Bäst sporthoj från 1988?

Mekken

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
Här får ni en teaser på min sporthoj från -88 ;) En GSX-R 750

Bifogat

• CIMG49366.JPG
    CIMG49366.JPG
    139.4 KB · Visningar: 109

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Last edited:

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
2.1 Främja och tillvarata intresset för teknik, historik, ägande, bibehållande och vårdande av Suzuki motorcyklar.

Första sommaren med kortet nästa sommar så jag vet inte riktigt om jag kan stå för dessa värderingar. :D

Må säga att jag blev riktigt sugen på den hojen nu med sitt råa raceiga utseende. 3.2 sek 0-100 km/h enligt artikeln och det räcker nog gott och väl för en maffig upplevelse. Upplevelsen blir nog inte sämre av att det är en gammelhoj heller. :näsblod Med den försäkringspremien också så är det en helrätt hoj för en student som lever under fattigdom.

Kikade lite på blocket och det verkar inte finns så många till salu så det talar väl för att de flesta är nöjda med hojen. Har du några tips gunnar_gt750?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Första sommaren med kortet nästa sommar så jag vet inte riktigt om jag kan stå för dessa värderingar. :D

Må säga att jag blev riktigt sugen på den hojen nu med sitt råa raceiga utseende. 3.2 sek 0-100 km/h enligt artikeln och det räcker nog gott och väl för en maffig upplevelse. Upplevelsen blir nog inte sämre av att det är en gammelhoj heller. :näsblod Med den försäkringspremien också så är det en helrätt hoj för en student som lever under fattigdom.

Kikade lite på blocket och det verkar inte finns så många till salu så det talar väl för att de flesta är nöjda med hojen. Har du några tips gunnar_gt750?

Som gixxertorsk (kolla garaget) tycker jag att du ska kika på storebrorsan: gsxr 1100....750 är en tjejhoj :D :D

Du får vänta tills nästa år innan den här blir veteran men fin är den, ömt vårdad av en CSCS-medlem. Börjar bli svårt att hitta ex i det här skicket, Gunnar håller nog med

http://www.blocket.se/vi/14335609.htm?ca=15_s

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Som gixxertorsk (kolla garaget) tycker jag att du ska kika på storebrorsan: gsxr 1100....750 är en tjejhoj :D :D

Du får vänta tills nästa år innan den här blir veteran men fin är den, ömt vårdad av en CSCS-medlem. Börjar bli svårt att hitta ex i det här skicket, Gunnar håller nog med

Den var fin den. :tummenupp Fast jag är mest ute för att köra och inte bevara en klassiker i det skicket.

Ehe, man vill inte ha en tjejhoj så då måste jag alltså köpa 1100:an :rolleyes:.
Ge mig några bra anledningar till varför den är bättre.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Den var fin den. :tummenupp Fast jag är mest ute för att köra och inte bevara en klassiker i det skicket.

Ehe, man vill inte ha en tjejhoj så då måste jag alltså köpa 1100:an :rolleyes:.
Ge mig några bra anledningar till varför den är bättre.

Självfallet ska de köras, det är ju inga museiföremål. Men om du avstår från att montera en massa modernt kolfiberskit, lacka hojen mattsvart med en dödskalle på tanken eller bygga om till streetfajter så kommer du aldrig att förlora pengar på en sån hoj. Du får en klassisk muskelhoj -en mkt körbar sådan.

Samtidigt är det viktigt att veta vad man letar efter. En sporthoj med nästan 20 år på nacken, 10-15 tidigare ägare (som knappast kört touring) och åtskilliga tusen mil på tripen (verkliga eller en fingervisning kan vara svårt att avgöra) kan vara ditt livs affär -eller ett rullande renoveringsobjekt. Så vill man köra mer än meka så ska man inte kasta sig över första bästa. Men den på bilden är garanterat ett välskött ex.

750n är också kanonfina hojar (utom ett par årgångar i början av 90-talet) men 1100 är så mkt...mer. Maffigare, brutalare...bara mer mc. Om det är bättre, tja det kan bara du själv avgöra.

