Bänkrummet på gång

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Peter, måste ha mera mått om du ska få en bra ritning och beräkningar på tröghetsmoment. Här är i alla fall beräkningar på själva trumman utan att jag tagit hänsyn till borrade hål i den...

Mass = 291602.63 grams (291,6 Kg)

Volume = 37384952.58 cubic millimeters

Surface area = 1066570.71 millimeters^2

Center of mass: ( millimeters )
X = 0.00
Y = 0.00
Z = 0.00

Principal axes of inertia and principal moments of inertia: ( grams * square millimeters )
Taken at the center of mass.
Ix = (1.00, 0.00, 0.00) Px = 8616553631.11
Iy = (0.00, 1.00, 0.00) Py = 8616554302.69
Iz = (0.00, 0.00, 1.00) Pz = 9457037797.63

Moments of inertia: ( grams * square millimeters )
Taken at the center of mass and aligned with the output coordinate system.
Lxx = 8616553966.90 Lxy = 0.00 Lxz = 0.00
Lyx = 0.00 Lyy = 8616553966.90 Lyz = 0.00
Lzx = 0.00 Lzy = 0.00 Lzz = 9457037797.63

Moments of inertia: ( grams * square millimeters )
Taken at the output coordinate system.
Ixx = 8616553966.90 Ixy = 0.00 Ixz = 0.00
Iyx = 0.00 Iyy = 8616553966.90 Iyz = 0.00
Izx = 0.00 Izy = 0.00 Izz = 9457037797.63


// Peter
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Yepp, var lite lat...... På min rulle har jag räknat både manuellt och i SW, har konstaterat att programmet räknar väldigt lika som jag gjort :tummenupp
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Sportdevices tabell förr rulle design

Hur menar dom och hur funkar enheten för tröghet
 

Bifogat

  • Roller.JPG
    Roller.JPG
    80.2 KB · Visningar: 280

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Sportdevices tabell förr rulle design

Hur menar dom och hur funkar enheten för tröghet
Hm, en rulle på 291 kg som roterar med 5000 rpm är intressant. Det utesluter popnitar och dylika konstruktioner... :näsblod

Skämt åsido, det här är en riktigt ball tråd. Höll på med samma funderingar själv för många år sedan och det gick ut på att bromsa en hävstång kopplad till en trådtöjningsgivare med ett gäng gamla skivbromsar från Volvo och annat. Tyvärr (eller "det är nog lika bra") så stannade det på det teoretiska planet. Jag hade tänkt köra utomhus på ett par kvadratmeter nedanför garageinfarten med en trumma "nergrävd" i ett betongfundament. Komponenterna som jag siktade på kostade typ 87.50 på ELFA, ljuddämpare skulle vara två tomma kylskåp i parallell med ett gäng bafflar klädda i nån slags dämparmaterial. Mät-elektroniken gick ut på att koppla upp ett enkelt Road Dyno-kit till det hela plus varvtalsgivare och en hel del jobb med Excel. Inte för att mäta absolut effekt åt kunder utan bara för att se delta baserat på motorjusteringar på den egna knarren.

Peter, vi snackade om ett servostyrt gasreglage till en sån här bromsbänksövning. Jag försökte bygga en variant baserat på ett kit från Electrokit.se men tyvärr så fick jag det aldrig att fungera. Nåt gick snett så det krävdes en omprogrammering av microkontrollern och det fixade varken jag eller Electrokit.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Peter, har du tänkt att balansera rullen? Mitt dynobygge står just nu still, jag väntar på att en kille i Västerås ska få tid att balansera den. Alla bitar på min rulle är svarvade i samma uppsättning efter svetsning men det kan bli lite otäckt om grejorna börjar hoppa omkring om det är obalans i rullen....
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hm, en rulle på 291 kg som roterar med 5000 rpm är intressant. Det utesluter popnitar och dylika konstruktioner... :näsblod


Å andra sidan blir ungefär 4000 rpm på rullen dryga 300km/h riktiga knyck, i värsta fall får man väl köra en växel lägre.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Peter, har du tänkt att balansera rullen? Mitt dynobygge står just nu still, jag väntar på att en kille i Västerås ska få tid att balansera den. Alla bitar på min rulle är svarvade i samma uppsättning efter svetsning men det kan bli lite otäckt om grejorna börjar hoppa omkring om det är obalans i rullen....



Tänkte väl kolla först om samma del alltid stannar neråt

Beror väl på hur lätt den snurrar

Möjligen så går det väl att labba lite med skruvlängden där sidorna skruvas mot rullen ,sen blir det väl praktiska prover i olika hastigheter


Svårt å tro att den med 70mm axel skulle slita sig å dra iväg hehe



Hadde du nån koll på enheterna i tabellen jag bifogade gentimot din uträkning

Är det bara å flytta decimaltecknet så man hamnar på 9.4 eller är jag ute å cyklar?
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
i värsta fall får man väl köra en växel lägre.
:rodnar Absolut. Helt fel av undertecknad, tänkte som vanligt baklänges när det gällde relationen mellan radie och radiell hastighet. Justerar texten lite. "Hm, en rulle på 291 kg som roterar med 4000 rpm är intressant. Det utesluter popnitar och dylika konstruktioner...".

"Friska fläktar ger bra drag" som farfar sa.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
Hur tung är rullen? Den ser ju vådligt tung ut?
F*n vet om det var bra att svarva längsgående spår? Du har ju egentligen bara tagit bort kontaktyta va? Och ju mer du behöver spänna ner cykeln för att få fäste, desto mer effekt går det bort....
Våran rulle väger 157kg och klarar runt 180-190Hk i ett sportchassi utan att spinna, men sen blir det svårare... En turbotryckt Bimota på 245 fick spännas fast rejält :D
Vikten är ju intressant om du tänker mäta reaktionstider mellan varvtal, alltså steppad mätning....

Just my 2¢ ;)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Om du har en normal verkningsgrad i motorn bör det bli ca 60 liter avgaser per sekund. Fläkten bör dock suga betydligt mer för att sänka temperaturen på avluften. Heta avgaser direkt in i fläkten är inte att rekommendera.
1m³ 20°C luft väger ca 1,2kg

För övrigt börjar det ju likna en riktig porrstudio :tummenupp

Nu är klockan sen och jag är dessutom lite luddig i luvan pga medicinering :gnissla :ätapiller , men jag tycker att (tex) 12 000 rpm och en 1 000Cc motor borde suga i sig 1 000 Cc luft per 2 vevaxelvarv (dvs 500 cc per varv) så då borde det ju bli
(12000 x 500)/60 = 100 liter avgaser/sekund. Sen är det iofs derivata från (säg) tomgång på 1 200 rpm till 12 000 rpm eftersom man inte håller fullt hela tiden ju. Men målet är väl att få hyfsat linjär acceleration o då blir det ju en triangel och det är ju enkelt att räkna på, eller göra diagram (x (luft), y (rpm)). :va

Porrstudio heeelt klart! :yoparty :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hur tung är rullen? Den ser ju vådligt tung ut?
F*n vet om det var bra att svarva längsgående spår? Du har ju egentligen bara tagit bort kontaktyta va? Och ju mer du behöver spänna ner cykeln för att få fäste, desto mer effekt går det bort....
Våran rulle väger 157kg och klarar runt 180-190Hk i ett sportchassi utan att spinna, men sen blir det svårare... En turbotryckt Bimota på 245 fick spännas fast rejält :D
Vikten är ju intressant om du tänker mäta reaktionstider mellan varvtal, alltså steppad mätning....

Just my 2¢ ;)


Vad har ni för brödkavel och åker på?
Min rulle väger 418 kg

Enåfemti
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kolla upp vad lagerna till axeln klarar av !

Doningar i den dimensionen brukar inte gilla speciellt höga varvtal....
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Lager

http://www.sverull.se/Sverull/Produkter/Lagra/LAGERHUS.htm

Får jag vikt och varvtal så kan jag kolla upp så du får rätt lager peter...

Det är ju viktigt att du har med ett styrlager på ena sidan rullen och ett frigående på andra sidan så du inte trycker sönder eller får spänningar i lagrena om
rullen skulle bli varm och axeln sväller/bli längre.....
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad har ni för brödkavel och åker på?
Min rulle väger 418 kg

Enåfemti



Eru helt säker på den siffran?:va

Har inte sett att dynojet har haft rulle i den vikten

Kolla upp vad lagerna till axeln klarar av !

Doningar i den dimensionen brukar inte gilla speciellt höga varvtal....

Axeln är nersvarvad till 60 mm vid lagerlägena just för att klara varvtal

Dessa är klassade för 3300rpm konstant varvtal , Vikten är inte alls nått problem

300 blås blir ca 3650rpm på rullen


Kent här på forumet har hjälpt mig med lite rit jobb och fick fram ca 360 kg på hela klabbet
 

Bifogat

  • Rullen.JPG
    Rullen.JPG
    96.1 KB · Visningar: 453
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Min MJP+ väger 281kg och är 500mm i diam. 320km/h har jag provat, då spinner den på rätt bra..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top