Bästa kudden?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Jag har beställt en ny säng då jag har börjat få nackproblem. Kan / måste knäcka nacken så det låter som fan något går sönder. :näsblod Kan vakna med ont i huvet (som idag) för att jag knäckt för mycket under natten, eller legat för "snett" med huvet / nacken.

Sängen jag beställt (mjuk 7-zonssäng) ska tydligen ta 3 veckor till att få hem (beställde i mellandagarna).

Jag har just nu en stenhård säng som gör att jag (tydligen) ligger riktigt dåligt. Och jag slutar till slut alltid på rygg för att avlasta kroppen. Annars trycker axel o huv o höft konstigt o det gör nästan ont att ligga ner. När jag sedan hamnar på rygg så börjar jag till slut snarka som en gris och stör tjejen.

Tills dess, vill jag försöka hitta en bättre kudde. Vilken är den bästa kudden för att få avlastning på nacken? Är det dumt att köpa en redan nu?

Vad säger ni? Det får kosta vad som helst, måste få min nacke att bli bra / bättre med start NU...

Tempur-kudde :tummenupp

Det kan vara lite ovant i början men jag sover som en bebis på den och har aldrig nackproblem. har iof sinte haft några stora nackproblem tidigare men däremot vet man inte hur det hade varit om jag haft en "vanlig" kudde istället för tempurkudden de senaste 6 åren..

Du ska ha en kudde som är anpassad efter din säng. Om inte de som sålde sängen uppmärksammade dig på det så köpte du säng på fel ställe.

Sover själv på en tempur Comfort, det passar mig.

Vad har du köpt för säng?

/ Jens

Håller med alla andra. Tempurkudden är fin. Man sover som en abborre med bruten nacke! Asbra! Vanliga kuddar blir platta nertill och man hamnar med fejset mellan bröstvårterna. Beror kanske på hur man sover, jag sover på rygg och snarkar som fan.

Hemtex har en typ tempur men mjuk. Ser ut som en vanlig kudde, men har en sömm rakt över som gör att dunet inte flyttar på sig. Super skön och avlastar nacken bra! Blir inte så där platt som vanliga kuddar annars blir.

Har haft en tempur i över 10 år å vart supernöjd. Men den säckar med tiden så en nyare e inköpt. Å den har utvecklats med lite olika former, å priset e skit samma om man vill sova bra.. tror min senaste kostade 1200-pix.

Tempur

Det är absolut Tempur som gäller.
Sen finns det olika modeller - typ vanligt utseende men också sådana som är formade på ett särskilt sätt. Jag föredrar den vanliga.
Om du har kallt i sovrummet kan Tempurkudden bli onödigt hård. Min blir det iaf så det kanske man ska kolla hur det är nuförtiden - mina är många år gamla nu...

Tack alla, verkar som det blir en tempur då! Jag har just nu redan en "formad" kudde som är upphöjd över nacken... men den gör tydligen inget bra jobb i kombination med sängen, såsom Zeb påpekar.

Men en Tempur som inte är formad som en potta kanske är bättre då den kan anpassa sig bättre efter sängen, hård som mjuk.

Du ska ha en kudde som är anpassad efter din säng. Om inte de som sålde sängen uppmärksammade dig på det så köpte du säng på fel ställe.

Sover själv på en tempur Comfort, det passar mig.

Vad har du köpt för säng?

/ Jens
Har köpt en säng från ANA. Billiga, kostade 5700 kr dock utan den där toppmadrassen. Men tar superlång tid att få.

Sängen var otroligt skön att ligga i och jag kände hur min kropp avlastades omedelbart. I den sängen så kände jag knappt min axel... i min egen hårda säng så trycker axeln hårt mot mig och då jag även har en vänsteraxel som lätt går ur led så måste jag flytta på mig till slut då det annars börjar göra ont / bli obehagligt.

Last edited:
Tack alla, verkar som det blir en tempur då! Jag har just nu redan en "formad" kudde som är upphöjd över nacken... men den gör tydligen inget bra jobb i kombination med sängen, såsom Zeb påpekar.

Men en Tempur som inte är formad som en potta kanske är bättre då den kan anpassa sig bättre efter sängen, hård som mjuk.

Har köpt en säng från ANA. Billiga, kostade 5700 kr dock utan den där toppmadrassen. Men tar superlång tid att få.

Sängen var otroligt skön att ligga i och jag kände hur min kropp avlastades omedelbart. I den sängen så kände jag knappt min axel... i min egen hårda säng så trycker axeln hårt mot mig och då jag även har en vänsteraxel som lätt går ur led så måste jag flytta på mig till slut då det annars börjar göra ont / bli obehagligt.

En Tempurkudde kan inte anpassa sig efter vilken säng du har, man köper höjd på kudde efter sängen och din egen anatomi.

Köpte du ställbart? Det hade nämligen kunnat hjälpa dig sluta snarka och samtidigt lära dig ligga och sova på rygg, vilket är det mest avlastande sättet att sova. Min ställbara säng är det bästa jag köpt på mycket länge!

/ Jens

En Tempurkudde kan inte anpassa sig efter vilken säng du har, man köper höjd på kudde efter sängen och din egen anatomi.

Köpte du ställbart? Det hade nämligen kunnat hjälpa dig sluta snarka och samtidigt lära dig ligga och sova på rygg, vilket är det mest avlastande sättet att sova. Min ställbara säng är det bästa jag köpt på mycket länge!

/ Jens
Nej, blev ingen ställbar. Känns som att dessa inte kan ha samma funktionalitet vad gäller avlastning i med att de har mekanik inbyggt för att kunna fälla upp och ner sängen.

Nej, blev ingen ställbar. Känns som att dessa inte kan ha samma funktionalitet vad gäller avlastning i med att de har mekanik inbyggt för att kunna fälla upp och ner sängen.

Där har du faktiskt fel. Men en ställbar säng är lite dyrare om man vill ha riktig kvalitet.

Ställbar säng är väldigt bra i många lägen.

/ Jens

I kuddväg verkar ju annars Jysk ha kuddar med dun från nyplockad gås på rea... Eh.

/ Jens

Jo men din säng kostar ju 120 lax.
Ska fan till att va en bra säng då.
För oss vanligt dödliga finns inte dom resurserna :D

I övrigt tror jag Swedie gör bort sig som köper en mjukare säng.
En mjuk säng är superskön att lägga sig i.
Men ett par nätter senare så kommer nack och ryggproblem som ett brev på posten.

Jag har haft nack och ryggproblem i snart 8år. Och helt plötsligt när jag var i thailand och sov på deras ashårda osköna sänger utan bäddmadras, så försvann problemen avsevärt.

När jag kom hem köpte jag Ikeas hårdaste säng med en lagom hård bädmadrass. Och vips så mår jag mycket bättre i nacke och rygg.

Givetvis så har jag en sån där formad kudde av lagom hårdhet.

Last edited:
Insåg att vi har två olika tjocka bäddmadrasser här hemma. Flyttade den tjockare (som låg i den mjuka sängen vi har) till min hårda säng och vips, så var det bra mycket skönare att ligga i den. Har dock köpt en ny kudde hursomhelst som har "bollar" i sig och man fick med extra "bollar" för om man vill göra kudden större. Den känns bra så ska bli kul o testa sova i natt både med ny kudde och "nya" bäddmadrassen.

Är det bra nog nu... så kanske jag avbeställer sängen, om det går.

Den nya sängen i sig är Medium, alltså inte mjukaste och den är inte apmjuk alls. Det fanns alltså en mjukare modell men den var väldigt mjuk, för mjuk.. skön att lägga sig till rätta men som du säger Eskilsson så dessa är inte bra i längden.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick