BÖTER IGEN....Grrrr

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
juha01 skrev:
Sen gnälls det att polisen inte har några resurser... Man vet att man gjort fel, försoker slippa det med hellysen och annat trams, sen blånekar man så att detta ska kosta staten så mycket som möjligt. Detta leder förmodligen till något positivt. Inte!

Dessutom var böterna minst 50% mindre än om dom tagit dig för fortkörningen! Skärpning nu.

:mad: Vad kallar du det när två poliser står mitt ute i ödemarken och gör "trafikkontroller" på en söndag em...kan ge mig fan på att de hade storhelgsersättning då det var nyårshelgen......kalla det vad du vill...men jag kallar det RESURSSLÖSERI!!!

Nä du "Jussi"....har de tid att stå där på en söndag så har de nog fan tid att sitta i en rättsal och förklara att se begått ett misstag!!! Bötesbeloppet är redan insatta hos Röda Korset....... Och jag körde 67 vilket inte var för fort :fatta!
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
ft skrev:
Om det är dimma får man faktiskt ha dimljus på oavsett. :tummenupp

Så här säger lagboken.

"Vid färd på väg med bil får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus."

Solklart!! :rofl
 

DirkDiggler

Stridsbåt 90H har inte en chans
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Båt: Uttern 5602 150 VMax Yamaha Duo Prop
Parkeringsljus + Dimljus = Helt OK
Halvljus + Dimljus = Inte OK
Helljus + Dimljus = OK, om dimljus slå av när man bländar av.

Dimljus är tillåtet Dagtid, kombinerat med Parkeringsljus och om det är dimma. Man får kombinera Halvljus + Dimljus om det är sådan pass kraftig dimma att man anser att man måste ha halvljus på för att kunna se ordentligt.
Bedömningsfråga som är lite vag.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Kostet78 skrev:
Nä du "Jussi"....har de tid att stå där på en söndag så har de nog fan tid att sitta i en rättsal och förklara att se begått ett misstag!!!

Undrar vem som begått misstagen egentligen.. Dimljus tillsammans med halvljus.. Sen var det "Var ganska säker på att det hade gått lite för fort(70 sträcka)".

Summa summarum: Du kommer att få pröjsa dina böter + att det har kostat en jädra massa pengar extra helt i onödan. Skulle vara kul att se hur mycket ett sånt här ärende kostar rent administrativt!
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
juha01 skrev:
Undrar vem som begått misstagen egentligen.. Dimljus tillsammans med halvljus.. Sen var det "Var ganska säker på att det hade gått lite för fort(70 sträcka)".

Summa summarum: Du kommer att få pröjsa dina böter + att det har kostat en jädra massa pengar extra helt i onödan. Skulle vara kul att se hur mycket ett sånt här ärende kostar rent administrativt!

De poliserna såg var helljus och dimljus. Jag anser då att de är de som begår ett misstag då de bötfäller mig för den ljuskombinationen. Om jag fortfarande hade dimljusen på när jag bländade av eller innan jag kom till kontrollplatsen är bara spekulationer från polisens sida!!

Jag var nästan "hundra" på att de gått för fort... ja! Men det gick bara 67 enl laserpickan... så jag körde inte för fort.

Är man det minsta osäker är det alltid bättre att inte godkänna direkt på platsen. Ett polisingripande är för de flesta mycket omtumlande och skrämmande. Det finns många exempel på människor som varit övertygade om att de inte har gjort något fel, men ändå godkänt bötesföreläggandet bara för att polismannen "hotat" med att ärendet annars skulle gå till tingsrätten, eller liknande. Det går alltid att godkänna ett bötesföreläggande i efterhand om man inte vill att saken ska prövas i tingsrätten. Har man däremot skrivit under föreläggande är det mycket svårt att få rätt eftersom det inte finns någon ordinär möjlighet att överklaga godkända böter. Istället får man använda sig av resnings- och besvärsinstituten.

Är man å andra sidan själv medveten om att man gjort fel och tycker att det inte finns några tveksamheter, kan det kanske vara skönt att ha saken utagerad och slippa "bruna kuvert" med delgivningar..... Sen finns poliser som hotar med att ärendet går till åklagare och domstol om man inte genast...på plats...skriver under bötesföreläggandet.

Agerandet kan tex bero på att polismannen tycker det är besvärligt att skriva en rapport...med en lång berättelse om händelsen jämfört med att kryssa i en ruta på bötesföreläggandet!! Det kan också vara så att polismannen är tveksam till om åklagaren eller domstolen kommer att anse att bevisningen räcker för ett åtal respektive fällande dom.... varför polismannen föredrar att själv få både åtala och döma.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
vad innebär detta?

att du kan bli dömd antar jag, men för vadå, och vad vill dom ha för kalaset?

då kommer det att stå ord mot ord? :va
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Kostet78 skrev:
:mad: Vad kallar du det när två poliser står mitt ute i ödemarken och gör "trafikkontroller" på en söndag em...kan ge mig fan på att de hade storhelgsersättning då det var nyårshelgen......kalla det vad du vill...men jag kallar det RESURSSLÖSERI!!!

Nä du "Jussi"....har de tid att stå där på en söndag så har de nog fan tid att sitta i en rättsal och förklara att se begått ett misstag!!! Bötesbeloppet är redan insatta hos Röda Korset....... Och jag körde 67 vilket inte var för fort :fatta!

ja ibland undrar man om dom inte har ngt bättre för sig.. men storhelgsersättning har dom nog inte.. farsan är snut o jag minns att han gnällde över att dom inte har något extra när dom jobbar storhelger..
han är dock ingen trafikpolis, som tur är :tomten
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Kostet78 skrev:
:mad: Vad kallar du det när två poliser står mitt ute i ödemarken och gör "trafikkontroller" på en söndag em...kan ge mig fan på att de hade storhelgsersättning då det var nyårshelgen......kalla det vad du vill...men jag kallar det RESURSSLÖSERI!!!

Nä du "Jussi"....har de tid att stå där på en söndag så har de nog fan tid att sitta i en rättsal och förklara att se begått ett misstag!!! Bötesbeloppet är redan insatta hos Röda Korset....... Och jag körde 67 vilket inte var för fort :fatta!

Det är MYCKET bra att de håller koll även på ödemarken under nyårshelgen. Många som lullar runt rattfulla i förhoppningen/tron att ingen polis syns till under de dagarna...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
ozto skrev:
ja ibland undrar man om dom inte har ngt bättre för sig.. men storhelgsersättning har dom nog inte.. farsan är snut o jag minns att han gnällde över att dom inte har något extra när dom jobbar storhelger..
han är dock ingen trafikpolis, som tur är :tomten

Spelar väll ingen roll om de har det eller inte...
Söndag en storhelg är många gånger en dag folk reser... dvs det är bra om polisen visar sig ute för att lugna ner trafiken.

Dessutom söndag en storhelg är det mycket vanligt att det är dagen efter...
Dvs det är på sin plats att kolla nykterhet....

Så om man ser till de så vet jag inte om det är slöseri med resurser att ha kontroller...
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
sweborn skrev:
Det är MYCKET bra att de håller koll även på ödemarken under nyårshelgen. Många som lullar runt rattfulla i förhoppningen/tron att ingen polis syns till under de dagarna...

Fråga...Vars vill du sätta polisens resurser???

1. Trafikkontroll mitt ute i ödemarken en söndag
2. Trafikkontroll i närheten av ett dagis/förskola en måndag morgon

De bästa hade ju varit att ha kontroller på båda ställena men tyvärr saknas resurser och polisen tvingas välja.... Och knallkorkarna :fatta! väljer ödemarken!!!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top