Bästa gatdäcket?

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
#Olsson# skrev:
OT

Supercorsa sitter OEM på en del sporthojar idag. Borde nästan kunna platsa som gatdäck kanske?
Ok, det kände jag inte till, antar att det inte handlar om SC1-3 utan de "omärkta" varianterna.
Hur står sig de mot "vanliga" gatdäck? Hur är de jämfört med SC1-3?

/A
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Mina erfarenheter...

M1:an är dyng-skön men tyvärr håller det bara 250 mil.... O jag som inte kom ut på banan en enda gång i sommras får skämmas när jag ska kränga om bakdäcket.... :rodnar

Pilot Sport är inte lika bra bett i men hållbarheten är bra... upp till 6 -700 mil var inga problem iaf. ... Pilot Power har jag inte provat men det blir nog dem till sommaren om jag inte byter hoj först.....

En jobbar polare körde på D207 innan han smällde och de slets lika fort som mina metzler...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
SENSEI skrev:
Har haft diablo som framdäck och kan säga att jag absolut inte gillade det. Kan dock var kombinationen diablo/power. Olika profiler som ej matchar ihop. Men iaf så diabloframdäcket kändes långsamt. Tog ett vidare spår än vad man tänkt sig. Samt var det under september omöjligt att få temp i däcket.. Och snorhalt i våtföre.
Kan hålla med om att Diablo är ett däck som svänger långsammare och jag har just nu Diablo både fram och bak. Grepp och livslängd har jag inga klagomål på men kände direkt att det var lite sävligare att bryta ner även om 10:an inte direkt blev något ånglok för det. :D Mina tidigare Dunlop 218 var även lite lättare att få temp i även om det inte var något problem med Diablo heller. Jag har också köpt Power då jag tror det är det bästa gatdäcket för sporthojar.
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Rundningsmärke skrev:
Om du vill ha grepp OCH livslängd ska du nog fundera på Pilot Power.

/A
Vad har du för livsländ på dom??

Jag har kört på Dunlop Sportmax 208 i sommar. Fästet är bra men dom håller inte mer än ca 600 mil!

/Eas
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Rundningsmärke skrev:
Ok, det kände jag inte till, antar att det inte handlar om SC1-3 utan de "omärkta" varianterna.
Hur står sig de mot "vanliga" gatdäck? Hur är de jämfört med SC1-3?

/A

Ja, det stämmer. Det blir lite struligt med samma namn för olika däck.

Jag är bara en tjock-motionär och kan inte bedöma det. Men en raketförare på K-kulle menade att de är klart jämförbara med SC-serien. Tror han förlorade 1 sek per varv eller så.
 

sandstream

Guest
SENSEI skrev:
Min menig är altså den att power är det bästa däcket för gat/banåkning. Allra helst om du även kör när det är blött....
SC1-3 kanske inte ska räknas som gatdäck men jag vill bara skjuta in att jag körde 2 dagar på Midlanda i ösregn med SC2 bak och SC1 fram och greppet var kanon :)

Tyvärr så kan jag inte komma med någon info om livslängden på SC eftersom jag misshandlade mitt set å det grövsta en kall september dag på Midlanda så att det inte vart så myckte kvar :gnissla
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
spik skrev:
Bladen har ju 16" fram

Eller så gör du som jag; skaffar en 17" fälg från en CBR600 eller en VFR så har du ett betydligt större urval av däck helt plötsligt.
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Superbike Roger skrev:
Då har du inte gasat tillräckligt :)


Hehe nää det är väll där det ligger :rodnar Men är man inte elite förare så tror jag det är bra svårt att känna skillnaden. För oss vanliga dödliga så gäller det att hitta ett däck som har bästa grepp samtidigt som det håller länge :tummenupp
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Har också samma problem.. Har kört Sportec M1, men de slits jäkligt fort på bana eftersom man aldrig riktigt når arbetstemp. (två dagar på Anderstorp, sedan är de totalslut)

Tänkte prova med Dunlop D207GP fram och D208GP bak nästa säsong, eftersom jag i stort sett bara kör bana. Annars såg jag att D208 RR fanns i 16 tum också, tror dock att D207GP funkar bättre på bana, men vi får väl se..

/B)

spik skrev:
Någon som vet något bra däck till firebladen som har 16" fram ?
så mjukt som möjligt.
 
Last edited:

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Mitt nya Sportec M1 höll ca 400-500mil, kostade nästan 3000 med montering..
Kör Supercorsa nu istället.. kostar 600kr med montering håller 300-400mil.. Begagnade då alltså..
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
SENSEI skrev:
Pilot Power har marknadens mjukaste gummi när det gäller gatdäck.
Du ska inte jmf dem med pilotsporten. Det är stor skillnad.
Powern fugera ruggigt bra på både gata och bana. Jag får ut ca 500-600 mil på ett powerbakdäck. Då inkl 2-4 bandåkningar i snabb grupp.
Powern har också ett grymt våtgrepp. Har inte testat något däck med bättre våtegenskaper. Slangade utan hjulspin på våt väg vid pådrag på 1ans växel.

Har haft diablo som framdäck och kan säga att jag absolut inte gillade det. Kan dock var kombinationen diablo/power. Olika profiler som ej matchar ihop. Men iaf så diabloframdäcket kändes långsamt. Tog ett vidare spår än vad man tänkt sig.
Samt var det under september omöjligt att få temp i däcket.. Och snorhalt i våtföre.

Min menig är altså den att power är det bästa däcket för gat/banåkning. Allra helst om du även kör när det är blött....

Tillägga att jag då menar för aktiv körning.
Kör man inte speciellt hårt/aktivt så funkar pilot road bra. Även de har 100% silicablandning vilket ger ett bra våtgrepp. Dvs ett bra däck för den som kör lite lugnare.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
BMS skrev:
Har också samma problem.. Har kört Sportec M1, men de slits jäkligt fort på bana eftersom man aldrig riktigt når arbetstemp. (två dagar på Anderstorp, sedan är de totalslut)
Att de skulle ta slut beror nog knappast på att du inte når arbetstemperatur, i så fall måste du köra otroligt sakta. Är nog snarare överhettning, fel luftryck eller felaktigt fjädringsinställning om de tar slut för fort.
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
SENSEI skrev:
Pilot Power har marknadens mjukaste gummi när det gäller gatdäck.
Du ska inte jmf dem med pilotsporten. Det är stor skillnad.
Powern fugera ruggigt bra på både gata och bana. Jag får ut ca 500-600 mil på ett powerbakdäck. Då inkl 2-4 bandåkningar i snabb grupp.
Powern har också ett grymt våtgrepp. Har inte testat något däck med bättre våtegenskaper. Slangade utan hjulspin på våt väg vid pådrag på 1ans växel.

Har haft diablo som framdäck och kan säga att jag absolut inte gillade det. Kan dock var kombinationen diablo/power. Olika profiler som ej matchar ihop. Men iaf så diabloframdäcket kändes långsamt. Tog ett vidare spår än vad man tänkt sig.
Samt var det under september omöjligt att få temp i däcket.. Och snorhalt i våtföre.

Min menig är altså den att power är det bästa däcket för gat/banåkning. Allra helst om du även kör när det är blött....

Tack för hjälpen! då har man strykt diablo! Power låter ju onekligen som rätta däcket, speciellt om du säger att man får ut 500 mil på det med en så pass mjuk blandning!? har funderat på att försöka få tag på beggade racedäck, men eftersom jag har 5" och 160 bak och 180 torde kanske bli på gränsen?
men du tycker att sport inte är att tänka på alls? när man ställer det gentemot power, just våtegenskaperna lät ju väldigt lockande på powern.

mvh Rasmus
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
obruT skrev:
men trådskaparen vill nog ha ett däck som räcker längre...

han får lära sig byta däck tycker jag (lr skaffa dubbla fälgar)((det gjorde jag :D )


ja hur byter man egentligen ett däck? ta en yamaha fzr 600 tex :)
behöver man några speciellt verktyg eller går det att klara sig ändå? o isåfall var köper man dom?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Faizty skrev:
Tack för hjälpen! då har man strykt diablo! Power låter ju onekligen som rätta däcket, speciellt om du säger att man får ut 500 mil på det med en så pass mjuk blandning!? har funderat på att försöka få tag på beggade racedäck, men eftersom jag har 5" och 160 bak och 180 torde kanske bli på gränsen?
men du tycker att sport inte är att tänka på alls? när man ställer det gentemot power, just våtegenskaperna lät ju väldigt lockande på powern.

mvh Rasmus
Tänk på att när du ökar på bredden på däcket så kommer även hojen att bli mer trögsvängd...
Samt så med 5" fälg för ett däck som är gjort för 6" så kan däcket få lite "konstig" profil mot vad det skall ha... Gummit måste ju ta vägen någonstans....
Har själv inte provat med 180 på 5" så jag kan inte uttala mig om hur det funkar...
Svår att ge något vettigt råd i det fallet... Men power är ett mycket bra däck. Och jag tror inte du blir missnöjd med det...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
SENSEI skrev:
Powern har också ett grymt våtgrepp. Har inte testat något däck med bättre våtegenskaper. Slangade utan hjulspin på våt väg vid pådrag på 1ans växel.

Min menig är altså den att power är det bästa däcket för gat/banåkning. Allra helst om du även kör när det är blött....

Jag kör med Rennsport/racetech eller med SuperCorsa SC1 eller SC2. Fungerar skitbra på bana, inga släpp medans polaren börjar tappa grepp på Pilot Power. Fungerar även mycket bra på gata, även när det regnar. Upplever fästet bättre än Power å alla andra gatdäck även i vått, släpper även mycket mjukt när mönstret börjar "ta slut" ute på kanten. Kompisarna på Power bara spinner hela tiden medans jag kopplar upp på tvåan å trean.. :tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Ok. Pilot Power vs Sportec M1 på gata vid "aktiv körning".
Jag vill inte oroa mig om att jag skulle få släpp med tex power'n & inte fått det om jag haft m1:an.

Skiljer det väldans mellan däcken på så sätt?
Ok att M1 slits snabbare, men jag sätter min säkerhet i första hand om det så kostar extra.

edit, jag har varit av vägen innan, inte pga däcken utan mig. Men iaf, jag vill göra allt för att minska riskerna, körde på beg. rennsport förra säsongen, och hade inga problem med dem. Men vill ha nytt.
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Absolut Power helt klart bättre än M1 känns ruggit tryckt att köra gata med det
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top