatte under lågfarten, och till slut kände jag mig tvungen att fråga en närvarande körskollärare vad som pågick. Det visade sig att den stackars unge mannen kommit lika ensam som sent till första uppkörningen, körkortsprövaren och körskolläraren hade stått tillsammans utomhus under en av säsongens första uppkörningar och kunnat njuta av att räkna växlarna på en racevarvad Gixxer från Haraholmskorsningen och hela vägen fram till samlingsplatsen (vid halkbanan ca 2 km bort). Detta var ynglingens tredje eller fjärde uppkörning. Han fick kortet den dagen, sent på säsongen. Att köra upp på en Gixxer - bara det tilldrog sig min beundran. Så sannolikt kunde han köra, utmaningen var att lära sig lite hyfs.

Så vad lärde sig ynglingen? Kanske en dos ödmjukhet och att i vart fall inte i onödan exponera en dos förakt för ”systemet”. Kanske som när Du och jag lyfter blicken från hastighetsmätaren och fokuserar på vägen framför oss, men ändå ser till att lugna ner tempot när vi passerar förbi boende - som i t ex Sören - när vi är ute längs våra rundor…

”Min” yngling grät inte ut på SH.com om orättvisan i sin upplevelse. Men var enligt uppgift glad som en lärka efter att han klarat uppkörningen den där augustidagen. Kanske mognade han något då jag i vart fall inte läst om någon dödsolycka relaterad till en Gixxer i kommunen därefter?

Så vad är sensmoralen i mitt svar till Dig? Ptjaa, jag vet inte. Men som motorcyklist in spe kan det ju vara klokt att lära sig att hålla sig till reglerna när det är både rimligt och befogat? Och spara excesserna till tillfällen när väder, omgivningar och förhållandena i övrigt så medger.

Till TS - lycka till med nästa uppkörning. Se till att inte utmana innan det är dags att grensla hojen och påbörja manöverproven. Och kom ihåg att smart körning innebär att använda huvudet, ibland går det att låta sin egen förmåga avgöra körningen men ofta är det yttre förhållanden - kringboende, andra trafikanter eller vilt - som avgör vad som är lämpligt att göra på våra tvåhjulingar. Helt enkelt - Kör schnyggt?
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tycker synd om alla som tar körkort för mc nu för tiden. När jag tog "lappen" på 70-talet bestod uppkörningen av ett bromsprov, konbana och "garagevändning". Jag behövde 3 körlektioner innan det var dags för uppkörningen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är fortfarande låga krav för att ta körkort, -jag menar inte att det behöver bli svårare...
När man tagit körkortet betyder det att man får köra själv.:fakta

När man tagit körkort kan man fokusera på att lära sig köra motorcykel/ överleva i trafiken.
Det krävs erfarenhet och träning för att bli bättre och säkrare förare, men den träningen blir roligare om man har körkort eller slipper krav på att prestera (y)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är fortfarande låga krav för att ta körkort, -jag menar inte att det behöver bli svårare...
När man tagit körkortet betyder det att man får köra själv.:fakta

När man tagit körkort kan man fokusera på att lära sig köra motorcykel/ överleva i trafiken.
Det krävs erfarenhet och träning för att bli bättre och säkrare förare, men den träningen blir roligare om man har körkort eller slipper krav på att prestera (y)
Sen fick man automatiskt behörighet för tung motorcykel när man fyllde 18. Och inte behövde man göra nån "risk-ettan" eller vad det heter. Kunde man köra moped kunde man i princip gå och köra upp direkt, utan utbildning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Compadre, jag kan gilla Dina brandfacklor? Och TS behöver inte en påse skit, TS behöver förstå att det är smartare att flyga under radarn än att ”rakryggad utmana systemet” som Karl-Bertil J kanske skulle säga.

Och du kamrat är också en av få som förstår skillnad på allvar, ironi och vad som är just brandfacklor...kanske till och med välbehövliga brandfacklor...? Några högg ju direkt så det blev ju i alla fall två sidor till i tråden.

Jag kommer inte längre ihåg hur jag tog mig till min egen uppkörning, men risken är ju ganska uppenbar att det var på ungefär samma sätt som TS. Dock kanske lite mer diskret...? Det mesta på en hoj går ju liksom att göra på två sätt beroende på hur mycket uppmärksamhet man vill ha...

Jag övningskörde ju privat och körde sedan upp på en ZXR750, den enda hoj jag ägde vid tillfället. Att köra upp på en sådan var ju en liten utmaning i sig med de regler som då gällde för garagevändning. Men det gick bra och jag fick körkortet. Kanske blev förrättaren imponerad av idioten som försökte göra det svårt för sig själv, men det var som sagt den enda hoj jag ägde vid tillfället. Det jag mest kommer ihåg av den dagen är dock att den lokale körkortsläraren var så bestört att han nästan exploderade. Jag tror han hade med sig tre adepter som alla kuggades på ett eller annat sätt redan under garagevändning och hinderbana, på grund av ren och skär brist på träning. Det var bara den private grabben på den Muzzy-lackade Kawasakin som bedömdes tillräckligt duktig att fortsätta sin uppkörning ute i trafiken...

Så visst kan jag känna en viss sympati. Kanske inte med TS, men i alla fall med delar av TS historia. Den bäste och mest lämpade motorcyklisten behöver inte per automatik vara den som gjort allt politiskt korrekt och gått den officiella vägen via trafikskola. Sedan kanske TS uttrycksätt såväl som uppenbara bekräftelsebehov lämnar en del övrigt att önska...

Om TS historia är sann så undrar jag väl mest vad det var för rövhål som angav TS inför provförrättaren...? Gäller inte "mind my own business" längre...? Är detta något som är unikt för denna del av Sverige eller den tid vi nu lever i...?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tänkte på va min körskole lärare sa när man fått körkortet.... Nu har du tillstånd att övningsköra på egen hand..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top