Bänkrummet på gång

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hörrö Herr Andersson...
Hur vore det om du kollade inboxen?
Du vet det där blinkande kuvertet högt upp till höger... :tungan
:hihi
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Eru helt säker på den siffran?:va

Har inte sett att dynojet har haft rulle i den vikten

Enligt Henning och MotoSpeed så ska den väga det...
Hängde den i 2st 4 kants profiler längst ut på ett par truckgafflar vid monteringen.
Det kroknade trots att det rörde sig om 2 decimeter ut på profilerna.

Tungt är det i alla fall...
 

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
Enligt Henning och MotoSpeed så ska den väga det...
Hängde den i 2st 4 kants profiler längst ut på ett par truckgafflar vid monteringen.
Det kroknade trots att det rörde sig om 2 decimeter ut på profilerna.

Tungt är det i alla fall...

Kikade på dynojet's sida och dom anger vikten på rullen till 397 kilo på 200i.
Vad jag vet är det samma rulle som sitter i 250'n som dom flesta använder...

Dynojet spec
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Grovsmide

:D :)

Då har man lekt lite grovsmed i helgen då

Axeln är dock lite lång och måste svarvas ner

Försökte få upp den i min lilla fjuttsvarv hehe fans inte en chans:huvet
 

Bifogat

  • Bild 006.jpg
    Bild 006.jpg
    174.7 KB · Visningar: 354
  • Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    164.3 KB · Visningar: 285

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
:D :)

Då har man lekt lite grovsmed i helgen då

Axeln är dock lite lång och måste svarvas ner

Försökte få upp den i min lilla fjuttsvarv hehe fans inte en chans:huvet

Det är ju själve fan att man inte bor närmare dig. Vad kunde vara lämpligare att hjälpa en turboguru med svarvning, fräsning av en bänk när man själv har en bänkning som stundar:mad:
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag släpade fram min gammla retarder hyraulbroms som jag tänkte använda lite framöver ihop med bänkrullen

Jag borde ju måttat den innan jag byggde stålkonstruktionen:huvet

Nåja lite enklare ändringar så blir de nog bra:)


Är det nån som känner igen denna splinesning ( ingången till bromsen)


Axeldiameter 70mm ( invändigt 63mm ) samt 21 st bomar
 

Bifogat

  • Bild 011.jpg
    Bild 011.jpg
    62.7 KB · Visningar: 111
  • Bild 010.jpg
    Bild 010.jpg
    198.8 KB · Visningar: 116

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag släpade fram min gammla retarder hyraulbroms som jag tänkte använda lite framöver ihop med bänkrullen

Jag borde ju måttat den innan jag byggde stålkonstruktionen:huvet

Nåja lite enklare ändringar så blir de nog bra:)


Är det nån som känner igen denna splinesning ( ingången till bromsen)


Axeldiameter 70mm ( invändigt 63mm ) samt 21 st bomar

Svår fråga. Om du avrundat till 70mm från 70.15mm så skulle det kunna vara modul 3.05. men det kan ju vara en amerikansk standard dvs diametral pitch som jag inte kan nåt om.
Delningsdiameter och pressvinkel hade varit bra info. men väldigt svårt att mäta sig fram till med skjutmått i garage..
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Mkt sällan ser man en grovsmed som svetsar med en tig :D


HAHA jasså du såg de:D

Köpte mig en Mig-skvättare Härom året (kempi 163a )

Säker jättebra tunnplåts maskin men helt värdelös till grövre gods

Det var ju därför man skaffa den , skulle ha tänkt till lite med amperen hehe

Så om nån e sugen på bra bilplåts maskin och kanske vet nån biffigare maskin så är jag intreserad

Svår fråga. Om du avrundat till 70mm från 70.15mm så skulle det kunna vara modul 3.05. men det kan ju vara en amerikansk standard dvs diametral pitch som jag inte kan nåt om.
Delningsdiameter och pressvinkel hade varit bra info. men väldigt svårt att mäta sig fram till med skjutmått i garage..



Kan ju så vara , 63 inner är ju ett tum mått det med

Retarden är av fabrikat voith ( VHBK130L )
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Svår fråga. Om du avrundat till 70mm från 70.15mm så skulle det kunna vara modul 3.05. men det kan ju vara en amerikansk standard dvs diametral pitch som jag inte kan nåt om.
Delningsdiameter och pressvinkel hade varit bra info. men väldigt svårt att mäta sig fram till med skjutmått i garage..

Kan det inte va modul 3 och 69mm? Lite spel ska där väl va?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kan det inte va modul 3 och 69mm? Lite spel ska där väl va?

Det tänkte jag inte på. Kan ju verka riktigt.
Om man lägger i 2 måttpinnar och mäter invändigt, borde det ju gå att få fram pressvinkeln.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Var tvungen att kolla upp våran bänk på Karlstad universitet

397kg rulle och klarar 500hk.:yoparty


Rullens vikt är väl bara en del i hur tungt den går?
Man måste väl veta tröghetsmomentet också. Alltså vilket radiemått "tyngdpunkte" ligger på.
Om jag inte missminner mig är det måttet belastat med ett kvadrattecken.
Eller jämnar det ut sig på grund av att varvtalet på rullen blir lägre med större diameter.
Det var 15 år sedan.....

Alltså om en axel är 100mm och väger 500kg, så går det lätt att acca upp den i fart. Har man en axel som är 500mm och väger 500kg så går det betydligt tyngre.
Men har man ett rör som är 500mm med bara 1mm dogs så går den tyngst.
Eller???

Mats
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Rullens vikt är väl bara en del i hur tungt den går?
Man måste väl veta tröghetsmomentet också. Alltså vilket radiemått "tyngdpunkte" ligger på.


Mats

Masströghetsmoment hålcylinder:
Jz= (m/2)*(R2^2+R1^2) [kgm^2]

R1=innerradie
R2=Ytterradie

400kg med R1=0,2m och R2= 0,25m blir det 20,5kgm^2
400kg med R1=0,1m och R2= 0,125m blir det 5,125kgm^2

Då saknar den nav med jag antar att den större delen av tyngden ligger i periferin. Fast tyngdpunkten ligger ju i centrum annars skulle det nog skaka en del.:tungan

"Dynojet har en trumma som väger ca 397kg och är 457mm (18") i diameter och 508mm (20") bred.Den har ett masströghetsmoment på mellan 10.0 och 10.5 kgm^2"


edit: räknade kring fel axel först
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Voithen

Observera omkonstruktionen som blev för man inte tänkte klart:huvet


Nåja jag får väl leva med det ( nergjutet i betong golvet )

Men man vet ju:gnissla



Kommer behövas en lastcell på 3500Nm ( ca 350 kg ) sviindyra dom där

Funderar på nått med tryckcylinder (hydraul ) och tryckgivare, Kan det funka?
 

Bifogat

  • Bild 015.jpg
    Bild 015.jpg
    164.1 KB · Visningar: 235
  • Bild 014.jpg
    Bild 014.jpg
    188.2 KB · Visningar: 256
  • Bild 013.jpg
    Bild 013.jpg
    179.1 KB · Visningar: 204
  • Bild 012.jpg
    Bild 012.jpg
    176.5 KB · Visningar: 279
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Blir kanon det där!

Jobbigt att leva med vetskapen. Spec eftersom att hela sh nu också vet. :hihi

När blir du klar?:7peta
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Var kommer retardern ifrån, liknar dom som sitter på våra bussar något grymt, behöver du delar till den så är evobus i vetlanda grymt bra att ha och göra med, ruggigt kompetenta också.
0383-19600
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Var kommer retardern ifrån, liknar dom som sitter på våra bussar något grymt, behöver du delar till den så är evobus i vetlanda grymt bra att ha och göra med, ruggigt kompetenta också.
0383-19600


Det stämmer nog utmärkt, Sitter tydligen på volvo bussar (vet ej årsmodeller)

Jag köpte retardern för flera år sedan utav nått företag neråt landet

Via annons på blocket , Fick den levererad med bussgods

Jag har letat som tusan efter en sån axel ände med splines

Bild ur handboken
 

Bifogat

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    62.9 KB · Visningar: 191
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top