Bästa hojen för bana, nybörjare

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Kör för närvarande en 25kw strypt Yamaha xt660x men har tänkt på att gå över till sporthoj och köra lite bana.

Observera att jag förmodligen kommer att köra strypt i ytterligare ett år, eventuellt köra upp igen för 35kw. Kanske plockar strypningen men kan tänka mig att strypningen gör att jag får bättre körteknik för att jag måste kompensera för farten. Har kollat på lite sporthojar ex r6, ninja 600, cbr 600.

Går det att lära in grunden på en supermotard eller är det lämpligast att byta till sporthoj? Vilken mc är optimal för att lära sig körteknikens grunder, kurvteknik osv?

Tacksam för svar, Mvh David

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om du har A begränsat idag så får du ju obegränsat efter 2 år och behöver väl inte köra upp för A2 heller?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Om du har A begränsat idag så får du ju obegränsat efter 2 år och behöver väl inte köra upp för A2 heller?

Står ingenstans att han har körkort.

Köp nån gammel R6 eller CBR 600f och ha som träningshoj. De är billiga och ingenting man börjar gråta över om du skulle vurpa för reservdelar är billigt och lätt att hitta. För vurpa kommer du så småningom göra om du ska testa dina gränser på banan. Kom ihåg då att du testar gränserna på just bana och inte ute på gatan.

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Har för närvarande A begränsat som går över till obegränsat 2014 men tror att det går att köra upp för 35kw innan dess, tror dock att jag får nöja mig med 25kw.

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Håll dig kvar vid ditt A-begränsad, med A2 får du ha 35kw, korrekt. MEN max 70kw som ursprungs effekt och då försvinner alla sporthojjar såsom r6 , gsxr 600 cbr 600 osv. Så behåll på ditt A-begränsat om du vill kunna använda hojjen utanför banan också.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vi är många som kör bana på supermotard, så du kan både lära dig grunderna och utvecklas till en fullfjädrad racer på SM om du vill det. Min gissning är att det är lättare att ha skoj på en 25kw supermotard än en 25kw supersport. Körtekniken skiljer sig lite grann men det lär du snabbt om när du byter cykel.

På knixiga banor är det mer teknik än effekt som spelar roll, och på dom banorna trivs motarder bra. Sen kan man alltid ge sig ut på grusvägar och sladda lite när man är trött på asfalt :)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vill du lära dig bättre korteknik skulle jag snarare rekomendera ninja 250. Eller exempelvis aprillia rs125/250 om du vill köra 2t.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Skulle lätt satsa på en äldre R6, ger mest skoj för pengarna enligt mig.

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Vill du lära dig köra så börja med en Ninja 250, när du vill byta upp dig hade jag rekommenderat en CBR 600 RR och lite nyare årsmodell då så du inte ligger och trycker på något surt gammalt, då det lätt kan kännas som att hojen sätter gränserna, även om det inte stämmer! Många rekommenderar äldre billiga pga. kraschrisken i början, men låt farten komma till dig och kör hela tiden så fort som du behärskar så kommer det gå fint.

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Tack för alla svar! Vad är skillnaden på ninja zx-6r och zx-6rr? Hur ser sortimentet ut för reservdelar för en ninja zx-6 jämfört med r6 och cbr 600? Är ninjan ett bra alternativ?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tack för alla svar! Vad är skillnaden på ninja zx-6r och zx-6rr? Hur ser sortimentet ut för reservdelar för en ninja zx-6 jämfört med r6 och cbr 600? Är ninjan ett bra alternativ?

RR är helt gjord för att passa banåkning, den har en mer tätstegad växellåda bla.

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Vad jag nu förstår så verkar 250 mest optimalt för att sedan gå upp till 600. Är det mycket negativt att direkt gå på 600 med tanke på körteknik?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
RR är helt gjord för att passa banåkning, den har en mer tätstegad växellåda bla.

Utöver detta så gäller för årsmodellerna 03-08(?) att ZX-6R är 636 kubik och ZX-6RR är på 599, detta för att RR skulle kunna tävla i 600-klassen. Toppeffekten var ändå ganska likartad men R har i dessa årsmodeller bättre vrid och bottendrag än RR vilket kan vara bra för oss talanglös som ändå inte har nytta av den tätstegade lådan i RR. Å andra sidan tror jag vissa årsmodeller av RR hade slirkoppling när samma årsmodeller av R ej hade det vilket även amatörer kan ha nytta av.

Vore jag TS skulle jag välja en R6a då dom ofta är billiga och det finns gott om reservdelar. Skulle jag gå på CBR så skulle jag undvika årsmodell 03 av RR som verkar ha haft lite barnsjukdomar (fast dom som var drabbade kanske redan har fått det mesta åtgärdat). Men valfri japs 600 funkar fint, eller varför inte sucka 750 eller trajja 675 (dom senare är dock fortfarande lite dyra). Eller som någon skrev en 2T 250 om man gillar blårök och klarar att skruva, men dom verkar börja bli ovanliga och därmed dyra om man har bråttom

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jaså du hade redan fixat en tråd här, det va jag som tipsade om sporthoj.com på Flashback :yoparty

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC