Bänkrummet på gång

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej, om rullen drivs mot periferin skiljer endast tröghetsfaktor 2 mellan solid cylinder och och tunnväggigt rör.


Det är främst samplingsfrekvensen som avgör hur ojämn gång ser ut.

Lite kul det där

Sportdevices säger " inte mer än 150 punkter på ett varv " vid 3000rpm på rullen


Dynojet mäter 1 gång:D
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
vid steady state så spelar det inte lika stor roll, jag tänkte mer på sveptest genom registret.

är båda rullarna av samma diameter så blir det givetvis inte samma, vad jag mena med en 100kg rulle kan ha samma svängmassa som en 500kg är om man sätter på ett stort svänghjul, tex liten rulle med 300dia och ett svänghjul på sidan med 700diam
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Lite kul det där

Sportdevices säger " inte mer än 150 punkter på ett varv " vid 3000rpm på rullen


Dynojet mäter 1 gång:D

det där är lite bluff också, sportdevices program har som mest nogranhet vid 50st/sekund vilket blir en 1ggr/varv vid 3000rpm på rullen, 10ggr/300rpm, 100ggr/30rpm.
Fler pulser försämrar nogranheten!
ifrågasatte det när jag köpte mitt
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Å med lite färg på

Faan va dagens färger täcker dåligt:mad: Miljö säkert

Väggen under stora rutan är den som ska kaklas därav den slarviga målningen

Samt en halvfärdig funnybike i matchande kulör hehe:D
 

Bifogat

  • Bild 038.jpg
    Bild 038.jpg
    66 KB · Visningar: 134
  • Bild 039.jpg
    Bild 039.jpg
    81.2 KB · Visningar: 168
  • Bild 040.jpg
    Bild 040.jpg
    77.3 KB · Visningar: 147
  • Bild 041.jpg
    Bild 041.jpg
    155.1 KB · Visningar: 205

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Nice! :tummenupp

Har du ordnat med ljuddämpare?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
vid steady state så spelar det inte lika stor roll, jag tänkte mer på sveptest genom registret.
När motorn misständer borde rullens varvtalsacceleration bli ungefär 0. Om varvtalet mäts en gång per varv kanske inte detta syns eftersom att rullen accelererats av många tändpulser under det varvet. Däremot med två relativt täta punkter på var sida om misständningen kommer vridmomentet bli 0. Oavsett om rullen är tung eller lätt kommer "hack" i motorn synas som försvagad acceleration av trumman.
 
Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Jag släpade fram min gammla retarder hyraulbroms som jag tänkte använda lite framöver ihop med bänkrullen

Jag borde ju måttat den innan jag byggde stålkonstruktionen:huvet

Nåja lite enklare ändringar så blir de nog bra:)


Är det nån som känner igen denna splinesning ( ingången till bromsen)


Axeldiameter 70mm ( invändigt 63mm ) samt 21 st bomar

Om det är från en volvo skulle jag kolla med BigBeg i Södertälje efter en utg. axel eller kardanstump som kan passa, prata med Magnus som renoverar vxl.lådor på verkstan.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
När motorn misständer borde rullens varvtalsacceleration bli ungefär 0. Om varvtalet mäts en gång per varv kanske inte detta syns eftersom att rullen accelererats av många tändpulser under det varvet. Däremot med två relativt täta punkter på var sida om misständningen kommer vridmomentet bli 0. Oavsett om rullen är tung eller lätt kommer "hack" i motorn synas som försvagad acceleration av trumman.

menar mest om Andersson skulle ha broms senare som han skrev, mäter man med broms så är det ju i princip en hävarm från bromsen som trycker på en våg, säg att vågen visar 100kg och det blir en dipp i registret med tung svängmassa så tar det ju tid för våget att registrera detta då massan fortfarande trycker på, har man en lätt rulle "utan" svängmassa så får man nära noll på vågen direkt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
menar mest om Andersson skulle ha broms senare som han skrev, mäter man med broms så är det ju i princip en hävarm från bromsen som trycker på en våg, säg att vågen visar 100kg och det blir en dipp i registret med tung svängmassa så tar det ju tid för våget att registrera detta då massan fortfarande trycker på, har man en lätt rulle "utan" svängmassa så får man nära noll på vågen direkt.



Lite av de som diskuteras är ju mer på det akademiska planet

När man kör som i dynojetbänken så har man ju den största utjämningsfaktorn för att kunna jobba

Kör man okorrigerat så ser det bedrövligt ut

Även lamdan är rejält utslätad

Tror inte nån har behov av den enorma upplösningen som diskuteras

Så länge kringfaktorer så som luft och framförallt BRÄNSLETEMP påverkar så mycket som en hel airfuel enhet mellan kallt och varmt

Viktigast är att hålla sig ganska jämt i airfuel och gärna på feta sidan
då man lägger en map
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
hur bor ni, har ni grannar? går det få bort tillräckligt med ljud så man slipper störa alltförmycket? Inte alla som uppskattar fågelsången tidigt en söndag morgon :D
Har köpt hus mitt i samhället så jag tänkte säga upp garaget på "landet"
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
hur bor ni, har ni grannar? går det få bort tillräckligt med ljud så man slipper störa alltförmycket? Inte alla som uppskattar fågelsången tidigt en söndag morgon :D
Har köpt hus mitt i samhället så jag tänkte säga upp garaget på "landet"

Jag bor på landet där vägen slutar.
Men nu är det nån som köpt en tomt 10 meter från mitt garage.
Har förklarat att jag kör dygnet runt och det låter MYCKET.
Inga problem sa dom.

Nä nä vi får väl se.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vet inte om du löste 90 gradare till golvvärme men antar eftersom kaklet ligger där.i vilket fall beulco 66 systemet har knäböjar som inte är helt körda i flödet.det hittar du på ahlsehls och dahls mfl.tom rinkabyrör.se har sånt.

i mitt förra hus bad jag de dra åt helvete grannarna efter ett par dagar och första klagomålet.kunde bete mig hur som helst sedan,de var ändå sura:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nya funderingar

Angående bromssystemet

Funderar på att använda tyckluft för att manövrera hydraulcylindern
(huvudcylindern)

Kruxet är att man inte riktigt vet hur mycket kraft som behövs

Om man visste ungefär hur mycket tryck det ligger på ett bilbromsok

Vid kraftig inbromsning, Då vore det simpelt att räkna fram vilken kolvarea på luftcylindern som går åt

Alternativt att man gör med justerbar utväxling

Smidigast vore ju dock med cylindrar inline så att säga

Tryckluft mellan 4 - 8 bar är väl rimligt att jobba med

Manöverspakar att bromsa med lär väl finnas en uppsjö att välja mellan

vet inte om du löste 90 gradare till golvvärme men antar eftersom kaklet ligger där.i vilket fall beulco 66 systemet har knäböjar som inte är helt körda i flödet.det hittar du på ahlsehls och dahls mfl.tom rinkabyrör.se har sånt.

i mitt förra hus bad jag de dra åt helvete grannarna efter ett par dagar och första klagomålet.kunde bete mig hur som helst sedan,de var ändå sura:tummenupp



Skarvningen blev mot all inrådan 2 st 90graders pem kopplingar
men med svarvade mässingshylsor inknackade i slangändorna så känndes det riktigt bra
Lite sämre flöde förståss men man får väl trimma in den slingan separat
Det är ju ej heller ett vardagsrum utan en verkstad

Skulle den spöka så kan jag helt enkelt skippa den slingan
har golvvärmen nu inte varit inkopplad på 10 år så känns det inte som nån katastrof

Ska väl jaga nån elpanna framöver till hela villans golvvärmesystem

vet inte om du löste 90 gradare till golvvärme men antar eftersom kaklet ligger där.i vilket fall beulco 66 systemet har knäböjar som inte är helt körda i flödet.det hittar du på ahlsehls och dahls mfl.tom rinkabyrör.se har sånt.

i mitt förra hus bad jag de dra åt helvete grannarna efter ett par dagar och första klagomålet.kunde bete mig hur som helst sedan,de var ändå sura:tummenupp



Skarvningen blev mot all inrådan 2 st 90graders pem kopplingar
men med svarvade mässingshylsor inknackade i slangändorna så känndes det riktigt bra
Lite sämre flöde förståss men man får väl trimma in den slingan separat
Det är ju ej heller ett vardagsrum utan en verkstad

Skulle den spöka så kan jag helt enkelt skippa den slingan
har golvvärmen nu inte varit inkopplad på 10 år så känns det inte som nån katastrof

Ska väl jaga nån elpanna framöver till hela villans golvvärmesystem
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har fått lite stil på mitt rum också.
Det tar sig. :D

Gosh! Flower power! Din bromsbänk kommer att bli favvobänk för alla övervintrade hippiechopperåkare :D

biker_pipe.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top