Bästa kaffet på hojturen?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Seriös tråd.

Har under många års resor försökt hitta sätt att dricka bra kaffe när man är ute på tur. Har provat kok-, brygg-, presso- och torrkaffe i olika varianter och tekniker.

0659b13f-6e41-42e3-99db-1de4065e635e.jpeg

Pga lathet/dumhet (kan vara en kombination) har det blivit torrkaffe sista tio åren; mest för att jag ändå alltid har varmvatten i termos och det tar liten plats. Sedan kan man förstås stanna vid en mack idag och få sig en kopp drägligt kaffe i pappmugg, men hallå - det är ju på gränsen till ovärdigt.

Alltnog: I juni på Norrlandsgrus så var det en kille med som tog det på lite mer allvar. Bönor. Kvarn. Espressopump. Det blev ju jäkla gott, hmmm

IMG_9703.jpeg

IMG_9704.jpeg

Men en kvarn väger ett kilo och kostar en dryg tusing och sedan tillkommer allt meck… Alltså måste man hitta något annat.

Strax utanför San Marino hyrde vi ett hus en natt i somras; i köket fanns en klassisk åttkantig liten mokkabryggare att ställa på gaslågan. Minns den från min barndom, min farmor hade en sådan.

Var förbi JULA i andra ärenden och KOLLA, det stod en sådan i en hylla! Ett snabbt inköp och testa.

Förträffligt, men inte lätt att hitta ett kaffe som passar direkt.

IMG_9503.jpeg

Letade kaffe på Coop och tydligen finns det en symbol på paketet (så lite man vet) och eftersom jag kör Lavazza till espressobryggaren hemma föredrar jag naturligtvis italienskt när det går.

Här tror jag att jag har hittat hem. Extremt gott kaffe; två koppar i varje bryggning. Ingen disk.

IMG_9702.jpeg

Hur gör ni med kaffet?

(En annan fantastisk grej på bra-ha-listan är minimuurikka!)

IMG_8447.jpeg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pulverkaffe är enklast så det kör jag på.
Har man bråttom räcker det med lite pulver utan vatten...🙃
Ska jag ha något gott så gillar jag Starbucks från OK/Q8.

Men kommer det någon briljant ide här om hur man gör gott kaffe enkelt så är jag på. 👍

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag gillar också mokkabryggt kaffe men om jag är lat så köper jag Gevalia Espressosticks.
Två sådana sticks och hett vatten till skarven i vikmuggen så blir det faktiskt riktigt gott.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Men kommer det någon briljant ide här om hur man gör gott kaffe enkelt så är jag på. 👍
Ja vafan, läste du inte mitt inlägg? :hej

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kör inte touring men när jag är på rull med bilen så köper jag kaffe på macken.
När jag är parkerad så gör jag kokkaffe på trangiaköket.
Kokkaffet är svårslaget i smak, men när jag är hemma gör jag trots det kaffet i pressen av bekvämlighet.

En lite rolig anekdot då jag en gång i tiden alltid hade neskaffe i bilen och värmde vatten om jag inte hade vatten i termosen. Efter en tid började min crosskompis också med neskaffe då han tyckte jag hade en bra idé.
Strax därefter började jag alltid ha riktigt kaffe och förklarade åt honom att sån där skit som neskaffe är ju inte drickbart.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör inte touring men när jag är på rull med bilen så köper jag kaffe på macken.
När jag är parkerad så gör jag kokkaffe på trangiaköket.
Kokkaffet är svårslaget i smak, men när jag är hemma gör jag trots det kaffet i pressen av bekvämlighet.

En lite rolig anekdot då jag en gång i tiden alltid hade neskaffe i bilen och värmde vatten om jag inte hade vatten i termosen. Efter en tid började min crosskompis också med neskaffe då han tyckte jag hade en bra idé.
Strax därefter började jag alltid ha riktigt kaffe och förklarade åt honom att sån där skit som neskaffe är ju inte drickbart.
Hehe känner igen det där.

En annan sak som jag lärde mig först ifjol var att ha kaffet i en 0,5l PET med skruvkork. Hålls torrt, lättstuvat, lätt att dosera, inget spill. Fenomenalt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gillar också mokkabryggt kaffe men om jag är lat så köper jag Gevalia Espressosticks.
Två sådana sticks och hett vatten till skarven i vikmuggen så blir det faktiskt riktigt gott.
Min fru gillade de där cappuccinopåsarna för 30 år sedan när vi hade segelbåt. Själv tyckte jag att det mest var socker och torrmjölk (styggelse).
Espressosticks, det är de där smala svarta rören va? Gröna?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Polish-20240814-150228694.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns lite olika alternativ som alla bygger på liknande princip. Jag har modellen på bilden.
Trevligt att kunna göra gott kaffe även under fältmässiga förhållanden.

Platsmässigt är min nog snäppet större än minsta modellen av mockakanna som du har.
b5d0cd0450244b41cd47a463849f98e4.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag köpte några snabbkaffe espresso på semestern i Frankrike i somras som var helt ok.
Annars är det väl bryggkaffe i termos som exakt alltid är bäst.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har denna sedan mer än 10 år - kräver en termos varmvatten o poddar. Ger en riktigt bra (liten) espresso, men duger inte om man vill ha stora baljor med kaffe - då får det bli en rejäl termos. För den som inte orkar pumpa upp trycket finns en 12V variant.
1723644683844.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köpte några snabbkaffe espresso på semestern i Frankrike i somras som var helt ok.
Annars är det väl bryggkaffe i termos som exakt alltid är bäst.
Är man i vettiga länder (FRA, ITA, SLO, AUT, LIE osv) så kan man dricka riktigt kaffe på alla fik. Till och med McDonalds café i dessa länder har gott kaffe.

Bryggkaffe i termos funkar men förstör termosen och på samma sätt som med vatten+torrkaffe så missar man den viktiga pausen som uppstår när man tar fram kök, stol, vatten, kaffe osv. Otroligt bra märker man efteråt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har denna sedan mer än 10 år - kräver en termos varmvatten o poddar. Ger en riktigt bra (liten) espresso, men duger inte om man vill ha stora baljor med kaffe - då får det bli en rejäl termos. För den som inte orkar pumpa upp trycket finns en 12V variant.
View attachment 502372
Jo en paddelkompis har en såndär och det blir bra espresso. Men kapslar betyder skräp och det blir en espresso varken mer eller mindre. Bättre än torrkaffe!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo en paddelkompis har en såndär och det blir bra espresso. Men kapslar betyder skräp och det blir en espresso varken mer eller mindre. Bättre än torrkaffe!
Kapslarna är av papper - bryts ner ganska snabbt, kaffet gör varken till eller från - möjligen om man vill bli av med ohyra på rosor.
Vi lägger i komposten hemma och de är borta på några månader. Begagnade kapslar o folien de kommer i tar man med hem i samma burk som fikabrödet. Evt. kan man vika sig en egen hatt när man har tillräckligt många foliepåsar

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min fru gillade de där cappuccinopåsarna för 30 år sedan när vi hade segelbåt. Själv tyckte jag att det mest var socker och torrmjölk (styggelse).
Espressosticks, det är de där smala svarta rören va? Gröna?
Svarta i en liten kartong.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad fan dricker ni för skit, man måste ju ha en Bripe så klart:

(eller så tar man med sig en thermos bryggkaffe hemifrån, eller köper varierande pappmuggar på bensinmackar/kiosker efter vägen)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är man i vettiga länder (FRA, ITA, SLO, AUT, LIE osv) så kan man dricka riktigt kaffe på alla fik. Till och med McDonalds café i dessa länder har gott kaffe.

Bryggkaffe i termos funkar men förstör termosen och på samma sätt som med vatten+torrkaffe så missar man den viktiga pausen som uppstår när man tar fram kök, stol, vatten, kaffe osv. Otroligt bra märker man efteråt.
Vad menar du med förstör termosen? Icke hört förut.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200

Jag kör pulver hemma å hos tjejen. Hon gör så starkt kaffe🤭
Ute kan jag ta en kopp om det är nåt till. Macka, kaka.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad menar du med förstör termosen? Icke hört förut.
Har man haft kaffe i termosen är det fanimig omöjligt att ha vatten i den efteråt, termosen tar smak. Därför måste man märka alla termosar för kaffe med ”kaffe” så man inte förväxlar.

Jag har gått så långt att jag bara har varmt vatten i min huvudtermos. Sedan några för te (märkt med ”te”) och andra märkta för kaffe.

Ytterligare tips är att isolera termosen (om rostfri) med skavsårstejp. Inte för att minska risken för skavsår utan för att slippa frysskador på fingrarna när man tar fram en termos som är -35 grader och häller upp varm dryck. Gammalt vinterscoutknep.

IMG_9706.jpeg

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...