Bänkrummet på gång

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
NÄÄÄ den har bara legat så länge att det blivit tillväxt på den (mögel ):D

Ja när du säger det: den ser den lite kalkstensaktigt fossil ut! :D

Det ser snyggt ut. Imponerande tempo du håller! Hoppas att du fick till en bra lösning på huvudcylinderfrågan till bromsarna.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sådäääärja, Va väl inte så svårt:yoparty

Nu ligger han där , Men jääääla så tight med bromsoken

Blir bättre så fort beläggen slits lite


En bild på min fina uppväxlade lyftgalge

Känndes rätt stumt å lyfta rullen , Knaka lite i banden


Ser fint ut.
Ska du kakla med vitt kakel?
Köp i så fall inget...
Har en pall invuxen i trädgården. :D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I värsta fall får det bli vitt men jag har funderingar på mörkgrått

Nån nyans som jag även kan måla ståldörren i



Är även sugen på Märkesdekaler att klistra på det röda ovan bänken

Typ SUZUKI HONDA YAMAHA o.s.v

Vem fixar sånt??
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
I värsta fall får det bli vitt men jag har funderingar på mörkgrått

Nån nyans som jag även kan måla ståldörren i



Är även sugen på Märkesdekaler att klistra på det röda ovan bänken

Typ SUZUKI HONDA YAMAHA o.s.v

Vem fixar sånt??

Ska du ha vitt så hör du av dig.

Klistermärken kan du samla i en plastpåse med dom andra smågrabbarna på Älvsjömässan om nån vecka eller 2... :hihi
Du kan få ett orange märke av mig som ser ut så här...
 

Bifogat

  • logga.jpg
    logga.jpg
    80.5 KB · Visningar: 80

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Peter, vad har du målat rullen med? Varför har du längsgående spår i rullen? På min rulle har jag svarvat ytan för att få den så ojämn som möjligt, men jag är lite rädd att friktionen inte kommer att räcka till.


Vad tror du? :confused:
 

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Ort
i garaget
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Jag är imponerad av ert angagemang vad det gäller att bygga bänkrum.
Btw, Det blir ju renare än en tandläkarklenik:D Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna? Funderar på att kanske bygga ett eget bänkrum nån gång...
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jag raklättra min rulle i svarven, har riktigt sträv yta.
Anderssons raka spår förstår jag mig inte på :va

Jag är imponerad av ert angagemang vad det gäller att bygga bänkrum.
Btw, Det blir ju renare än en tandläkarklenik:D Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna? Funderar på att kanske bygga ett eget bänkrum nån gång...

bara slå en pling till tex Tibnor eller nån annan som säljer stål/metaller :tummenupp
 
Last edited:

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Ort
i garaget
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Tackar "PD"
Jag skall se hur det blir till hösten, men förmodligen kommer ännu en dröm omett bänkningsrum att bli verklighet i Malmö:D
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag är imponerad av ert angagemang vad det gäller att bygga bänkrum.
Btw, Det blir ju renare än en tandläkarklenik:D Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna? Funderar på att kanske bygga ett eget bänkrum nån gång...

Jag köpte ett ämnesrör, axel samt lite plåt på den lokala skroten. Problemet är att hitta någon som har en tillräckligt stor svarv för att kunna bearbeta så här stora bitar... Så här stor svarv krävs det: (Peter, ledsen för min trådkapning...)



Edit: det syns ju inte hur stor svarven är på bilden, men rullen är 460 mm i diameter så att ni förstår proportionerna.....
 

Dr.Bike

Guest
Varför har du längsgående spår i rullen? På min rulle har jag svarvat ytan för att få den så ojämn som möjligt, men jag är lite rädd att friktionen inte kommer att räcka till.

Jag har oxå sett nytillverkade bänkar som har längsgående spår, så nån har säkert kommit på att det funkar bra. Men jag har heller inte sett nån förklaring på det.
Såklart ökar ju kontaktytan då gummit formar sig över "åsarna", och troligen nyper gummit tag bättre om varje "åstopp" då det deformeras även i längsled.
En slags självlåsande bondfångarkonstruktion lixom... (för er som vet hur en sån funkar).
Prova dra en diskhandske över en slät yta: Dn glider bara. Men dra den längs vattenkranens välvda yta och den hugger fast direkt!
Samma fenomen?

Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna?

Vi funderade på ett par järnvägshjul inedningsvis! Det skulle bli bra av flera anledningar. Men ffa pga att du får en stor diameter, och det ökar trögheten för igångsättning, minskar slirningen, och ger då ett exaktare resultat.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har oxå sett nytillverkade bänkar som har längsgående spår, så nån har säkert kommit på att det funkar bra. Men jag har heller inte sett nån förklaring på det.
Såklart ökar ju kontaktytan då gummit formar sig över "åsarna", och troligen nyper gummit tag bättre om varje "åstopp" då det deformeras även i längsled....

Jag har också sett såna rullar och funderat i samma banor, dvs att det sannolikt ger bättre grepp mot däcket än en slät yta på ngt vis. Det kan ju också vara för att förbättra kylningen av däcket. Min erfarenhet när det slirar är att det ofta föregåtts av att däcket blir överhettat på ytan, ytan blir helt "oljig". Jag får köra med 3 bar på lettrad rulle för att udnvika det.

/J
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Vi funderade på ett par järnvägshjul inedningsvis! Det skulle bli bra av flera anledningar. Men ffa pga att du får en stor diameter, och det ökar trögheten för igångsättning, minskar slirningen, och ger då ett exaktare resultat.

Här är ett projekt med järnvägshjul, IOFS en bromsbänk men...http://www.streetvw.se/broms.htm
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag har oxå sett nytillverkade bänkar som har längsgående spår, så nån har säkert kommit på att det funkar bra. Men jag har heller inte sett nån förklaring på det.
Såklart ökar ju kontaktytan då gummit formar sig över "åsarna", och troligen nyper gummit tag bättre om varje "åstopp" då det deformeras även i längsled.
En slags självlåsande bondfångarkonstruktion lixom... (för er som vet hur en sån funkar).
Prova dra en diskhandske över en slät yta: Dn glider bara. Men dra den längs vattenkranens välvda yta och den hugger fast direkt!
Samma fenomen?

Vad tror du om den här ytan (till höger i bilden)??
 

Dr.Bike

Guest
Vad tror du om den här ytan (till höger i bilden)??

Skulle ju, om min teori står sig, vara helt optimal!

Saken är ju den, att om man har en för grov/lättrad yta så slits ju däcken ner på nolltid oxå.
Så kan man hitta ett mönster/yta (som dessa spår ungefär) som greppar, men ändå är skonsamma, så vore ju det kalas.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Sådäääärja, Va väl inte så svårt:yoparty

Nu ligger han där , Men jääääla så tight med bromsoken

Blir bättre så fort beläggen slits lite


En bild på min fina uppväxlade lyftgalge

Känndes rätt stumt å lyfta rullen , Knaka lite i banden

Vackert som attan!

En, kanske dum, fråga; varför är hela arrangemanget flyttat i sidled i gropen?
Ska du kunna dra ut något till höger med allt monterat eller så?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skulle ju, om min teori står sig, vara helt optimal!

Saken är ju den, att om man har en för grov/lättrad yta så slits ju däcken ner på nolltid oxå.
Så kan man hitta ett mönster/yta (som dessa spår ungefär) som greppar, men ändå är skonsamma, så vore ju det kalas.



Jag har plankat mitt från dynostar rullen

Dom hävdar bättre grepp samt mindre slitage

Dynostar grabbarna bänkade ju Fyrstens (GR ) moppen i västerås

uta däckslir


Antar att det blir lite som med ett Polly- V remhjul ( moderna generatorremmar)


Vad man INTE vill ha är spår som är gjorda med matning

Då lär man ha rätt bra sidoförflyttning av däcket vid körning på rullen
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag har plankat mitt från dynostar rullen

Dom hävdar bättre grepp samt mindre slitage

Dynostar grabbarna bänkade ju Fyrstens (GR ) moppen i västerås

uta däckslir


Antar att det blir lite som med ett Polly- V remhjul ( moderna generatorremmar)


Vad man INTE vill ha är spår som är gjorda med matning

Då lär man ha rätt bra sidoförflyttning av däcket vid körning på rullen

OK, jag får väl testa om det blir trubbel med sidoförflyttning vid körning... Återkommer med facit :va
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top