Bäst föredatum?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hittade ett par flaskor Bayleis i en garderob, med bäst före datum 2003. Har nån provat Bayleis som stått oöppnad så länge? Har ingen aning om när dom är inköpta, det borde varit på 1900-talet:fyllisar

Eftersom det är en fet(?) likör skulle jag nog kunna tänka mig att det faktiskt kan bli dålig. Finns ju bara ett sätt att ta reda på det. Smaka. :tummenupp

Sluta nu, det är bara att dricka! Inget som helst fel på den!

:hihi

Eftersom det är en fet(?) likör skulle jag nog kunna tänka mig att det faktiskt kan bli dålig. Finns ju bara ett sätt att ta reda på det. Smaka. :tummenupp

Jo, tanken har väl föresvävat mej, problemet är bara att jag om 2 timmar ska döma en kvartsfinal i volleyboll och det ser så illa ut om man kommer full till ett sånt arrangemang.

Hittade en flaska liknande Bailys förra året hos farsan, också den med bäst-före-datum som låg närmare milleniumskiftet än nutid.
All grädde i den hade klumpat ihop sig till en stor klump i storlek med en knytnäve i flaskan.

Så nej, det är nog ingen hit att försöka sig på att dricka det, vare sig det klumpat ihop sig så rejält eller inte :hihi

Hittade en flaska liknande Bailys förra året hos farsan, också den med bäst-före-datum som låg närmare milleniumskiftet än nutid.
All grädde i den hade klumpat ihop sig till en stor klump i storlek med en knytnäve i flaskan.

Så nej, det är nog ingen hit att försöka sig på att dricka det, vare sig det klumpat ihop sig så rejält eller inte :hihi
Vart med om det också...

Full på mjölk :D I whish... och nej, jag skulle inte ens fundera på att dricka 5-6 år gammal Bailys...

Men när vi ändå berör mjölk så kan de vara kul att veta följande.

Förut (när vi gamla var unga) hette det "sista förbrukningsdag" för datumet som stämplades på t ex mjölk.

Numera heter det "bäst före".
Det intressanta är att den stora mjölkfabrikanten hanterade omdöpningen på följande sätt: Skruva tillbaka datumstämpeln 3 dagar från sista förbrukningsdag och kalla det bäst före...

Så, hur många här häller ut mjölken dagen efter bäst före datumet räcker upp en hand?

Om stora mjölkfabrikanten gör så, hur gör alla andra som också bytte från "sista" till "bäst före" ...

Jag litar mer på min näsa och dom få smaklökar jag har kvar än på ett stämplat datum på en produkt. Ni skulle bara se hur en riktigt fin hängmörad biff ser ut innan man skrapar av det som inte bör ätas....

/Danne

Funkar så länge det smakar ok,har inte testat just baileys men det finns en österikisk liknande(vita och bruna flaskor,runda)som stod hemma en 5år efter bäst före som slank ner utan problem och efterverkningar.

Tja förresten,de vanliga efterverkningarna vid intagandet av alkohol infann sig ju dagen efter men inget annat.

Henrik

Håller med några av föregående talare, smaka och lukta är det enda rätta i detta fall. Jag har själv flera Baileysflaskor med utgånget datum sen år tillbaka och det är absolut inget fel på dom.

Det går absolut inte att jämföra mjölk och grädde med Baileys god damn it. Baileys är ingen kylvara.

Även om den inte blivit äcklig så finns det stor risk för illamående och huvudvärk dagen efter :mattias

Äh, köp ett par flaskor Explorer och blanda 'Dräpar´n'.

Bifogat

• Pettersson.jpg
    Pettersson.jpg
    16 KB · Visningar: 437
Så, hur många här häller ut mjölken dagen efter bäst före datumet räcker upp en hand?

Tjing INTE jag.!!!

Jag kan använda mejeriprodukter som har gått ut för 5-6 dagar sen. Ibland hinner man inte med att förbruka allt i tid. Men man sniffar lite och kollar läget sen är det bara att köra.

Känns som att mejerierna har god säkerhetsmarginal på sina grejer.

Jo, tanken har väl föresvävat mej, problemet är bara att jag om 2 timmar ska döma en kvartsfinal i volleyboll och det ser så illa ut om man kommer full till ett sånt arrangemang.

Menar du att det är så akut med att få den kvalitetssäkrad? Och att om den är drickbar så måste du kröka ner dig?

Man kan ju faktiskt hälla upp lite i ett snapsglas.. Du behöver ju inte köra hela tomteblosskittet:tummenupp

Nu ska man skilja på färska mejeriprodukter såsom mjölk gentemot likör med hög sprithalt, lite olika saker nämligen...
Hade en tjejkompis som för länge sen hittade en falska Baileys som hade utgått, den var dock "bara" ett år för gammal, men den smakade som vanligt och det var inga problem att dricka den.

Denna har ju några år för mycket på nacken, så nog skulle jag vara lite försiktig. Prova att dricka en liten klunk och har den stått mörkt och någorlunda svalt så kanske det inte är några problem.

Det där är så olika mellan kvalite och livslängd på olika alkoholhaltiga drycker,
är nog bara champange som håller sig hur länge som helst
(under förutsättning att korken hålls fuktig då)
så du gör nog klokast i att provsmaka lite innan du bestämmer dej för att svepa hela falskan.
Gör annars glass på likören. :)

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S