Bästa gatdäcket?

MC Doktorn

Guest
svampe skrev:
Om du jämför racetec med pilot power så har du mjukare gummi i racetec.
Racetec är däremot ett dotmärkt bandäck som bör jämföras med power race och supercorsa.

Power har däremot marknadens mjukaste gummiblandning bland GATdäcken enligt Michelin själva.
Att de skulla vara lömska innan de är ordentligt varma håller jag inte med om, det är inget som jag har upplevt.

Racetec och Supercorsa är samma däck men med olika mönster.

Om man nu kör bandagar ska man ha det bästa däcket/däcken enl min filosofi.

Min erfarenhet av power och andras också är att dom är lömskare när dom väl släpper, gjorde att jag inte har samma förtroendet för däcket.

Provade med reacetec på samma bana med samma hoj och fann en skillnad som för mig var signifikant.

Skillnad powerrace och power ffa är det stadigare stommarna/sidoväggarna och designen på anläggnings ytan som skiljer.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
2ono skrev:
Racetec och Supercorsa är samma däck men med olika mönster.
Jag vet.

2ono skrev:
Skillnad powerrace och power ffa är det stadigare stommarna/sidoväggarna och designen på anläggnings ytan som skiljer.
Inte samma gummiblandning dock.
Power är ett gatdäck som kan tas ut på bana. 100% silica
Power race är ett dot-märkt bandäck som är lagligt för gata. Inte silica. Har för mig att det är skillnad på profilen också, framför allt fram.

Då är väl jag den enda som tycker att power släpper ganska kontrollerat då :rolleyes:

Diskussionen var bästa gatdäck, DOT-märkta racedäck är just racedäck.
 

MC Doktorn

Guest
svampe skrev:
Inte samma gummiblandning dock.
Power är ett gatdäck som kan tas ut på bana. 100% silica
Power race är ett dot-märkt bandäck som är lagligt för gata. Inte silica. Har för mig att det är skillnad på profilen också, framför allt fram.

Då är väl jag den enda som tycker att power släpper ganska kontrollerat då :rolleyes:

Diskussionen var bästa gatdäck, DOT-märkta racedäck är just racedäck.

I rest my case
 

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid bulten
Hoj
Bumse och urgixxer
Däck som endast är framtagna för att platsa i tävlingsklasser som kräver "gatdäck" är väl knappast annat än gatlagliga racedäck?
När dessutom metzelers rennsport och slicks har samma stommar och gummiblandningar borde alla tvivel vara borta om vad ett rennsport är till för.

Därmed inte sagt att de inte är trevliga att åka på även på gata :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top