Mekken

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
Tjej hoj kan man ju diskutera :) Isf är ju din R6 precis lika mkt tjejhoj då du lika gärna kunde köpt R1.. För min del räckte effekten i 750 till mer eller mindre och sen hittade man denna i fint skick med.. Är inte så lätt att hitta en så här gammal motorcykel för "rätt" pengar i fint skick...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Fördelen med 750 från -88 är att den har "nya" släta ramen medan 1100:an fortfarande har den aluprofilerade. En 1100 har ju skönare drag dock... coolaste 1100:an är iallafall -89 då den har nya ramen kortaste hjulbasen och väger "minst".
Kort kan man säga att både GSXR 750 och 1100 har sina poänger av -88 års modell.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Fördelen med 750 från -88 är att den har "nya" släta ramen medan 1100:an fortfarande har den aluprofilerade. En 1100 har ju skönare drag dock... coolaste 1100:an är iallafall -89 då den har nya ramen kortaste hjulbasen och väger "minst".
Kort kan man säga att både GSXR 750 och 1100 har sina poänger av -88 års modell.

Helt rätt, men snyggast är ju gixxer 1100R -90. Har ägt en sådan, o tycker att det är en av de snyggare hojjar som finns.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Vilka försäkrar ER6N billigt? Senast jag tittade låg den på som billigast kring 12 000 halv för mig som är 23 år.

Det är inte BILLIGT.

Hoppa det där med gml hojar för att hålla nere försäkringskostnaden.
Om jag var dig skulle jag kolla på tex kawasaki er6. Ok inte världens roligaste mc. Men den är driftsäker. Den har låg försäkringskostnad mm.
Dvs du får mycket hoj för pengarna.
Gml gixxrar och fzr 1000 i all ära.. Men du får svårt att hitta ett fint exemplar som inte är sönderskruvad.. Allra helst om vi kikar på gsxr1100.
Fzr 1000 har en egenhet att börja dricka olja... Förövrigt en egenhet has alla yamaha.. ;)

Ett annant gott alternatvi kan vara att köpa en r6 utrustad med krachkåpor mm.. Vimlar av delar till r6or.. vilket gör att en klotning inte kostar så mycket att fixa..

Lycka till

Mekken

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
Nu vet jag inte om 1100 är dyrare men jag ger för min GSXR750 -88 ca 5500kr hel/helår hos trygghansa.. Då är jag 23 år.. Tycker jag känns billigt.. Nästa år tänkte jag prova MHRF försäkra den.. Då kan man kanske spara några kronor till :)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Tjej hoj kan man ju diskutera :) Isf är ju din R6 precis lika mkt tjejhoj då du lika gärna kunde köpt R1.. För min del räckte effekten i 750 till mer eller mindre och sen hittade man denna i fint skick med.. Är inte så lätt att hitta en så här gammal motorcykel för "rätt" pengar i fint skick...

Ta det inte så :) jag gillar 750n också, alltid lika kul att se ett välskött ex av de tidigare årgångarna. :tummenupp

(fö har jag såld min damiga R6 :D )

Vilka försäkrar ER6N billigt? Senast jag tittade låg den på som billigast kring 12 000 halv för mig som är 23 år.

Det är inte BILLIGT.

Nä det var det inte...vilket bolag? Tror du får ringa runt, så mkt ska du def inte betala :mattias :fakta

Helt rätt, men snyggast är ju gixxer 1100R -90. Har ägt en sådan, o tycker att det är en av de snyggare hojjar som finns.

90-92 är fetast, håller med :tummenupp

Och så heter denna ikon R1100...:fakta :mattias :)

Nu vet jag inte om 1100 är dyrare men jag ger för min GSXR750 -88 ca 5500kr hel/helår hos trygghansa.. Då är jag 23 år.. Tycker jag känns billigt.. Nästa år tänkte jag prova MHRF försäkra den.. Då kan man kanske spara några kronor till :)

5500 låter lite mkt men TH brukar vara bra på lite äldre hojar...har haft alla mina gixxers där utom min 1100 -86 som jag hade veteranförsäkrad hos MHRF/Folksam via Classic Suzukiklubben: ca 500 kr hel/hel. Men de är rätt hårda med att den ska vara original.

Min 91 kostade 4000 hel/hel men då snackar vi zon 2 och gubbpremie (jag är 38)

Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91

Jo den hojen kan jag gå i god för att den funkar bra. Jag har provkört den på E4:an en gång, det är som att åka turistbuss, stabilt bl a pga Öhlins-styrdämparen. Det inspirerade mig att skaffa en sådan dämpare också.

Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Köp en Kawasaki GPZ 500 S! Hur snabb som helst!! Har bland dom bästa bromsarna som finns!

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Hoj
FZ -89'a
FZ 750, hitta en fin från -88, betala ca: 1700 i försäkring. 100hk och går att svänga med, mycket roligare än VFR. GSXR-cyklar får man betala mer i försäkring än vad cykeln är värd, (+reparationer.....).
Alternativet är kanske Yamaha 600 om man hittar vettig försäkring vilket e svårt

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept