Bearing
Gudomlig sporthojare
Alltså om en axel är 100mm och väger 500kg, så går det lätt att acca upp den i fart. Har man en axel som är 500mm och väger 500kg så går det betydligt tyngre.
Men har man ett rör som är 500mm med bara 1mm dogs så går den tyngst.
Eller???
Mats
Jag räknade på det där en gång och kom fram till att om cylindern är solid, och drivs direkt mot periferin, spelar diametern inte någon roll - endast vikten. Trögheten blir ekvivalent med linjär acceleration av ett objekt med halva cylinderns massa.
För ett rör som är extremt tunnväggig, likt ditt sista exempel, som drivs direkt mot periferin, spelar inte heller diametern någon roll. I detta fallet blir den ekvivalenta massan samma som massan för röret.
Jag vet inte om jag räknade rätt, men det verkar rimligt. I det senare fallet acceleras alla masspartiklar till ungefär samma hastighet som periferin och motsvarar därför linjär acceleration av samma massa.
I det första fallet färdas fler partiklar (pga större omkretsen) i nära periferihastigheten än nära 0, vilket borde höja trögheten beroende på diameter. De partiklar som färdas i låg hastighet bidrar dock inte alls lika mycket som de i hög hastighet eftersom trögheten är proportionell med massan i kvadrat - detta sänker trögheten. Sammantaget känns det för mig rimligt att beräkningen stämmer.
Jag ska se om jag hittar beräkningen, jag visade den nämligen här på sporthoj.
Last edited: