Axeln ur led

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Det finns vissa rörelser som man ska akta sig för i början, ex lyfta armen rakt ut i sidled för högt samt rotera armen ut från kroppen. Då kan den trilla ur ganska lätt, jag drog min ur led i våras i en skier X vurpa fick gå med armen i mitella ett tag och sedan var det att börja styrketräna men som sagt få någon att hjälpa dig med bra övningar så att du inte drar den ur led igen :crash

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Låt den vila ett tag, ett par- tre veckor, sen ska du träna "rotatorkuffen"! Det är de inre stabiliserande musklerna i axeln, du kan få förklarat för dig på gym hur du ska göra, men börja försiktigt, man brukar i allmenhet vara svag i de musklerna. det är armbrytarmusker du tränar då så du får een possitiv biverkning av det..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jepp Teo, en polare i USA som oxå drog axeln ur led 2 ggr vid 15 års ålder berätta hur jag ska förstärka rotatorkuffen.. :)

kommer nog börja träna om 1 vecka eller så...

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
välkommen i gänget, fick min axel sabbad av en full finne för 8 år sedan. Efter det har den hoppat 3-4 ggr. /år
tar ont som faan, men inget som dräper en...

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Swedie: börja INTE träna på egen hand utan att prata med läkare/sjukgymnast, börja INTE träna innan den har läkt och fått vila. Mycket mjukdelar får stryk när den hoppar.

Slet sönder axeln på träning för 1.5 år sen, den hann hoppa ~40 gånger trots rehab-träning innan läkarna fick arslet ur vagnen och opererade. Idag är den opererad, tränad och mår 100%.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Swedie skrev:
Tja

Vad ska man göra för att förbättra sin axel efter att den har gått ur led? Min råka hoppa ur sitt hål när jag ramla å slog mig.. :p

Inge brutet visade Xray grejset. Jag vill inte ha en skabbig axel som kan hoppa ur då och då...

Hjälp mig!

vila i en eller två veckor så ledband å sånt får dra ihop sig, sen är det bara att bygga upp muskler...
kör mycket axlar, nacke, rygg & bröst!! :tummenupp

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
twinner666 skrev:
min är uppfuckad pga att det blev broskbildningar efter en massa krascher med snowboarden...inte kul med brosk..kankar och spräcker i den så fort jag rör den:)

Min armbåge är precis likdan efter en snowboard krasch ;D skulle försöka va rolig/tuff i ett bigjump. säger bara att jag hade för mycket fart. :p

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Ramlade av downhillbrädan förra hösten och drog axeln ur led. Väldigt konstig känsla att vara asymetrisk. Två sjuksköterskor och en doktor drog den på plats på KS, sedan var det bara att ställa av hojen.. Tränat med en bra sjukgymnast under vintern, fick träningsprogram med en liten fånig gummisnodd att öva på med hemma. Kunde börja lyfta skrot igen efter två månader på lätta vikter. Nu kör jag för fullt igen, men har ont ibland i axeln. Vanligast är när man sovit i någon konstig ställning och typ vaknar skrikande.. Så helt återställd verkar svårt att bli, även fast jag varit väldigt noga med träningen.

Positivt är dock att jag trodde att axeln skulle åka ur led rätt snart igen efter alla skräckhistorier om att det händer igen när det väl inträffat en gång, men det verkar som att ifall man är noggran med sjukgymnastiken och vanligt skrotlyftande så håller musklerna skiten på plats (har ramlat av downhillbrädan säkert 50 gånger i år i höga farter och konstiga positioner och klarat mig). Peppar peppar. Vill inte göra om det.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bjorn N skrev:
Ramlade av downhillbrädan förra hösten och drog axeln ur led. Väldigt konstig känsla att vara asymetrisk. Två sjuksköterskor och en doktor drog den på plats på KS, sedan var det bara att ställa av hojen.. Tränat med en bra sjukgymnast under vintern, fick träningsprogram med en liten fånig gummisnodd att öva på med hemma. Kunde börja lyfta skrot igen efter två månader på lätta vikter. Nu kör jag för fullt igen, men har ont ibland i axeln. Vanligast är när man sovit i någon konstig ställning och typ vaknar skrikande.. Så helt återställd verkar svårt att bli, även fast jag varit väldigt noga med träningen.

Positivt är dock att jag trodde att axeln skulle åka ur led rätt snart igen efter alla skräckhistorier om att det händer igen när det väl inträffat en gång, men det verkar som att ifall man är noggran med sjukgymnastiken och vanligt skrotlyftande så håller musklerna skiten på plats (har ramlat av downhillbrädan säkert 50 gånger i år i höga farter och konstiga positioner och klarat mig). Peppar peppar. Vill inte göra om det.

tack :musik

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Tråkigt att höra att axeln trilskas för en del av er.

För er som inte har luxerat än men som planerar att göra så har jag (doktor bluff) lärt mig att man inte själv ska reponera en axel som luxerat om man inte är bombsäker på hur detta går till.

Risken är att man förvärrar skadan om man gör fel, skadan är redan skedd när axeln är luxerad eftersom ledband, ledkapsel och labrum har fått sig en körare och då handlar det inte om sekunder att lägga axeln till rätta igen.

Det som kan vara bra att göra direkt efter skadan är att kontrollera pulsen ute i handen och om hand/arm går att röra, om puls saknas är det illa och då måste de gå fort till sjukhus eftersom artären till armen kan vara skadad. Det är även densamma som kan skadas tillsammana med nerven om man klantar sig totalt vid en reponering. Å då kan det bli riktigt jobbigt.

Givetis ska man snarast söka sjukård vid en luxation men man hinner ta av sig skinnstället och äta lite så att man överlever ett halvt dygn på sjukhus utan att dö av tristess, för det tar tid att söka läkarvård i serige.

Å så lie allmänn information
http://www.medarbetarna.se/apage.php3?pageid=24

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Inte kul det där... Jag känner en som lyckade ramla på skrisko isen och få den ur led... dock lyckades dom senare på sjukhuset, när det skulle dras tillbaka, med att dra sönder inprincip alla närver ut i armen... armen vart totalförlamad i ca 2 veckor + jävla massa smärta. Dock kommer det ta ca 2-3 år innan han e återställd. Det tar jätte lång tid innan alla nerver hittar tillbaka. just nu kan han lyfta max 6-8kg utan att fingrarna viker sig.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Fler än jag som har problem med axeln. Min höger axel har varit paj i snart ett år, känns som den kan hoppa ur led om jag nyser för kraftigt. Träna upp den funkar inte får bara skitont och den känns ännu mer instabil. Nån fler än jag som har fått skitont i ryggen i samband med detta. Sjukvården i detta land kunde ju vara bättre , har väntat i snart 3mån på att få komma till en ortoped och jag lär ju få vänta ett tag till. Är man inte elitidrottsman eller har pengar som gräs så får man ju vänta i åratal på hjälp.Har en kompis som körde omkull på snowboard och slet av 2 ledband i axeln. Han fick vänta i 2 1/2 år på operation. Tror fan dom har bättre sjukvård i Kina. Jag funderar på att öppna plånboken och gå privat och få det fixat. Kan ju vara värt 50 lakan eller va det kan kosta och slippa all värk och annat skit. Nån som har gjort det. Ska prata med läkaren imorgon få se vad han säger.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Swedie skrev:
Tja

Vad ska man göra för att förbättra sin axel efter att den har gått ur led? Min råka hoppa ur sitt hål när jag ramla å slog mig.. :p

Inge brutet visade Xray grejset. Jag vill inte ha en skabbig axel som kan hoppa ur då och då...

Hjälp mig!
-----------------------------------------------------------------------------

Been there.. done that!
Träning hjälper inte ett piss... gick in för det som fan första gången den paja,
6 månader efter var det dags igen.. efter yttligare 14 ggr blev det operation, nu har det funkat i 2 år, dock är jag stel som en pinne i axeln idag,

Så du får lära dig leva som ett mongo och inte kunna göra roliga grejer som polarna kan göra Ex åka vattenskidor :banana

Har bara en önskan nu och det är att inte lägga hojen å paja den igen :rofl
då tar jag livet av mig :)

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
stony skrev:
-----------------------------------------------------------------------------

Been there.. done that!
Träning hjälper inte ett piss... gick in för det som fan första gången den paja,
6 månader efter var det dags igen.. efter yttligare 14 ggr blev det operation, nu har det funkat i 2 år, dock är jag stel som en pinne i axeln idag,

Så du får lära dig leva som ett mongo och inte kunna göra roliga grejer som polarna kan göra Ex åka vattenskidor :banana

Har bara en önskan nu och det är att inte lägga hojen å paja den igen :rofl
då tar jag livet av mig :)

Att träning inte hjälper är fel. Det beror HELT på vad som är trasigt i axeln. Har du en massa mjukdelar som är av är det klart att bara bygga muskler runt axeln inte hjälper. Men är det så att inget är trasigt utan bara tänjt eller bara kasst tränat kan träning få axeln att bli 100% igen.

Jag rehab-tränade min axel i väntan på operation och träningen gjorde den klart stabilare, den fortsatte dock att hoppa ur led titt som tätt. Efter operation och rehabträning så har jag full rörlighet och full stabilitet, idag inga problem öht. Som jag skrev tidigare så var min axel ordentligt trasig men en grymt duktig kirurg (dr syto på sös (sp?)) och oerhört seriös träning (c:a 3 ggr om dan, 7 dar i veckan med gummiband och annat) har gjort den perfekt igen.

Så; träna med sjukgymnast, hjälper det inte kräv operation men sluta inte träna, träna in i det sista så har du bästa utgångsläge efter operationen.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Jo träna får man aldrig sluta med! det är det viktigaste.
bänka 130 10 månader efter operationen :rock

Men 100% rörlighet har jag absolut inte, JUSTE!!! om du har försäkring så se för fan till att du registrerar olyckan och efter operationen får du pröjs för att du är invalid (nersatt rörlighet i axeln)
har du 2 försäkringar (vilket jag hadde) så är det bara bonus

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Tjena,
Har också haft problem med axeln. Mina tips är följande:

1. Gå till bra sjukgymnast och träna. Det viktiga är inte att musklerna ska bli starkare, utan att dom ska få kontroll över aveln och hålla den på plats. Du ska alltså träna lätt och ofta.

2. Gör aldrig rörelser av där du riskerar att trycka axeln ur led, ex. för v.axel är att ta på sig bilbältet med vänster arm. Det är bra om du blir stel i dessa positioner, men alla andra rörelser ska du träna mycket.

3. Jag har oererat mig en gång och har 2 polare som ockå opererat sig. Vi alla tre har haft upprepade luxationer efter operation, så det rekomenderas inte. Om du i alla fall vill prova operation, gör då ej titthåls op. då den är kliniskt bevisad mycket sämre.
Trots det håller vissa läkare på och "utvecklar" titthåls-operationer - gissningsvis för att dom vill forska och inte för att din axel ska bli bra.

4. Håll inte på och balansera på bakhjulet i höga farter tills du inte kan hålla den uppe mer. Sätt alltid ner hojen med kontroll.
Jag landade framhjulet lite snett efter att jag kört så långt jag bara kunde, styret ryckte så klart till kraftigt och axeln hoppade ur led. Jävligt otäckt och svårt att (nästa omöjligt) att ha kontroll på hojen i den situationen med axeln ur led. :eek: :eek: :eek: Att stanna var inte heller så lätt.

Slutligen, sköter du din träning regelbundet är axeln inget större problem.

Lycka till. :)

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag håller med STONY man blir inte direkt positiv av och gå så här. Jag satt på badstranden hela sommaren och tittade på när alla kompisar spelade beachvolley , jätteroligt var det. Nu kan jag knappt köra hoj, får skitont efter ett tag och stooppies och andra stunts är inte att tänka. Får jag nån gång komma till en ortoped och han säger att det inte går att fixa då vete fan om jag inte kastar in handduken.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Man kan korta ledbanden för att styva upp det lite.
Det var tänkt att de skulle göra det med min axel, men när de tittade in, så hade ledbanden gått av helt, och då försvinner de helt. Det är något som inte syns på röntgen. Så be dem kolla upp det direkt. På mig upptäckte de att även ledkapslen hade gått i bitar, så det var bara att bygga ihop allt med titan, plast och gummiband, plus att de lyfte en bit av bröstmuskeln över axeln för att strama upp det hela.

Kullberg

........
Gick med
11 May 2003
Hoj
DM Brutale
Swedie skrev:
Tja

Hjälp mig!

Om du inte stretchar axlen efter träningen så blir musklen kortare vilket borde göra något på sig. Men det är bara en teori.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy