Bänkad Husa med graf, ge optimeringstips!

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Bänkade hojen igår...

Husa ´07 FS 650 e, helt orginal (avstrypt såklart), gångtid ca 12 h, alltså inte ens inkörd :)

Veven = 60,0 Hp@7108 rpm / 68 Nm@5156 rpm
Hjulet = 53,6 Hp@6900 rpm / 63 Nm@5197 rpm

Bra eller anus? Mer än 10% förlust känns inte så skoj...

Hur faan tyder man A/F-kurvan? Den ser ju ut som ett EKG från en Kollibri!

Vill "optimera" effekten efter 20h, men vill inte förtäta service-intervallen så mkt. Alltså inte ändra komp, byta kam osv...

Har tänkt mig helsystem, luftfilter direkt på förgasaren, bestycka om.
Ngt annat man kan göra?
Enginehardware tex, säger att ett av deras "standardtrick" är att borra upp förgasaren till 43mm, kan det vara ngt?

Ös på med tips nu så det blir lite tryck i bitarna! :tummenupp
 

Bifogat

  • Dyno Husa org.JPG
    Dyno Husa org.JPG
    137.5 KB · Visningar: 252

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

Man brukar ju bara använda sig av ett "schablonavdrag" på ca 10-13 procent för att uppskatta vevaxeleffekten på motorcyklar som bänkats på bakhjulet.

Har de mätt din hoj på veven? Du anger ju olika varvtal för bakhjulseffekt resp. vavaxeleffekt menar jag... :va

Mvh
Jörgen

Bänkade hojen igår...

Husa ´07 FS 650 e, helt orginal (avstrypt såklart), gångtid ca 12 h, alltså inte ens inkörd :)

Veven = 60,0 Hp@7108 rpm / 68 Nm@5156 rpm
Hjulet = 53,6 Hp@6900 rpm / 63 Nm@5197 rpm

Bra eller anus? Mer än 10% förlust känns inte så skoj...

Hur faan tyder man A/F-kurvan? Den ser ju ut som ett EKG från en Kollibri!

Vill "optimera" effekten efter 20h, men vill inte förtäta service-intervallen så mkt. Alltså inte ändra komp, byta kam osv...

Har tänkt mig helsystem, luftfilter direkt på förgasaren, bestycka om.
Ngt annat man kan göra?
Enginehardware tex, säger att ett av deras "standardtrick" är att borra upp förgasaren till 43mm, kan det vara ngt?

Ös på med tips nu så det blir lite tryck i bitarna! :tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hej

Man brukar ju bara använda sig av ett "schablonavdrag" på ca 10-13 procent för att uppskatta vevaxeleffekten på motorcyklar som bänkats på bakhjulet.

Har de mätt din hoj på veven? Du anger ju olika varvtal för bakhjulseffekt resp. vavaxeleffekt menar jag... :va

Mvh
Jörgen

Vet ärligt talat inte varför det står så, jag har skrivit av pappret exakt, för jag misstänker att det inte syns så bra på bilden...
Är det inte bara för att toppeffekten på slangen kommer på ett annat varvtal, enligt grafen, hur faan det nu är möjligt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet ärligt talat inte varför det står så, jag har skrivit av pappret exakt, för jag misstänker att det inte syns så bra på bilden...
Är det inte bara för att toppeffekten på slangen kommer på ett annat varvtal, enligt grafen, hur faan det nu är möjligt...
Man brukar ta den kurva som man är mest nöjd med. De vevaxelvarvtal vid vilken motorn ger maxvrid resp maxeffekt är ju desamma oavsett om man mäter på bakhjulet eller veven. Det sista är dock ovanligt, "vanliga" bänkar är för bakhjulsmätning.

Man brukar mäta på bakhjulet och sedan ange den ungefärliga vevaxeleffekten till någonstans 10-13% under den uppmätta effekten på bakhjulet vid samma varvtal.

Det är nog bara kurvor från 2 olika körningar som gör att varvtalet skiljer ngt. Andra repan skiljer sig ofta ngt från första respan pga av högre cylinderväggtemp mm. Många hojar drar bäst på första repan i en serie, andra repan lite klenare eftersom cylinderväggen då är hetare och ger mindre "intercoolereffekt"

Mvh
J
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Man brukar mäta på bakhjulet och sedan ange den ungefärliga vevaxeleffekten till någonstans 10-13% under den uppmätta effekten på bakhjulet vid samma varvtal.

Snacka om en hel vetenskap!

Det enda som var lite skumt, var att min bakhjul nästan hoppade på rullen på låga varv, killen som testade sa att jag har en bula på bakdäcket, dem spännde ner hojen hårdare o körde vidare. Påverkar sånt? Tänkte om det e risk för att den börjar slira om det inte är konstant tryck på däcket...

Men menar du inte tvärt om? Man har väl alltid mindre effekt på slangen än på veven?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Snacka om en hel vetenskap!

Det enda som var lite skumt, var att min bakhjul nästan hoppade på rullen på låga varv, killen som testade sa att jag har en bula på bakdäcket, dem spännde ner hojen hårdare o körde vidare. Påverkar sånt? Tänkte om det e risk för att den börjar slira om det inte är konstant tryck på däcket...

Men menar du inte tvärt om? Man har väl alltid mindre effekt på slangen än på veven?

Det han menar är att du inte har mätt nåt annat än på hjulet och sen fått nån knasig schablonmässig omräkning av effekten på veven men har skrivit lite baklänges.

53häst låter väldans lite, kanske sabbade slirandet på rullen mätningen...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det han menar är att du inte har mätt nåt annat än på hjulet och sen fått nån knasig schablonmässig omräkning av effekten på veven men har skrivit lite baklänges.

53häst låter väldans lite, kanske sabbade slirandet på rullen mätningen...

Japp dem mätte bara på bakhjulet...
Exakt den känns piggare än 53 pånnys, men men.
Surt om däcket e kass, borde man väl kunna reklamera, hojen e ju ny...
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Ett helsystem av välkänt fabrikat, Akrapovic tex, ger dig en hel del, börja med det. Tufft att få plats med ett rejält stort filter direkt på förgasaren. Tajt med plats där. Men det billigaste är att du bestyckar om förgasaren redan nu med de rekomendationer du hittar här på forumet om du söker lite. Det innehåller en annan nål och ett betydligt större huvudmunstycke, 190 mot original 160 och ett annat lågfartsmunstycke. Denna bestyckning funkar otroligt bra redan med originalsystemet. Du kan även skicka in din tändbox till Husaberg för att få den omprogramerad. Jag har dock inga kontakter så det får du luska reda på själv. Nästa steg är att lyfta toppen och få den portad av någon duktig. Dr.Bike här på forumet har portat endel Husa-toppar med gott resultat. Stannar du här så har du fortfarande god tillförlitlighet på motorn.
Lycka till!
//m
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp dem mätte bara på bakhjulet...
Exakt den känns piggare än 53 pånnys, men men.
Surt om däcket e kass, borde man väl kunna reklamera, hojen e ju ny...

53 hk på bakhjulet är väl inte så tokigt med helt orörd motor? det är ju närmare 60 på veven. Vad ska en sån där Husa ge enligt fabrik?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

53häst låter väldans lite, kanske sabbade slirandet på rullen mätningen...
Det låter väl rätt rimligt helt original?På 550 gav öppen crossljuddämpare ca 3,5hk mer än enduroburken(borde vara ungefär samma skillnad på 650)och då skulle han ju hamna runt 57 bakhjulshästar på den här hojjen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det låter väl rätt rimligt helt original?På 550 gav öppen crossljuddämpare ca 3,5hk mer än enduroburken(borde vara ungefär samma skillnad på 650)och då skulle han ju hamna runt 57 bakhjulshästar på den här hojjen.

Min 05a gav 59.6 på hjulet (motospeeds portabla bänk) endast med akra (och annan bestyckning såklart) och jag tror inte att systemet ger 6 hästar.
Intressant vore att se lite andra, mer kända, hojjar bänkas av LQT för att se om det är just deras bänk som visar lite lägre siffror.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ett helsystem av välkänt fabrikat, Akrapovic tex, ger dig en hel del, börja med det. //m

Bra tips, tackar! Kanske att man ska ge sig på toppen oxå, hehe!
Har läst inlägg av Dr Bike, det låter iaf som om han vet vad han gör.

Jag har pratat med Thomas på Enginehardware han tipsade om luftfiltret och borra förgasaren. Deras effektsystem verkar najs, men hörde att man måste ta av "kröken" för att få ut oljefiltret, låter omständigt. Dessutom modda bakdämp och flytta batteriet... Problemet är att dem inte finns i Sthlm.

Pratade även med Ghost Racing, dem har ett helsystem som oxå verkar bra, ska klara alla gällande bullerkrav och det nya oxå, har jag för mig. Dem påstår så klart att det levererar mer effekt än Akra :)

Men vore kul att höra vad andra Husa-ägare har gjort.

Tror att 60 i rovan är ganska exakt vad den "ska" leverera, eller?
Men man vill ju alltid bli positivt överraskad...
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Till att börja med så kan man inte mäta effekten på veven då den sitter i motorn. Däremot utgående axel. Effekten på veven beräknas.

Som lite information om hur bänken mäter/beräknar effekten på veven/motorn så går det till så att man kör ett sk. "roll on test"/dynamisk test. Vid motorns varvtopp dras kopplingen in för att sedan hållas inne tills det att bakhjulshastigheten kommit ner till samma kastighet som när testet påbörjades. under denna fas mäter Dynostars programvara rullmotståndet/negativa hästkrafter vilka är de samma som de motorn känner under "roll on testet".
Det värdet som framkommer under detta test läggs sedan på den uppmätta effekten på bakhjulet.
Det testet påverkas klart av om hojen inte kopplar ur ordentligt, vilket oftast hörs då den ej går ner på riktigt tomgång i samband med "frirullningen".
Om det är en gammal hoj med diverse, med tiden naturliga, slitege som har med drivningen att göra blir effektförlusten vid dynamisk test större, lika om det är extremt tung fälg eller däck eller rent av deformerat eller kasst drivpaket.

De faktorer som har betydelse vad gäller effektförlust är: oljemotstånd i motorn, växelåda ut i motorblock, liiite från kopplingen(om den inte slirar satan), växlarna och kedja, deformationen av däcket mot rullen/hur hårt man spänner ner hojen. *har säkert glömt en liten faktor*

Så för att svara på Cubics fråga. Ja, den jäkligt stora obalansen i ditt däck spelar roll,även att vi fick spänna ner den mer. Hur mycket är svårt att säga,men det rör sig inte om flertalet hästar då det inte spänndes ner så mycket hårdare då däcket även hann få mer greppvänlig temp.

Exempel på andra bänkade hojar:
Honda cbr600rr -06, 107,2hp@13,006rpm/64Nm@11017rpm *Original*
Kawasaki ninja 636 -04, 107,9hp@12401rpm/64Nm@10811rpm *Yoshimura slip on*
KTM 950 SMR -07(?), 97,1hp@8276rpm/97Nm@5980rpm *original*
Aprilia Rsv Mille R -03, 115hp@8728rpm/104Nm@6850rpm *"akra"(?) slip on*

Inga falska glädje eller sorgsiffror. Bara sanningen vi de tillfällena hojarna bänkades. Lufttemperatur, lufttryck, luftfuktighet har varit olika vid flertalet tillfällen och det spelar roll. sedan så spelar även ovan angivna faktorer roll vid mätningen.
Som det nämnts tidigare är mätresultat mellan samma hoj/ar bara jämförbara om testerna skett under samma väderförhållanden. Ska man hårdra det hela ska ju även bränslet hålla samma temperatur.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Så för att svara på Cubics fråga. Ja, den jäkligt stora obalansen i ditt däck spelar roll,även att vi fick spänna ner den mer. Hur mycket är svårt att säga,men det rör sig inte om flertalet hästar då det inte spänndes ner så mycket hårdare då däcket även hann få mer greppvänlig temp.

Pissdäck!!! Skall reklameras, sabba min bänkning på det där viset, visste väl att jag har 1500 Hk :D
Kan du inte slänga upp lite siffror på andra Husor?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Till att börja med så kan man inte mäta effekten på veven då den sitter i motorn. Däremot utgående axel. Effekten på veven beräknas.
...JÄTTEMYCKET text...
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Ska bli skoj att bänka nya bajken vid tillfälle för att se om man blir glad eller besviken.

Med kända hojar menade jag egentligen individer som man vet hur de gått i andra bänkar. Som referens bara. Absoluta siffrorna är ju eg. mindre intressant.

Pissdäck!!! Skall reklameras, sabba min bänkning på det där viset, visste väl att jag har 1500 Hk :D
Kan du inte slänga upp lite siffror på andra Husor?

Det är nog inte däcken som är fel utan balanseringen. Inga däck/fälgar är ju 100% utbalanserade...
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Ska bli skoj att bänka nya bajken vid tillfälle för att se om man blir glad eller besviken.

Med kända hojar menade jag egentligen individer som man vet hur de gått i andra bänkar. Som referens bara. Absoluta siffrorna är ju eg. mindre intressant.

Så sant. Kläm in oss under en lämplig helg hos er så kör vi så det ryker:yoparty Du vet vad jag lovat dig:tummenupp

Vi har faktiskt inte kört några fler Husor än Cubics. Men vi vill.
Har inte kört så många "kända" hojar, men efter en dag i supermotoparadiset (Teknis motardbana i Ööörebro) så kan vi nog få till en skön lista på flera av, av oss, kända hojar och det under verkliga förhållanden där och då.

/Mange
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det är nog inte däcken som är fel utan balanseringen. Inga däck/fälgar är ju 100% utbalanserade...
Men det sitter vikter på fälgen som iofs bara fixar vobbel väl?
Mitt bakdäck studsade nästan på rullen, läs ägg. Märks i låga farter men inte höga...
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Jag har pratat med Thomas på Enginehardware han tipsade om luftfiltret och borra förgasaren. Deras effektsystem verkar najs, men hörde att man måste ta av "kröken" för att få ut oljefiltret, låter omständigt. Dessutom modda bakdämp och flytta batteriet... Problemet är att dem inte finns i Sthlm.
Bakdämparen moddas av Springzz i Sollentuna.
Original batteribox kan användas vid flytt av batteriet efter lite klurande.
Längre kablar till batteriet behövs, pimpigast är att köpa högtalarkabel i matchande färger. :tungan
(passa på att gå upp lite i grovlek också när du ändå håller på)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top