Bärbar med dockningsstation

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vilka bärbara modeller finns det med dockningsstation?

Jag är hyffsat portabel i mitt arbete och vill gärna kunna spara och förflytta mitt arbete hursom. Det betyder att jag måste ha en bärbar, men när jag är hemma vill jag bara snabbt och enkelt kunna docka den bärbara med mitt hemmasystem vad gäller skärm, tangentbord och mus och övriga usb-enheter.

Det får gärna vara en sådan här superliten bärbar med 15" skärm, men annars max 17".

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
I princip alla tillverkare erbjuder modeller med dockningsstation i sitt bizznizz sortiment. Några preferenser på märke?
17" skärm får du spader på det hör inte hemma i något som skall vara mobilt, ger värdelös batteritid och hög vikt/otymplig.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Specifikt så verkar Sony Vayo schyst, deras 15.4" eller mindre.

Det jag söker är lång batteritid, snabb CPU, gärna intel, och 2gb minne, samt dockningsstation.

just dockningsstation går inte söka på på prisjakt.nu.

men du menar att alla märken har dockningsstation? fast inte alla modeller vet jag iaf.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Man kan ju säga att affärsmodellerna/serierna i princip alltid går att docka.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Specifikt så verkar Sony Vayo schyst, deras 15.4" eller mindre.

Det jag söker är lång batteritid, snabb CPU, gärna intel, och 2gb minne, samt dockningsstation.

men du menar att alla märken har dockningsstation? fast inte alla modeller vet jag iaf.

Sony Vaio är fruktansvärt överprissatt och sen är blank skärm inget vidare (ger bra bild för film men är väldigt känslig för dåliga ljusförhållanden).....

Om vi tar Acer som exempel (kanske inte bäst byggkvalité men mäst pang för pengarna) så har deras Aspire serie inte docka men deras travelmate har.
Köp en travelmate med 1Gb släng i en extra minneskrets och köp till deras extramycketkräm batteri så har du en kanondator för ca 10kkr

EDIT: Skulle jag handla mig laptop för att bära omkring på så hade jag handlat en Sådanhär

12.1 tums skärm är guld då den drar lite ström samtidigt som datorn blir betydligt smidigare än de 15,4 tums wide skärmarna som är på modet idag. Sen uppgraderar man den med mer minne och ev deras 7200mAh batteri så har du bra prestanda och låååång batteritid allt för under 10kkr

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sony Vaio är fruktansvärt överprissatt...
Nja, så vansinnigt överprissatta är de faktiskt inte. De finns ju i de flesta prisklasserna och det är bara toppmodellerna som är riktigt dyra - men då är det kvalitet i särklas på dem. Jag har en Vaio och en Hp. Den högre byggkvaliteten på Vaion är värd ett par tusenlappar extra, tycker jag... :)

Dockningsstationerna är rätt dyra. Förmodligen för att de säljs till företagskunder ("firman betalar") som inte är särskilt priskänsliga. De brukar inte finnas tillgängliga till budgetdatorer eftersom dockningsenheten i datorn kostar pengar när de tillverkas.

12.1 tums skärm är guld då den drar lite ström samtidigt som datorn blir betydligt smidigare än de 15,4 tums wide skärmarna som är på modet idag.
Jepp, 12 tum och 1280*1024 är en fin kombo. Då blir de små och lätta nog att stoppa i väskan men man har fortfarande en ordentlig skärmyta.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nja, så vansinnigt överprissatta är de faktiskt inte. De finns ju i de flesta prisklasserna och det är bara toppmodellerna som är riktigt dyra - men då är det kvalitet i särklas på dem. Jag har en Vaio och en Hp. Den högre byggkvaliteten på Vaion är värd ett par tusenlappar extra, tycker jag... :)

Jag uppfattar Vaio som en dator man köper mer för design och märke än för att det eg är bättre än något annat,lite som att köpa en Apple fast PC.
Vill man ha outstanding byggkvalité köper man IBM/Lennovo och vill man ha mest prestanda per krona så är det Acer/HP som gäller..

Fast har man pengarna eller turen att ha ett företag som betalar så är det en fröjd för ögat med alla smarta designlösningar på Vaion...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag uppfattar Vaio som en dator man köper mer för design och märke än för att det eg är bättre än något annat,lite som att köpa en Apple fast PC.
Vill man ha outstanding byggkvalité köper man IBM/Lennovo och vill man ha mest prestanda per krona så är det Acer/HP som gäller..

Fast har man pengarna eller turen att ha ett företag som betalar så är det en fröjd för ögat med alla smarta designlösningar på Vaion...
Nja, riktigt så är det inte. Jag har haft ett par IBM genom åren och de är riktigt bra. Men Vaion är bättre. Byggkvaliteten är på topp och det verkar inte vara några snik-prylar invändigt - de krånglar aldrig. HP:n känns som rena smäcket vid jämförelse, även om prestanda är likvärdiga eller bättre (den är nyare).

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Jag skulle rekomendera några från fujitsu simens lifebook serie. Lång batteritid, lättviktare samt otrolig prestanda...

Är du ute och reser mycket blir en 15,4" dator för klumpig och tung.

Är du ute efter minder än 15,4" så är deras S7110 serie kanon. Prisklass för de bättre prestandamaskinerna ca 17-25 000 SEK Men jag skulle inte köpa en skärm under 12-13" pga storleken man måset kunna arbeta också med maskinen.
Sitter själv på fujitsu simens dräpare i S serien på 14,1" är riktigt nöjd med den 6,5 h batteritid är ca 5 h i verklighet när du arbetar med datorn men det är fortfarande otroligt lång tid med tanke på prestandan och enbart 1,8 kg

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag använder Dells 610med dockningsstation på jobbet. Stryktålig är den iaf... :näsblod

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
hmm. massa olika svar här...

Vet ni vad dockningsstationerna kostar till varje märke då?

Sony Vaio verkar hittills bäst ur design och funktionshänsyn, men pris blir ju närmare 15-20 för bärbar + dockningsstation. blä

hur är det egentligen, är det ok för bärbara datorer att stå på hela dagarna lång i ett par år?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1. Vet ni vad dockningsstationerna kostar till varje märke då?

2. Sony Vaio verkar hittills bäst ur design och funktionshänsyn, men pris blir ju närmare 15-20 för bärbar + dockningsstation. blä

3. hur är det egentligen, är det ok för bärbara datorer att stå på hela dagarna lång i ett par år?
1. Varierar, så klart. Räkna med 1 500 plus moms eller nåt sånt.

2. De börjar strax under 10k. Skit i designen btw. Så värst mycker mer designade än alla andra är de inte. Efter en vecka skiter man dessutom i sånt. http://www.pricerunner.se/cl/27/Bae...00:vaio|202:vaio|38:vaio|117:vaio|x;;;&q=vaio

3. Yepp.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jäkla tufft o välja alltså... vet inte heller om jag vågar byta ut min stationära helt och hållet. Jag använder den även för spelande. Behöver ju värstingrafikkort för att klara de senaste spelen, och det har jag... nått Nvidia 8800GTS. Som duger ett tag till. Bärbara har ju sin begränsning på den sidan.

Jag behöver uppgradera min bärbara hursomhelst, då den jag har enbart räcker max 45 minuter från full-laddat bateri. Det är en Acer Aspire 1450 som är 3-4 år gammal tror jag. Ett nytt batteri kostar hälften av en ny bärbar dator. Så jag kommer köpa ny bärbar istället.

Finns det något sätt att ha en sorts synkroneringsenhet mellan min stationära och den bärbara så att båda datorer alltid har samma arbetsinformation? Det gäller då både programmeringsmiljöer såsom Apache med PHP / Mysql byggande, som vanliga dokument, favoriter i windows, alla Outlook-emails osv.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jäkla tufft o välja alltså... vet inte heller om jag vågar byta ut min stationära helt och hållet. Jag använder den även för spelande. Behöver ju värstingrafikkort för att klara de senaste spelen, och det har jag... nått Nvidia 8800GTS. Som duger ett tag till. Bärbara har ju sin begränsning på den sidan.
Begränsning?

Dell XPS M1730

512Mb Dual NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT-grafik med NVIDIA SLI-teknik

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vill slå ett slag för Lenovo här (fd. IBM). Grymt stabila, hållbara chassien för den som utsätter burken för mkt slit och släng. Inte snyggast på marknaden kanske, men det finns en anledning till att de flesta ftg väljer just Lenovo.

Jag sitter på en gammal T42p i jobbet (nytt jobb, ny burk). yckte det kändes gammalt, men trots rätt tunga applikationer så är det bra drag i den.

Skulle jag välja skulle det bli en Lenovo V100, 13+´skärm, core2duo och bra minne etc.. lätt i vikt och bra prestanda/krona.

Annars kan jag tipsa om typ Sony Vaio C2Z eller nån annan "före detta-modell" som börjar gå ur sortimentet... De är faktiskt jäkligt vassa, om än överprisade (fast det gäller ju inte fd.-värstingarna)

Edit: Vad du än gör.. Köp inte Dell!

Last edited:

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Jag behöver uppgradera min bärbara hursomhelst, då den jag har enbart räcker max 45 minuter från full-laddat bateri. Det är en Acer Aspire 1450 som är 3-4 år gammal tror jag. Ett nytt batteri kostar hälften av en ny bärbar dator. Så jag kommer köpa ny bärbar istället.

Finns det något sätt att ha en sorts synkroneringsenhet mellan min stationära och den bärbara så att båda datorer alltid har samma arbetsinformation? Det gäller då både programmeringsmiljöer såsom Apache med PHP / Mysql byggande, som vanliga dokument, favoriter i windows, alla Outlook-emails osv.

Att ha en bärbar för spel är pengar i sjön, riktiga gaminglaptops är så dyra att du kan köpa dig en bizznizz laptop och en stationär för samma pengar...

Begränsning?

Dell XPS M1730

512Mb Dual NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT-grafik med NVIDIA SLI-teknik

Prisvärd? Lär väl kosta +25kkr och då är där ändå inte mer pang i den än vad du får för 15kkr i en stationär...

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

För att allt med Dell är special, för att de inte alls är så bra som de ser ut pappret och framförallt.. (tataaam):

För att det inte går att uppgradera dem då det inte går att söka info om modellerna, och inte ens Dell själva kan svara på vilka komponenter som sitter i burkarna!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati